Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2013, 19:56   #121
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
ik schat dat partijtje terug rond de 15% haalt volgend jaar, en ja Elio spreekt beter nederlands dan de brakelaars, zeker beter dan die brakelaar die hier bezig is
Ik geef ze nog 23 �* 24%.... and declining.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2013, 19:57   #122
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik geef ze nog 23 �* 24%.... and declining.
optimist
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2013, 20:03   #123
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Na rijp beraad ben ik van oordeel dat ik moet protesteren.

Ik zeg, het VB is voorbij, de nieuwe generatie is de N-VA.
Ondanks de cosmetische stap achteruit van Philip ? Ondanks de nieuwe jonge voorzitter Gerolf van wie de sprankelende nieuwe ideeën al tot zo een mooie en frisse reclame campagne hebben geleid ? MaggieThatcher was tenslotte maar van de jaren '80 hee.
En dan komt er nog de aardverschuiving op vlak van sociaal programma na de maand bezinning !
Zou je dat wel doen, nu ze zo fris en sprankelend bezig zijn ?
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2013, 20:06   #124
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ja, De Croo speelt het spel zo strategisch en is zo'n politiek genie dat de N-VA holderdebolder de berg af rolt en O-VLD met een verwachte monsterscore triomftochten door Brussel maakt . Feit is simpelweg dat er naar manier gezocht werd om de N-VA erbuiten te houden. Zat de N-VA met volle goesting aan tafel? Dat beweer ik alvast niet maar zeggen dat de andere partijen alles deden om N-VA toch in de federale regering te halen is totaal lachwekkend. Wordt er veel van het O-VLD programma in werkelijkheid omgezet? Zonee dan heeft hij evenmin veel aan zijn rol als "kingmaker" gehad. Laten we even serieus doen, geen enkele regering is foutloos maar de regering EDR I heeft lang de kritiek van EU afgedaan als "voorstellen", "suggesties", en nu moeten ze toegeven, hoewel ik dit alsnog niet niet gezien heb, dat dit niet de waarheid was.
niemand beweerde dat ooit, en waarom zou een andere partij daarvoor streven ? Men doet enkel mee aan de wedstrijd voor het eigen resultaat, al de rest zijn tijdelijke bondgenoten.
Oud 31 mei 2013, 20:20   #125
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
niemand beweerde dat ooit, en waarom zou een andere partij daarvoor streven ? Men doet enkel mee aan de wedstrijd voor het eigen resultaat, al de rest zijn tijdelijke bondgenoten.
Dat wordt hier door trolls zoals henri en hollande openlijk beweerd en door anderen geïmpliceerd. Ik volg je volledig maar de logische gevolgtrekking daaruit is dat de N-VA gegronde redenen kon hebben om niet mee te stappen in de federale regering, zelfs de maneauvres van de anderen buiten beschouwing gelaten. Overigens vind ik eerder dat de O-VLD faalt in zijn opzet gezien hun gebrek aan resultaten in de regering.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2013, 20:27   #126
Alfons
Burger

Standaard

De PS en de SP-A zijn tijdens de formatie 72% van de formatietijd aan de zet geweest, de NV-A was maar 6,6% van de formatie aan de zet. zie 'Zijn wij de Koning te rijk' blz. 114.

Laatst gewijzigd door Alfons : 31 mei 2013 om 20:29.
Alfons is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2013, 21:32   #127
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Is dat zo ? denk je echt dat politieke macht zo werkt ?
Even vergelijken. Alexandertje trekt als voorzitter van de kleinste regeringspartij de stekker uit het stopcontact. Moet daarna natuurlijk enkele maanden naar het vagevuur, ter loutering van zijne zonden.
Komt daar dan de periode dat de onderhandelingspartners het beu waren om als konijnen naar een lichtbak te zitten kijken en dan maar het lumineuze idee krijgen er de ontbrekende partij bij te halen. Joepie, Alexander speelt weer mee.
Alexander, goed uitgerust en tijd genoeg gehad om wat te lezen over Machiavelli enz is goed op dreef en zit er met genoegen op te kijken hoe BDW zich door zijn eigen agenda aan het vastrijden is. Hij beseft waarschijnlijk als eerste dat de wedstrijd armworstelen nooit zal uitmonden op een opgave dus dat er een derde piste moet komen. De oplossing komt op het moment dat er een zeer duidelijke vraag op tafel komt : "welke partij wil op basis van deze formatienota de uiteindelijke regeringsonderhandelingen opstarten ? "
Yes ! this is the moment ! De caracttériels gaan problemen krijgen met eigen achterban. En inderdaad : de in vlaanderen wereldberoemd geworden persconferentie : Bart kondigt aan dat zij niet akkoord gaan en zegt NEEN.
Eliio hoort dit, neemt akte, en beseft dat de karavaan voort moet. Exit Bart, die zeer vermoedelijk aan zijn bestuur gaat vertellen dat ze wel zullen panikeren en terugkeren.
In e echte realiteit is de wereld blijven voortdraaien met de mensen die wel ja zegden, en the rest is history. Wel heeft het ons een nieuwe vlaamse mythe gegeven : n-va mocht niet mee besturen. snik snik
Maar daar stopt het niet mee : nu Alexander goed op dreef is, kan hij best wat plaats maken aan de tafel, want er zijn teveel vreemde elementen die mee aanschuiven. En aangezien die groene weirdo's toch al ja zegden op vlak van het stemgedrag voor institutionele zaken en hun gebrek aan animo om effectief in de regering te stappen kun je maar beter als een Romeinse veldheer te werk gaan en er een lap op geven. Achteraf tel je dan wel de doden.
Exit de groenen. Polonaise overal, weer wat meer mandaten voor eigen kliek.
Voor een voorzitter van een kleine partij, die op de schupstoel zat, afgeschreven was, heeft hij het niet slecht gedaan. Hij eindigde eigenlijk als de kingmaker van Elio I.
Bart kan nog veel leren van politici van dat kaliber.
Enkel politieke nitwits geloven dat je een meerderheid of absolute meerderheid nodig hebt om dingen te doen bewegen in de richting die jij wilt. Zo werkt het niet. Echte macht werkt subtiel, zoekt bondgenoodschappen en haalt zijn zaak binnen.
Face it : Elio is premier, maar hij is dat geworden doordat een vlaamse liberaal het spelletje iets beter begreep dan sommige van zijn opponenten en het tot op het einde heeft kunnen doordrukken zonder veel show en zonder één vlag te zwaaien.
Je geeft Alexander we heel veel krediet moet ik zeggen. Teveel krediet voor een voor de rest inslechte voorzitter die zijn partij verder naar de dieperik helpt. Bovendien was het de stekker uittrekken een blunder van jewelste. In geen honderd jaar ga je mij wijsmaken dat dit tactiek was. De enige meester tacticus die ik kan ontwaren is Di Rupo zelve. Maar dat is dan tenminste een politiek beest met jarenlange ervaring. En dat is dan ook gebleken tijdens de verdere onderhandelingen waar de Vlaamse broekventjes van het kaske naar de muur zijn gespeeld.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 31 mei 2013 om 21:34.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2013, 21:35   #128
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat was zo in de middeleeuwen.
Neen, dat is nooit zo geweest.
Oud 31 mei 2013, 21:36   #129
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik wel.
Iemand anders niet: zijn naam rijmt op kakelaar.
Rijmen kan je ook al niet.
Oud 31 mei 2013, 21:43   #130
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
http://www.knack.be/nieuws/belgie/di...etter-RNBAVUKN

Di Rupo pikt kritiek N-VA niet: 'De Wever wilde niet over begroting spreken'

donderdag 30 mei 2013 om 17u10

Premier Elio Di Rupo heeft zich in het parlement kwaad gemaakt in het Nederlands. De premier pikt het niet dat de N-VA nu kritiek uit op de begroting. 'Bart De Wever wilde een jaar lang niet over de begroting spreken.'

Elio Di Rupo © Belga

Premier Elio Di Rupo aanvaardt de kritiek van N-VA op het begrotingswerk van de regering niet. "Ik heb met uw voorzitter één jaar lang geprobeerd oplossingen te vinden, maar gedurende één jaar was het onmogelijk over de begroting te praten met Bart De Wever", zei Di Rupo in de Kamer.

Volgens N-VA heeft deze regering nog niets bespaard, maar enkel de inspanningen verschoven naar "diegenen die willen werken".

De aanbevelingen van de Europese Commissie aan ons land waren tijdens het wekelijkse vragenuurtje aanleiding voor niet minder dan elf vragen aan de premier.

Blaam

Vanuit de oppositie vielen vaak scherpe woorden. "Als enige hebben we een regelrechte blaam gekregen", stelde Steven Vandeput (N-VA). Hij merkte op dat op twee jaar tijd de primaire uitgaven in ons land met 5,5 miljard zijn gestegen en dat
ondertussen de fiscale ontvangsten met 9 miljard toenamen. "Deze regering heeft nog niets bespaard", concludeerde hij.

Elio Di Rupo: 'Onmogelijk om met Bart De Wever over de begroting te spreken'

"Ik ben het helemaal niet eens met de kritiek van N-VA", reageerde de premier. "Dat we 541 dagen onderhandelingen nodig hebben gehad, is omdat jullie gedurende een jaar hebben geweigerd jullie verantwoordelijkheid op te nemen. Ik heb met uw voorzitter één jaar geprobeerd oplossingen te vinden en snel naar de begroting over te gaan. Maar gedurende één jaar was het onmogelijk over de begroting te praten met Bart De Wever", stelde Di Rupo. "Ik roep iedereen op de eerlijkheid te hebben om ook zijn eigen verantwoordelijkheid te erkennen".

Patrick Dewael: 'Er zijn grenzen aan het politiek cynisme'

De premier kreeg bijval van Open Vld-fractieleider Patrick Dewael. "Er zijn grenzen aan het politiek cynisme", reageerde Dewael. Hij verweet N-VA het land anderhalf jaar te hebben gegijzeld, maar nu aan te dringen op snelle maatregelen. De liberale fractieleider maande N-VA ook aan binnen de Vlaamse regering werk te maken van een aantal hefbomen. "Luister naar mijn federale woorden, maar kijk niet naar mijn Vlaamse daden", wierp hij N-VA voor de voeten.
Had ik niet gelezen dat onze uitgaven gedurende de 'regeringsloze' periode minder gestegen waren dan onder de regering Di Rupo?
Feit blijft dat deze regering maar blijft weigeren om een grote efficientieoefening te doen i.v.m. sociale zekerheid, ambtenarij, fiscaliteit m.b.t. werken. het blijven belasten bijna unaniem op de kap van de actieve bevolking is dodelijk voor de economie. Toch voor de witte economie wel te verstaan.
Oud 31 mei 2013, 21:53   #131
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je geeft Alexander we heel veel krediet moet ik zeggen. Teveel krediet voor een voor de rest inslechte voorzitter die zijn partij verder naar de dieperik helpt. Bovendien was het de stekker uittrekken een blunder van jewelste. In geen honderd jaar ga je mij wijsmaken dat dit tactiek was. De enige meester tacticus die ik kan ontwaren is Di Rupo zelve. Maar dat is dan tenminste een politiek beest met jarenlange ervaring. En dat is dan ook gebleken tijdens de verdere onderhandelingen waar de Vlaamse broekventjes van het kaske naar de muur zijn gespeeld.
Daar ben ik het voor de volle 100% mee eens. Dat was een stommiteit van een ongeziene schaal. Veel later, tijdens de onderhandelingen dus heeft hij het volgens mij weel heel goed aangepakt. Zijn partij zit erbij, de groentjes eruit.
Oud 31 mei 2013, 22:05   #132
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat zo ? denk je echt dat politieke macht zo werkt ?
Even vergelijken. Alexandertje trekt als voorzitter van de kleinste regeringspartij de stekker uit het stopcontact. Moet daarna natuurlijk enkele maanden naar het vagevuur, ter loutering van zijne zonden.
Komt daar dan de periode dat de onderhandelingspartners het beu waren om als konijnen naar een lichtbak te zitten kijken en dan maar het lumineuze idee krijgen er de ontbrekende partij bij te halen. Joepie, Alexander speelt weer mee.
Alexander, goed uitgerust en tijd genoeg gehad om wat te lezen over Machiavelli enz is goed op dreef en zit er met genoegen op te kijken hoe BDW zich door zijn eigen agenda aan het vastrijden is. Hij beseft waarschijnlijk als eerste dat de wedstrijd armworstelen nooit zal uitmonden op een opgave dus dat er een derde piste moet komen. De oplossing komt op het moment dat er een zeer duidelijke vraag op tafel komt : "welke partij wil op basis van deze formatienota de uiteindelijke regeringsonderhandelingen opstarten ? "
Yes ! this is the moment ! De caracttériels gaan problemen krijgen met eigen achterban. En inderdaad : de in vlaanderen wereldberoemd geworden persconferentie : Bart kondigt aan dat zij niet akkoord gaan en zegt NEEN.
Eliio hoort dit, neemt akte, en beseft dat de karavaan voort moet. Exit Bart, die zeer vermoedelijk aan zijn bestuur gaat vertellen dat ze wel zullen panikeren en terugkeren.
In e echte realiteit is de wereld blijven voortdraaien met de mensen die wel ja zegden, en the rest is history. Wel heeft het ons een nieuwe vlaamse mythe gegeven : n-va mocht niet mee besturen. snik snik
Maar daar stopt het niet mee : nu Alexander goed op dreef is, kan hij best wat plaats maken aan de tafel, want er zijn teveel vreemde elementen die mee aanschuiven. En aangezien die groene weirdo's toch al ja zegden op vlak van het stemgedrag voor institutionele zaken en hun gebrek aan animo om effectief in de regering te stappen kun je maar beter als een Romeinse veldheer te werk gaan en er een lap op geven. Achteraf tel je dan wel de doden.
Exit de groenen. Polonaise overal, weer wat meer mandaten voor eigen kliek.
Voor een voorzitter van een kleine partij, die op de schupstoel zat, afgeschreven was, heeft hij het niet slecht gedaan. Hij eindigde eigenlijk als de kingmaker van Elio I.
Bart kan nog veel leren van politici van dat kaliber.
Enkel politieke nitwits geloven dat je een meerderheid of absolute meerderheid nodig hebt om dingen te doen bewegen in de richting die jij wilt. Zo werkt het niet. Echte macht werkt subtiel, zoekt bondgenoodschappen en haalt zijn zaak binnen.
Face it : Elio is premier, maar hij is dat geworden doordat een vlaamse liberaal het spelletje iets beter begreep dan sommige van zijn opponenten en het tot op het einde heeft kunnen doordrukken zonder veel show en zonder één vlag te zwaaien.
Allemaal heel tof, maar hoe moet dit nu aantonen dat BDW het zaakje zou gesaboteerd hebben? Het ene moment is hij in staat om de hele zaak tegen te houden, en het volgende moment is hij een of andere nitwit die nog veel te leren heeft van "politici van dat kaliber"? Straf toch wat men allemaal verzint om BDW toch maar als grote slechterik te kunnen aanduiden...

Overigens, je vergeet nog iets in je verhaal: de CD&V die hun kazak draaiden heel toevallig net toen het duidelijk werd dat Arco in de problemen zat. Ongetwijfeld hadden die meesterstrategen van de VLD dat ook al ingecalculeerd?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2013, 22:49   #133
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Wie was er tijdens dat jaar eigenlijk allemaal formateur ? Het is toch die, die de verantwoordelijkheid heeft om een regering te "formeren" ?
Bij mijn weten was er daar nooit een De Wever bij.
Oud 1 juni 2013, 06:36   #134
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Wie was er tijdens dat jaar eigenlijk allemaal formateur ? Het is toch die, die de verantwoordelijkheid heeft om een regering te "formeren" ?
Bij mijn weten was er daar nooit een De Wever bij.
Een Formateur krijgt een mandaat van het Staatshoofd.
U kent de gang van zaken blijkbaar niet zo goed ?
Oud 1 juni 2013, 08:11   #135
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En jij,ken jij het zo goed.
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 08:29   #136
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Allemaal heel tof, maar hoe moet dit nu aantonen dat BDW het zaakje zou gesaboteerd hebben? Het ene moment is hij in staat om de hele zaak tegen te houden, en het volgende moment is hij een of andere nitwit die nog veel te leren heeft van "politici van dat kaliber"? Straf toch wat men allemaal verzint om BDW toch maar als grote slechterik te kunnen aanduiden...

Overigens, je vergeet nog iets in je verhaal: de CD&V die hun kazak draaiden heel toevallig net toen het duidelijk werd dat Arco in de problemen zat. Ongetwijfeld hadden die meesterstrategen van de VLD dat ook al ingecalculeerd?
Samengevat : het saboteren zat hem erin om te weigeren mee de onderhandelingen op te starten. Dat was dom aangezien de echte knopen pas doorgehakt worden tijdens die onderhandelingen zoals later trouwens zou blijken. Aangezien BDW zker niet dom is, besluit ik dat het sabotage was. Een nitwit is te sterk uitgedrukt, maar je moet in politiek opzicht toch echt wel heel naief zijn om echt te geloven dat na zijn fameuze weigering de anderen braaf mee in de pas zouden zijn gegaan en de latere premier wel effe een nieuwe nota zou schrijven. Dat was zo onbeschrijflijk naief dat ik het nog steeds niet geloof dus blijft enkel de mogelijkheid dat het pure berekening was. Reden ? Het was het ideale exit-scenario voor n-va uit onderhandelingen waar zij onvoldoende konden uitpuren.

Laatst gewijzigd door peter1962 : 1 juni 2013 om 08:30.
Oud 1 juni 2013, 08:34   #137
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Samengevat : het saboteren zat hem erin om te weigeren mee de onderhandelingen op te starten. Dat was dom aangezien de echte knopen pas doorgehakt worden tijdens die onderhandelingen zoals later trouwens zou blijken. Aangezien BDW zker niet dom is, besluit ik dat het sabotage was. Een nitwit is te sterk uitgedrukt, maar je moet in politiek opzicht toch echt wel heel naief zijn om echt te geloven dat na zijn fameuze weigering de anderen braaf mee in de pas zouden zijn gegaan en de latere premier wel effe een nieuwe nota zou schrijven. Dat was zo onbeschrijflijk naief dat ik het nog steeds niet geloof dus blijft enkel de mogelijkheid dat het pure berekening was. Reden ? Het was het ideale exit-scenario voor n-va uit onderhandelingen waar zij onvoldoende konden uitpuren.
En wat met die fameuze afwijzing van de sp,je moet het ganse verhaal vertellen.
Nota afgeschoten na 1h.

Laatst gewijzigd door Brakelaar : 1 juni 2013 om 08:38.
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 08:34   #138
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
En daarmee geef je dus de koning de schuld.
Blijkbaar is niet alleen het Oosten een kei in het zich in de voet schieten.
Oud 1 juni 2013, 08:44   #139
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar Bekijk bericht
En wat met die fameuze afwijzing van de sp,je moet het ganse verhaal vertellen.
Nota afgeschoten na 1h.
De formatienota EDR is door één partij geweigerd als basis om de finale onderhandelingen op te starten. Dat was n-va.
De diverse weigeringen van diverse partijen op de eerdere informateurs opdrachten, clarificateurs opdrachten, koninklijk onderhandelaars opdrachten, enz enz hebben daar niets mee te maken.
Oud 1 juni 2013, 08:46   #140
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En daarmee geef je dus de koning de schuld.
Blijkbaar is niet alleen het Oosten een kei in het zich in de voet schieten.
U snapt er geen bal van.

http://www.belgium.be/nl/over_belgie...politieke_rol/
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be