Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2013, 18:13   #101
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Pas maar op, of ik geef aan bij de Jacobijnen wegens contra-revolutionaire activiteiten.
Koenraad heeft gewoon gelijk in deze, dat is alles.

Jij weet het allemaal wat intelligent te verwoorden. Maar eigenlijk ben jij gewoon een primitieve voorstander van de doodstraf.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 18:13   #102
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk. Gewoon tegen een muurtje zetten heeft ook zijn charmes.
Mijn god, hoe stoer!

Citaat:
Ja? Het was nochthans de Franse Revolutie, waar de guillotine zo'n beetje bekend werd als konings-verdelger, die het net het einde inluidde van het Ancien Regime en de middeleeuwse restanten van het feodalisme.
De geschiedenis wordt al voor de zoveelste keer in dit draadje, door zowel Magnificat als jullie kliekje, misbruikt voor politieke doeleinden.

De guillotine was geen koningsverdelger. Één koning verloor zijn hoofd, en dat luidde het begin van massa-executies van alle vermeende vijanden. Het is net deze waanzin (en de term waanzin is volledig mijn eigen mening, daar de geschiedkunde geen moreel oordeel dient te vellen) die de Thermidoriaanse Reactie heeft veroorzaakt.

Studeer je geschiedenis voor je ze gaat misbruiken in je drogredenen en je wannabe-anarchisme.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 26 april 2013 om 18:14.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 18:15   #103
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Koenraad heeft gewoon gelijk in deze, dat is alles.
Jij weet het allemaal wat intelligent te verwoorden.
Dankuwel.

Citaat:
Maar eigenlijk ben jij gewoon een primitieve voorstander van de doodstraf.
1) Wat is daar primitief aan?

2) Ok dan, onteigening en verbanning op straffe van dood. Is dat beter?
Oud 26 april 2013, 18:18   #104
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dankuwel.

1) Wat is daar primitief aan?

2) Ok dan, onteigening en verbanning op straffe van dood. Is dat beter?
1: Wolf in schaapskleren, wees er maar trots op.

2: De doodstraf is primitief, omdat het niet in een beschaving thuis hoort.

Elk "beschaafd" land heeft afstand gedaan van de doodstraf.
Oud 26 april 2013, 18:19   #105
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Mijn god, hoe stoer!
Don't care.
De geschiedenis wordt al voor de zoveelste keer in dit draadje, door zowel Magnificat als jullie kliekje, misbruikt voor politieke doeleinden.
Citaat:
De guillotine was geen koningsverdelger. Één koning verloor zijn hoofd, en dat luidde het begin van massa-executies van alle vermeende vijanden. Het is net deze waanzin (en de term waanzin is volledig mijn eigen mening, daar de geschiedkunde geen moreel oordeel dient te vellen) die de Thermidoriaanse Reactie heeft veroorzaakt.
Royalisten-verdelger dan. En ok, er vielen vele onschuldige slachtoffers.

Het is ook net die 'waanzin' die ervoor heeft gezorgd dat de reactionairen het Ancien Regime niet voorgoed konden herstellen in Frankrijk, terwijl heel Europa de oorlog aan hen verklaard had. Ja, iemand als Robespierre en zijn methoden waren nodig voor de Revolutie. Zonder La Terreur had de revolutie geen schijn van kans gehad en was het gewoon één van de vele revoltes geworden die vlug vergeten was. Jij hebt waarschijnlijk je geliefde democratie te danken aan de zaden van La Terreur.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 26 april 2013 om 18:22.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 18:21   #106
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
1: Wolf in schaapskleren, wees er maar trots op.
Maar een wolf desalniettemin.

Citaat:
2: De doodstraf is primitief, omdat het niet in een beschaving thuis hoort.
Elk "beschaafd" land heeft afstand gedaan van de doodstraf.
Een parasitaire erfelijke troonopvolger hoort ook niet thuis in een beschaafd land.

En wat is er dan mis met onteigening en verbanning?
Oud 26 april 2013, 18:24   #107
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar een wolf desalniettemin.

Een parasitaire erfelijke troonopvolger hoort ook niet thuis in een beschaafd land.

En wat is er dan mis met onteigening en verbanning?
1at een parasitaire erfelijke troonopvolger niet thuis hoort in een beschaafd land, daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar wat dat met jouw sympathie voor de doodstraf te maken heeft is mij een raadsel.

2: Onteigening en verbanning daar zie ik niet zo snel een probleem van in.

Behalve dan dat andere landen ermee opgescheept zitten.
Oud 26 april 2013, 18:25   #108
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Royalisten-verdelger dan. En ok, er vielen vele onschuldige slachtoffers.
En uiteindelijk de royalist Robespierre, juist?

Citaat:
Het is ook net die 'waanzin' die ervoor heeft gezorgd dat de reactionairen het Ancien Regime niet voorgoed konden herstellen in Frankrijk, terwijl heel Europa de oorlog aan hen verklaard had.

Ja, iemand als Robespierre en zijn methoden waren nodig voor de Revolutie. Zonder La Terreur had de revolutie geen schijn van kans gehad en was het gewoon één van de vele revoltes geworden die vlug vergeten was..
Neen. Als Napoleon niet had ingegrepen, zou het gekund hebben dat het AR sneller hersteld werd. En als er één positief ding gezegd kan worden van de Terreur, is het mijns inziens dat het de weg opende voor Napoleon.

De Terreur maakte van de revolutie een radicaal iets dat niet kon blijven voortduren. In het ergste geval zou Frankrijk een constitutionele monarchie geworden zijn, wat ook één van de oorspronkelijke plannen was. Napoleons codificatie heeft het erfgoed van de revolutie doen voortleven. En veel van het zogenaamde revolutionair erfgoed dateert van latere revoluties. De restauratie erna zou dankzij de Terreur niet gefaald kunnen hebben, indien de Bourbons enigzins competent waren.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 26 april 2013 om 18:27.
Oud 26 april 2013, 18:41   #109
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En uiteindelijk de royalist Robespierre, juist?
Tja, revolutie verzwelgt zijn eigen kinderen.

Citaat:
Neen. Als Napoleon niet had ingegrepen, zou het gekund hebben dat het AR sneller hersteld werd. En als er één positief ding gezegd kan worden van de Terreur, is het mijns inziens dat het de weg opende voor Napoleon.
Hoe zou het AR dan hersteld geweest zijn? Frankrijk overleefde op dat moment de invasies en royalistische revoltes ware neergeslagen.
Citaat:
De Terreur maakte van de revolutie een radicaal iets dat niet kon blijven voortduren.
Moet dat dan? Het duurde ten minste nog even. Moest er geen komaf gemaakt zijn met de revolte in de Vendéé etc. was er geen het nog vlugger gedaan en was er geen Napoleon als Keizer geweest.
Citaat:
In het ergste geval zou Frankrijk een constitutionele monarchie geworden zijn, wat ook één van de oorspronkelijke plannen was.
Niet van de Jacobijnen. Van de Girondisten misschien, maar die hadden hun aanhang ook onder de guillotine verloren.
Citaat:
Napoleons codificatie heeft het erfgoed van de revolutie doen voortleven. En veel van het zogenaamde revolutionair erfgoed dateert van latere revoluties.
En La Terreur had de weg voor Napoleon vrijgemaakt, nee?
Revoluties waar die van 1789 een romantisch voorbeeld voor vormde.
Citaat:
De restauratie erna zou dankzij de Terreur niet gefaald kunnen hebben, indien de Bourbons enigzins competent waren.
Als je genoeg royalisten omlegt, en de strijdkrachten meehebt, welke autoriteit heeft een vorst dan?
Oud 26 april 2013, 18:45   #110
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Koning? Kaiser, ja!

http://www.youtube.com/watch?v=Zd63N7SQgoU
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 18:51   #111
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoe zou het AR dan hersteld geweest zijn? Frankrijk overleefde op dat moment de invasies en royalistische revoltes ware neergeslagen.
De conservatieven die de revolutie beu waren, bijvoorbeeld. Genoeg mensen zoals De Talleyrand. Maar de simpelste mogelijkheid is verlies. De Franse revolutionaire oorlogen waren nog bezig toen Napoleon zijn staatsgreep pleegde.

Citaat:
Moet dat dan? Het duurde ten minste nog even. Moest er geen komaf gemaakt zijn met de revolte in de Vendéé etc. was er geen het nog vlugger gedaan en was er geen Napoleon als Keizer geweest.
Die opstand is er alleen maar gekomen vanwege de repressie van de katholieken. Die opstand begon dan ook pas vier ja na de start van de revolutie.

Mjah, het is een kleine stap van willekeurige executie naar wat als volkerenmoord zou kunnen bestempeld worden, uiteraard.

Citaat:
Niet van de Jacobijnen. Van de Girondisten misschien, maar die hadden hun aanhang ook onder de guillotine verloren.
Je volgt al niet meer, merk ik. Dat was het ergste wat er kon gebeuren zonder de Terreur...
Citaat:
En La Terreur had de weg voor Napoleon vrijgemaakt, nee?
Revoluties waar die van 1789 een romantisch voorbeeld voor vormde.
En dat maakt de executies dan goed?

Citaat:
Als je genoeg royalisten omlegt, en de strijdkrachten meehebt, welke autoriteit heeft een vorst dan?
Je hebt dus duidelijk niet meer geschiedenis geleerd dat het weinige op school...
Oud 26 april 2013, 19:05   #112
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Het huis Saoud mag wel op het kapblok eindigen...
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2013, 19:08   #113
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De conservatieven die de revolutie beu waren, bijvoorbeeld. Genoeg mensen zoals De Talleyrand. Maar de simpelste mogelijkheid is verlies. De Franse revolutionaire oorlogen waren nog bezig toen Napoleon zijn staatsgreep pleegde.
De Talleyrand draaide met de wind. Tegen de volgende Revolutie zou hij het Ancien Regime opnieuw beu geweest zijn.
Citaat:
Die opstand is er alleen maar gekomen vanwege de repressie van de katholieken. Die opstand begon dan ook pas vier ja na de start van de revolutie.
Rond 1791 waren er al Royalistische plotten zoals die van de la Rouerie. De opstand in de Vendee begon trouwens een maand VOOR de instelling van het Comittee de Salut Public en 4 maanden voor Robespierre verkozen werd en het Comittee 'actiever' werd.
Citaat:
Je volgt al niet meer, merk ik. Dat was het ergste wat er kon gebeuren zonder de Terreur...
Het ergste wat er kon gebeuren was de volledige herstelling van het AR. Continentaal Europa volgde op dat moment niet bepaald een trend naar constitutionele monarchieën. Zelfs als Louis XVI zijn soldaten en officieren niet meer mee gehad zou hebben (wat te betwijfelen valt, als het Committee de adel niet uitgedund had), waren er genoeg andere koningshuizen die maar al te graag troepen naar Frankrijk stuurden.
Citaat:
En dat maakt de executies dan goed?
Heb ik dat beweerd?
Citaat:
Je hebt dus duidelijk niet meer geschiedenis geleerd dat het weinige op school...
Laat je persoonlijke aanvallen maar achterwege. Dat toont enkel onzekerheid.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 26 april 2013 om 19:32.
Oud 26 april 2013, 19:55   #114
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Laat je persoonlijke aanvallen maar achterwege. Dat toont enkel onzekerheid.

Wat gebrekkige copy-paste van Wikipedia, daar voel je je wel zeker bij? Meer dan lezingen geschiedenis aan de universiteit.

Mijn persoonlijke aanvallen toont slechts één ding: mijn afkeer van je naïeve ophemeling van doodstraffen, en je pogingen om dat goed te praten met drogredenen en historisch revisionisme.

Als jij enige zekerheid toont, is dat vooral uit onkunde en delusie.
Oud 26 april 2013, 20:00   #115
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Wat gebrekkige copy-paste van Wikipedia, daar voel je je wel zeker bij? Meer dan lezingen geschiedenis aan de universiteit.
Ah, hier komt het autoriteitsargument, uiteraard zonder enige weerlegging. Het wordt zielig Koentje.

Citaat:
Mijn persoonlijke aanvallen toont slechts één ding: mijn afkeer van je naïeve ophemeling van doodstraffen, en je pogingen om dat goed te praten met drogredenen en historisch revisionisme.

Als jij enige zekerheid toont, is dat vooral uit onkunde en delusie.
Zijn een autoriteitsargument en een persoonliquidatie ook geen drogredenen?

Waar heb ik de doodstraf opgehemeld?

Het is gebeurt en had volgens mij zulk en zulk gevolg. Dat heb ik gesteld. Ik heb niet gezegd dat het moreel verantwoord was of zelfs moreel goed te praten valt.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 26 april 2013 om 20:03.
Oud 26 april 2013, 20:13   #116
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Op verdere hypocriete geveinsde onschuld en gespartel verspil ik geen tijd. Ik vat samen wat ik in het begin al schreef:
De geschiedkunde is er niet om morele oordelen te vellen, wat jij probeert te doen, hoewel je de aandacht daar van wilt afleiden.

En ik verduidelijk:
In je reactie op mijn bericht maakte je ook al de fout om mijn "spreekwoordelijke middeleeuwen" te vereenzelvigen met het "Ancien Regime", terwijl zulks net not done is in de geschiedkunde, en ook de reden waarom ik 'spreekwoordelijk' gebruik.

En tot je eindelijk de geschiedkunde de verzelfstandiging gunt die al gekregen heeft, heeft het geen zin voor mij om in te gaan op je revisionisme.

Citaat:
Waar heb ik de doodstraf opgehemeld?
Citaat:
Je hebt gelijk. Gewoon tegen een muurtje zetten heeft ook zijn charmes.
Citaat:
1) Ik zie het probleem eigenlijk niet met de guillotine. Waarom zou dat overbodig zijn?

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 26 april 2013 om 20:15.
Oud 26 april 2013, 20:22   #117
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Op verdere hypocriete geveinsde onschuld en gespartel verspil ik geen tijd. Ik vat samen wat ik in het begin al schreef:
De geschiedkunde is er niet om morele oordelen te vellen, wat jij probeert te doen, hoewel je de aandacht daar van wilt afleiden.
Nee.
Citaat:
En ik verduidelijk:
In je reactie op mijn bericht maakte je ook al de fout om mijn "spreekwoordelijke middeleeuwen" te vereenzelvigen met het "Ancien Regime", terwijl zulks net not done is in de geschiedkunde, en ook de reden waarom ik 'spreekwoordelijk' gebruik.
Neen dat deed ik niet, ik gebruikte uitdrukkelijk de term 'middeleeuwse restanten uit het feodalisme'.
Wat hoe die discussie begon trouwens te maken heeft met wat de Terreur al dan niet bereikt is maar de vraag. Volgens mij gebruik je het als handig excuus om je terug te trekken uit een discussie die je aan het verliezen was, evident uit je inroepen van een autoriteitsargument.
Citaat:
En tot je eindelijk de geschiedkunde de verzelfstandiging gunt die al gekregen heeft, heeft het geen zin voor mij om in te gaan op je revisionisme.
Neen, als het niet in je plaatje past, of het klopt niet met je beweringen, dan doe je het af als 'doctus cum Wikipedia', en beweer je dat jij iets anders heb gehoord in je lezingen. Wat jij hebt gehoord laat je handig wel achterwege natuurlijk, en je bent riebedebie.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 26 april 2013 om 20:24.
Oud 26 april 2013, 20:31   #118
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen dat deed ik niet, ik gebruikte uitdrukkelijk de term 'middeleeuwse restanten uit het feodalisme'.
Als 'weerlegging' van mijn opmerking.
Citaat:
Volgens mij gebruik je het als handig excuus om je terug te trekken uit een discussie die je aan het verliezen was, evident uit je inroepen van een autoriteitsargument.
Nonsens. Ik onderschreef al vanaf het begin dat jij de geschiedkunde misbruikt, en heb je argumenten trachten te weerleggen tot het bleek dat het geen zin meer had.

Citaat:
Neen, als het niet in je plaatje past, of het klopt niet met je beweringen, dan doe je het af als 'doctus cum Wikipedia', en beweer je dat jij iets anders heb gehoord in je lezingen. Wat jij hebt gehoord laat je handig wel achterwege natuurlijk, en je bent riebedebie.
Mijn beweringen...? Ik heb niet eens mijn opinie over de Franse Revolutie neergeschreven.

Het ging hier verdorie om jouw selectief gepluk uit de geschiedenis om je guillotinefetisj te vergoelijken, je archaïsch idee dat de geschiedkunde dient om morele oordelen te vellen.

Dit is allemaal basismethodiek van geschiedenis.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 26 april 2013 om 20:34.
Oud 26 april 2013, 20:36   #119
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als 'weerlegging' van mijn opmerking.
Niet echt, eerder om discussie uit te lokken. Ik vond het maar een holle opmerking van je.
Citaat:
Nonsens. Ik onderschreef al vanaf het begin dat jij de geschiedkunde misbruikt, en heb je argumenten trachten te weerleggen tot het bleek dat het geen zin meer had.
Weerleggen tot bleek dat ik het plots bij het juiste eind had. Toen kwam wat ik zei van Wikipedia en wist jij het beter vanwege je opleiding. Wat ik dan wel fout had betreffende de revolte in de Vendée en Talleyrand, dat mogen we niet weten. "Jij hebt het fout, het komt van Wikipedia en ik weet het beter want ik heb een opleideing", daar kwam het zo'n beetje op neer.
Citaat:
Mijn beweringen...? Ik heb niet eens mijn opinie over de Franse Revolutie neergeschreven.
Het ging hier verdorie om jouw selectief gepluk uit de geschiedenis om je guillotinefetisj te vergoelijken, je archaïsch idee dat de geschiedkunde dient om morele oordelen te vellen.
Wat doet je opinie terzake? Ik had het over de Vendée en Talleyrand.
Citaat:
Hier gaan we weer

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 26 april 2013 om 20:56.
Oud 26 april 2013, 20:40   #120
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Wie graag een monarchie wil mag daar zelf gerust voor betalen, en betaal mijn deel dan maar mee, want ik wil die niet.
Tenzij om op de guillotine te zetten
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be