Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Op welke partij stem je bij de volgende federale verkiezingen?
SPA 14 10,07%
NVA 71 51,08%
CD&V 1 0,72%
VLD 2 1,44%
Groen! 4 2,88%
Vlaams Belang 29 20,86%
LDD 2 1,44%
andere 16 11,51%
Aantal stemmers: 139. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2013, 12:31   #1221
Modjo
Parlementslid

Modjo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Dat is al een paar keer gezegd geweest. Toen de oudjes en kinderen stierven van honger en ontbering in Vlaanderen terwijl de Waalse industrie volop floreerde. D�*n is het gebeurd.

Een verklaring daarvoor van uwentwege blijft in de verste verten niet te bespeuren.
Heb jij bronnen dan?
Ik vermoed natuurlijk Juul Hannes die het heeft van een periode tussen 1840 en 1850...

Citaat:
Benieuwd wat de Walen zullen zeggen, als de Vlamingen bij de volgende onderhandelingen over pakweg de splitsing van de sociale zekerheid, uw redenatie eens op tafel zouden gooien.
"We zijn solidair, maar dat zul je boekhoudkundig niet meer kunnen zien. U moet gewoon uw bekrompen visie wat verruimen en het globale plaatje bekijken"
We weten allebei welke visie als het meest bekrompen zal bestempeld worden. En dat is niet de boekhoudkundige.
Je bent een boekhouder zeker. Als dat zo overeen gekomen wordt des te beter voor hen, dan zal dat Vlaamse gezaag eens stoppen over wat ze allemaal teveel geven.
Eigenlijk gaat het om wat Vlaamse toplui aan Waalse toplui doorsluizen... Jij, met je mooie principes en ik, de wereldverbeteraar, zullen daar niets van merken.

Citaat:
Inderdaad. Verder nog geen weerwoord gezien.
Walen betalen proportioneel evenveel directe belastingen als Vlamingen. Punt.

Citaat:
Ja, ja, ik weet het nu al. Maar wanneer ga je nu eens een voorbeeld geven van Waalse solidariteit met Vlaanderen, waar het om gaat? Met uw ruime horizon moet dat toch geen drie weken duren?
Nu heb ik eens goed kunnen lachen, na een paar dagen spreek je al van twee weken en nu al van drie....

De Waal betaalt proportioneel evenveel directe belastingen.

Citaat:
Het is niet zo dat de ene lidstaat moet betalen voor de andere. Kijk naar Griekenland, kijk naar Spanje en Portugal. Wat zij krijgen is een lening. Een lening. Geen dotatie. Leningen moeten terugbetaald worden. En ze moeten als voorwaarde voor het verkrijgen van die lening, hun huishouden op orde stellen.

Maar in België gaat het niet over leningen van Vlaanderen naar Wallonië, maar weldegelijk over dotaties. Wallonië heeft geen schulden aan Vlaanderen. Ze krijgen het, gratis en voor niks.

Neem nu Cyprus. Men maakt er nu zo'n drama van dat zij eenmalig 12 miljard mogen lenen van Europa. Maar wij lenen niet aan Wallonië, wij geven. Niet eenmalig, maar jaarlijks. Niet gans Europa, maar klein Vlaanderen doet dat. Niet onder voorwaarden, maar onvoorwaardelijk.

Dat lijkt me een heel groot verschil te zijn. Uniek in de wereld zelfs.

Zelfs mensen met de grootste bekrompen visie, zullen begrijpen, dat dit nooit kan blijven duren.

Weet je wat? Laat ons Vlaanderen onafhankelijk maken, dan zul je wel zien hoe solidair Europa met Wallonië zal zijn. Durf je dat niet aan? Er zijn nochtans veel meer Europeanen dan Vlamingen hoor?! En wat meer is, dan ben je van ons af. En wij van Wallonië!

Paulus.
Ola, U neemt aan dat ik een Waal ben? Foutief geredeneerd. Ik ga nooit van uw soort afraken.

Voor een modale burger als u en ik veranderd dat niets, nada, nikske!

Griekenland en Cyprus lenen inderdaad maar ik trek ten zeerste in twijfel of die leningen terug betaalt gaan raken binnen een aanvaardbare tijd. Ondertussen trekken ze wel de hele EU de dieperik in. Heel het vertrouwen valt weg t.a.v. de EU en daar leed elk EU-lid onder.

Ze sleuren ons de dieperik in en kosten ons onrechtreeks centen => splitsen!!??

Laatst gewijzigd door Modjo : 16 mei 2013 om 12:35.
Modjo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 12:40   #1222
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Modjo Bekijk bericht
Heb jij bronnen dan?
Ik vermoed natuurlijk Juul Hannes die het heeft van een periode tussen 1840 en 1850...

Je bent een boekhouder zeker. Als dat zo overeen gekomen wordt des te beter voor hen, dan zal dat Vlaamse gezaag eens stoppen over wat ze allemaal teveel geven.
Eigenlijk gaat het om wat Vlaamse toplui aan Waalse toplui doorsluizen... Jij, met je mooie principes en ik, de wereldverbeteraar, zullen daar niets van merken.

Walen betalen proportioneel evenveel directe belastingen als Vlamingen. Punt.

Nu heb ik eens goed kunnen lachen, na een paar dagen spreek je al van twee weken en nu al van drie....

De Waal betaalt proportioneel evenveel directe belastingen.

Ola, U neemt aan dat ik een Waal ben? Foutief geredeneerd. Ik ga nooit van uw soort afraken.

Voor een modale burger als u en ik veranderd dat niets, nada, nikske!

Griekenland en Cyprus lenen inderdaad maar ik trek ten zeerste in twijfel of die leningen terug betaalt gaan raken binnen een aanvaardbare tijd. Ondertussen trekken ze wel de hele EU de dieperik in. Heel het vertrouwen valt weg t.a.v. de EU en daar leed elk EU-lid onder.

Ze sleuren ons de dieperik in en kosten ons onrechtreeks centen => splitsen!!??

Ik zie dat u uitgepraat bent. Je vraagt naar bronnen en tegelijk geef je aan ze te kennen. En je blijft zeggen dat de Walen proportioneel evenveel belastingen betalen. En je blijft zeggen dat als de transfers zouden stoppen er niks zou veranderen.

Maar dat hebben we al gehad hé?!

Je kan dus geen voorbeeld geven van Waalse solidariteit met Vlaanderen.

Zo veel is duidelijk.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 16 mei 2013 om 12:42.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 12:50   #1223
Belask0
Banneling

Standaard

ik ga stemmen voor de partij die zelf zegt : we zijn met 500 parlementsleden , dat is teveel en gaan dat terugdringen

hierboven de provincieraad , wat zijn we toch goed georganiseerd
Belask0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 13:25   #1224
Modjo
Parlementslid

Modjo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie dat u uitgepraat bent. Je vraagt naar bronnen en tegelijk geef je aan ze te kennen. En je blijft zeggen dat de Walen proportioneel evenveel belastingen betalen. En je blijft zeggen dat als de transfers zouden stoppen er niks zou veranderen.

Maar dat hebben we al gehad hé?!

Je kan dus geen voorbeeld geven van Waalse solidariteit met Vlaanderen.

Zo veel is duidelijk.

Paulus.
Jij had het over verschillende periodes.... Terwijl Juul slechts over 1840-1850 praat, de tijd toen er weinig wetten waren men gedacht.

En onze Juul plakt ook geen aboslutecijfers op die hongerdoden? Misschien was het er maar 1?

Proportioneel DIRECTE belastingen, als boekhouder moet jij dat verschil kennen.

Vb: solidariteit:

Walen betalen belastingen

Vb: Vlaanderen telt proportioneel gezien bijna de helft meer bruggepensioneerden dan Wallonië. Hiervoor betalen de Walen.

Maar tzal niet goed zijn zeker in jouw wereld der solidariteit...
Als jij niets aanvaard, tjach...

Laatst gewijzigd door Modjo : 16 mei 2013 om 13:34.
Modjo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 14:54   #1225
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Modjo Bekijk bericht
Jij had het over verschillende periodes.... Terwijl Juul slechts over 1840-1850 praat, de tijd toen er weinig wetten waren men gedacht.
Dat liegt u. Ik heb gezegd "in andere tijden" en dat is perfect Nederlands die kan slaan op zowel één of meerdere periodes.

Maar daar gaat het niet om. Ik vroeg waarom de Walen toen niet solidair waren met Vlaanderen. Ik stel vast dat u de vraag niet beantwoordt, maar begint te zeuren over, "meer of mindere periodes", alsof dat er iets toe doet waarom de Walen toen niet hebben geholpen.

Citaat:
En onze Juul plakt ook geen aboslutecijfers op die hongerdoden? Misschien was het er maar 1?
Wat speelt dat nu een rol of er maar één was of duizend? Het ging erover dat er in Vlaanderen hongerdoden vielen. En dat was heus wel meer dan één. Hoeveel precies is absoluut onbelangrijk om op de vraag te kunnen antwoorden waar Wallonië tie niet geholpen heeft. Want elke hongerdode is er één te veel. Hoe zit het ga je nu nog antwoorden of niet? Met uw o zo verruimde blik kan dat toch niet zo moeilijk zijn?

Citaat:
Proportioneel DIRECTE belastingen, als boekhouder moet jij dat verschil kennen.

Vb: solidariteit:

Walen betalen belastingen

Vb: Vlaanderen telt proportioneel gezien bijna de helft meer bruggepensioneerden dan Wallonië. Hiervoor betalen de Walen.

Maar tzal niet goed zijn zeker in jouw wereld der solidariteit...
Als jij niets aanvaard, tjach...
Ik ben geen boekhouder en uw voorbeeld is inderdaad niet goed.

Er is trouwens geen wereld van "mijn" en een wereld van "uw" solidariteit. Er zijn enkel potjes waarin de bijdragen komen en waaruit ze opnieuw herverdeeld worden. Men stelt reeds vast bij kleuters, dat hun hersenen vanaf de leeftijd van 3 �* 4 jaar voldoende ontwikkeld zijn om dat gegeven te kunnen begrijpen. Ik stel vast dat u zich opzettelijk van den domme houdt.

Maar kom, ik zal het u nog een keer zeggen. Niet ter wille van u, maar ter wille van de meelezer.

Wanneer we die bijdragen én die herverdeling proportioneel bekijken, dan zien we direct de reden waarom Wallonië de sociale zekerheid absoluut niet wil splitsen.

Als Vlaanderen, Wallonië en Brussel een eigen sociale zekerheid hadden, zou Vlaanderen 4,05 miljard euro over hebben. Wallonië zou 3,6 miljard tekort hebben en Brussel 0,4 miljard tekort.

Als men ook de sociale bijstand – het leefloon en de federale tegemoetkomingen aan gehandicapten en zo – meerekent, komt daar nog eens een overschot van 350 miljoen bij voor Vlaanderen en een tekort van 200 miljoen voor Wallonië en een tekort van 150 miljoen voor Brussel.

Een overschot betekent dat Vlaanderen meer bijdraagt dan het ontvangt; een tekort betekent dat Wallonië en Brussel meer ontvangen dat ze bijdragen tot het stelsel van de sociale bescherming;

De landsdelen hebben echter geen eigen stelsel van sociale bescherming. En dus vloeien die 4,4 sociale beschermingsmiljarden die Vlaanderen over heeft, naar de gaten die Wallonië (- 3,8 miljard) en Brussel (- 0,6 miljard) hebben. Dat zijn 'de transfers' in de sociale sector.

Die sociale transfers stijgen niet meer zo sterk als vroeger. De verschillen in de uitgaven verkleinen hier en daar zelfs wat, onder meer in de pensioenen (door de snellere stijging van het aantal Vlaamse gepensioneerden) en in de gezondheidszorg (Vlaanderen wordt daarin minder zuinig).

De grote verschillen zitten echter nog altijd in de inkomsten: Vlaanderen betaalt veel meer sociale bijdragen en belastingen dan Wallonië en Brussel.

Met 58 �* 59 procent van de bevolking, krijgt Vlaanderen amper 57 procent van de sociale uitgaven terwijl het 66 procent van de sociale bijdragen en 63 procent van de personenbelastingen betaalt.

De verschillen in uitgaven groeien wel spectaculair in de sociale bijstand. Brussel heeft verhoudingsgewijs al zes maal meer leefloners dan Vlaanderen.

Dus als u echt een voorbeeld van Waalse solidariteit met Vlaanderen, wil duiden, zou ik het toch maar niet in de sociale zekerheid gaan zoeken als ik u was.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 16 mei 2013 om 15:01.
Oud 16 mei 2013, 15:10   #1226
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of je stemt voor partijen die het anders willen.

Paulus.
Welke partijen mogen dat dan wel wezen in ons land ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2013, 15:12   #1227
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Welke partijen mogen dat dan wel wezen in ons land ?
Ik geloof niet dat u geen Vlaamse partijen kent die de Vlaamse onafhankelijkheid nastreven.

Paulus.
Oud 16 mei 2013, 15:14   #1228
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waar zeg ik dat dat niet mag?

Graag een linkje.

Paulus.
http://bit.ly/15PSQEj

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 16 mei 2013, 15:18   #1229
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen linkje voor uw bewering over mijn persoon dus.

Gelieve uw valse insinuaties in het vervolg voor uzelf te houden dan.

Paulus.
Oud 16 mei 2013, 15:18   #1230
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maak dat eens hard, dat van die profiteurs,...

Willen we eens de cijfers van Wallonië en Vlaanderen naast elkaar leggen van de mensen die met pensioen gaan, met het statuut van schoolverlater en dus nog nooit ook maar één Euro hebben bijgedragen?

Voor Vlaanderen is dat 0.

Paulus.
De Vlamingen zijn bijna met dubbel zoveel als Walen. De werkloosheidscijfers zijn in percentages niet zo veel verschillend tussen Vlaanderen en Wallonië. Daaruit volgt dat er in Vlaanderen meer profiteurs zijn dan in Wallonië. Brussel even buiten beschouwing gelaten.

Je mag gerust jouw cijfers boven halen.

Oud 16 mei 2013, 15:23   #1231
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ge vergeet denk ik met iets rekening te houden.

Ik heb jaren lang in Antwerpen gewoond toen men nog dagelijks moest gaan aanschuiven aan het stempellokaal. Helle lange rijen stonden daar van alle schakeringen en tinten van bruin, van licht tot donker.

Dit was zo frappant dat ik meen te mogen stellen, dat door de groei van het VB in die tijd, men om die reden het dagelijks moeten gaan stempelen heeft afgeschaft. Het zou onmogelijk de eigen bevolking ontgaan zijn en dit zou veel te veel als meststof gefungeerd hebben voor het VB.
Heeft het Vlaams Belang ooit een studie ondernomen naar deze transfers ?

Oud 16 mei 2013, 15:24   #1232
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlamingen zijn bijna met dubbel zoveel als Walen. De werkloosheidscijfers zijn in percentages niet zo veel verschillend tussen Vlaanderen en Wallonië. Daaruit volgt dat er in Vlaanderen meer profiteurs zijn dan in Wallonië. Brussel even buiten beschouwing gelaten.

Je mag gerust jouw cijfers boven halen.
De cijfers zijn al lang bovengehaald geweest. Probeer eens wat te volgen wil je? Uw cijferargument slaat nergens op en dat werd al aangetoond.

Paulus.
Oud 16 mei 2013, 15:28   #1233
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft het Vlaams Belang ooit een studie ondernomen naar deze transfers ?
Ik baseer me niet op studies van het Vlaams Belang. Maar op een studie van veertig jaar van een onafhankelijk professor noch met een partijkaart, noch aan universiteit verbonden, die bovendien al jaar en dag €10 000 uitlooft voor wie zijn bewering omtrent de transfers kan weerleggen.

Ook dat werd al aangetoond. Probeer eens wat te volgen wil je? We gaan hier niet elke keer de discussie herbeginnen voor zij die niet eens de moeite nemen om te lezen waarover het gaat.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 16 mei 2013 om 15:29.
Oud 16 mei 2013, 15:38   #1234
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met 58 �* 59 procent van de bevolking, krijgt Vlaanderen amper 57 procent van de sociale uitgaven terwijl het 66 procent van de sociale bijdragen en 63 procent van de personenbelastingen betaalt.
Je gaat voorbij aan de alternatieve financiering van de sociale zekerheid. Ik ga niet alle cijfermateriaal ontkrachten. Als het topic je interesseert lees dan er eens een deftige studie over. De KUL levert hier met hun Vives groep verdienstelijk studiewerk over.

Het argument dat veel wordt aangehaald is dat Wallonië voorstander zou zijn van een splitsing van de sociale zekerheid eens dat dit in hun voordeel zou wezen.

Hoe zou jij hier zelf in zijn ?

Oud 16 mei 2013, 15:39   #1235
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik baseer me niet op studies van het Vlaams Belang. Maar op een studie van veertig jaar van een onafhankelijk professor noch met een partijkaart, noch aan universiteit verbonden, die bovendien al jaar en dag €10 000 uitlooft voor wie zijn bewering omtrent de transfers kan weerleggen.

Ook dat werd al aangetoond. Probeer eens wat te volgen wil je? We gaan hier niet elke keer de discussie herbeginnen voor zij die niet eens de moeite nemen om te lezen waarover het gaat.

Paulus.
Ik heb het over de transfers naar de gastarbeiders en nageslacht. Kan je eens een bron geven naar die studie ?

Oud 16 mei 2013, 15:40   #1236
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De cijfers zijn al lang bovengehaald geweest. Probeer eens wat te volgen wil je? Uw cijferargument slaat nergens op en dat werd al aangetoond.

Paulus.
Het is geen argumentatie. Het is gewoon een feitelijke weergave.

Oud 16 mei 2013, 15:41   #1237
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen linkje voor uw bewering over mijn persoon dus.

Gelieve uw valse insinuaties in het vervolg voor uzelf te houden dan.

Paulus.
Welke valse insinuaties ?

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 16 mei 2013 om 15:41.
Oud 16 mei 2013, 15:43   #1238
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke valse insinuaties ?
Weet je niet meer wat je zelf zegt misschien?

Paulus.
Oud 16 mei 2013, 15:46   #1239
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je gaat voorbij aan de alternatieve financiering van de sociale zekerheid. Ik ga niet alle cijfermateriaal ontkrachten. Als het topic je interesseert lees dan er eens een deftige studie over. De KUL levert hier met hun Vives groep verdienstelijk studiewerk over.

Het argument dat veel wordt aangehaald is dat Wallonië voorstander zou zijn van een splitsing van de sociale zekerheid eens dat dit in hun voordeel zou wezen.

Hoe zou jij hier zelf in zijn ?
Alternatieve bijdragen zijn gewoon verplaatsingen van het ene potje naar het andere. De werkgevers en de werknemers dragen de kosten van de sociale zekerheid inderdaad niet alleen. De federale Staat betaalt jaarlijks een vast bedrag aan de RSZ.

Alternatieve financiering bestaat uit een percentage van de BTW-ontvangsten. Dit bedrag wordt verdeeld tussen werknemers en zelfstandigen: ongeveer 96% wordt toegekend aan het werknemersstelsel, de resterende 4% gaan naar het stelsel van de zelfstandigen.

Wat is nu uw punt?

Paulus.
Oud 16 mei 2013, 15:47   #1240
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet je niet meer wat je zelf zegt misschien?

Paulus.
Jij beschuldigt mij van het uiten van valse insinuaties.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be