Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2013, 10:23   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Taalhoffelijkheid naar de ervaring van een cafébaas in Liedekerke

Ik geef daar niet veel commentaar op.
Behalve op de manier zoals ik dat graag doe: wat rood schilderen in de tekst, waar ik graag jullie aandacht op vestig.

De politie op zijn dak sturen: je moet toch maar durven.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120921_00305550&fb_acti on_ids=10200439309878740&fb_action_types=og.recomm ends&fb_source=other_multiline&action_object_map={ %2210200439309878740%22%3A528048443887317}&action_ type_map={%2210200439309878740%22%3A%22og.recommen ds%22}&action_ref_map

titelken: Klacht tegen cafébaas die weigert Frans te spreken

Citaat:
LIEDEKERKE - Een klant stuurde vorige week de politie af op cafébaas Patrick Asselman van 'Den Appel' omdat die weigerde hem in het Frans te bedienen.

Het ‘incident’ gebeurde vorige week woensdag. ‘De moeder en vader, beiden Brusselaars, komen hier al lang over de vloer, zonder problemen’, vertelt Asselman. ‘De moeder spreekt geen Nederlands, de vader is tweetalig. Enkel als hun kinderen, tussen 17 en 21 jaar, er bij zijn is er altijd veel lawaai. Stil praten kunnen ze niet, lachen met de Vlamingen des te meer. Twee weken geleden was weer prijs. Toen ik, na de bestelling, ‘dank u' zei en mijn rug keerde, hoorde ik hen ‘ton Q' zeggen. Ik draaide me om en zei hen in het Frans dat ik zeer goed Frans versta en dat ze op hun woorden moesten letten.’

‘Vorige week was het opnieuw van hetzelfde laken een broek. Ik verzocht hen daarop het café te verlaten. Een van de kinderen belde buiten naar de politie, dat hij klacht indiende wegens racisme. Er is een patrouille geweest, maar de inspecteurs maakten geen proces-verbaal op.’

Iedereen mag in mijn café in de taal praten die hij wil, maar ik bedien al dertig jaar uitsluitend in het Nederlands’, aldus Asselman. ‘Klanten die gebrekkig Nederlands spreken, help ik graag waar ik kan. Ik doe echt niet moeilijk. De problemen stellen zich enkel met uitgeweken Brusselaars. Ik heb het niét over de allochtone burgers, want die doen nog hun best om Nederlands te leren. Maar dat Franstalig chauvinisme ben ik beu. We moeten in Liedekerke niet evolueren naar Rode-toestanden. Ze komen in een Vlaamse gemeente wonen, maar in plaats van respect te tonen voor het Nederlands, dienen ze klacht in. Dat is toch de omgekeerde wereld?’

Politiecommissaris Frans Vermeir kan het incident niet bevestigen: ‘In de dagverslagen is niets terug te vinden.’

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 10:25   #2
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Als een cafébaas geen klanten wil, moet hij maar zo onnozel doen.
Oud 2 mei 2013, 10:32   #3
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Als die paar uitgeweken Brusselaars geen vrienden willen maken, dan moeten zij maar zo onnozel doen.

Maar, inderdaad, een cafébaas gaat er niet aan verdienen dat die niet de taal van de klant spreekt. Dat is zijn eigen keuze.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 11:02   #4
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Als die paar uitgeweken Brusselaars geen vrienden willen maken, dan moeten zij maar zo onnozel doen.

Maar, inderdaad, een cafébaas gaat er niet aan verdienen dat die niet de taal van de klant spreekt. Dat is zijn eigen keuze.
De "klant" in kwestie is tweetalig ...

Trouwens, is die Patrick Asselman dezelfde als die oud-voetballer?
HRobin is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 11:03   #5
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Zolang ieder hier vreedzaam de gevolgen van zijn of haar keuzes draagt, zie ik inderdaad geen probleem. Maar in de cafés van Ternat kunnen de meeste cafébazen wel wat Frans en zijn ze bereid het met hun klanten te spreken.
Oud 2 mei 2013, 11:18   #6
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Hij heeft gelijk... ik ben er al een aantal jaren weg, maar de ouderlijke stee staat er nog dus ik kom er regelmatig eens terug. Het is opmerkelijk hoeveel Frans er gesproken wordt. Ik bedoel 'het valt echt op'. Ook in Denderleeuw, Ninove... is die trend zichtbaar: op cafe, taverne, in den delhaize moet men bediend worden in het Frans. Op straat: hier en daar Frans. Veelal maken ze daar geen probleem van, maar zo gebeurt het hé... zo sluipt dat stilletjesaan binnen. Als we geen voet bij stuk houden overwint arrogantie op 'integratie'... of het hier echt om Brusselaars gaat, hmm?? Binnenkort worden dit de nieuwe faciliteitengemeenten zie.
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 11:23   #7
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De man wordt uitgescholden in zijn eigen café en dat vindt jij normaal?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 11:24   #8
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Trouwens, is die Patrick Asselman dezelfde als die oud-voetballer?
Neen, daarvoor moet ge in zijnen bistro zijn te Roosdaal... Geen idee hoe zijn franse tongval is
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 11:28   #9
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is hij dan een stuk vuil voor u?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 11:31   #10
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht

Als een zelfstandige zich door zijn klanten wil laten beledigen om een paar centen is ook dat zijn keuze.
Gelukkig zijn er nog mensen met zelfrespect.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 11:37   #11
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Als een zelfstandige zich door zijn klanten wil laten beledigen om een paar centen is ook dat zijn keuze.
Gelukkig zijn er nog mensen met zelfrespect.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 12:07   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De man wordt uitgescholden in zijn eigen café en dat vindt jij normaal?
Een goede verdediger van het federaal België moet dit normaal vinden.
Oud 2 mei 2013, 12:08   #13
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Een goede verdediger van het federaal België moet dit normaal vinden.
Ik vind dit niet normaal.
Uw stelling valt al in het water.
Oud 2 mei 2013, 12:10   #14
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dit niet normaal.
Uw stelling valt al in het water.
dan ben jij geen goede verdediger van het huidige federaal België.

ofwel aanvaard je dat Vlaams-Brabant, en zeker het gerechtelijk arrondissement Halle-Vilvoorde, een gebied is waar Franstaligen meer rechten hebben dan anderstaligen en ben je dus akkoord met het standpunt van de huidige regering (+ Groen en Ecolo) ofwel aanvaard je dat niet.
maar dan riskeer je wel in de hoek van de nationalisten te vallen....
Oud 2 mei 2013, 12:13   #15
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

ofwel aanvaard je dat Vlaams-Brabant, en zeker het gerechtelijk arrondissement Halle-Vilvoorde, een gebied is waar Franstaligen meer rechten hebben dan anderstaligen en ben je dus akkoord met het standpunt van de huidige regering (+ Groen en Ecolo) ofwel aanvaard je dat niet.
No true Scotsman?
Oud 2 mei 2013, 12:15   #16
Another Jack
Banneling

Standaard

Ik aanvaard dat een cafébaas onbeschofte klanten uit zijn café kegelt.

Heel het politieke circus die men daarrond wil breien is niet relevant.
Oud 2 mei 2013, 12:21   #17
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik aanvaard dat een cafébaas onbeschofte klanten uit zijn café kegelt.

Heel het politieke circus die men daarrond wil breien is niet relevant.
dikke dikke 2!!
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 12:37   #18
Boyke
Banneling

Standaard

Citaat:
Gij dikke (censuur censuur)!
Boyke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 12:44   #19
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Aangezien begrip opbrengen voor het gegeven dat een Franstalige geen Nederlands kan of wil spreken tot de Belgische staatsideologie behoort, kunnen mensen als De Brabander uiteraard niet anders dan hier de kant van de klant kiezen, willen of niet.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2013, 18:53   #20
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik geef daar niet veel commentaar op.
Behalve op de manier zoals ik dat graag doe: wat rood schilderen in de tekst, waar ik graag jullie aandacht op vestig.

De politie op zijn dak sturen: je moet toch maar durven.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120921_00305550&fb_acti on_ids=10200439309878740&fb_action_types=og.recomm ends&fb_source=other_multiline&action_object_map={ %2210200439309878740%22%3A528048443887317}&action_ type_map={%2210200439309878740%22%3A%22og.recommen ds%22}&action_ref_map

titelken: Klacht tegen cafébaas die weigert Frans te spreken
quote:
‘Vorige week was het opnieuw van hetzelfde laken een broek. Ik verzocht hen daarop het café te verlaten. Een van de kinderen belde buiten naar de politie, dat hij klacht indiende wegens racisme. Er is een patrouille geweest, maar de inspecteurs maakten geen proces-verbaal op.’
end quote

Als het niet nodig was om een PV op te stellen, dan mogen ze dat "kind" een boete geven, onnodig laten opdraven van de politie.
De politie heeft wel iets anders te doen dan luisteren naar de grillen van verwende franstalige kinders die geen respect hebben om de lokale taal te hanteren.
Betaal ik belastingen omdat de politie op zo een klachten reageert ?
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be