Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2013, 11:34   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Somers kapittelt Brems over gasboetes, maar toch ...

Brems wou haar snullig snoetje eens roeren over de Gas-boetes en over de zogenaamde harde lijn van sommige politiekers.

Hoe Somers haar op haar plaats zet, kan je lezen in de Gazet van Antwerpen.

Toch vind ik voor veel zaken die gasboetes nog erg zwak.

Een fiets- of een winkeldiefstal door iemand die ouder is dan pakweg 16, vind ik geen prul die je maar met een simpele kleine boete kan afhandelen.
En voor de daders die jonger zijn dan 16, is, in een aantal gevallen, veel meer aandacht nodig voor de ouders.

Sluikstorten in de zin van huishoudelijk afval in een klein plastiek zakje dagelijks naar een publieke vuilnismand dragen:
ik ken een ambtenaar met pensioen, waarvan ik schat dat die 1800 euro nette heeft, die dat doet.
Dat is toch pure schande.

Op één punt blijft ik bij mijn standpunt:
het ware veel beter om de vredegerechten te voorzien van de nodige ambtenaren, zodat de scheiding der machten echt overeind blijft.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...gasboetes.aspx

Somers: "Eva Brems (Groen) maakt karikatuur van debat over gasboetes"

Citaat:
"Het debat over de gasboetes wordt door Eva Brems (Groen) karikaturaal gevoerd. En daar moeten we van af". Dat zegde volksvertegenwoordiger en Mechels burgemeester Bart Somers (Open Vld) zopas in een schitterende tussenkomst over de hervorming van de Gaswet.

De Kamercommissie Binnenlandse Zaken discussieert momenteel over de hervorming van de gasboetes. Dat zijn boetes tot 250 euro die de gemeenten kunnen opleggen voor overlast en kleine criminele feiten. Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) wil die wet beduidend verstrengen. Somers steunt Milquet en hij bestreed met passie en vakkennis de karikaturen die Eva Brems (Groen) eerder had opgehangen over de manier waarop de gaswet wordt toegepast.

Weinig gasboetes

"Eerst en vooral liet Brems uitschijnen dat de burgers in de steden doodgeklopt worden met gasboetes. Mijn stad Mechelen ligt in de frontlinie van de kritiek. Wel in 2011 werden in Mechelen 2.158 gasboetes uitgeschreven of 7 per politieagent".

Nul minderjarigen

"Tweede karikatuur. De gasboetes treffen vooral minderjarigen. In Mechelen werden de voorbije zes jaar 0 (nul) gasboetes uitgeschreven aan minderjarigen, want het mag bij ons alleen voor meederjarigen. Wij hebben het Neroproject, waarbij wij bemiddeling, pedagogie en de relatie met de ouders centraal stellen bij jongeren die overlast veroorzaken. Géén boetes dus. Maar als men zou zeggen: Nero is gasboetes-light, dan zeg ik: in 2011 hebben we 135 Nerotrajecten gestart, waaronder 14 voor fietsdiefstallen en 83 voor winkeldiefstallen. Dat mag toch aangepakt worden? Er waren slechts 47 Nerotrajecten voor overlast, minder dan één per week in een stad van 83.000 inwoners".

Duiven voeren

"Derde karikatuur: wij geven gasboetes aan arme oude mensen die duiven voeren. Wel in Mechelen zijn de Groenen al 18 jaar mee aan de macht. Zij voeren al jaren op alle mogelijke manieren actie tegen de duivenplaag: met kooien op daken, een valk in de Sint-Rombouts, preventiecampagnes naar wie duiven voedert. Maar als mensen hardleers zijn en toch duiven blijven voeren, dan past een gasboete. Bij ons wilden de groenen dat".

Camera's in vuilnisbakken?

"Vierde karikatuur. Wij geven gasboetes voor mensen die een papiertje op de grond gooien. Wel ja, iedereen weet dat dit niet mag, een gasboete is op zijn plaats om sluikstortingen tegen te gaan. Milieuvervuiling is erg duur. In Mechelen wilden de groenen overigens camera's in vuilnisbakken steken om sluikstorters te vangen".

Scheiding der machten geschonden?

"Vijfde karikatuur. Het zou een schending van de scheiding der machten zijn als een ambtenaar een gasboete oplegt: de ambtenaar zou rechter en partij tegelijkertijd zijn. Als je dat vindt, schaf dan het hele administratief recht maar af. Want als burgemeester mag ik ook cafés sluiten. Dat is ook een sanctie en die is veel ingrijpender dan een gasboete".

Somers besloot dat we de karikaturen moeten laten varen. "De essentiële discussie moet gaan over volgende punten: is het gasregelement van de gemeente voldoende transparant, zit er voldoende logica in, zijn de rechten van de burgers voldoende gerespecteerd? Tot vier jaar geleden werden winkel- en fietsdiefstallen in Mechelen systematisch geseponeerd door het parket. Wel: nu is er een reactie op en dat is goed vanuit pedagogisch oogpunt. Deze zaken mogen niet ongestraft blijven."

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 11:38   #2
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Goeie burgemeester heb ik de indruk.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2013, 00:56   #3
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Goeie burgemeester heb ik de indruk.
Gij woont dus niet in Mechelen,dat is alvast een feit dat zeker is....

Op de leuvensesteenweg worden dagelijks de vuilbakjes aan de bushaltes geledigd...

Nog voor de vuilkar aan de horizon is verdwenen steken die vuilbakjes alweer overvol .....

Het fenoneem is algemeen bekend,zien wij hoe er tegen opgetreden wordt...

Nou nee, aangezien de wet daar niet voor iedereen gelijk is en in deze bepaalde buurten deze vorm van sluikstorten oogluikend wordt toegestaan vanwege de juiste concentratie aan kleurtjes in de buurt....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be