Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2013, 21:01   #181
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Peter, ik gebruik de terminologie die ik wil. Of jij dat leuk vindt of niet. Niemand heeft zich daar ooit aan gestoord behalve jij.
Waarom zou een Vlaams-nationalist een Vlaams-nationalist mogen genoemd worden en een Belgisch-nationalist geen Belgisch-nationalist? Wegens de niet bestaande terminologie?
Laat me niet lachen. Wat niet bestaat m�*ken we toch gewoon?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2013, 21:02   #182
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik niet bezig bent, u zelf bezig bent.

U begon over Antwerpen onafhankelijk.

Mijn visie zou u inmiddels genoegzaam duidelijk moeten zijn en dat is een Nederlands-Vlaamse samensmelting. Samen 24 miljoen Nederlandstaligen in het hart van Europa.

Dat biedt pas perspectieven. Jullie gerommel is maar in de marge en het houdt Vlaanderen en Nederland weg van hun bestemming.
Samensmelting ? Ammehoela ! Onze fiere zeemacht is paraat om jullie invasie tegen te houden. Morgenvroeg, wacht wel tot na het ontbijt van de officieren hee.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2013, 21:08   #183
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Waar leidt je uit af dat ik dat bedoelde?

Wie trok de stekker uit de regering Leterme om met een identiek samengestelde regering in zee te gaan, maar met een Nederlandsonkundige premier?
Wie stapte nooit zonder de N-VA in een regering?
Wie beweerde alle duivels in de hel los te laten als iemand het lef had een regering te vormen waarin niet eens de helft van de Vlaamse meerderheid vertegenwoordigd werd? (een bedenksel van Herman De Croo)
Wie DEED het? Tot twee keer toe zelfs?

De regering Di Rupo zit dus vol met "Vlaamse" jassendraaiers.
Mijn reactie kwam er op post #163 waarin het ging over vlaams nationalistische politici die aan de "belgische ziekte" leden. Jassendraaierij in casu. En dan de verdere vraagstelling welke andere er nog waren.

Er zijn natuurlijk nog de andere frakkendraaiers. Veel voorkomende ziekte in de politiek. Daarin heb je gelijk.
Oud 20 mei 2013, 21:08   #184
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. En ik heb jaren geleden al een voorgerekend op dit forum hoeveel het de Vlamingen zou schelen in euro's als:

er geen transfers meer zouden zijn naar Wallonië
jullie belastingtarieven naar ons niveau zou worden aangepast
jullie staatsschuld-rente zou kunnen meeliften op onze AAA status

om nog maar te zwijgen van dat we gezamenlijk mooie ambassades kunnen houden waar je tenminste in het Nederlands geholpen kan worden.

enzovoorts.
Fantastico!

Jammer genoeg zijn héél veel Vlamingen de voorbij twee eeuwen zo verbelziekt dat de afkeer voor de Nederlanders lijkt ingebakken in hun genen. Bovendien krijgen ze deze pap nooit via de staatsmedia voorgeschoteld.

Niet zagen dat ik wéér een niet bestaande terminologie gebruik, hé Peter? Je bent intelligent genoeg om te weten wat ik bedoel met "verbelziekt".
Oud 20 mei 2013, 21:13   #185
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Fantastico!

Jammer genoeg zijn héél veel Vlamingen de voorbij twee eeuwen zo verbelziekt dat de afkeer voor de Nederlanders lijkt ingebakken in hun genen. Bovendien krijgen ze deze pap nooit via de staatsmedia voorgeschoteld.

Niet zagen dat ik wéér een niet bestaande terminologie gebruik, hé Peter? Je bent intelligent genoeg om te weten wat ik bedoel met "verbelziekt".
Geen probleem, ik ben vertrouwd met deze terminologie. Het begrip Belziek is veel gebruikt door Opa's van de VU en later het vlaams blok. Vooral de Pallieterke strekking. Daar houden ze van moppen met een lange baard.
Oud 20 mei 2013, 21:13   #186
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. En ik heb jaren geleden al een voorgerekend op dit forum hoeveel het de Vlamingen zou schelen in euro's als:

er geen transfers meer zouden zijn naar Wallonië
jullie belastingtarieven naar ons niveau zou worden aangepast
jullie staatsschuld-rente zou kunnen meeliften op onze AAA status

om nog maar te zwijgen van dat we gezamenlijk mooie ambassades kunnen houden waar je tenminste in het Nederlands geholpen kan worden.

enzovoorts.
Wat zou het, de transfers worden volledig afgebouwd door het communautair akkoord en verminderen elk jaar. Bovendien is Wallonië een grote klant van Vlaanderen.

En wat de financiële toestand van de Nederlanders betreft: bijna elke Nederlander zit tot over zijn oren in de schuld en slechts 8% heeft een eigen huis. Bij ons heeft 70% een eigen huis en hoeft dan ook geen inkomen te besteden aan afbetalingen van een eigen woonst. Ook de spaartegoeden bij de Belgen liggen hoger dan in Nederland. Tevens is het bij ons veel relaxer te leven. Dat zeggen wij niet alleen, dat zeggen de Nederlanders die bij ons zijn komen wonen. En zij kunnen het weten. En ook wij willen dat zo houden.

Citaat:
29-04-2013

In vergelijking met andere Europeanen zijn de Belgen relatief rijk. Dat komt omdat in ons land de meeste gezinnen een eigen woning hebben. Die conclusies stonden enkele weken geleden in een studie van de Europese centrale banken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 mei 2013 om 21:19.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2013, 21:22   #187
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Hugo was dan ook een windleeuw van ongekende proporties.

De ene dag was het dat "Belgieje niet langer ons probleem was", een paar dagen was het "Leve Belgieje!"
fixed
Oud 20 mei 2013, 21:26   #188
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Verkies je de jonge Schiltz die tijdens de oorlog lid was van de Dietsche Blauwvoetvendels en de NSJv boven de man die daar bovenuit groeide en uiteindelijk een staatsman is geworden ?
Amaai Peter. Wat een vraag! Waarom vraag je me ook niet of ik kies voor Gabriëls, Van Krunkelsven en Borgignon voor of nadat ze "thuiskwamen" bij de VLD? Drie VU-voorzitters waarvan geen énkele meer op zijn verleden werd aangekeken eens ze hun jas draaiden en "staatsmannen" bij de Pest Voor Vlaanderen werden? Waarom vraag je me niet of ik kies voor Sauwens die, samen met Vic Anciaux, liedjes zongen op neo-nazibijeenkomsten maar wiens verleden geen rol meer speelde eens ze zich tot het tsjeefse of rode geloof bekeerden?

Ik vraag jou toch ook niet of je voor LeopoldII kiest toen hij nog een jonge scheve schaatsrijder was of voor de man die miljoenen negers over de kling liet jagen uit puur winstbejag?
Oud 20 mei 2013, 21:28   #189
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat zou het, de transfers worden volledig afgebouwd door het communautair akkoord en verminderen elk jaar. Bovendien is Wallonië een grote klant van Vlaanderen.
LOL.
Het is daarom dat de transfers weer enkele miljarden op een paar tijd stegen zeker?
Oud 20 mei 2013, 21:31   #190
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
LOL.
Het is daarom dat de transfers weer enkele miljarden op een paar tijd stegen zeker?
Wat zou het. De transfers worden stelselmatig afgebouwd tot 0,00 €. U weet dat trouwens ook. En zo staat het ook in het communautair akkoord.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 mei 2013 om 21:41.
Oud 20 mei 2013, 21:36   #191
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen probleem, ik ben vertrouwd met deze terminologie. Het begrip Belziek is veel gebruikt door Opa's van de VU en later het vlaams blok. Vooral de Pallieterke strekking. Daar houden ze van moppen met een lange baard.
Nou nou, ik wist niet dat jij het Pallieterke las.
Deze oma gebruikt liever het woord La Belgique inplaats van Belziek.

Ben IK blij zeg dat het Pallieterke mijn "verbelziekt" niet gebruikt. Al weet ik dat niet zeker, want het is lang geleden dat ik dat blad nog las. Het valt wel op dat ze in dat strontblaadje zeer goed Nederlands gebruiken én schrijven. Daar kunnen de "kwaliteitskranten" nog wat van leren.
Oud 20 mei 2013, 21:39   #192
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat zou het.
Het is jou dus nog niet opgevallen dat het opeens niet meer ging over 12 maar over 16 miljard?

Ik begrijp dat hoor.....
Oud 20 mei 2013, 21:45   #193
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaams-Waalse transfers exploderen naar 16 miljard euro

donderdag 11 oktober 2012 om 09u03

De totale Vlaams-Waalse geldstromen lopen op tot 16 miljard euro, leren nieuwe berekeningen van Vives (KU Leuven). En verandering is niet in zicht.

Zie ook

Opinie:Transfers staan toekomstgericht federaal en Waals beleid in de weg

5,8 miljard euro in 2007, 6,2 miljard euro in 2008, 6,1 miljard euro in 2009. De klassieke Belgische noord-zuidtransfers uit de sociale zekerheid, de federale begroting en de financieringswet blijven groot en zijn ook opvallend constant. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Leuvense onderzoeksinstituut Vives.

De klassieke transfers

In de eerste groep van klassieke transfers,die in de federale begroting zonder sociale zekerheid en zonder intrestlasten (oa de ambtenarenweddes), namen de geldstromen vanuit het Vlaams Gewest licht af. Waar de Vlaamse transfers hier in 2007 nog 1,3 miljard euro bedroegen, waren ze in 2009 gedaald naar 1,2 miljard.
Ook in de tweede groep transfers, die via de financieringswet, stelde de Vives-studie een lichte daling vast, al liepen ze in 2009 toch nog op tot 977 miljoen euro. De geldstromen in de financieringswet hebben onder andere betrekking op solidariteitsbijdragen die Vlaanderen betaalt op basis van de lagere Waalse en Brusselse bijdragen in de personenbelasting, de btw-dotaties aan de gemeenschappen en bepaalde specifieke geldstromen naar Brussel.

De belangrijkste klassieke noord-zuidgeldstromen bleven die in de sociale zekerheid. Die stegen van 3,5 miljard in 2007 naar 3,8 miljard in 2009..

Transfers door intrestlasten

De meeste transferstudies uit het verleden hielden geen rekening met de intergewestelijke geldstromen die ontstaan uit de betaling van rente op de federale staatsschuld. Dat vindt Geert Jennes van Vives onterecht, zeker met de Belgische traditie van jarenlange begrotingstekorten en dus hoog oplopende rentelasten in het achterhoofd.

“Als de overheid intrestlasten moeten betalen, is dat omdat ze meer uitgeeft dan ze binnenkrijgt via de belastingen. Van die uitgaven genieten de gewesten in verschillende mate. Bovendien komt vroeg of laat toch de rekening. Op een bepaald moment moeten intrestlasten worden terugbetaald met belastinginkomsten en dan ontstaan onvermijdelijk transfers. Want deelstaten met een primair overschot (meer inkomsten dan uitgaven zonder rentelasten) betalen hier het gelag.”

Volgens een conservatieve berekeningsmethode kwam Jennes vorig jaar voor 2007 uit op een transfer uit intrestlasten op de federale staatsschuld van 3,9 miljard euro. Maar in een nieuwe berekening wordt dat 10,249 miljard euro.

Grote regionale verschillen

In 2007 had België een primair overschot van meer dan 10,2 miljard euro, stelt Jennes. De totale verschuldigde rentelasten bedroegen 12,2 miljard euro. Dankzij dat primaire surplus konden de rentelasten in belangrijke mate met belastingopbrengsten worden betaald en dus niet via nieuwe leningen.

Maar dat federale saldo van 2007 maskeert grote regionale verschillen. Vlaanderen boekte een primair overschot van 14,2 miljard euro en ook Brussel had een licht surplus van 821 miljoen euro, maar Wallonië kwam uit op een tekort van 4,7 miljard euro. Door dat Waalse tekort moesten Vlaanderen en Brussel de federale intresten grotendeels op zich nemen en dat impliceert transfers naar het zuiden.

Opvallend is dat de geldstromen uit rentelasten volgens de Vives-berekeningen in 2008 plots daalden naar 6 miljard euro en in 2009 tot nul werden herleid. De verklaring is eenvoudig: er bleven onvoldoende of geen primaire overschotten over om de rentelasten te betalen. In 2009 was er zelfs een negatief federaal primair saldo, waardoor dat jaar 100 procent van de verschuldigde intrestlasten moesten worden doorgeschoven naar de toekomst. Ze werden betaald met nieuwe leningen.

“De nultransfers uit intrestlasten in 2009 zijn dus eigenlijk uitstel van executie”, verklaart Jennes. “België zal vroeg of laat opnieuw een primair surplus moeten boeken, zodat het een deel van de rentelasten opnieuw kan betalen met fiscale inkomsten. Op dat moment zullen waarschijnlijk opnieuw grote Vlaams-Waalse transfers ontstaan.”

Als we de transfers op intrestlasten bij de gewone transfers optellen, komen we voor 2007 aan geldstromen ter waarde van 16 miljard euro. In 2008 ging het om 12 miljard en in 2009 om 6 miljard. Maar dat is dus een momentopname. Zodra er weer primaire overschotten zijn, zullen de transfers weer toenemen. (AM)
http://trends.knack.be/economie/nieu...0191184166.htm

Zonder dank.
Oud 20 mei 2013, 21:46   #194
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat zou het. De transfers worden stelselmatig afgebouwd tot 0,00 €. U weet dat trouwens ook. En zo staat het ook in het communautair akkoord.
Oud 20 mei 2013, 21:50   #195
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Amaai Peter. Wat een vraag! Waarom vraag je me ook niet of ik kies voor Gabriëls, Van Krunkelsven en Borgignon voor of nadat ze "thuiskwamen" bij de VLD? Drie VU-voorzitters waarvan geen énkele meer op zijn verleden werd aangekeken eens ze hun jas draaiden en "staatsmannen" bij de Pest Voor Vlaanderen werden? Waarom vraag je me niet of ik kies voor Sauwens die, samen met Vic Anciaux, liedjes zongen op neo-nazibijeenkomsten maar wiens verleden geen rol meer speelde eens ze zich tot het tsjeefse of rode geloof bekeerden?

Ik vraag jou toch ook niet of je voor LeopoldII kiest toen hij nog een jonge scheve schaatsrijder was of voor de man die miljoenen negers over de kling liet jagen uit puur winstbejag?
De namen Gabriels, Van Krunkelsven, Borginon, Sauwens en Anciaux zou ik zeker nooit in één zin plaatsen met het woord staatsman. Windhanen dat zeker, maar geen staatsmannen.
En ik voel absoluut geen drang noch verlangen om een koning te verdedigen dus ook dit minder fraaie exemplaar niet. Niet echt mijn bollenwinkel.
Oud 20 mei 2013, 21:53   #196
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is jou dus nog niet opgevallen dat het opeens niet meer ging over 12 maar over 16 miljard?

Ik begrijp dat hoor.....
De transfers worden afgebouwd. Natuurlijk zal stelselmatig gebeuren en gespreid in de tijd. Dat staat textueel in het communautair akkoord.
Oud 20 mei 2013, 21:53   #197
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ben IK blij zeg dat het Pallieterke mijn "verbelziekt" niet gebruikt. Al weet ik dat niet zeker, want het is lang geleden dat ik dat blad nog las. Het valt wel op dat ze in dat strontblaadje zeer goed Nederlands gebruiken én schrijven. Daar kunnen de "kwaliteitskranten" nog wat van leren.
Daarover zijn we het alvast eens
En nu even wachten tot er enkele kwispels komen vragen wat er mis is met het Pallieterke.
Oud 20 mei 2013, 21:57   #198
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fantastico!

Die niets tegen België hebben, bedoelt u?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2013, 21:58   #199
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zelfs "Dag Allemaal" heeft meer "inhoud" dan "Het Pallieterke"......................
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2013, 22:06   #200
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De namen Gabriels, Van Krunkelsven, Borginon, Sauwens en Anciaux zou ik zeker nooit in één zin plaatsen met het woord staatsman. Windhanen dat zeker, maar geen staatsmannen.
En ik voel absoluut geen drang noch verlangen om een koning te verdedigen dus ook dit minder fraaie exemplaar niet. Niet echt mijn bollenwinkel.
Ik begrijp dat. Maar vraag mij dan ook niet wat ik van Schiltz denk in deze of gene periode van zijn leven. Omdat België hem als groot staatsman heeft gebrandmerkt, daarom hoef ik nog geen groot staatsman in die kerel te zien.

Maar dat was ook niet de bedoeling van je vraag, hé?
Je wilde mij gewoon, zoals de meeste Belgisch-nationalisten, onder mijn Vlaams-nationalistische neus wrijven dat Vlaams-nationalisten een nazi-verleden kunnen hebben.
Ik zou nochtans de "échte Belgen" niet de kost willen geven die dat eveneens hadden. En niet eens de eersten de besten.
Als je begrijpt wat ik bedoel.

Waarom antwoordde je eigenlijk niet op mijn vaststelling dat geen enkele Vlaams-nationalist nog op zijn eventueel nazi-verleden wordt aangekeken als hij nog maar bereid wordt bevonden om VLD-er, CD&V-er of SP.a-er te worden?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be