Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Op welke partij stem je bij de volgende federale verkiezingen?
SPA 14 10,07%
NVA 71 51,08%
CD&V 1 0,72%
VLD 2 1,44%
Groen! 4 2,88%
Vlaams Belang 29 20,86%
LDD 2 1,44%
andere 16 11,51%
Aantal stemmers: 139. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2013, 14:59   #541
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

SP.A.

Het stad is wél van iedereen, zeker Aalst en Antwerpen.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 17:25   #542
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Brussel is een gewest naast Vlaanderen en Wallonië. Het is wel degelijk een volwaardig gewest, zelfs al horen de Vlamingen dat niet graag. Als er een splitsing komt (wat ik betwijfel, zelfs NVA zal coalitiepartners nodig hebben en geen enkele zal akkoord gaan met splitsing, behalve VB natuurlijk, maar ik denk niet dat er een NVA-VB meerderheid komt, dat zou teveel negatieve gevolgen hebben voor NVA) zal dat inderdaad op federaal niveau bedisseld worden met de franstaligen. Alle franstalige politici, zowel Walen als Brusselaars, hebben al duidelijk aangegeven dat Brussel en WalloniË in dat geval samen verder gaan. Als de Vlamingen daarmee niet akkoord gaan komt er geen splitsing.

Dewever beseft dat ook, daarom (en om meer kiezers aan te trekken) pleit de partij niet langer voor Vlaamse onafhankelijkheid maar voor "onfederalisme".
Maar hij moet ook beseffen dat als hij BelgiË als een lege doos wil achterlaten, de franstaligen in dat geval nooit meer Vlaamse bevoegdheden over Brussel zullen aanvaarden, in tegendeel, meer bevoegdheden voor Vlaanderen wil ook zeggen meer bevoegdheden voor Brussel, Wallonië en de franstalige gemeenschap. De franstalige gemeenschap is overigens omgedoopt tot "federatie Brussel-Wallonië" en die naam laat geen enkele twijfel bestaan over de toekomst moest Vlaanderen zich willen afscheuren of maximale autonomie eisen.
Iedereen probeert op het tactische spel enkele stappen vooruit te denken. Net daarom dat de veel te simpele "ja-neen" en "alles-niets" scenario's nooit zullen werken.
Wat ik denk is dat de walen in veel groteren getale dan de vlamingen tegen een splitsing zijn. En gezien ze numeriek en economisch in termen van welstand de mindere zijn van vlaanderen proberen ze met een paar slimme zetten de tijd in hun voordeel te laten werken. Ik geef toe dat ik het ook niet graag hoor, maar brussel is is een quasi-gewest gezien het enkel de persoonsgebonden materies niet in eigen handen heeft. Die zitten bij de gemeenschappen. Belangrijke nuance, en diegenen die pleiten voor het afschaffen van die gemeenschappen zouden beter eens nadenken over de mogelijke gevolgen, die zich tegen henzelf kunnen keren. Alhoewel ik totaal niet geloof dat er ooit een echte splitsing komt, vind ik ook dat dit niet moet gebeuren vanuit een vals sentiment van angst dat vlaanderen brussel dan zou verliezen.
Rudy Demotte is een slimme kerel, en weet heel goed dat hij een groot tactisch voordeel heeft door zijn fédération wallo-brux naar voor te schuiven. Hij maakt er iedereen zenuwachtig mee, terwijl het eigenlijk gewoon een naam is. Maar het geeft hem wel momentum voor in te zetten tijdens onderhandelingen.
Het is maar zeer de vraag of wallonië in geval er toch een plotse en onafwendbare splitsing komen, echt op de barricaden zal gaan staan voor brussel. Persoonlijk twijfel ik daar heel hard aan. De gewone waalse man in de straat staat even ver af van bruxellitis als de gewone vlaamse man in de straat. Beiden ervaren dat als iets dat een eigen leven aan het leiden is. Volgens mij is de verhuis van enkele waalse politieke tenoren naar brussel puur ingegeven door tactiek. Zij vormen een barricade.
Maar elke goede generaal weet tot waar hij kan gaan, en wanneer hij beter tien kilometer kan terugtrekken.
Zolang er geen separatistische stemmen opgaan bij de traditionele partijen, weten de brusselse politici dat ze veilig zijn. Met het blok dat liever in zijn cordon zit om over mocro's te fulmineren moeten ze enkel naar de n-va kijken. En die blijken eerder voor realistische scenario's te gaan nu ze een grote partij zijn dan voor revolutionaire dromerijen.
Eigenlijk ligt een groot stuk van de uitdaging bij brussel zelf. Als dat gewest er in vijf �* tien jaar zou in slagen om de nu heersende perceptie bij de vlamingen voor een stuk bij te sturen, dan is er veel mogelijk. Als Janneke & Mieke nu naar brussel gaan, voelen ze zich een vreemde. En jij weet ook dat perceptie en realiteit heel dicht bijeen liggen.
Je hebt volgens mij ook gelijk als je stelt dat de bocht die n-va neemt over artikel 1 richting confederalisme er eentje is die voortspruit uit een realistische inschatting van het terrein en wat daarop mogelijk is. Maar daaruit besluiten dat er "dus" niets mogelijk is, is wellicht ook een flinke stap te ver.
Nogmaals, ik geloof niet in die cafépraat van de V-partijen en hun eenzijdige in het vlaams parlement uitgeroepen onafhankelijkheid. Dat is leuk voor aan den toog, met de kameraden en iedereen voelt zich weer goed. Onzin.
Maar ik zou toch ook niet teveel de illusie cultiveren dat de brusselaar in werkelijkheid een stem zal krijgen in dat hele proces. Zo werkt het niet. De walen hebben de laatste jaren hun zwaarste pionnen in stilte verschoven naar Brussel, puur om tactische redenen : om al te negatieve (voor hen) staatshervormingen mee te helpen vermijden. De vlaamse partijen zitten ernaar te kijken, en doen voort hun eigen ding. Bekijk even de kwaliteit of toch minstens het soortelijk gewicht van de vlaamse brusselse politici en je weet genoeg.
Niets is op voorhand gewonnen, ik hoop dat er voldoende mensen de zaken niet te ideologisch maar wel pragmatisch zullen bekijken in bij het uiten van hun stem. En wat nog vééél belangrijker is : laat ons hopen dat er voldoende intelligente politici zullen verkozen worden die de problemen echt aanpakken in plaats van achter fata morgana's aan te hollen puur uit nostalgische ideologie of zuivere bekrompenheid.

Laatst gewijzigd door peter1962 : 26 april 2013 om 17:28.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 17:38   #543
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Brussel is dan ook de voornaamste reden waarom België onsplitsbaar zal blijken te zijn.
Dat is zo. Er is geen enkele partij die zelfs maar een begin van een idee heeft hoe dit op te lossen is in een scenario van vechtscheiding. Maar je moet ook realistisch blijven en niet dromen dat de brusselaar daar zijn zeg zal kunnen in doen. Dit is puur federale materie.

Niet dat ik me er veel zorgen over maak hoor, binnen twee legislaturen zitten wij hier nog altijd te zeveren tegen romantische nationalisten die op dat moment nog altijd Belg zullen zien staan op hun ID card.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 18:01   #544
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel is dan ook de voornaamste reden waarom België onsplitsbaar zal blijken te zijn.
Neen hoor. België is enkel moeilijk te splitsen zolang Vlaanderen als melkkoe wil blijven dienen. Eens Vlaanderen aan de grond zit hoeft België noch voor de Brusselaars, noch voor de Walen nog langer te blijven bestaan.

Ik wil ook nog zien wie Brussel nog wil als de stad "want meer is Brussel niet dan eens stad) multicultureel blijft verrijken zoals dat vandaag het geval is, en het geen franstaligen meer zijn die het daar voor het zeggen hebben maar gediscrimineerde en ontevreden moslims.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 18:05   #545
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Brussel heeft in de grondwet niet dezelfde juridische status.
Artikel?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 18:10   #546
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Dat is zo. Er is geen enkele partij die zelfs maar een begin van een idee heeft hoe dit op te lossen is in een scenario van vechtscheiding. Maar je moet ook realistisch blijven en niet dromen dat de brusselaar daar zijn zeg zal kunnen in doen. Dit is puur federale materie.

Niet dat ik me er veel zorgen over maak hoor, binnen twee legislaturen zitten wij hier nog altijd te zeveren tegen romantische nationalisten die op dat moment nog altijd Belg zullen zien staan op hun ID card.
Ik weet het...
Geen romantischer nationalisten dan belgisch-nationalisten. Zij zijn ervan overtuigd dat er ten eeuwigen dage "Belg" op hun identiteitskaart zal staan.

Nochtans schreef Christoph Deborsu zes jaar geleden in De Standaard het volgende:

"De constructie van België leert ook veel over hoe een land barst. Zo vernam ik tot mijn verbazing dat bijna geen enkele Belg voor de onafhankelijkheid ijverde vlak voor de revolutie in 1830. De enige separatist was de Brugse journalist De Potter, de toenmalige De Wever. De rest van de politici wilde hooguit "het herstel van het evenwicht tussen noord en zuid", onder meer inzake taal- en fiscaal beleid.
Het doet aan de huidige situatie denken. Dat, volgens de recente peiling van deze krant, 93% van de Vlamingen en 98% van de Walen België willen samenhouden, vormt dus geen obstakel voor een splitsing van het land. Twee eeuwen geleden, begon de breuk met een protestactie van een dertigtal jongeren na een operaopvoering op 25 augustus 1830. Door de onhandige reactie van Willem werd het lot van België in 33 dagen bezegeld, tot aan de aftocht uit Brussel van het Nederlandse leger. Belgen zijn efficiënt als het om te scheiden gaat.
In 1830 speelde de pers een grote rol. Het zou vandaag niet anders verlopen. "

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=ER1C5VHH
Oud 26 april 2013, 18:16   #547
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Neen hoor. België is enkel moeilijk te splitsen zolang Vlaanderen als melkkoe wil blijven dienen. Eens Vlaanderen aan de grond zit hoeft België noch voor de Brusselaars, noch voor de Walen nog langer te blijven bestaan.
Precies zoals ik het al elders omschreef: 'België kan enkel bestaan bij gratie van Vlaamse onderdanigheid'. Eenmaal Vlaanderen niet langer onderdanig is en het niet langer slaafs de Franstalige commando's wil - of k�*n - uitvoeren, heeft het bestaan van het land voor de Franstaligen geen enkel nut meer.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 19:03   #548
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Precies zoals ik het al elders omschreef: 'België kan enkel bestaan bij gratie van Vlaamse onderdanigheid'. Eenmaal Vlaanderen niet langer onderdanig is en het niet langer slaafs de Franstalige commando's wil - of k�*n - uitvoeren, heeft het bestaan van het land voor de Franstaligen geen enkel nut meer.
Je zou het beter zo zeggen: zolang het traditio-profitariaat kan blijven graaien zolang zullen de traditio's Vlaanderen blijven uitverkopen.
Oud 26 april 2013, 19:08   #549
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht

Inderdaad.
Dat bedoel ik ook als ik zeg dat Vlaanderen niet onafhankelijk zal worden dankzij de Vlaams-nationalisten maar ondanks hen.

België zal ophouden te bestaan de dag dat de Franstaligen meer uit hun plan B kunnen halen dan uit Vlaanderen.
Oud 26 april 2013, 19:16   #550
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je zou het beter zo zeggen: zolang het traditio-profitariaat kan blijven graaien zolang zullen de traditio's Vlaanderen blijven uitverkopen.
Enkel zij die de macht hebben kunnen graaien en grijpen.

En vermits géén enkele traditionele "Vlaamse" partij aan de macht kan blijven zonder te collaboreren met hun Franstalige meesters...
Oud 26 april 2013, 22:15   #551
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Wat kunnen we hier uit afleiden? 78% van de op het forum hier actief zijnde Stemt Vlaams
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 22:18   #552
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
OK, als jullie willen, Brussel blijft van ons, de franstaligen zullen nooit of te nimmer bij Vlaanderen aansluiten.
Je mag het hebben, maar zie dat ge het kunt betalen hé. En vergeet die Franstalige maar want die zijn ook al serieus in de minderheid daar.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2013, 06:32   #553
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wat kunnen we hier uit afleiden? 78% van de op het forum hier actief zijnde Stemt Vlaams
Sinds wanneer is N-VA Vlaams? Als daar iemand het woord 'onafhankelijkheid' in de mond durft nemen, wordt die vlug teruggefloten en gaat hij bij de pers verklaren 'jamaar, dat was zo niet bedoeld'.

Om nog maar van hun Europese standpunten te zwijgen.
Oud 27 april 2013, 07:52   #554
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn het dan niet De Rode Duivels, de solidarité en de onbaatzuchtige schier grenzeloze liefde die De Koninklijke Familie voor Haar onderdanen koestert die ons kleine landje bijeen houden?
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2013, 07:56   #555
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Sinds wanneer is N-VA Vlaams? Als daar iemand het woord 'onafhankelijkheid' in de mond durft nemen, wordt die vlug teruggefloten en gaat hij bij de pers verklaren 'jamaar, dat was zo niet bedoeld'.

Om nog maar van hun Europese standpunten te zwijgen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2013, 08:43   #556
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zijn het dan niet De Rode Duivels, de solidarité en de onbaatzuchtige schier grenzeloze liefde die De Koninklijke Familie voor Haar onderdanen koestert die ons kleine landje bijeen houden?
Neen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2013, 09:31   #557
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Inderdaad.
Dat bedoel ik ook als ik zeg dat Vlaanderen niet onafhankelijk zal worden dankzij de Vlaams-nationalisten maar ondanks hen.

België zal ophouden te bestaan de dag dat de Franstaligen meer uit hun plan B kunnen halen dan uit Vlaanderen.
Dat die splitsing van België er vroeg of laat ooit komt, daar moet ik niet meer van overtuigd worden. Alleen zal het niet alleen een splitsing tegen wil en dank worden - het zal niet Vlaanderen zijn die de scheiding in gang zal zetten - maar het zal er ook een zijn die uiterst nadelig zal uitvallen voor Vlaanderen. En het ergste is dat Vlaanderen die nadelige uitgangspositie louter aan zichzelf te danken zal hebben. Omdat zijn leiders voordien steeds in een Belgische context bleven denken en nooit wilden geweten hebben hoe er aan de overkant van de taalgrens tegen België - en Vlaanderen - aangekeken werd.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2013, 10:01   #558
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Het zou uiteindelijk niet meer dan logisch zijn, als we de rest van Europa als maatstaf nemen. Alle separatistische bewegingen zijn te vinden bij volkeren die binnen de regerende staat een demografische en territoriale minderheid zijn. Vlaanderen is daarop de uitzondering. Het zou een unicum zijn moest Vlaanderen zich als meerderheid afscheuren van de moederstaat.
Eigenlijk zou dat zelfs een nederlaag zijn: blijkbaar zijn de Vlamingen als volk te mak om zelfs als meerderheid te regeren in deze staat.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2013, 10:17   #559
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Het zou uiteindelijk niet meer dan logisch zijn, als we de rest van Europa als maatstaf nemen. Alle separatistische bewegingen zijn te vinden bij volkeren die binnen de regerende staat een demografische en territoriale minderheid zijn. Vlaanderen is daarop de uitzondering. Het zou een unicum zijn moest Vlaanderen zich als meerderheid afscheuren van de moederstaat.
Eigenlijk zou dat zelfs een nederlaag zijn: blijkbaar zijn de Vlamingen als volk te mak om zelfs als meerderheid te regeren in deze staat.
Doet eigenlijk denken aan de arabische omwentelingen de laatste tijd, regerende minderheden worden afgezet door de meerderheden. Misschien moeten we daar eens kijken voor referentiepunten in plaats van europa.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2013, 12:03   #560
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Artikel?
128-140, 195,..

verder:

Citaat:
Het Brussels Gewest is het enige tweetalige gewest. De wetgevende macht wordt uitgeoefend door middel van ordonnanties, waarvan de juridische waarde niet gelijkwaardig is aan die van federale wetten en gewestelijke decreten. Door zijn internationale rol en zijn functie als hoofdstad heeft het Brussels Gewest ook een bijzondere band met de federale overheid.

Laatst gewijzigd door mvd : 27 april 2013 om 12:04.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be