Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 februari 2013, 09:49   #101
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.303
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
nu, de grootste "milieu-baat" van elektrische auto's is natuurlijk dat de schadelijke emissies verplaatst worden van de stedelijke omgeving, waar NOx en fijn stof een probleem zijn, naar grote centrale energie-opwekkers die goedkoper en effectiever schadelijke emissies kunnen vermijden (en daar nu ook al toe gebonden zijn)

Netto zal het voor CO2 niet zoveel uitmaken; voor lokale luchtkwaliteit natuur lijk wel
Daar hebt U wel een punt. Idealerwijze , als we moeder natuur even voorang geven op economie (en ons beleg op de boterham dus), dan bouwen we nu stuwmeertjes op elke enigzins geschikte beek, vullen we die aan met windmolens en zonnepanelen om er gepompte waterkrachtcentrales van te maken, leggen we een kunstmatig eiland met binnenmeer aan van 60km lang om er een Omgekeerd Plan Lievense van te maken en trekken we gekke bekken naar de OPEC.
En dan gaan we allemaal met een Renault Twizy , Tesla Roadsters of Zero motorfietsen rondrijden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 09:51   #102
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Daar hebt U wel een punt. Idealerwijze , als we moeder natuur even voorang geven op economie (en ons beleg op de boterham dus), dan bouwen we nu stuwmeertjes op elke enigzins geschikte beek, vullen we die aan met windmolens en zonnepanelen om er gepompte waterkrachtcentrales van te maken, leggen we een kunstmatig eiland met binnenmeer aan van 60km lang om er een Omgekeerd Plan Lievense van te maken en trekken we gekke bekken naar de OPEC.
En dan gaan we allemaal met een Renault Twizy , Tesla Roadsters of Zero motorfietsen rondrijden.


Gij moet toch altijd kunnen overdrijven he...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 09:57   #103
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.303
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Gij moet toch altijd kunnen overdrijven he...
Dank je voor het compliment. Overdrijven is een kunst.

Maar waar ben ik ergens mis?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 10:08   #104
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dank je voor het compliment. Overdrijven is een kunst.

Maar waar ben ik ergens mis?
Ja, euh, bvb. stuwdam op elk beekje, 60km lang eiland/binnenmeer etc. etc.

"als we moeder natuur even voorang geven op economie"

Het hoeft natuurlijk niet zo zwart-wit te zijn als dat...

Daarom zeg ik, gij moet toch kunnen altijd overdrijven
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 12:13   #105
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomater Bekijk bericht
Vraag me wel af hoe dit zich gaat vertalen naar verkeersongevallen met zwakke weggebruikers:
Je hoort die pokke dingen amper.
Die pokke dingen hebben een automatische lawaaimaker hoor.

Zwakke weggebruikers... zoals (electrische) pokke fietsen niet...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 18:27   #106
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tomater Bekijk bericht
Vraag me wel af hoe dit zich gaat vertalen naar verkeersongevallen met zwakke weggebruikers:
Je hoort die pokke dingen amper.
Bedrijven zijn dagdagelijks bezig met de ontwikkeling van wagengeluid ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 19:38   #107
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.546
Standaard

ff terzijde (de boog moet niet altijd gespannen staan): elektrische sportwagen én elektrische off shore raceboot (2220 pk)

__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 14 februari 2013 om 19:38.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2013, 18:26   #108
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
nu, de grootste "milieu-baat" van elektrische auto's is natuurlijk dat de schadelijke emissies verplaatst worden van de stedelijke omgeving, waar NOx en fijn stof een probleem zijn, naar grote centrale energie-opwekkers die goedkoper en effectiever schadelijke emissies kunnen vermijden (en daar nu ook al toe gebonden zijn)

Netto zal het voor CO2 niet zoveel uitmaken; voor lokale luchtkwaliteit natuur lijk wel
Voor de CO2 uitstoot zou het toch wel wat kunnen uitmaken, dankzij het feit dat onze elektriciteit voor de helft met kernenergie wordt geproduceerd.
Niet dat dit van veel belang is: het autoverkeer produceert tenslotte slechts een goede 10% van de totale CO2 uitstoot.
Het effect op de lokale luchtkwaliteit gaat in de eerste plaats samen met het vervangen van oude voertuigen door nieuwe. Recente auto's zijn erg proper, of ze nu op benzine, diesel, gas of elektriciteit rijden maakt daarbij weinig uit.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2013, 18:40   #109
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
(...)
Idealerwijze , als we moeder natuur even voorrang geven op economie (en ons beleg op de boterham dus), dan bouwen we nu stuwmeertjes op elke enigszins geschikte beek, vullen we die aan met windmolens en zonnepanelen om er gepompte waterkrachtcentrales van te maken, leggen we een kunstmatig eiland met binnenmeer aan van 60km lang om er een Omgekeerd Plan Lievense van te maken en trekken we gekke bekken naar de OPEC.
(...)
Het kan voor niemand kwaad een beetje meer achtergrond op te bouwen over wat het potentiëel van stuwmeertjes en windmolens enz is.

Dit internet boek http://www.withouthotair.com/ (download de gratis pdf file) vind ik best de moeite waard om te lezen. De auteur doorprikt op objectieve wijze vele ballonnetjes gebakken lucht.

Overigens: de auteur komt tot de conclusie dat alleen kernfusie het potentiëel heeft om tot een duurzame energiebron uit te groeien.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2013, 19:06   #110
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
nu, de grootste "milieu-baat" van elektrische auto's
(...)
De milieubaat kan in vraag gesteld worden als je dit artikel leest http://www.lowtechmagazine.be/2012/1...sche-auto.html (een site die de moeite waard is om er regelmatig naartoe te surfen).

De conclusie is dat een elektrische auto pas milieuvoordeel oplevert als er heel veel mee gereden wordt. Dat wordt verklaard door het veel hogere energieverbruik en uitstoot aan schadelijke stoffen nodig om een elektrische auto te produceren.
Laat dat door de beperkte autonomie nu net het zwakke punt van een elektrische auto zijn. Door die beperkte autonomie zullen elektrische auto's niet direct kilometervreters vervangen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2013, 20:44   #111
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
De milieubaat kan in vraag gesteld worden als je dit artikel leest http://www.lowtechmagazine.be/2012/1...sche-auto.html (een site die de moeite waard is om er regelmatig naartoe te surfen).

De conclusie is dat een elektrische auto pas milieuvoordeel oplevert als er heel veel mee gereden wordt. Dat wordt verklaard door het veel hogere energieverbruik en uitstoot aan schadelijke stoffen nodig om een elektrische auto te produceren.
Laat dat door de beperkte autonomie nu net het zwakke punt van een elektrische auto zijn. Door die beperkte autonomie zullen elektrische auto's niet direct kilometervreters vervangen.
inderdaad, 't is zeker een genuanceerd beeld
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 23:32   #112
Silverfields
Burgemeester
 
Silverfields's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2009
Berichten: 587
Standaard

Kan deze elektrische wagen een doorbraak betekenen ? Hij heeft een actieradius van 1000 mijl. Maakt gebruik van lucht, lithium, aluminium en water. Iemand enig idee hoe dit systeem juist werkt?



http://www.bloomberg.com/video/a-car...Vdas2S82Q.html

Laatst gewijzigd door Silverfields : 24 maart 2013 om 23:36.
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2013, 01:36   #113
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.303
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
Kan deze elektrische wagen een doorbraak betekenen ? Hij heeft een actieradius van 1000 mijl. Maakt gebruik van lucht, lithium, aluminium en water. Iemand enig idee hoe dit systeem juist werkt?

Ik heb het idee dat het aluminium een soort van wegwerp batterij vormt die gebaseerd is op oxidatie. Zoals gezegd in't filmpje, na een jaar zijn de aluminium anodes een stuk dunner.
Het te verbruiken water word waarschijnlijk gebruikt om de oxidelaag van het aluminium te breken en weg te spoelen, anders is het heel snel gedaan met spelen.

Helaas is zo'n rustige oxidatie van aluminium geen bron van grote vermogens. Zelfs niet als het met veel tegelijk gebeurd. Dus gebruikt men een lithium accu als buffer, telkens er een hoop amperes nodig zijn, bij vertrekken, en telkens een hoop amperes "geleverd" kunnen worden met remmen -regeneratief remmen- wordt die Lithium accu gebruikt. De aliminium accu leverd constant een kleine stroom, en telkens de wagen niet of zeer traag/zuinig rijd, word de lithium accu bijgeladen met die druppellader van aluminium.

't Is een onderbouwde gok, en hoeft niet correct te zijn. Maar uiteindelijk is de oxidatie van aluminium de meest energierijke "verbranding" die we kennen, vandaar dat Thermiet zo'n leuk spul is, da's voornamelijk aluminiumpoeder en roest. Ook word aluminiumpoeder veelgebruikt in vaste brandstofraketten.

De basis , zoals ik het zie, zit in een veel oudere batterij, de "primaire Lucht-Zink batterij". Gebruikt in hoorapparaten en schrikdraadapparaten. Beiden toepassingen met een zeer laag verbruik en een lange levensduur.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2013, 00:38   #114
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
We moeten gewoon op zoek gaan naar de mogelijkheid om elektriciteit op te slaan. Hierin investeren en hierin slagen zou pas een grote verandering teweeg brengen.
Overdag capaciteit opslaan om in de nacht te gebruiken.
En dan op weg met deze jongen achteraan naar de vakantiebestemming. En liefst nog door de Alpen.
http://www.tonjansen.nl/hobby-caravans/

Laatst gewijzigd door Garry : 27 maart 2013 om 00:39.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2013, 00:42   #115
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Wanneer de autonomie het zelfde is van een gewone wagen, en het laden kan terug gebracht worden tot minder dan een uur, zal hij verkopen als zoete broodjes.
Als je morgen met je benzine of diesel ook een uur moet staan tanken, dan wel misschien. Maar ook dan, vertrek er dan maar eens mee op vakantie met deze knaap er achteraan. Dat wordt lachen.

http://www.tonjansen.nl/hobby-caravans/

Laatst gewijzigd door Garry : 27 maart 2013 om 00:43.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2013, 08:12   #116
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Als je morgen met je benzine of diesel ook een uur moet staan tanken, dan wel misschien. Maar ook dan, vertrek er dan maar eens mee op vakantie met deze knaap er achteraan. Dat wordt lachen.

http://www.tonjansen.nl/hobby-caravans/
Als je lange afstanden rijd, dan neem je toch normaal een pauze elke twee uur of zo. Als je dan in pakweg een kwartiertje je auto zover kan opladen dat je weer twee uur kan rijden dan zie ik met de caravan op vakantie gaan niet als een problematisch. Overigens kan je in een caravan prima een stroomaggregaat wegstoppen. En een elektrische auto rijd er de diesels zo uit als het even wat steiler omhoog gaat...

Maar mensen kiezen hun auto niet om er mee op vakantie te gaan. Ze kiezen die voor het dagelijkse gebruik. En in het dagelijkse gebruik is een elektrische auto heerlijk. Zeker in het stadsverkeer rijdt het heel erg soepel, want een elektrische motor heeft een zeer gunstige koppelkurve. Ik moet als ik met een elektroauto onderweg ben altijd opletten dat ik niet te hard rijd.

Ik denk dat in de toekomst mensen ook steeds meer auto's zullen huren ipv. ze te bezitten. Dan heb je altijd de juiste auto. In de stad een klein, kwiek en windbaar ding, en op vakantie iets groters en comfortabelers. En naar je vakantiebestemming vlieg je of neem je de TGV.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2013, 17:46   #117
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als je lange afstanden rijd, dan neem je toch normaal een pauze elke twee uur of zo. Als je dan in pakweg een kwartiertje je auto zover kan opladen dat je weer twee uur kan rijden dan zie ik met de caravan op vakantie gaan niet als een problematisch. Overigens kan je in een caravan prima een stroomaggregaat wegstoppen. En een elektrische auto rijd er de diesels zo uit als het even wat steiler omhoog gaat...

Maar mensen kiezen hun auto niet om er mee op vakantie te gaan. Ze kiezen die voor het dagelijkse gebruik. En in het dagelijkse gebruik is een elektrische auto heerlijk. Zeker in het stadsverkeer rijdt het heel erg soepel, want een elektrische motor heeft een zeer gunstige koppelkurve. Ik moet als ik met een elektroauto onderweg ben altijd opletten dat ik niet te hard rijd.

Ik denk dat in de toekomst mensen ook steeds meer auto's zullen huren ipv. ze te bezitten. Dan heb je altijd de juiste auto. In de stad een klein, kwiek en windbaar ding, en op vakantie iets groters en comfortabelers. En naar je vakantiebestemming vlieg je of neem je de TGV.
Ik rij 6 uren na elkaar en dan ga ik overnachten volgende dag terug hetzelfde.
Dat is pas vakantie.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2013, 12:20   #118
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Ik rij 6 uren na elkaar en dan ga ik overnachten volgende dag terug hetzelfde.
Dat is pas vakantie.
6 uren aan een stuk rijden?
Ik noem dat masochisme...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2013, 12:25   #119
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Als je morgen met je benzine of diesel ook een uur moet staan tanken, dan wel misschien. Maar ook dan, vertrek er dan maar eens mee op vakantie met deze knaap er achteraan. Dat wordt lachen.

http://www.tonjansen.nl/hobby-caravans/
Waarom zouden ze precies moeten laden op het moment dat ze de auto nodig hebben?
Denk je nu echt dat er geen andere momenten zjin? Zoals 's nachts.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2013, 19:19   #120
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
6 uren aan een stuk rijden?
Ik noem dat masochisme...
6 u is met een bmw is het niets en moet je de km dan nog weten ? en hoe snel?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be