Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Op welke partij stem je bij de volgende federale verkiezingen?
SPA 14 10,07%
NVA 71 51,08%
CD&V 1 0,72%
VLD 2 1,44%
Groen! 4 2,88%
Vlaams Belang 29 20,86%
LDD 2 1,44%
andere 16 11,51%
Aantal stemmers: 139. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2013, 08:34   #221
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht
Welke?
Deze die tegen verkiezingen zijn, democratie is niet perfect maar het alternatief is veel slechter.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...9_aanslag_irak
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 09:31   #222
OilOnFire
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Sta me toe om u eens hartelijk uit te lachen.
Insgelijks ! - Incluis: al degene van uw soort. Veel pretentie maar bijster weinig concrete positieve daden!
Oud 20 april 2013, 13:53   #223
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Mens. Informeer u een keer. In plaats van zelfverzekerd onzin te vertellen.

Per (provinciale) kieskring worden de aantallen stemmen van de partijen binnen die kieskring gedeeld door 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, ... De hoogste quotiënten leveren vervolgens zetels op totdat de zetels van de kieskring op zijn.

Niet meer. Niet minder. Op geen enkele manier wordt er rekening gehouden met blanco stemmen. Nergens worden die meegeteld.
Informeer u zelf, blanco stemmen is stemmen voor de meerderheid. Net door de zetelverdeling. Het is niet dat een groot aantal blanco stemmen zou aanleiding geven tot lege zitjes of is het wel misschien ? Mensen die blanco stemmen geven voor mij aan ofwel niet geinteresseerd te zijn ofwel compleet gedegouteerd te zijn. Vooral in dat laatste geval lijkt mij het leeghouden van de zetels de enige correcte manier om dat weer te geven. Wat ik niet bedoel is dat blanco stemmen samengevoegd worden bij die van de grootste partij.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 20 april 2013 om 14:01.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 14:18   #224
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Informeer u zelf, blanco stemmen is stemmen voor de meerderheid. Net door de zetelverdeling. Het is niet dat een groot aantal blanco stemmen zou aanleiding geven tot lege zitjes of is het wel misschien ? Mensen die blanco stemmen geven voor mij aan ofwel niet geinteresseerd te zijn ofwel compleet gedegouteerd te zijn. Vooral in dat laatste geval lijkt mij het leeghouden van de zetels de enige correcte manier om dat weer te geven. Wat ik niet bedoel is dat blanco stemmen samengevoegd worden bij die van de grootste partij.
.. en ook niet als die grootste partij het nv-a zou zijn en het nv-a door het binnenharken van blanco stemmen een absolute meerderheid zou behalen, Pé ? Vlaemsche onafhankelijkheid binnen graaibereik, stel je voor, en dat dank zij de niet-geïnteresseerden en gedégouteerden. Pé, wat denk je?

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 20 april 2013 om 14:26.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 14:23   #225
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat een gelul. Je kan hooguit zonder onzin te vertellen zeggen dat het effect van blanco stemmen neerkomt op stemmen voor IEDEREEN, in de verhoudingen die diegenen die niet blanco stemmen eraan geven.

En als de blanco stemmers lege zitjes verkiezen, ik wil me gerust kandidaat stellen om op een 'lijst Blanco' te gaan staan om eens ik verkozen ben nooit naar het parlement te gaan.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 14:28   #226
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat een gelul. Je kan hooguit zonder onzin te vertellen zeggen dat het effect van blanco stemmen neerkomt op stemmen voor IEDEREEN, in de verhoudingen die diegenen die niet blanco stemmen eraan geven.

En als de blanco stemmers lege zitjes verkiezen, ik wil me gerust kandidaat stellen om op een 'lijst Blanco' te gaan staan om eens ik verkozen ben nooit naar het parlement te gaan.
waarom willen verkozen worden om nooit naar het parlement gaan ?

Oud 20 april 2013, 14:35   #227
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
waarom willen verkozen worden om nooit naar het parlement gaan ?
Omdat dat in het hypothetische geval van een 'lijst Blanco' aan de kiezer beloofd is.
Oud 20 april 2013, 15:00   #228
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:

Geen gelul, want een leeg zitje is een leeg zitje dat nooit meestemt om wetten te stemmen. Met andere woorden polici zouden in dat geval meer rekening moeten houden met de burger en hem overtuigen om te gaan stemmen of op zijn minst geldig te stemmen.

Heel mooi van u dat u op een lijst blanco wil gaan staan om de vette pree van een parlementslid binnen te rijven zonder er iets voor te doen. Ook dat wil een blanco stemmer niet.
Oud 20 april 2013, 15:01   #229
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat dat in het hypothetische geval van een 'lijst Blanco' aan de kiezer beloofd is.
En vooral om die vette pree binnen te halen.
Oud 20 april 2013, 15:04   #230
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
.. en ook niet als die grootste partij het nv-a zou zijn en het nv-a door het binnenharken van blanco stemmen een absolute meerderheid zou behalen, Pé ? Vlaemsche onafhankelijkheid binnen graaibereik, stel je voor, en dat dank zij de niet-geïnteresseerden en gedégouteerden. Pé, wat denk je?
Stel dat er een groot aantal blanco stemmers is in 2014 en dat daardoor plots die andere partij: n-va en niet die nv-a, die ik niet ken overigens, voldoende groot zou zijn om echt incontournable te zijn. Dan denk ik dat jij een van de eerste zal zijn om moord en brand te schreeuwen. Zo ongeveer het gejank van nu, maar dan in het kwadraat.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 20 april 2013 om 15:05.
Oud 20 april 2013, 16:20   #231
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Stel dat er een groot aantal blanco stemmers is in 2014 en dat daardoor plots die andere partij: n-va en niet die nv-a, die ik niet ken overigens, voldoende groot zou zijn om echt incontournable te zijn. Dan denk ik dat jij een van de eerste zal zijn om moord en brand te schreeuwen. Zo ongeveer het gejank van nu, maar dan in het kwadraat.
Dit gaat mijn petje te boven. Het nv-a is al incorturnable en in 2014 wil jij dat het nv-a "echt" incortournable wordt. Hoedanook, kijk ik reikhalzend uit naar het onafhankelijke vlaenderen. Echt.

Oud 20 april 2013, 16:23   #232
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit gaat mijn petje te boven. Het nv-a is al incorturnable en in 2014 wil jij dat het nv-a "echt" incortournable wordt. Hoedanook, kijk ik reikhalzend uit naar het onafhankelijke vlaenderen. Echt.

Men heeft er al een naam voor.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 18:15   #233
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Heel mooi van u dat u op een lijst blanco wil gaan staan om de vette pree van een parlementslid binnen te rijven zonder er iets voor te doen. Ook dat wil een blanco stemmer niet.
Allez, een programma met twee standpunten dan:

1e: De verkozenen zullen nooit over een wet meestemmen.
2e: Het totaal van vergoedingen hoger dan €200/maand wordt teruggestort.

Enkel een kleine vergoeding voor de werkuren (je kan niet zomaar een lijst indienen en opkomen) en de bedragen voor campagnes die erin kruipen (anders weet niemand iets over het initiatief) dus. Dan kan je me niet verwijten het voor het geld te willen doen.

Ik vind het zelf belachelijk om op zoiets te stemmen (ik zou niet eens op mezelf stemmen dan), maar als er mensen zijn die daarop willen stemmen, dan vind ik als radicale democraat dat ze dat zouden moeten kunnen.
Oud 20 april 2013, 18:16   #234
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Een beter radicaal democratisch idee nog, waar het een onderdeel van kan zijn:

Met een paar mensen die als enige gemeenschappelijke standpunten hebben dat ze radicaal democratisch zijn en alles boven de €1500/maand terugstorten als ze verkozen zijn, die voor de rest van economisch zeer links tot zeer rechts en van zeer progressief tot zeer conservatief gaan, maar elk op een eigen manier toch niet echt overeenkomen met één van de partijen vormen we één lijst.

De stemmen die aan één iemand op de lijst gegeven worden, worden voor iedereen op de lijst omgezet in een percentage van het totaal aantal stemmen op één iemand van de lijst. Dat zijn de percentages van de stemmers op de lijst die zij vertegenwoordigen. (Iedereen is zelf verantwoordelijk om aan de eigen achterban duidelijk te maken dat ze niet op twee namen mogen stemmen, omdat het dan ongeldig is.)

De verkozenen stemmen daarna niet zomaar wat ze willen. Iedereen op de lijst, ook diegenen die niet verkozen zijn, blijven hun stemmers vertegenwoordigen. Voor elke beslissing maken zij allemaal een eigen keuze, waarbij ze elk hun percentage stemmen inzetten. Indien 40% (bijvoorbeeld één iemand die 20% vertegenwoordigt en 20 die 1% vertegenwoordigen) voor is en 60% is tegen, dan zal ook 40% van de verkozenen voor stemmen en 60% tegen.

Eén plaats op de lijst wordt voorbehouden aan iemand die steeds 'onthouding' stemt.
Oud 20 april 2013, 18:43   #235
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Allez, een programma met twee standpunten dan:

1e: De verkozenen zullen nooit over een wet meestemmen.
2e: Het totaal van vergoedingen hoger dan €200/maand wordt teruggestort.

Enkel een kleine vergoeding voor de werkuren (je kan niet zomaar een lijst indienen en opkomen) en de bedragen voor campagnes die erin kruipen (anders weet niemand iets over het initiatief) dus. Dan kan je me niet verwijten het voor het geld te willen doen.

Ik vind het zelf belachelijk om op zoiets te stemmen (ik zou niet eens op mezelf stemmen dan), maar als er mensen zijn die daarop willen stemmen, dan vind ik als radicale democraat dat ze dat zouden moeten kunnen.
blanco stemmen is dan ook belachelijk.
Oud 20 april 2013, 18:56   #236
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mochten ze nu eens met technologie afkomen, het is te zeggen, het stimuleren van dergelijke ideëen die afkomstig zijn van ingenieurs en zo'n volk, en daar eens een kwak geld tegenaan gooien. Er is er genoeg hoor. Indien je van alle politici 2/3 van hun wedde afsnoept en geen banken meer terugbetaald, kun je al een heel eind komen.

Concrete plannen en oplossingen. 'Goed bestuur' valt daar niet onder.
Dat zou ik ook best leuk vinden, alleen denk ik dat we ons ,eender hoe, om te beginnen met veel minder zullen tevreden moeten stellen.

Laatst gewijzigd door Garry : 20 april 2013 om 18:57.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 18:58   #237
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
blanco stemmen is dan ook belachelijk.
Inderdaad, minstens even belachelijk als niet stemmen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 19:33   #238
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dat zou ik ook best leuk vinden, alleen denk ik dat we ons ,eender hoe, om te beginnen met veel minder zullen tevreden moeten stellen.

Waarom? Omschrijf 'veel minder'.
Oud 20 april 2013, 19:36   #239
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Inderdaad, minstens even belachelijk als niet stemmen.

Ik stem niet. Niks staat mij aan. Ik ga ook geen taartjes kopen bij de bakker als die niks anders heeft dat mij niet aanstaat. Als ik geen taartje moet hebben, maar een brood, dan kan die bakker mij niet verplichten een taartje te kopen omdat ik zijn winkel ben binnengekomen.

Trouwens ik heb wel beter en interessanter zaken te doen dan te gaan stemmen op papgezichten met een das.
Oud 20 april 2013, 19:46   #240
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Ook al is deze forum-enquête volstrekt niet representatief, het aanschouwen ervan vind ik héél bemoedigend. Ik kan slechts hopen dat het een trend weergeeft die we zullen herkennen in de uitslag van de komende verkiezingen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be