Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2013, 11:21   #121
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Want als Brussel kan verfransen, kan het niet vernederlandsen?
Toch niet op 1,2,3 nee. Praktisch gezien lijkt me een hervernederlandsing van Brussel een erg moeilijke zaak.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 11:26   #122
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Want als Brussel kan verfransen, kan het niet vernederlandsen?
Neen.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...russel_scholen

Vlaanderen heeft geen geld over voor de Nederlandse cultuur in Brussel te promoten. Gezegd moet worden dat Vanhengel natuurlijk enkel deze viool bespeelt als er geld te rapen valt, maar hier heeft hij gelijk.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 13:29   #123
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Natuurlijk niet, daarvoor zijn ze te bang voor de resultaten moest je ze laten kiezen bij welk landsdeel ze willen opgaan.
Ze zijn te bang voor de resultaten
maar de traditio's hebben nog niet vergeten wat de GEVOLGEN waren van het referendum in 1950.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 13:42   #124
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Inderdaad, Wallonië als bufferstaat tegen de eeuwenoude aarts- en erfvijand!
.
Wij leven niet meer in tijden van het mercantilisme en tronenstrijd hoor. Ik betwijfel dat Frankrijk in de eerst 100 jaar nog buurlanden binnenvalt.
Oud 25 februari 2013, 13:44   #125
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, een confederatie van onafhankelijke Vlaamse staten.
Daar zou ik mij nog achter scharen.
Oud 25 februari 2013, 14:02   #126
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die dommerikken hoeven geen "Vlaams" of geen West-Vlaams te leren. Dat noem ik nu eens écht een verkeerde keuze. Ze moeten Nederlands aanleren. Ze zouden beter een lesje leren over Michiel De Swaen (1654-1707) uit Duinkerken die in zijn tijd reeds streefde naar het herstel van De Nederlanden:
Er is daar volgens mij zo goed als niemand die nederlands spreekt. Hoe zou het ook kunnen ? Die mensen spreken onderling een plat west-vlaams dialekt, schitterend om te horen overigens. Maar die groep is wel steeds kleiner aan het worden.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 14:20   #127
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Er zijn blijkbaar veel "middeleeuwers" op dit forum. Er bestaan geen "onafhankelijke staten" - De EU is nog steeds de grootste economie, gevolgd door de USA en Japan.
De grootste "handelsnatie" na de EU (indien we dit gebied als natie beschouwen) is de Chinese Volksrepubliek.

Een Vlaanderen dat op een nationalistische corporatistische wijze zich zou afsluiten van de rest heeft nood aan "lebensraum" door bv. een oorlog te beginnen tegen Noorwegen
om diens oliebronnen te veroveren... congo "herkolonizeren" zou ook een goede optie zijn.

50% van al onze wetten en regels worden in de EU samen met 26 andere staten geschreven, waaronder diverse franstalige - we zouden zoals Noorwegen en Zwitserland ons uit deze EU kunnen terugtrekken om zonder enige inspraak diezelfde regels toch te volgen om de voordelen van de ééngemaakte markt te kunnen blijven genieten.

Belgie in stukken trekken om daarna met dezelfde ex-onderdelen een unie te vormen in een ander kader lijkt me een stompzinnige geld en werkverkwistende bezigheid.
Als ik de leider van de grootste "nationalistische " partij kan volgen in zijn regelmatige collums lees ik dat hij eigenlijk het grote verschil tussen noord en zuid in België ziet als
een verschil in meerderheidsdenken : de vlamingen zouden eerder "conservatief" zijn
(anti-liberaal) terwijl de walen eerder collectivistisch. Een verwijzing naar de verschillen in federale staten elders voegt hij daar graag a

Laatst gewijzigd door R.Verhiest : 25 februari 2013 om 14:34.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 14:20   #128
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Er zijn blijkbaar veel "middeleeuwers" op dit forum. Er bestaan geen "onafhankelijke staten" - De EU is nog steeds de grootste economie, gevolgd door de USA en Japan.
De grootste "handelsnatie" na de EU (indien we dit gebied als natie beschouwen) is de Chinese Volksrepubliek.

Een Vlaanderen dat op een nationalistische corporatistische wijze zich zou afsluiten van de rest heeft nood aan "lebensraum" door bv. een oorlog te beginnen tegen Noorwegen
om diens oliebronnen te veroveren... congo "herkolonizeren" zou ook een goede optie zijn.

50% van al onze wetten en regels worden in de EU samen met 26 andere staten geschreven, waaronder diverse franstalige - we zouden zoals Noorwegen en Zwitserland ons uit deze EU kunnen terugtrekken om zonder enige inspraak diezelfde regels toch te volgen om de voordelen van de ééngemaakte markt te kunnen blijven genieten.

Belgie in stukken trekken om daarna met dezelfde ex-onderdelen een unie te vormen in een ander kader lijkt me een stompzinnige geld en werkverkwistende bezigheid.
Als ik de leider van de grootste "nationalistische " partij kan volgen in zijn regelmatige collums lees ik dat hij eigenlijk het grote verschil tussen noord en zuid in België ziet als
een verschil in meerderheidsdenken : de vlamingen zouden eerder "conservatief" zijn
(anti-liberaal) terwijl de walen eerder collectivistisch. Een verwijzing naar de verschillen in federale staten elders voegt hij daar graag aan toe (Republikeinse staten in de USA, het constant CSU geregeerde Beieren in DBR). M.a.w men gaat alleszins akkoord dat men in een bondsstaat kan leven waarvan de onderdelen een diversiteit aan politieke meningen/meerderheden aanwezig is.

De notie "mislukte staat".... Er bestaat geen enkele aanwijzing om België te beschouwen als een "mislukte staat" diverse statistieken omtrent welvaartsverschillen, geweldadige criminaliteit, kwaliteit van het onderwijs, hoogte van de staatsschuld, belastingdruk enz.. wijzen slechts op het feit dat
België doorgaans in de beste 10 staten van de wereld thuishoort.
Meer nog het feit dat wij een homofiele eerste minister hebben van allochtone origine en meer dan een jaar stuurloos zonder regering konden voortbestaan zonder dat er een revolutie uitbarstte doet de rest van de wereld met bewonderende verstomming slaan !

De Benelux was een voorbeeld voor de rest van Europa, zoals de EU als concept eveneens in de andere continenten aanslaat. De EU heeft het momenteel moeilijk en staat op een tweesprong. Het zou de Beneluxlanden sieren indien ze opnieuw als "gidsgebied" zouden een voortrekkersrol waarmaken en wel door een versterkte politieke integratie (met de nodige consequenties op sociaal gebied, onderwijsgebied, infrastructuur, gezondheidszorgen enz...) Moet dat een ééngemaakte staat zijn ? Waarschijnlijk niet in eerste instantie - maar het zou reeds een grote stap voorwaarts zijn om de grootste verschillen te onderzoeken en de infrastructuur ten gronde aan te pakken (bv. spoorlijn Turnhout/Tilburg, een Beneluxluchthaven op de grens Antwerpen/Noord Brabant..)

Het valt me op dat als men de grens van de Benelux overschrijdt , de bewoners van de grensgebieden (Dept. Nord in Frankrijk ; de streek van Nordhorn/Bad Bentheim) De inwoners van die gebieden meestal met iets van
jaloersheid naar de hogere welvaart binnen "onze" Benelux kijken en zelfs verlangen er deel van uit te maken !

Laatst gewijzigd door R.Verhiest : 25 februari 2013 om 14:33.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 14:53   #129
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht

(anti-liberaal) terwijl de walen eerder collectivistisch. Een verwijzing naar de verschillen in federale staten elders voegt hij daar graag aan toe (Republikeinse staten in de USA, het constant CSU geregeerde Beieren in DBR). M.a.w men gaat alleszins akkoord dat men in een bondsstaat kan leven waarvan de onderdelen een diversiteit aan politieke meningen/meerderheden aanwezig is.

De notie "mislukte staat".... Er bestaat geen enkele aanwijzing om België te beschouwen als een "mislukte staat" diverse statistieken omtrent welvaartsverschillen, geweldadige criminaliteit, kwaliteit van het onderwijs, hoogte van de staatsschuld, belastingdruk enz.. wijzen slechts op het feit dat
België doorgaans in de beste 10 staten van de wereld thuishoort.
Meer nog het feit dat wij een homofiele eerste minister hebben van allochtone origine en meer dan een jaar stuurloos zonder regering konden voortbestaan zonder dat er een revolutie uitbarstte doet de rest van de wereld met bewonderende verstomming slaan !

De Benelux was een voorbeeld voor de rest van Europa, zoals de EU als concept eveneens in de andere continenten aanslaat. De EU heeft het momenteel moeilijk en staat op een tweesprong. Het zou de Beneluxlanden sieren indien ze opnieuw als "gidsgebied" zouden een voortrekkersrol waarmaken en wel door een versterkte politieke integratie (met de nodige consequenties op sociaal gebied, onderwijsgebied, infrastructuur, gezondheidszorgen enz...) Moet dat een ééngemaakte staat zijn ? Waarschijnlijk niet in eerste instantie - maar het zou reeds een grote stap voorwaarts zijn om de grootste verschillen te onderzoeken en de infrastructuur ten gronde aan te pakken (bv. spoorlijn Turnhout/Tilburg, een Beneluxluchthaven op de grens Antwerpen/Noord Brabant..)

Het valt me op dat als men de grens van de Benelux overschrijdt , de bewoners van de grensgebieden (Dept. Nord in Frankrijk ; de streek van Nordhorn/Bad Bentheim) De inwoners van die gebieden meestal met iets van
jaloersheid naar de hogere welvaart binnen "onze" Benelux kijken en zelfs verlangen er deel van uit te maken !
Inderdaad, veel van de frustraties van Nationalisten zijn niet gebaseerd op de realiteit. Natuurlijk kunnen ze het niet maken te pleiten voor het einde van een goed functionerende staat dus moet België het wel slecht doen. Als je ziet ho Vlaanderen het doet dan wordt je toch wel stil, te veel ambtenaren en "truukjes" om de begrotingscijfers op te smukken. Als dat de voorbode is van dat utopisch Vlaanderen moet ik besluiten dat Vlaamnationalisten een stelletje masochisten zijn.

Laatst gewijzigd door Tommm : 25 februari 2013 om 14:53.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 15:04   #130
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Inderdaad, veel van de frustraties van Nationalisten zijn niet gebaseerd op de realiteit. Natuurlijk kunnen ze het niet maken te pleiten voor het einde van een goed functionerende staat dus moet België het wel slecht doen. Als je ziet ho Vlaanderen het doet dan wordt je toch wel stil, te veel ambtenaren en "truukjes" om de begrotingscijfers op te smukken. Als dat de voorbode is van dat utopisch Vlaanderen moet ik besluiten dat Vlaamnationalisten een stelletje masochisten zijn.
Je moet geen nationalist zijn om de topzware overbureacratische rode-tape roversstaat België te willen zien verdwijnen.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 25 februari 2013 om 15:05.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 16:31   #131
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Inderdaad, en waardoor komt dat denk je? Omdat men in Frankrijk, en terecht, nooit van die kul heeft doorgevoerd zoals hier, van in bepaalde gemeenten documenten ter beschikking te stellen in de moedertaal van anderstaligen. Daar was het Frans en niets anders. En dat is het enige juiste signaal dat gegeven dient te worden aan anderstaligen die zich in een bepaald taalgebied komen vestigen."Hier spreekt men Nederlands, en kom je hier wonen moet ge er u van bewust zijn dat het hier een Nederlandstalig gebied is en dat aanpassen de enige boodschap is". Zo hoort het te zijn.

De Frans-Vlamingen zijn zich niet gaan vestigen in Frankrijk maar werden met geweld ingelijfd. Als dusdanig vormen ze een historische minderheid in Frankrijk die het slachtoffer werd van het Franse centralistische kultuurimperialisme zoals Basken, Bretoenen, Elzassers.
De Franstaligen in Vlaanderen zijn echter geen historische minderheid.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 februari 2013 om 16:31.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 16:34   #132
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is een onzinnige discussie omdat er helemaal geen draagvlak is voor een onahfankelijk Vlaanderen of een dat gehecht is aan Nederland. De opties missen dus elke legitimiteit.
Ik begrijp het, ... zoals België in 1830, dus....
Oud 25 februari 2013, 16:38   #133
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Haha, dat is een goeie. België is een van de slechtst werkende staten in de wereld.
Oud 25 februari 2013, 16:45   #134
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Vlamingen zijn tweetalig, dan werkt zoiets makkelijker, walen willen gewoon faciliteiten. Elke poging die we doen om het Frans buiten te houden wordt gezien als racistisch en veroordeeld door europa, die staan niet aan onze kant. Als het gebeurd dan zullen de Brusselaars dat zelf moeten willen. Als je bedenkt dat ze zelf met moeite Frans spreken dan heb ik daar toch weinig hoop op.

Het effectiefste wat we kunnen doen is het stadscentrum opwaarderen zodat de prijzen stijgen, minder krotten en sociale woningen zodat ze vluchten naar de Walen.
Hert effektiefste wat we kunnen doen is tegemoet komen aan de zeer intense vraag naar NL-onderwijs in Brussel.
Maar men vertikt het dat te doe door te weigeren massaal te investeren in dat NL-onderwijs en zodoende mist men een historisch momentum waarbij de verfransing zou kunnen worden omgebogen.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=169287

Men verraadt de Nederlandstaligheid:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=173954

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 februari 2013 om 16:49.
Oud 25 februari 2013, 16:47   #135
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maikel Joosten Bekijk bericht
Haha, dat is een goeie. België is een van de slechtst werkende staten in de wereld.
Ah... Dan zijt je nog niet vaak "in de wereld" gegaan, me dunkt...
Oud 25 februari 2013, 16:51   #136
Maikel Joosten
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ah... Dan zijt je nog niet vaak "in de wereld" gegaan, me dunkt...
Kijk ik heb zelf een kleine vorm van dyslexie (schrijven vooral), maar komaan dat kun je er toch nog wel uithalen denk ik.
Oud 25 februari 2013, 16:52   #137
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Le Téméraire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U gooit het allemaal op een hoop: nationalisten, N-VA stemmers, Vlaamsgezind zijn, rechts of centrum-rechts zijn. Kan u zich misschien ergens inbeelden dat iemand die gewoon een andere aanpak wilt van een aantal zaken en niet per se Vlaams-nationalist is, toch stemt voor N-VA omdat die partij het beste zijn standpunten vertegenwoordigt? Ik zal niet te hard hopen, want ik vrees dat nuanceren aan u niet besteed is.

België functioneert helemaal niet zo goed en zelfs als dat wel zou zijn, dan kan het helemaal geen kwaad om van tijd tot tijd grote delen van die overheid eens kritisch te herbekijken of om te blijven nadenken hoe het beter kan. En dat is exact wat de N-VA wil, zij wil een aantal fundamentele veranderingen doorvoeren, om er maar een paar te noemen: herbekijken van de financieringswet, reorganisatie van de sociale zekerheid, modernisering van justitie, enz.

En dat mag ook, dat zijn volledig legitieme programmapunten waar in iedere andere democratie waar ook ter wereld eender welke partij mee af kan komen, of ze nu links is of rechts. En dat is ook een programma waarvoor in iedere democratie waar ook ter wereld niemand zich schuldig moet voelen om daarvoor te stemmen. Maar niet in België. Want in België is is het hele politieke apparaat zodanig verankerd in de overheidsorganisatie (die oh zo goed functioneert) dat iedereen die kiest voor iets anders staatsgevaarlijk is.

En ja, Vlaanderen is nog lang niet het schoolvoorbeeld van hoe het beter kan. Maar wat mensen zoals jij maar blijven vergeten, Tommm, is dat de N-VA niet de grootste partij is van het Vlaams parlement en de Vlaamse regering. Ze zitten in een coalitie van socialisten en christen-democraten. En in coalities, Tommm, moet men een evenwicht zoeken tussen programma's van alle partijen die er deel van uitmaken.

Soit, nog veel trollplezier gewenst, Tommm. Ik kijk al vol verwachting uit naar uw volgende hysterische postje wanneer mijn burgemeester nog eens een scheet laat.
Le Téméraire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 16:53   #138
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Indentifikaties

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest
".... Er bestaat geen enkele aanwijzing om België te beschouwen als een "mislukte staat" diverse statistieken omtrent welvaartsverschillen, geweldadige criminaliteit, kwaliteit van het onderwijs, hoogte van de staatsschuld, belastingdruk enz.. wijzen slechts op het feit dat
Citaat:
Dat zijn allemaal rationele bespiegelingen, een zeker hineinrationalisieren om een reeds van tevoren gemaakte keuze te rechtvaardigen of te verantwoorden en die in feite niets te maken hebben met de (psychologische) identifikaties en het proces van identiteitsvorming dat aan de basis ligt van zowel Vlaams volknationalisme als Belgisch staatsnationalisme.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 februari 2013 om 17:06.
Oud 25 februari 2013, 17:18   #139
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk ik heb zelf een kleine vorm van dyslexie (schrijven vooral), maar komaan dat kun je er toch nog wel uithalen denk ik.
"Een van de ...", ik had het goed begrepen, hoor.
Dus een van de 25 slechts functionerende staten? Van de 50? Er zijn 193 staten bij de VN.
Oud 25 februari 2013, 17:21   #140
Maikel Joosten
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
"Een van de ...", ik had het goed begrepen, hoor.
Dus een van de 25 slechts functionerende staten? Van de 50? Er zijn 193 staten bij de VN.
De top 10 halen we zeker

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be