Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Alle subsidiëring van alle geloven stopzetten?
ja 47 87,04%
neen 6 11,11%
onthouding 1 1,85%
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2013, 10:04   #61
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Geloof is een pure persoonlijke kwestie en dus de financiering ervan ook. Er kan, volgens mij, enkel in geval van het onderhoud en beveiliging van kunstobjecten of historisch waardevolle objecten een bijdrage van de staat betaald worden. Vloeit ook daaruit dat religieuze symbolen of kentekenen niet kunnen op officiele dokumenten of in een openbaar gebouw (gemeentehuis, bib, zwembad, ed) zowel niet als werknemer of als bezoeker. Als dat in een islamland (Turkije) kan kan dat zeker hier
Oud 3 maart 2013, 12:07   #62
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Heeft dit ook als taak om de mensen te brainwashen ?
In de ogen van een flink aantal interest groups wel. Zo vinden tegenstanders van holebihuwelijken het niet kunnen dat in werkboeken voorbeelden met twee mannen of vrouwen opduiken, of dat een andere gezinssituatie dan die tussen man en vrouw wordt voorgesteld. Joodse (en waarschijnlijk ook) islamitische scholen blokkeren al te veel "bloot". Er wordt regelmatig protest geuit tegen het geven van het vak godsdienst... In vele landen staat de inhoud van het vak "geschiedenis" ook ter discussie. Er is de kwestie van het hoofddoekenverbod in scholen.

Toch niet zo voor de hand liggen "neutraal" dus, dat openbaar onderwijs.
Oud 3 maart 2013, 12:57   #63
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Een groot deel van de geestelijken bestaat niet uit paters en nonnekes, maar uit pastoors. Ik vraag me af welk "handeltje" zij moeten gaan opzetten om een volledig maandloon samen te krijgen.
Echter, dat lijkt me eerlijk gezegd naast de kwestie. Het volledig afschaffen van alle subsidies lijkt me maatschappelijk namelijk niet haalbaar. U weet wel, door het eeuwige rekening houden met belangen van verschillende doel- en belangengroepen in onze consensusdemocratie. Ik kan me indenken dat bijvoorbeeld CD&V'ers deze subsidies niet zouden willen afschaffen om hun katholieke achterban niet te verliezen. En alle politieke partijen hebben natuurlijk katholieken onder hun kiezers.

Wat wel mogelijk haalbaar is, zoals in eerdere posts aangehaald, is de subsidies doen verminderen door ze te laten afhangen van het aantal gelovigen. Niet-katholieken hoeven op die manier niet bij te dragen tot de kerk.
Alles afschaffen en zo snel mogelijk.

Ook niet laten afhangen van het aantal gelovigen. Waarom zo ik als atheïst belastingeld moeten betalen voor gelovigen? Zelf heb ik geen structuur zoals pastoors ed. nodig. Toegegeven er gaat ook geld naar vrijzinnige verenigingen maar dit is ter compensatie en drijft gewoon de kosten op. Dus deze subsidies mogen ook afgeschaft worden.

Men kan giften aan de kerk eventueel wel laten aftrekken van de inkomsten voor belasting. Dit is met verschillende VZWs zo dus zie ik daar geen graten in.

Het extra geld kan men gebruiken om een beetje controle uit te voeren op wat die mannen daar allemaal gaan vertellen in hun kerken en moskeeën (cfr opmerkingen Reynders).
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2013, 12:58   #64
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Uiteraard alle subsidie afnemen. Om velerlei redenen.
1) Wie in iets wil geloven, heeft daar volgens mij geen infrastructuur voor nodig. Geloof zit in het hoofd, niet in een hoop stenen. Ook personeel is daar niet voor nodig. Wanneer een geloof moet "aangeleerd" worden door 'zielenherders' spreken we niet meer over "geloof", maar over "indoctrinatie". En doctrines deugen niet. Dingen die niet deugen subsidieer je niet.
2) Als ik morgen beslis om te gaan geloven in een kalende roze poedel met paarse stipjes, die vanuit de kern van de aarde al ons reilen en zeilen bepaalt, dan is dat mijn goed recht. Desalniettemin zal ik geen subsidies ontvangen in de huidige toestand, terwijl mijn medemensen die in minstens even belachelijke dingen geloven wél gesubsidieerd worden. Onrechtstreeks door mij dan nog wel. Kan niet, he . Is discriminatie, he. Heel erg foei.

Enfin, afschaffen dus. Ook subsidies voor topsport en cultuur mogen danig gesnoeid worden, wat mij betreft. Wie professioneel met sport of cultuur wil bezig zijn, moet maar zien dat hij/zij daar goed genoeg in is om zelfbedruipend te zijn. Wie dat niet kan moet zijn sportieve of kunstzinnige neigingen maar uiten op het recreatieve niveau.
Het subsidiëren van sport heeft een nut, nml de volksgezondheid verbeteren. Als de mensen meer zouden (verstandig) sporten, zou dit de kas van de gezondsheidszorg ten goede komen.
Oud 3 maart 2013, 13:28   #65
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In de ogen van een flink aantal interest groups wel. Zo vinden tegenstanders van holebihuwelijken het niet kunnen dat in werkboeken voorbeelden met twee mannen of vrouwen opduiken, of dat een andere gezinssituatie dan die tussen man en vrouw wordt voorgesteld. Joodse (en waarschijnlijk ook) islamitische scholen blokkeren al te veel "bloot". Er wordt regelmatig protest geuit tegen het geven van het vak godsdienst... In vele landen staat de inhoud van het vak "geschiedenis" ook ter discussie. Er is de kwestie van het hoofddoekenverbod in scholen.

Toch niet zo voor de hand liggen "neutraal" dus, dat openbaar onderwijs.
Uiteraard is het onderwijs niet neutraal. Maar dat neemt niet weg dat het zijn taak niet is om te brainwashen (wat verschillend is met opvoeden, waarden meegeven). Brainwashing die trouwens in verschillende richtingen kan gebeuren, al of niet in de richting van zijn eigen grote gelijk.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2013, 17:56   #66
stevensterk
Lokaal Raadslid

stevensterk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Laat dat nu net iets zijn waar ik absoluut niet op zit te wachten.
Wat ga je dan doen met al die kerken?

Afbreken is altijd leuk maar het brengt niets op

Citaat:
Het subsidiëren van sport heeft een nut, nml de volksgezondheid verbeteren. Als de mensen meer zouden (verstandig) sporten, zou dit de kas van de gezondsheidszorg ten goede komen.
Topsport subsidiëren komt de volksgezondheid niet ten goede(integendeel)

Laatst gewijzigd door stevensterk : 3 maart 2013 om 17:58.
stevensterk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2013, 18:20   #67
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stevensterk Bekijk bericht
Topsport subsidiëren komt de volksgezondheid niet ten goede(integendeel)
Topsport kan mensen motiveren om zelf ook te gaan sporten. Langs de andere kant zou ik inderdaad het geld liever zien verdwijnen naar de basis eerder dan naar de top. De mensen die het minst sporten dienen het meest gemotiveerd te worden.
Oud 3 maart 2013, 18:41   #68
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Als je het geloof in god gaat subsidiëren, waarom dan niet het geloof in pimpelpaarse ruimte-eenhoorns? Beiden zijn even krankzinnig. Afschaffen die handel dus.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2013, 19:33   #69
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Uiteraard is het onderwijs niet neutraal. Maar dat neemt niet weg dat het zijn taak niet is om te brainwashen (wat verschillend is met opvoeden, waarden meegeven). Brainwashing die trouwens in verschillende richtingen kan gebeuren, al of niet in de richting van zijn eigen grote gelijk.
"De taak" van de Kerk is evenmin "brainwashen", maar in jouw perceptie is dat zo net als het openbaar onderwijs in de ogen van sommigen ook op die perceptie kan rekenen.

Esse est percipi, nietwaar?
Oud 3 maart 2013, 19:51   #70
Carnivore
Staatssecretaris

Carnivore's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Alle subsidiëring van alle geloven stopzetten?
Ja
Nee
Onthouding

Gelovige organisaties moeten uit eigen middelen leven
de evidentie zelve.

Trouwens, wat is nu net weer het verschil tussen een sekte en een religie?
Het aantal volgelingen?

Indien dit zo is, dan houdt men de huidige religies in stand, door de nieuwe dmv de wet het leven moeilijk of onmogelijk te maken. Of niet?
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!

Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2013, 19:59   #71
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik meen niet dat dit een goed omschrijving is van het begrip "geloven in God."
Neem zaken zoals de constante van Hubble, ik "geloof" dat de sterrenstelsels zich van ons weg bewegen, ik "geloof" dat het heelal uitdijt zonder dat ik dat heb gezien.
Als we spreken over geloof in God, dan is daar een zekere orde van fanatisme bij betrokken die in wezen uit gecompenseerde twijfel bestaat. Dat is dus van alle rationaliteit gespeend.
I.v.m. dat 'geloven' in de Hubbledinges.. : .dat is géén 'geloven' in dat Hublledinges, maar wel 'geloven' dat de wetenschappers dat hebben geconstateerd. Met genoeg wetenschappelijke achtergrond kan iedereen begrijpen hoe, waarom, wat, en dergelijke, en is dat géén 'geloof' meer, maar een begrijpen van een feit. Dit in tegenstelling met het geloof in één of ander goddinges......
Oud 3 maart 2013, 20:02   #72
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Als je het geloof in god gaat subsidiëren, waarom dan niet het geloof in pimpelpaarse ruimte-eenhoorns? Beiden zijn even krankzinnig. Afschaffen die handel dus.
Of een geloof in Klojo eerste klas ? Ik kan tenminste al bewijzen dat ik besta....de rest moet je voorlopig maar geloven....
Oud 3 maart 2013, 22:08   #73
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Daarom dat ik schreef dat men TOPsport niet hoeft te subsidiëren. Als ik zie welke schandalige bedragen er in sommige sporten rondgaan... Enfin, je begrijpt wel wat ik bedoel.

Subsidies om jongeren aan het sporten te krijgen, bijvoorbeeld door lidgelden van sportverenigingen gedeeltelijk terug te betalen, d�*t is wél een goed idee.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2013, 22:58   #74
giserke
Banneling

Standaard

De voorstanders van het stopzetten van subsidies van religies hebben terroristen op hun geweten.

Wie denkt dat religie verdwijnt met het stopzetten van subsidies is niet heel goed bij zijn hoofd.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2013, 23:02   #75
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De voorstanders van het stopzetten van subsidies van religies hebben terroristen op hun geweten.

Wie denkt dat religie verdwijnt met het stopzetten van subsidies is niet heel goed bij zijn hoofd.
Religie moet niet verdwijnen, net zoals ik er niet voor moet betalen.
Oud 3 maart 2013, 23:05   #76
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Religie moet niet verdwijnen, net zoals ik er niet voor moet betalen.
Alleen heb je er dan geen controle over.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2013, 23:56   #77
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb er nu ook geen controle over.
Oud 4 maart 2013, 00:27   #78
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
"De taak" van de Kerk is evenmin "brainwashen", maar in jouw perceptie is dat zo net als het openbaar onderwijs in de ogen van sommigen ook op die perceptie kan rekenen.

Esse est percipi, nietwaar?
Heb mijn middelbare studies, eind jaren 50, begin jaren 60 doorlopen in een katholiek college. Ge werd daar, toendertijd, wel in een bepaalde richting geduwd. Noem het opvoeden, waarden bijbrengen, brainwashen...
Trouwens het wordt pas echt negatief als men de tegenstander gaat demoniseren, ter ere van zijn eigen grote gelijk. Nu, dat viel nogal mee. Maar men aanvaarde wel niet, dat ge hun niet volgde.
Trouwens eind jaren 60 is er wel het één en ander gewijzigd.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2013, 06:25   #79
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze hebben nu ook al een zwarte "achter de schermen" kas !!
Het witte gedeelte = de schijnheilige goedheid !!

Een wereld zonder religie is helaas nog een illusie
Een wereld met religie is een totale wanordelijke conceptie !!!!

Een wereld zonder religie is helaas nog een illusie
Een wereld met religie is een totale contradictie !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 4 maart 2013 om 06:28.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2013, 06:55   #80
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Awel Giserke... wat denkt U dan van deze opmerking?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ok, omdat de "staat" de "goedgekeurde" geestelijke voorgangers een loon betaald, een belangrijk deel van de "werkingskosten" sponsord, en voor de rest een hele hoop extralegale voordelen toekent aan "erkende religies" heeft de staat controle over die religie?

Dat mag men me eens uitleggen.

Ik ga de vraag directer stellen. Wat doet "de overheid", als een "gesubsidieerde rabijn" betrapt wordt op het geven van ferme haatpreken in Hebreeuws??

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be