Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Op welke partij stem je bij de volgende federale verkiezingen?
SPA 14 10,07%
NVA 71 51,08%
CD&V 1 0,72%
VLD 2 1,44%
Groen! 4 2,88%
Vlaams Belang 29 20,86%
LDD 2 1,44%
andere 16 11,51%
Aantal stemmers: 139. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2013, 20:59   #1101
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

'Sommige wijken zijn een echte sociale tijdbom...'

Ja inderdaad. Een oplossing die direkt gevolgen kan hebben is: grond vrijgeven en verder geen grondbelasting. Dat zorgt al direkt voor minder druk.

En eventjes de grenzen sluiten.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2013, 21:08   #1102
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht
'Sommige wijken zijn een echte sociale tijdbom...'

Ja inderdaad. Een oplossing die direkt gevolgen kan hebben is: grond vrijgeven en verder geen grondbelasting. Dat zorgt al direkt voor minder druk.
Dan hebben ze zeker geen geld voor fatsoenlijk onderwijs toch?!

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2013, 21:18   #1103
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Ik heb al eens voorgesteld dat eenieder die politicus wil zijn daarvoor zou moeten betalen. Dus:

1) we hoeven dus geen geld te geven aan die opportunistische bloedzuigers
2) we ontvangen geld.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2013, 21:20   #1104
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boyke Bekijk bericht
Dat is vis noch vlees.
Weggeworpen stem!
Partijen tellen ! Niet de personen, die slecht ledepoppen zijn van hun partij!
Slecht bezig, sorry makker!
Ik zou het op prijs stellen als jij wat aardiger zou doen. Zucht trekt zich namelijk erg veel van jouw morele wijsheid aan.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2013, 21:21   #1105
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
De spoorwegen, de Limburgse mijnen, de Antwerpse haven, de echte Vlamingen die er hun geld konden verdienen en het beter vonden daar, dan hier in Vlaanderen, want ze bleven er wonen.
Alle wafelijzer politiek van vroeger. Werkte in 2 richtingen.
Wat werkte in twee richtingen? Kwamen de Walen ook naar hier werken misschien?

Het is juist dat een aantal Vlamingen daar trouwden een gezin stichtten en daar bleven. Daar is ook niks mis mee. De metaalsector is nog altijd de best betaalde sector voor arbeiders, na de chemie.

Maar er kwamen er ook veel terug hoor. Net zoals de seizoenarbeiders die gingen oogsten in Frankrijk. Wat dat te maken heeft met Waalse solidariteit voor Vlaanderen, blijft me een groot raadsel. De Vlaming heeft voor elke cent moeten werken.

Citaat:
In Tongeren, Hasselt, Antwerpen en aan de helft van de kust, spraken Vlaamse kak madammen en kak mijnheren, eind jaren 60 zelfs nog Frans, om zich gewichtig voor te doen. Dus verwijt het u eigen Vlaamse volk.
De bourgeoisie sprak inderdaad Frans. En dan? Wat heeft dat te maken met het feit dat het bijna 50 jaar moest duren vooraleer ook het Nederlands erkend werd als officiële landstaal? Wisten ze dan niet in Wallonië dat men hier Nederlands sprak misschien?

Citaat:
Jij geeft ook geen antwoord op de vraag waarom Vlamingen sedert de erkenning wel Vloms spreken, maar geen Nederlands en dan nog Vloms waar de een provincie de ander niet verstaat.
Mijn vraag was dan ook eerder gesteld hé vriend. Bovendien was de vraag naar Nederlands als officiële landstaal precies om de verschillende Vlaamse dialecten te overkoepelen.

Citaat:
Als Vlamingen wat minder aan navelstaren en wat meer dialoog in hun beleid wilden toepassen, zouden de Vlamingen veel meer kunnen bereiken.
Maar dan was het wel noodzakelijk geweest dat N-VA in de federale regering was gestapt.
Daar heb je zeker een punt. Maar zoals je ziet stemmen steeds meer Vlamingen op NVA en VB.

Citaat:
En andersom niet, denk je?
Nee ik denk het niet. Ik denk dat men in Wallonië serieus bang is dat Vlaanderen de geldkraan plots zal toedraaien.

De documentaire Bye Bye Belgium spreekt boekdelen.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 8 mei 2013 om 21:33.
Oud 9 mei 2013, 09:44   #1106
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Le Téméraire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
WO1 en WO2 zijn veroorzaakt door Napoleon.

Nadat hij z'n oorlogen tegen Duitsland verloren had moest Frankrijk herstelbetalingen doen aan Duitsland, dat kwam er maar niet van tot de Duitsers met hun troepen naar de rand van Parijs trokken om die op te eisen.

Al goed en wel tot de Franse Revolutie, de herstelbetalingen werden opnieuw gestopt en dus kwamen de Duitsers in 1914 opnieuw naar Frankrijk om die op te halen. Daar liep het evenwel grondig mis in het bufferland België die ze ondertussen opgericht hadden, Duitsland verloor en moest nu zelf herstelbetalingen doen wat het rechtstreekse gevolg is van WOII.
De Nazi's zelf hebben dan inspiratie opgedaan op de Armeense genocide waar ze in 1914 al gaskamers en uitroeiingskampen hadden.
U maakt er een enorm zootje van.

Nadat Napoleon verslagen was bij Waterloo, moest Frankrijk inderdaad 700 miljoen Franc herstelbetalingen betalen en een vreemd bezettingsleger van 150.000 man onderhouden voor 5 jaar lang. Die betalingen heeft Frankrijk gedaan tijdens de restauratie onder Lodewijk XVIII en Karel I. Er is geen revolutie die daar een einde aan heeft gemaakt, niet die van 1830, niet die van 1848. Dé Franse Revolutie (van 1789) heeft er al helemaal niets mee te maken, want die vond plaats vòòr Napoleon (dat had u toch wel mogen onthouden van de lessen geschiedenis).

Maar misschien had u het over de Frans-Duitse oorlog van 1870-1871 (N.B. België bestond toen al). Toen had Frankrijk inderdaad weer verloren, onder Napoleon III (de neef van dé Napoleon-) en bij het toen getekende vredesverdrag moest Frankrijk weer herstelbetalingen betalen (5 miljard goudfranc). Zolang deze betaling niet gedaan werd zouden de Pruisen Noord-Frankrijk bezet houden en Parijs omsingelen. De inwoners van Parijs zijn daartegen in opstand gekomen, ze vonden dat er teveel toegiften werden gedaan aan de Duitsers, en dat heeft geleid tot de commune van Parijs van 1871 (waar Lenin zijn inspiratie had gehaald).

Wereldoorlog één was inderdaad ten dele een wraakoefening van de Fransen op de Duitsers. Moest België er niet bij betrokken zijn, dan kan men zich afvragen of de Britten hier hadden komen vechten. De herstelbetalingen in het verdrag van Versailles waren in grote mate geïnspireerd door de herstelbetalingen van na de Frans-Duitse Oorlog.
Le Téméraire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 10:28   #1107
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le Téméraire Bekijk bericht
U maakt er een enorm zootje van.

Nadat Napoleon verslagen was bij Waterloo, moest Frankrijk inderdaad 700 miljoen Franc herstelbetalingen betalen en een vreemd bezettingsleger van 150.000 man onderhouden voor 5 jaar lang. Die betalingen heeft Frankrijk gedaan tijdens de restauratie onder Lodewijk XVIII en Karel I. Er is geen revolutie die daar een einde aan heeft gemaakt, niet die van 1830, niet die van 1848. Dé Franse Revolutie (van 1789) heeft er al helemaal niets mee te maken, want die vond plaats vòòr Napoleon (dat had u toch wel mogen onthouden van de lessen geschiedenis).

Maar misschien had u het over de Frans-Duitse oorlog van 1870-1871 (N.B. België bestond toen al). Toen had Frankrijk inderdaad weer verloren, onder Napoleon III (de neef van dé Napoleon-) en bij het toen getekende vredesverdrag moest Frankrijk weer herstelbetalingen betalen (5 miljard goudfranc). Zolang deze betaling niet gedaan werd zouden de Pruisen Noord-Frankrijk bezet houden en Parijs omsingelen. De inwoners van Parijs zijn daartegen in opstand gekomen, ze vonden dat er teveel toegiften werden gedaan aan de Duitsers, en dat heeft geleid tot de commune van Parijs van 1871 (waar Lenin zijn inspiratie had gehaald).

Wereldoorlog één was inderdaad ten dele een wraakoefening van de Fransen op de Duitsers. Moest België er niet bij betrokken zijn, dan kan men zich afvragen of de Britten hier hadden komen vechten. De herstelbetalingen in het verdrag van Versailles waren in grote mate geïnspireerd door de herstelbetalingen van na de Frans-Duitse Oorlog.
Bedankt, ik had er maar vluchtig iets van gehoord en maak er inderdaad een zooitje van. Dit is een duidelijke uitleg, het is gewoon een leuk gespreksonderwerp om de schuld van de wereldoorlogen bij de Fransen te leggen. Het zijn de winnaars die de geschiedenis schrijven hé.

Dat terzijde.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 10:42   #1108
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Le Téméraire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt, ik had er maar vluchtig iets van gehoord en maak er inderdaad een zooitje van. Dit is een duidelijke uitleg, het is gewoon een leuk gespreksonderwerp om de schuld van de wereldoorlogen bij de Fransen te leggen. Het zijn de winnaars die de geschiedenis schrijven hé.

Dat terzijde.
Eigenlijk was de schuld of aanleiding voor die eerste wereldoorlog een collectief falen van de internationale diplomatiek. Met al de wederzijdse verdragen en allianties die afgesloten waren tussen de grote naties van Europa, begon in de weken na de aanslag op de aartshertog van Oostenrijk land na land te mobiliseren en oorlog te verklaren. De hele diplomatiek zat muurvast, als een sneltrein die op de afgrond afstevent en waar niemand op het idee komt om te remmen of wagons te lossen. Achteraf heeft men de schuld in de schoenen van Duitsland geschoven, voornamelijk op aansporen van Frankrijk.
Le Téméraire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 13:01   #1109
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

[quote=Paulus;6631098]
Citaat:
Wat werkte in twee richtingen? Kwamen de Walen ook naar hier werken misschien?
Waarom mogen de arme andere mensen dan hier niet komen werken, die vuile profiteurs moeten allemaal terug. 2 maten en geen meter?

Citaat:
Het is juist dat een aantal Vlamingen daar trouwden een gezin stichtten en daar bleven. Daar is ook niks mis mee. De metaalsector is nog altijd de best betaalde sector voor arbeiders, na de chemie.
Is dat te danken aan al die Vlaamse stakers in Wallonië dat het hier zo goed is?

Citaat:
Maar er kwamen er ook veel terug hoor. Net zoals de seizoenarbeiders die gingen oogsten in Frankrijk. Wat dat te maken heeft met Waalse solidariteit voor Vlaanderen, blijft me een groot raadsel. De Vlaming heeft voor elke cent moeten werken.
Ja het zal ook nog niet, dat degenen die hier een woning hadden niet terugkwamen. Mijn vader heeft ook in Wallonië gewerkt omdat er meer sollen te verdienen waren, maar wij woonden in Vlaanderen.
Ik heb op Ford Genk gewerkt, toen ze in Ford Antwerpen 12 fr per uur meer verdienden dan in Genk, maar ben naar Ford Keulen gegaan waar ze 1 DM (20fr) meer verdienden dan in Genk.

Wat dat werken voor iedere cent betreft dat moest iedere gewone Waal ook.

Citaat:
De bourgeoisie sprak inderdaad Frans. En dan? Wat heeft dat te maken met het feit dat het bijna 50 jaar moest duren vooraleer ook het Nederlands erkend werd als officiële landstaal? Wisten ze dan niet in Wallonië dat men hier Nederlands sprak misschien?
Als diegenen die het in Vlaanderen voor het zeggen hadden de Franssprekende hype in stand hielden is dat dan de schuld van de Walen?

Citaat:
Mijn vraag was dan ook eerder gesteld hé vriend. Bovendien was de vraag naar Nederlands als officiële landstaal precies om de verschillende Vlaamse dialecten te overkoepelen.
Als ik per ongeluk ergens op een Vlaamse zender kijk, lijkt me die overkoepeling van dialecten, door het Nederlands, een van de grootste mislukkingen.
Maar omdat je de vraag eerder gesteld hebt, mag dat.

Citaat:
Daar heb je zeker een punt. Maar zoals je ziet stemmen steeds meer Vlamingen op NVA en VB.
Pleit dan voor de hoge televisiegentie van de Vlamingen, die ligt zeker op 144.

Citaat:
Nee ik denk het niet. Ik denk dat men in Wallonië serieus bang is dat Vlaanderen de geldkraan plots zal toedraaien.

De documentaire Bye Bye Belgium spreekt boekdelen.

Paulus.
Ik kom nogal dikwijls in Wallonië, buiten politici ligt daar niemand wakker van.
Zeker de Waalse entrepreneurs, sorry ondernemers niet.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 13:11   #1110
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le Téméraire Bekijk bericht
Eigenlijk was de schuld of aanleiding voor die eerste wereldoorlog een collectief falen van de internationale diplomatiek. Met al de wederzijdse verdragen en allianties die afgesloten waren tussen de grote naties van Europa, begon in de weken na de aanslag op de aartshertog van Oostenrijk land na land te mobiliseren en oorlog te verklaren. De hele diplomatiek zat muurvast, als een sneltrein die op de afgrond afstevent en waar niemand op het idee komt om te remmen of wagons te lossen. Achteraf heeft men de schuld in de schoenen van Duitsland geschoven, voornamelijk op aansporen van Frankrijk.
Een kettingreactie van allianties, daar kan ik me wel iets mee voorstellen. Dan is dat niet zo heel anders dan de huidige situatie, elk land heeft ergens wel een verdrag of alliantie.
Oud 9 mei 2013, 16:53   #1111
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht

Waarom mogen de arme andere mensen dan hier niet komen werken, die vuile profiteurs moeten allemaal terug. 2 maten en geen meter?
Waar kom jij nu mee af? Ik begin te denken dat alles goed genoeg is voor jou om toch maar niet bij het onderwerp te moeten blijven. Ofwel ben je niet snugger genoeg om te zien wat je aan het doen bent. Dat kan het ook zijn.

Het ging over een voorbeeld van Waalse solidariteit met Vlaanderen. Dat heb ik nog altijd niet gezien.

En je insinuatie dat andere arme mensen hier niet zouden mogen komen werken, slaat nergens op. Natuurlijk mogen ze dat wel. Waar blijf je het toch halen?

Citaat:
Is dat te danken aan al die Vlaamse stakers in Wallonië dat het hier zo goed is?
Nog maar eens een voorbeeld van een domme vraag die niks met het onderwerp te maken heeft. Blijkbaar heb je het wel héél moeilijk om een voorbeeld van Waalse solidariteit met Vlaanderen te vinden.

Citaat:
Ja het zal ook nog niet, dat degenen die hier een woning hadden niet terugkwamen. Mijn vader heeft ook in Wallonië gewerkt omdat er meer sollen te verdienen waren, maar wij woonden in Vlaanderen.
Ik heb op Ford Genk gewerkt, toen ze in Ford Antwerpen 12 fr per uur meer verdienden dan in Genk, maar ben naar Ford Keulen gegaan waar ze 1 DM (20fr) meer verdienden dan in Genk.
Proficiat! En krijg ik nu nog mijn voorbeeld van Waalse solidariteit met Vlaanderen of niet? Hoe zit dat eigenlijk?

Citaat:
Wat dat werken voor iedere cent betreft dat moest iedere gewone Waal ook.
Nee, dat is niet zo. Dat bewijzen juist de transfers van Vlaanderen, naar Wallonië. Wallonië besteedt jaarlijks miljarden, waar de Vlaming voor gewerkt heeft. Of zetten ze dat geld op een spaarboekje misschien?

Citaat:
Als diegenen die het in Vlaanderen voor het zeggen hadden de Franssprekende hype in stand hielden is dat dan de schuld van de Walen?
Nu gaan we het krijgen. Het feit dat de Vlamingen bijna 50 jaar op de erkenning van hun taal moesten wachten, zal nog hun eigen schuld zijn ook. Want de rijke Vlamingen, spraken ook frans.

Tjach?!

Toch kan ik niet miskennen dat hier de Waalse mentaliteit verraden wordt. Waarom zouden we het Nederlands moeten erkennen? De Rijke Vlamingen spreken ook Frans. Weer een typisch voorbeeld van non-respect voor de miljoenen, gewone Vlamingen, die moesten afdragen aan Wallonië. En nog altijd trouwens.

Citaat:
Als ik per ongeluk ergens op een Vlaamse zender kijk, lijkt me die overkoepeling van dialecten, door het Nederlands, een van de grootste mislukkingen.
Maar omdat je de vraag eerder gesteld hebt, mag dat.
Ach?! de erkenning van het Nederlands als officiële landstaal is een mislukking volgens jou? Want, zo redeneer je, er wordt nog steeds Vlaams gesproken in diverse Tv-programma's?

Over het waarom het tot 50 jaar geduurd heeft, vooraleer men het Nederlands wilde erkennen, geen woord natuurlijk. Aan de televisie zal het in elk geval niet gelegen hebben want die bestond nog niet.

Citaat:
Pleit dan voor de hoge televisiegentie van de Vlamingen, die ligt zeker op 144.
Nog maar eens een voorbeeld van uw respect voor Vlamingen.

Citaat:
Ik kom nogal dikwijls in Wallonië, buiten politici ligt daar niemand wakker van.
Zeker de Waalse entrepreneurs, sorry ondernemers niet.
Nochtans, was de documentaire, voorpaginanieuws van alle Waalse kranten. Sommige Waalse politici vonden zelfs dat het niet had mogen gebeuren.

Maar u zult het wel beter weten natuurlijk. Want u komt dikwijls in Wallonië en je hebt er nog niemand zien van wakker liggen. Is het niet?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 9 mei 2013 om 16:55.
Oud 9 mei 2013, 21:19   #1112
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Modjo Bekijk bericht
Hihi, je tapt weer goeie moppen Paulus.

Zonder de EU hadden andere, nu Europese landen, ons volledig opgegeten. Nu trekken de multinationals al om de haverklap weg, wat zou dit zijn al we het kleine kwetsbare België waren gebleven. Alsof de BEF zo een sterke munt was...
San Marino is zelfs nog veel kleiner dan Vlaanderen maar is niettemin, ook al zit het niet bij de EU, een van de rijkste landen van de wereld.

Gij hebt nog altijd niet gesnapt dat ge veel beter kunt zwemmen in een klein badje dan verzuipen in een zee.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 21:28   #1113
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
San Marino is zelfs nog veel kleiner dan Vlaanderen maar is niettemin, ook al zit het niet bij de EU, een van de rijkste landen van de wereld.

Gij hebt nog altijd niet gesnapt dat ge veel beter kunt zwemmen in een klein badje dan verzuipen in een zee.
Die profiteurs zullen rap verzuipen:

Het einde van een belastingparadijs

Ook vlaenderen zal in armoede vallen.
Oud 9 mei 2013, 21:33   #1114
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Die profiteurs zullen rap verzuipen:

Het einde van een belastingparadijs

Brussel is een mini belastingsparadijs omdat er quasi geen controles zijn, niet Vlaanderen.
Oud 9 mei 2013, 21:40   #1115
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Juist, ja

Paulus.
Oud 9 mei 2013, 22:07   #1116
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Juist, ja

Paulus.
Als we bij de Walen blijven zou hij wel eens gelijk kunnen krijgen, die stoppen niet tot we uitgeperst zijn.
Oud 9 mei 2013, 22:14   #1117
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

wallonie is uitschot,eens geschreven in de trend van echte waal
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 22:20   #1118
Echte Waal
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar Bekijk bericht
wallonie is uitschot,eens geschreven in de trend van echte waal

Je bent maar gefrustreerd en op onze Laurette jaloers...

Iets anders dan je dragqueen in Brakel.
Oud 9 mei 2013, 22:21   #1119
Echte Waal
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als we bij de Walen blijven zou hij wel eens gelijk kunnen krijgen, die stoppen niet tot we uitgeperst zijn.
Plan A
Oud 9 mei 2013, 22:21   #1120
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Laurette is een stuk uitschot.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be