Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Op welke partij stem je bij de volgende federale verkiezingen?
SPA 14 10,07%
NVA 71 51,08%
CD&V 1 0,72%
VLD 2 1,44%
Groen! 4 2,88%
Vlaams Belang 29 20,86%
LDD 2 1,44%
andere 16 11,51%
Aantal stemmers: 139. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2013, 19:17   #1021
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
In elk geval niet zo lang, als de Vlamingen die naar de Duitsers overliepen. Na de oorlog vluchtten ze naar Nederland.

Levend.

Paulus.
Allemaal goed en wel. Maar voor hetzelfde geld knallen de Duitsers u neer.

Deserteurs zijn niet zo graag gezien.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2013, 19:24   #1022
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht
Allemaal goed en wel. Maar voor hetzelfde geld knallen de Duitsers u neer.

Deserteurs zijn niet zo graag gezien.
Die mogen toch mijnen ruimen in de strafbattalions?
Oud 7 mei 2013, 19:46   #1023
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Nog altijd geen voorbeelden van Waalse solidariteit met Vlaanderen?

Hoe zou d�*t toch komen?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2013, 19:48   #1024
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Die mogen toch mijnen ruimen in de strafbattalions?
Dat is dan echt iets waar ik naar uitkijk...
Oud 7 mei 2013, 20:26   #1025
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Oh, jawel, hoor:

Volgens een conservatieve berekeningsmethode kwam Jennes vorig jaar voor 2007 uit op een transfer uit intrestlasten op de federale staatsschuld van 3,9 miljard euro. Maar in een nieuwe berekening wordt dat 10,249 miljard euro.

bron: http://trends.knack.be/economie/nieu...0191184166.htm

Kan je je dat voorstellen?!? Maar liefst zes miljard extra transfers op basis van de berekening rond interestlasten! Op de Belgische staatsschuld. En niemand stelt zich daar vragen bij (behalve ik dan, zo blijkt). Zowat iedereen op dit forum slikt die 16 miljard zonder te analyseren waar het over gaat:

De meeste studies over de Vlaams-Waalse geldstromen focussen op de transfers via de sociale zekerheid en de bijzondere financieringswet, die de geldstromen van de federale overheid naar de deelstaten regelt. Het Leuvense onderzoekscentrum kwam vorig jaar zo tot 5,7 miljard euro die jaarlijks van het noorden naar het zuiden vloeit.

Vives voegt daar in een nieuw onderzoek nog een ander soort geldstroom aan toe: de intergewestelijke transfers uit rentelasten. In België zijn die de voorbije decennia aanzienlijk geweest wegens de begrotingstekorten en de daaruit voortvloeiende hoge rentelasten. Het Vives-onderzoek wijst die rente-uitgaven toe aan het gewest dat de uitgaven veroorzaakt heeft.

bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...s-gedacht.aspx

Wallonië, wordt bedoeld als schuldige van de rentelasten op staatsschuld. En daarmee worden rentelasten als uitgaven van Wallonië beschouwd, wat compleet absurd is. Dat is geen Vives-onderzoek, dat is Vives-propaganda of minstens een Vives-opiniestuk.

Alleszins is het ballonnetje van 16 miljard transfers naar Wallonië -in 2007, er waren er ook die dachten dat dat over de huidige situatie ging- nu wel doorprikt. Het gaat dus in de werkelijkheid om 6 miljard echte transfers, zoals de meeste studies daarrond altijd al aangaven.

Wel grappig dat een punt beargumenteerd werd door krantenkoppen en dat datzelfde punt weerlegd kan worden met de tekst in die artikels zelf.
Het toont weerom aan dat je niet begrijpt wat een tekort of een schuld is, en dat daar bovendien intrest op betaald moet worden dat is blijkbaar al helemaal te hoog gegrepen.
En dat jij op het forum de enige bent die dat niet begrijpt, tja, dat kan ik niet helpen.
En zelfs als ik u erin volg, dan is er nog steeds een transfert van om en bij de 6 miljard, wat op zich al ontieglijk hoog is.
Neen, echt een verdediging van uw zaak heb ik nog niet gezien. En is ook niet mogelijk.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2013, 20:30   #1026
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ik ontken ook niet dat Belgen in het algemeen veel te danken hebben aan Italiaanse immigranten. Net zomin als ik ontken dat Vlaanderen veel te danken heeft aan Waalse investeringen in de haven en het wegennet.
Zoals ik al eerder zei is er van een waalse stroom naar Vlaanderen nooit sprake geweest. Dat balonneke is al lang doorprikt. Ik verwijs nogmaals naar de Canvas docu daaromtrent.
Er is enkel een stroom geweest van noord naar zuid van werkkrachten toen de waalse industrie floreerde. De Arme vlaming moest toen bij de koeien slapen en keihard werken.
Oud 7 mei 2013, 20:32   #1027
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is niet BDW die dat zegt in lijn bron.

Dat zal wel

Paulus.
Toch wel, wellicht door de vergrijzing die harder toeslaat in Vlaanderen dan in Wallonië. Dat is ook de reden dat we nu orde op zaken moeten stellen. Want als het Zuiden er slecht aan toe blijft, dan kan de stroom gewoon gewoon niet omkeren, dan zijn we gewoon allemaal arm.
Oud 7 mei 2013, 20:35   #1028
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Modjo Bekijk bericht
Een hoogst subjectieve proffessor als je het mij vraagt.

Als je mij niet geloofd mischien geloof je Michel Quevit:

http://trends.knack.be/economie/nieu...4719125085.htm

De Valmingen zijn krakken om dingen alleen uit hun eigen subjectieve kant te bekijken en pricipes te hanteren die hun beter uitkomen.
Heb je dat zelf ook gelezen ? Me dunkt dat hij zich amper kan verdedigen tegen de interviewer van trends.
Oud 7 mei 2013, 20:38   #1029
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
De reacties zijn eerder Vlaams subjectief en wijnig stavend.

Dit is een typische francophone mening terwijl Vlamingen enkel flamingantistisch kunnen kijken...
De waarheid ligt natuurlijk tussen beiden.
Feit is dat het te simpel is om te zeggen: Wallonië heeft nooit een cent afgedragen aan Vlaanderen...

Ik zou ook zijn boek eens lezen ipv alle Vlaams nationalistisch betogen... Je moet immers de twee kanten van de medaille bekijken.

Deze passages vond ik frappant: "Hannes heeft gelijk als hij tot de conclusie komt dat Vlaanderen tussen 1832 en 1912 een groter aandeel van de belastingen heeft betaald dan Wallonië. Het gaat om een verhouding 44 procent versus 30,4 procent. Maar als we enkel directe belastingen in rekening nemen, dan betalen Vlaanderen en Wallonië evenveel in verhouding tot hun bevolking.”

"De financiële solidariteit binnen een land kan je niet alleen evalueren op basis van directe financiële en sociale transfers en de inkomsten van de overheid. Je moet ook kijken naar de overheidsuitgaven: het investeringsbeleid van de centrale overheid en wie daarvan geprofiteerd heeft.

Wel, tussen 1830 en 1965 heeft Wallonië bijgedragen tot de algemene Belgische welvaart want ten behoeve van het Waalse staalbekken werd de wegen- en spoorinfrastructuur in het hele land verder uitgebouwd"
Vooral het vette.
Wallonië floreerde, in Vlaanderen heerstte armoede. En toch betaalden beide regio's relatief gezien dezelfde belastingen ?

Laatst gewijzigd door stuyckp : 7 mei 2013 om 20:44.
Oud 7 mei 2013, 20:43   #1030
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

NV-A. Is er dan nog een alternatief ?
Alle andere partijen hebben hun eigen bruggen opgeblazen...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2013, 23:16   #1031
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen niet voor Vlamingen. Voor de koning, mijn beste, voor de koning.

Geef eens één voorbeeldje van misbruik aan Vlaamse kant waar de Walen de dupe van waren. Eéntje maar.

Was zij er bij? Op wat baseert zij zich? In elk geval niet op de Vlaamse documenten die stelselmatig vernietigd werden. De officieren wilden het Vlaams spreken in het leger uitbannen en hierop werd de beruchte Legertaalwet van 1913 op het front toegepast. Dat is een historisch feit.

Geen woord ook van haar over de oorlogsgraven, die getuigen van wie soldaat was en wie een hogere rang mocht bekleden. Onmiskenbaar nochtans. Je kunt de kerkhoven nog altijd bezoeken.

Van Waalse solidariteit, geen spoor te vinden.

Nog een mythe die in uw ijzeren testament naar voren komt:

ja ja, verander maar weer van onderwerp.

Feit is dat De Vlamingen de Fransen versloegen in 1302. Dat erkennen zelfs de Fransen. Dat daar wat verhaal is rondgemaakt wil ik best geloven, maar ik wacht eigenlijk nog altijd op een blijk van Waalse solidariteit, waar het over ging.

Paulus.
Die zal je nooit krijgen want die is er nooit geweest!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2013, 23:22   #1032
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik sluit mij inderaad aan bij uw betoog. Dat geld van links naar rechts gaat, wij gaan er hoegenaamd niet veel van merken...

Toch wel hoor.
Een onafhankelijk Vlaanderen kon het zich dan bv permiteren de belastingen drastisch te verlagen.

Citaat:
“Er wordt aangenomen dat de jaarlijkse geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië zo’n 12 -16 miljard euro bedraagt, het dubbele van het bedrag dat Cyprus nodig heeft om door de crisis te geraken.

Indien we vijf jaar geleden gestopt waren met die transfers naar Wallonië, dan hadden we nu genoeg reserves om Griekenland, Spanje en Italië te redden.”
Oud 7 mei 2013, 23:25   #1033
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat niks veranderen?

Dat zou zeer veel veranderen als je het mij vraagt. We zouden tenminste niet iedere keer het fiat moeten krijgen van Wallonië om onze wetten gestemd te krijgen zoals wij ze willen. En dan zeg ik nog niks over de centen.

Het is nu dat er niks verandert. We hebben begot moeten betalen om BHV gesplitst te krijgen. Een kieskring waarvan het hoogste gerechtshof in ons land zich uitsprak over het discriminerende er van.

Vind jij dat normaal? Ik niet in elk geval.

Stel je maar eens voor dat ik iemand zou discrimineren, daarvoor voor de rechter kom en dan doodleuk zeg: "Ok 't is goed. Ik wil die discriminatie ook wel weg, maar wat krijg ik daarvoor in de plaats?"

Paulus.
Daar komt het inderdaad op neer!
Zij die de grondwet naleven moeten betalen opdat ook anderen dat zouden doen.
Oud 7 mei 2013, 23:26   #1034
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Toch wel hoor.
Een onafhankelijk Vlaanderen kon het zich dan bv permiteren de belastingen drastisch te verlagen.
Ik ben daar nog zo zeker niet van, politici (of 't nu Vlaamse, Waalse, wat dan ook zijn), zouden/zullen wel 'n manier vinden om jouw belastingcenten te verbrassen, uit te delen (niet aan 'eigen volk' natuurlijk), al is 't maar in eigen zakken steken.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2013, 23:32   #1035
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ik ben daar nog zo zeker niet van, politici (of 't nu Vlaamse, Waalse, wat dan ook zijn), zouden/zullen wel 'n manier vinden om jouw belastingcenten te verbrassen, uit te delen (niet aan 'eigen volk' natuurlijk), al is 't maar in eigen zakken steken.
Dan zou je de slogan: Eigen volk eerst! eens omgezet zien worden in de praktijk.
Oud 7 mei 2013, 23:40   #1036
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw stelling klopt gedeeltelijk.
We zitten dan idd nog met Vlaamse politici die kunnen doen wat ze willen.
Maar die kunnen we weg stemmen. Nu zitten we ook nog met Waalse politici die wij niet gekozen hebben en ook niet kunnen weg stemmen.

Laatst gewijzigd door daiwa : 7 mei 2013 om 23:40.
Oud 7 mei 2013, 23:43   #1037
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Uw stelling klopt gedeeltelijk.
We zitten dan idd nog met Vlaamse politici die kunnen doen wat ze willen.
Maar die kunnen we weg stemmen. Nu zitten we ook nog met Waalse politici die wij niet gekozen hebben en ook niet kunnen weg stemmen.
Dat werkt niet. De anderen waarvan je denkt dat ze niet zo zullen handelen, gaan net zo handelen als diegene die je weg hebt gestemd.

Het is gewoon een vicieuze cirkel.
Oud 8 mei 2013, 01:08   #1038
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht
Dan zou je de slogan: Eigen volk eerst! eens omgezet zien worden in de praktijk.
Ik doe dat elke dag in praktijk.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2013, 01:30   #1039
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen enkele reden om dat te denken. Ook nu heeft Vlaanderen overschot op zijn begroting. Al een paar jaren zelfs.

Ze hebben dat niet in eigen zakken gestoken toch?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2013, 02:43   #1040
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is geen enkele reden om dat te denken. Ook nu heeft Vlaanderen overschot op zijn begroting. Al een paar jaren zelfs.

Ze hebben dat niet in eigen zakken gestoken toch?

Paulus.
Als er overschot is op de begroting, waarom moet er dan nog bespaard worden?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be