![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hoe grote bedrijven en multinationals het betalen van belasting ontduiken .... legaal.
Tegenlicht, NL2 vandaag, 20.55 uur. Geschat 32.000 miljard dollar belasting ontduiking, onttrokken aan de economie. En de werknemer maar betalen ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Tja, als ik mijn geld niet meer op de bank zet en de overheid kan niet meer nagaan wat ik aan geld heb, is dat ook belastingontduiking ?
Ik denk dat je niet moet kijken naar het fenomeen op zich, maar naar de oorzaak en die ligt meestal niet bij degene die belasting ontduikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Tegenlicht
Waarom passeert er jaarlijks een geldstroom van 11.000 miljard dollar Nederland? 95% van de multinationals neemt daar aan deel. Omdat in NL intellectueel eigendom van bedrijven is ondergebracht, waarvoor de multinationals 'leasekosten' betalen, waarover dan 1,9% of minder belasting wordt geheven. Starbucks heeft elk recept, elke maling, elke business formule als intellectueel eigendom in een bedrijf in NL ondergebracht om de winst in de vorm van zogenaamde 'kosten' weg te sluizen. De Tax Free Tour. (Met onder andere een verbijsterende hoorzitting in Engeland)Kijk op uitzending gemist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Het maakt overigens niet uit of je bedrijven of werknemers belast...
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Kijk a.u.b. 45 minuten naar http://tegenlicht.vpro.nl/aflevering...free-tour.html en kom dan nog eens terug. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Ook gezien. Hallucinant ... doch ik had gelukkig recent al gehoord over al die kapitaalstromen, dus zo hard geschokt was ik ook weer niet.
De beroepstypes die zich daarmee bezighouden, verbazen me tevens niks.
![]() |
![]() |
#7 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
In dat opzicht tegen de "paradijzen" zijn, is te lui zijn om de eigen activiteiten als overheid anders, beter en goedkoper te doen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Aangezien het gaat om geld dat van het bedrijf is zie ik het probleem niet zo...
Citaat:
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat zou je er van vinden dat Aldi en Lidl hun waren in de Delhaize aan de man brengen zonder bij te dragen aan huur, energie, personeel, ... ? Uw vergelijking loopt nogal mank omdat je een deel van het plaatje buiten beeld laat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() Patronale bijdragen bedoel je?
Of belastingen op het in het zwart bijklussen? Of de BTW op die verbouwing zonder factuur? Om nog maar te zwijgen van al die legale ontwijkingen, zoals de zonnepanelen die hij aftrekt in de pb, zijn woonbonus, zijn forfaitair woon-werkverkeer terwijl hij een abonnement heeft,... Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Een voorbeeld voor degene die de uitzending niet willen zien en toch commentaar willen leveren, of die de uitzending om wat voor reden dan ook niet begrijpen en toch graag kritiek willen leveren. Al vrees ik dat zij ook mijn voorbeeld niet zullen begrijpen. Er zit kennelijk een bepaalde dwanggedachte muurvast tussen de oren. Waar doe ik het eigenlijk voor?
![]() Een bedrijf A is een onderdeel van een holding en heeft een omzet van 10 miljard. Kosten aan lonen 2 miljard, overige kosten 4 miljard. De winst is dan 4 miljard. Daarover moet 1 miljard winstbelasting worden betaald. Maar dan verzint het bedrijf een list. Het verkoopt het intellectueel eigendom (wat dat ook moge zijn) aan een dochterbedrijf B, dat in het bezit is van de holding. Deze dochter brengt over de omzet 40% leasekosten in rekening, dat is 4 miljard. Dan is de winst van A opeens 0. De dochter B moet 1,9% belasting betalen over de 4 miljard, dat is 76 miljoen. De dochter B verdient dan 3,924 miljard voor de holding. Nu zit ik niet in deze business, maar stel mij voor dat dit ook zo kan werken met franchising. Als de omzet 100 miljoen is en de kosten inclusief het salaris van de franchisenemer 80 miljoen, dan kan deze nog 20 miljoen afdragen aan de franchise holder. En deze zit dan op de Virgin Islands. Dan wordt over een substantieel deel van de winst geen belasting betaald in het land waar geproduceerd wordt. De kosten van de overheid voor veiligheid, wetgeving, transport, arbeidsrecht, algemeen bestuur worden niet naar ratio van de omzet / winst vergoed. De overheid zal de (loon)belastingen verhogen om haar kosten te dekken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Brussel wil de geldstromen van de grote bedrijven zichtbaar maken.
Deze bedrijven slaan zich op de borst omdat zij voorbeeldig handelen op gebied van ecologie, duurzaamheid, arbeidsrecht, milieu, dieren en mensen welzijn. Maar ondertussen verdwijnen er miljarden en kopen zij privileges van dictators, ten koste van de lokale bevolking. 'Shell moet geldstromen inzichtelijk maken'De politici maken zelf hun afweging wat verstandig is en wat niet ... Nou dan moet het na dertig jaar corruptie en misleiding nu allemaal dik in orde zijn. U kunt gerust gaan slapen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Als de meest efficiënte winstbelasting dus 0% is, is het probleem niet landen die te weinig heffen. Het probleem zijn landen die teveel heffen. De zaak draait zich dan om.
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
![]() Citaat:
Gebruikelijker is: Lonen 8 miljard. Overige kosten 1 1/2 miljard, winst 1/2 miljard... Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() 32.000 miljard is n gigantisch bedrag, maar zou toch wel n keer willen weten hoe men dat beredeneert :+) em waar dat dan geparkeerd staat ( op cyprus maar 1/1000ste dan ) op de beurs ? in over the counter fin.produkten ?
is het weggesluisd geld ? die 32.000 miljard of zit het ten onrechte nog in de bedrijven ? n wereld verschil.. kunnen we daar n draad over starten ? het bedrag lijkt onwaarschijnlijk, als ik bvb de belgische ven.belasting extrapoleer nr de wereld kom ik maar aan 10.000 miljard max. Laatst gewijzigd door Knipp : 27 maart 2013 om 07:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() aach beginning to see light
32.000 x 3% opbrengst x 30% tax = 288 miljard echt ontdoken volgens n omstreden rapport... ter vergelijking : in italie staat iets in orde van 6000 miljard ( als ik me goed herinner ) Laatst gewijzigd door Knipp : 27 maart 2013 om 08:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Probleem: dat mag misschien efficiënt lijken op korte termijn, op lange termijn is dat de beste manier om een hoge werkloosheid te creëren. |
|
![]() |
![]() |