![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
| Bekijk resultaten enquête: Zal de GW 'hysterie' verdwijnen? | |||
| Ja, ook al is het waar. |
|
15 | 15,96% |
| Ja, want het is (grotendeels) nonsens. |
|
26 | 27,66% |
| Neen, want het is waar. |
|
30 | 31,91% |
| Neen, ook al is het (grotendeels) onzin. |
|
19 | 20,21% |
| Ik weet het niet |
|
4 | 4,26% |
| Aantal stemmers: 94. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#441 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt |
||||
|
|
|
|
|
#442 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Bravo, U hebt net 50 jaar wetenschappelijke data persoonlijk gedebunked. Nee hoor. Je standpunt is bekend, maar hoever 'apres nous', is uiteraard de vraag. Uit puur culinair oogpunt zou ik je aanraden regelmatig te bewegen, niet te overdrijven met koffie en af en toe een goed glas rum te drinken. Ik hou wel van een magere steak die niet bitter smaakt en een beetje gemarineerd. Laatst gewijzigd door parcifal : 21 mei 2013 om 10:53. |
|
|
|
|
|
|
#444 |
|
Banneling
|
Hier eens een échte geoloog aan het woord : Salomon Kroonenberg
"Wij hanteren voor onze planeet vaak de menselijke maat en niet de maat van de aarde zelf. De aarde heeft een eigen leven dat al vier en een half miljard jaar duurt. Alle natuurrampen hebben in het verleden al eens plaatsgevonden: een tweehonderd meter hogere en honderd meter lagere zeespiegel, een broeikasaarde met meer dan twintig keer zoveel CO2 in de atmosfeer en een twintig keer zo snelle zeespiegelstijging als nu. " |
|
|
|
|
|
#445 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Koffie drink ik weinig, en als ik die al drink is het Irish koffie. Ook gaat mijn voorkeur naar de betere Belgische bieren en Schotse wiskies/ Ik vrees dat je bij mij eerder een ferme hesp en een berg buikspek kan vangen.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt |
||||
|
|
|
|
|
#446 | |||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik stel voor als "consensus"; extract uit dit artikel: http://www.economist.com/news/scienc...-gas-emissions Citaat:
Citaat:
Dus, basically, Descrates jr., ik neem aan dat jij beide conclusies van experts NIET onderschrijft. Mijn vraag is: waarom onderschrijf jij die conclusies niet?
|
|
|
|
#447 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hier, nu horen we het ook eens van iemand anders
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#448 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Waar gaat de wereld naar toe |
|
|
|
|
|
|
#449 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Mijn standpunt (en dat van vele anderen) heb ik al ten overvloede duidelijk gemaakt en nog gisteren gesynthetiseerd in een van mijn laatste postings. Daarin zitten heel wat consensus-punten. Leg mij nu eens glashelder uit waar jullie consensus-punten zitten, in plaats van in koppige hardnekkigheid steeds dezelfde sharia's op te dringen. Over de reële ∆T kan ik mij niet uitspreken, gewoon omdat NIEMAND dat kan. Uw aanbeden "experten" ook niet. En zeker niet als zij zich baseren op datzelfde grafiekje dat Jules Jedd & The Voltians hier als bewijsmateriaal op tafel gooide : een dalende natuurlijke (zonder menselijke invloed) T-tak tijdens de laatste decennia. Dat krijg je natuurlijk met die mooi-ogende modellisatie-programma's waarmee je �*lles kan bewijzen. En dan maar slikken als 1°jaars-studentjes ... Man, man, man ... |
|
|
|
|
|
|
#450 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#451 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik zal het dus voor jou maar wat verder versimpelen : die klimaattoestanden (en CO2-concentraties) die nu misbruikt worden door onheilsprofeten als Jules Jedd & De Paniekzaaiers kwamen in de loop de aardgeschiedenis onder nog véél intensere vormen voor. Voor een begrijpend lezer : ook zònder de aanwezigheid van de mens ! Wat doe je als mens tegen een tornado �* la Oklahoma ? Antwoord : net zoveel als tegen de natuurlijke T-cyclus van de aarde : niets ! Hooguit wat gefrunnik aan de mantisse van het Kelvingetal. |
|
|
|
|
|
|
#452 | ||||||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Soit, inhoudelijk dan maar. Dit... http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=439 ...vat uw standpunt samen, juist? Ik zal aangeven waar dit afwijkt van de wetenschappelijke consensus omtrent klimaatsverandering. De min-of-meer wetenschappelijk consensus heb ik eerder geschetst; dat vat het wat samen, zie IPCC voor details Citaat:
Citaat:
Citaat:
Uw stelling dat de CO2-concentratie niet de oorzaak maar een gevolg is van de temperatuursstijging, is voor zover ik weet, in tegenspraak met de consensus. Citaat:
Goed, wat betreft een stuk van c. en zeker d. ga je neit akkoord met de consensus, dus meent gij beter te weten dan de duizenden onderzoekers die hier hun professionele leven aan wijden. Ok dan, beste Descartes Jr., ik geloof eerder een legertje experts dan iemand die zijn stelling onderbouwt met "bierviltberekeningen" en enge deelanalyses (i.e. permafrost). Die experts, o.w.v. de inspanningen die ze leveren om hun stelling te onderbouwen, hebben naar alle waarschijnlijkheid gewoon gelijk. Dit brengt mij tot mijn stelling: het heeft geen zin dat wij hier allen als leek het wiel telkens weer proberen uit te vinden. Wat zouden we toch proberen stellingen op te bouwen als ware het hutjes als er even verderop flatgebouwen gebouwd worden. Als gij hutjes wilt blijven bouwen, doe maar, ik woon liever in een appartement... Ik vermoed dat uw verwerping van die consensus een zekere "anti-establishment" oorsprong heeft. Ja, IPCC is een moloch en one would love to hate it omdat het zo'n symbool is van mainstream en conformisme. Edoch, hun boodschap is wat ze is en de eigenschappen van de wetenschappelijk methode volstaat om een fundamentele fouten te vermijden. Citaat:
Deze inconsequentie lijkt me indicatie van de gebrekkige onderbouwing van standpunt. Ik begrijp niet dat ge die inconsistentie tussen d. en e. zelf niet ziet (is trouwens eerder ook al aangehaald: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=238...)
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 21 mei 2013 om 21:33. |
||||||
|
|
|
|
|
#453 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De huidige stijging van het CO2-gehalte gehalte in de atmosfeer is echter een gevolg van de verbranding van fossiele brandstoffen (zie ook eerder in dit topic). De feedback-effecten zullen er voor zorgen dat de directe temperatuurstijging t.g.v. de gestegen CO2-concentraties (+/- 1 °C) verder versterkt wordt. |
|
|
|
|
|
|
#454 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar wanneer gaan jullie nu eens duidelijk toegeven dat men eigenlijk niet weet of deze "menselijke" CO2-stijging echt de oorzaak is van de overdadige klimaatsveranderingen. Dat ze er voor een kleinigheid aan bijdragen (in recursieve 2° orde) betwist ik niet. Maar het geofysisch verleden zag soortgelijke evoluties ZONDER de mens. De kip is de opwarming. Het ei is het CO2-gehalte. Als jullie er nog niet aan uit zijn of de kip nu vòòr het ei kwam of omgekeerd, lees dan eens waar wetenschappers het wél over eens zijn : De kip was er vòòr het ei. |
|
|
|
|
|
|
#455 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Je bent nu toch al zo ver dat je toegeeft dat de mens enige positieve invloed heeft, maar om jezelf te sussen hou je het op 'gefrunnik aan de mantisse'. Met als enige argument je buikgevoel. Zodra mensen vragen op wetenschappelijke manier dit gevoel te staven kom je met geweldige knallers als "er was een ijstijd! Hier is een geoloog die dit bevestigt". Er is hier niemand die beweert dat de aarde zonder menselijke invloed geen klimaatsveranderingen zou ondergaan. Er is zelfs niemand die beweert dat het klimaat nooit 'extremer' geweest is dan vandaag. (lees deze paragraaf misschien nog eens, want je komt daar zeer regelmatig op terug) Waar het wél om gaat is dat we op zeer korte tijd de hoeveelheid broeikasgassen in onze atmosfeer met een factor anderhalf tot twee verhoogd hebben, met een snelheid die we in de geschiedenis van de aarde nog nooit gezien hebben. Als ik het goed heb is de hoeveelheid CO2 nog nooit met meer dan 30ppm gestegen over een periode van 1000 jaar. Welnu, dankzij menselijke activiteit realiseren we zo'n verhoging tegenwoordig op 20 jaar. Dus als je dan zegt Citaat:
Nog een mooi grafiekje omdat mensen daar zo graag naar kijken ![]() edit: verschil tussen 'ooit' en 'nooit', kan belangrijk zijn Laatst gewijzigd door Klein Licht : 22 mei 2013 om 16:22. |
||
|
|
|
|
|
#456 |
|
Banneling
|
Sorry, als ik hier ooit deelnam aan deze discussie was het omdat ik mijn standpunt al lang bepaald heb, hierbij rekening hield met de sterke punten van én believers én sceptici en dit uiteindelijk tot vervelens toe herhaald en samengevat heb.
Ik begin deze discussie niet opnieuw. Zeker niet met heethoofden die hier opnieuw met klinkklare onzin afkomen. Ik blijf bij mijn standpunt : de mens is NIET verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde. Hij heeft er een kleine extra aan toegevoegd en dat is onvermijdelijk. Tenzij u 7 Mia moorden wil gaan plegen. Gelukkig hoef je dat (wsl) op Mars niet te doen, want daar geldt al evenzeer een opwarming. (.) FULL STOP (.) Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 22 mei 2013 om 17:15. |
|
|
|
|
|
#457 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik denk dat we inderdaad best afronden. jij (en een paar anderen) bent van mening dat de mens niet verantwoordelijk is voor de huidige opwarming; ik (en een paar anderen) wel. We hebben allebei argumenten gegeven om de ander te overtuigen, maar na een lange (soms onnodig persoonlijke Wie weet brengt nieuwe informatie/studies in de komende jaren een kans om de discussie vanuit een nieuw perspectief te voeren; we zullen wel zien...
|
|
|
|
#458 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Alvast vandaag weer mazout ingedaan. En niet omwille van enig zomerprijsvoordeel |
|
|
|
|
|
|
#460 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik ga proberen me niet te laten verleiden... We zullen zien