![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#1121 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Je geeft antwoord met een wedervraag en je ziet daarbij het onderscheid tussen bewustzijn en zelfbewustzijn over het hoofd. Ik probeerde jouw post te doorgronden, maar zo ontwijk je de discussie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1122 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1123 | |
|
![]() Citaat:
Dat kan ik nog toelichten met jouw voorgaande opmerking: "Ik heb ook geen herinneringen voor mijn vierde jaar. Mijn vroegste herinneringen gaan terug tot de kleuterklas. Maar bij mijn geboorte tot mijn vierde jaar heb ik wel heel wat faculteiten geleerd die noodzakelijk zijn om als fysiek organisme te functioneren in een fysieke omgeving." Een pasgeboren kind handelt instinctief en op grond van het zintuiglijk bewustzijn, het heeft nog geen zelfbewustzijn, het is niet in staat tot zelfreflectie of om relaties aan te gaan. En daarom is zelfbewustzijn niet een bewustzijnstoestand zoals waken, slapen, dromen, extase, roes. Laatst gewijzigd door Piero : 20 april 2013 om 23:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zelf is de ziel en het ik is de geest. Zo heeft het dier een ziel en getuigt in zijn gedragingen ook van zichzelf bewust te zijn(bijvoorbeeld als het zichzelf verdedigt), maar het dier is niet ikbewust, want voor het ik is het denken nodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1125 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door exodus : 22 april 2013 om 10:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1126 |
|
![]() @exodus
Bedankt exodus, ik kreeg meteen weer een ik lach me dood ervaring. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1127 | |
Staatssecretaris
|
![]() Bovenstaande is weer een perfect voorbeeld van hoe Exodus e.a. lezen wat ze willen lezen. Hier een objectiever artikel:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1128 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1129 |
Banneling
|
![]() Ik had dit weekend een bijna-de-lotto-gewonnen ervaring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1130 |
|
![]() Bijna dood ervaringen zijn echt. Als je je informeert over het onderwerp zonder je vooroordelen, zonder een dogmatische materieel geloofsysteem, dan zie je in dat ze echt zijn. Zonder twijfel.
Bewustzijn sterft niet, en is niet afhankelijk van de hersenen. Bewustzijn evolueert. Na de dood leven wij allemaal verder. Dit is een universele waarheid. Onze westerse maatschappij ontkent dit echter, en dit kan bij velen voor verwarring zorgen als ze sterven. De dood brengt geen "verlichting", men gaat gewoon verder op het bewustzijnsniveau dat men zich bevindt. Dit verklaart ook het geval van spoken. Dit zijn gestorven mensen die om een of andere reden aan deze realiteit blijven plakken. Velen mensen die sterven en niet geloven in leven na de dood, kunnen na de dood niet accepteren dat ze echt dood zijn. Hun overtuiging dat hun bewustzijn ophoudt na de dood van het fysicshe lichaam is zo sterk dat ze zichzelf wijsmaken dat ze niet gestorven zijn. Ze overtuigen zichzelf dat ze dromen, dat ze in een nachtmerrie zitten, en blijven maar ronddolen. Totdat hun geloof begint af te brokkelen, en willen beginnen beseffen dat ze dood zijn. Dan kunnen ze een stapje verder.
Laatst gewijzigd door exodus : 22 april 2013 om 13:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De ware substantie is het bewustzijn, dat zowel het uiterlijke en materiële (dus ook het brein) als ook het innerlijke en geestelijke omvat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1132 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1133 |
|
![]() Hier nog een voorbeeld van een bijna dood ervaring waarbij de patient geen hersenactiviteit meer had dingen zag die zij normaal niet kon zien, tijdens de periode dat ze hersendood was. Zelfs de dokters, waaronder een neurochirurg die de operatie uitvoerde, zijn overtuigd van haar case.
http://www.youtube.com/watch?v=mHmo4bREd7M
![]() |
![]() |
#1134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2. Had ze geen meetbare hersenactiviteit op het moment dat ze de waarnemingen deed die ze beschrijft? Haar Out-of-body-Experience beschrijving komt verder perfect overeen met de klassieke beschrijving ervan, zoals die o.a. door stimulatie van de temporele lobe of door bepaalde chemicalien kan opgewekt worden naar wens, dat is op zich op geen enkele manier vreemd of bewijs van dualisme. Laatst gewijzigd door parcifal : 22 april 2013 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1135 |
Banneling
|
![]() Bij de terugrit naar huis heb ik zo'n 200 bijna-frontale-aanrijdingen ervaren.
Laatst gewijzigd door Another Jack : 22 april 2013 om 16:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1137 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Geest zelf is echter ook bewustzijn en dus substantie en wel in het denken. Zodat er niets buiten de substantie van het bewustzijn is, deze is eeuwig en oneindig en absoluut. Zij valt samen met haar eigen grondslag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1139 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat is het exacte verschil tussen de begrippen: -substantie? -bewustzijn? -Geest? -denken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1140 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.encyclo.nl/begrip/Substantie Die "stof" is volgens mij het bewustzijn. Citaat:
Deze heeft drie basisvormen van het gevoelsleven, de zintuiglijke waarneming en het denken. Citaat:
Uitgedrukt als ik. Descartes: ik denk dus ik ben. Harriechristus: ik denk dus ik ben God. God zelf is de absolute Geest als het absolute IK in ons allen. Want we zijn allemaal IK. Citaat:
En gedachten zijn de abstracte elementen waar het bestaan uit opgebouwd is, en die omwille van hun abstractheid metafysisch zijn en daarom het woord nodig hebben om zich daardoor te kunnen uiten. Dit is dan wat de vorm van de gedachte betreft in ons denkproces, want als inhoud (dus w?*t je denkt) en als totaliteit daarvan zijn de gedachten juist concreet omdat alles uit gedachten is opgebouwd, dus als objectieve werkelijkheid. Want het denken verwijst ook naar de objectieve werkelijkheid wat de wetenschap mogelijk maakt, die niet alleen in ons hoofd bestaat als abstract, maar ook werkelijk bestaat (concreet). Tot zover, want het denken is het meest complex en hiermee is nog lang niet alles gezegd. Laatst gewijzigd door harriechristus : 23 april 2013 om 07:05. |
|||||
![]() |
![]() |