![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Worden de Limburgers miskend? | |||
Nu je het zegt... |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,85% |
Zou kunnen |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,77% |
Absoluut |
![]() ![]() ![]() |
25 | 48,08% |
Nooit! Vlaanderen één-en-ondeelbaar |
![]() ![]() ![]() |
6 | 11,54% |
Nee, gewoon NEE |
![]() ![]() ![]() |
16 | 30,77% |
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Banneling
|
![]() Dat geloofde zelf ni!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er wordt gelachen met gehandicapten, dokters, fabrieksarbeiders, advocaten, homo's, hetero's, ..... Stel u voor dat elke bevolkingsgroep zo zou reageren als er met hen eens gelachen wordt! PS: Tacitus, weet jij of er moppen bestaan over Brabanders? 8) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Mooi, dan kunnen we concluderen dat Tacitus van niks weet en z'n bek maar een douw geeft, zoals dat in het Rotterdams heet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Schepen
|
![]() Zeno1: groot gelijk over dat relativeringsvermogen!
Juju de terreur (What's in a name): spreek voor uw eigen als ge het hebt over limburgers die het niet pikken dat er constant met hen gespot wordt! Ik hoor anderen ook niet klagen over: -Met de Gulp van Hod -Vie mè is den Stroepaaaar nen eel goeie foetballeur. -En zelfs al die Antwerpenaren in Lilli en Marleen! In plaats van te kakken op Van Grembergen, luister eens naar zijn boodschap: schelden is gezond, en wie het over zich krijgt: remember: "Ik hou van u"! (En met deze campagne blijft het niet bij remember, maar mag het er ook daadwerkelijk bij gezegd worden!)
![]() |
#125 |
Banneling
|
![]() Van Grembergen...voorsteller van het prerevolutionair getrapt kiessysteem en notoir Limburgerhater.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Schepen
|
![]() Tacitus, woorden als "imperialisme" en "etymologisch/etymologie" klinken mooi, maar als je hun betekenis niet kent, kan je ze beter niet gebruiken...
![]() Waarmee ik maar wil zeggen dat ik naar je verklaring van het zogenaamd "etymologisch" verband tussen "Hoogduits" en "Limburgs"... ![]()
![]() |
#127 |
Banneling
|
![]() Het Limburgs maakt deel uit van een dialectgroep die gekenmerkt is door duidelijke overeenstemmingen met Ripuarische, d.w.z. Rijnlandse of Middelfrankische dialecten met Keulen als centrum. Die overeenstemmingen betreffen vooral het vocaalsysteem en de intonatie; hier zou men van een Hoogduits of Rijnlands karakter kunnen spreken. Men kan deze dialecten als overgangsgebied tussen het Nederfrankisch enerzijds en het Middelfrankisch anderzijds bestempelen. Deze ook wel Zuid-Nederfrankisch genoemde dialectgroep wijkt structureel gezien even sterk af van het Algemeen Nederlands (AN) of van de Hollandse dialecten dan het Nedersaksisch in Groningen, Drenthe, Overijssel en de Gelderse achterhoek. En het heeft, taalhistorisch gezien, een even geringe bijdrage geleverd aan de evolutie van het AN als de Nedersaksische dialecten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
En een Nederlands Limburger en een Belgisch Limburger zijn meer één dan een Antwerpenaar en een Limburger (B) of een Hollander en een Limburger (NL).
![]() |
![]() |
#129 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Misschien moeten we sommige dingen relativeren maar Van Grembergen gaat te ver naar m'n goesting, schelden kan misschien gezond zijn maar, moet er daarom met Limburger gescholden worden. En als zo'n mensen in de laatste show ook nog es beweren dat Limburger het ergste scheldwoord is wat er bestaat.
![]() |
![]() |
#130 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals meermaals gebeurt, zondigt de door u aangehaalde tekst trouwens door een al te grote veralgemening. Bepaalde Limburgse onderdialecten hebben inderdaad een grotere affiniteit met de Rijnlandse dialecten, andere dan weer in veel mindere mate. Wat in Sint-Truiden gesproken wordt bijvoorbeeld is volgens de taalkundigen wel Limburgs, maar leunt veel sterker bij het Brabants aan dan bij de Rijnlandse dialecten. De sleep- en stoottoon is niet typisch "Hoogduits", maar wel kenmerkend voor een aantal (niet allemaal) Limburgse dialecten op Vlaams, Nederlands en Duits grondgebied. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Banneling
|
![]() JVDB, als u moest beweren dat de aarde plat was om uw gelijk te halen, u zou het nog doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog steeds wachten we trouwens met ongeduld over het etymologisch verband tussen "Hoogduits" en "Limburgs". Ik hoop dat u ondertussen eens hebt opgezocht wat "etymologisch" nu juist betekent... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
|
![]() Citaat:
Vrees dat het Limburgs in Nederland een grotere kans heeft, daar het erkend werd als streektaal. De verantwoordelijkheid ligt bij henzelf dit uit te bouwen. Mocht het hen lukken ontstaat in principe de mogelijkheid het Limburgs te erkennen op het niveau van het Fries. Op dat niveau beland ontstaat er een verplichting voor de Nederlandse overheid, zoals met het Fries. Een groeiende samenwerking zeker wel. Vrees echter dat het een utopie is te denken aan een verenigd Limburg. Het verschillende taalbeleid zal er dan ook zeer zeker niet aan meehelpen. Plus de Limburgers waren vlak na WOII faliekant tegen aansluiting bij België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wie haalt er nou een discussie uit 2003 naar boven!?!...
![]() Belachelijk!.. Jeff |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Minister-President
|
![]() Jullie halen wel zaken uit 1302 naar boven !
![]()
![]() |
#139 |
Minister-President
|
![]() Zegt de man die moet gaan naar 54 voor Christus om te bewijzen dat er een fictief België zou bestaan...
![]() |
#140 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() We weten niet eens precies welke talen er toen werden gesproken en door wie.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 20 mei 2013 om 18:10. |
![]() |
![]() |