Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juni 2013, 19:16   #21
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Kinderen op 10 of 12 jaar weten nog niet welke richtingen ze goed kunnen of graag doen, alleen al omdat ze nog geen kennis hebben gemaakt van die richtingen. Vergeet niet dat men in het lager onderwijs vooral algemene kennis en vaardigheden aanleert. Op 12 jaar kan men dan voor twee jaar de kinderen laten kennismaken latijn, economie, techniek enz...

Dan kunnen de kinderen inschatten wat ze goed kunnen en wat ze graag zouden doen.
Er zijn echt veel kinderen die dat ook op 14 jaar niet weten hoor!
Ze zijn gewoon van het ene niveau in een ander gezet omdat ze in het eerste niveau niet mee konden! Vervelend maar niets aan te doen!
Zo kun je blijven wachten tot je 25 bent, en dan nog...
Sommigen kiezen gewoon voor wat ze leuk en gemakkelijk vinden...en waar geen vraag naar is.
Maar dat oplossen is niet eenvoudig. Juist.

Laatst gewijzigd door andev : 1 juni 2013 om 19:18.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:17   #22
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Ten eerste (zoals Jack aanhaalde), zo verstandig vind ik het niet om kinderen die al achteraan bengelen qua punten kennis te laten met Latijn. Ik betwijfel of dat zal helpen om die kinderen geïnteresseerd te houden zodat ze hun diploma volmaken.

Ten tweede, ik moest geen kennismaking hebben met techniek om te weten dat ik niet mijn hele leven met mijn handen wilde werken. Ik studeer nu dit jaar af aan de KUL net omdat ik liever met mijn verstand wil werken. Dat doe ik liever en daar ben ik beter in.

Het aanbieden van een cursus economie in het ASO, daar ben ik dan wél weer voorstander van (maar ik ben wel tegenstander om dit te verplichten; de overheid moet niet bepalen wat kinderen aangeleerd moeten worden).
Dat Latijn heb je eventueel wel gelijk, dat zou een optievak kunnen zijn in de tweede graad van de middenschool (zie bovenstaand voorstel).
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:20   #23
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De N-VA vindt dat de Kracht van Verandering niet nodig is voor het Vlaams onderwijs.
Volgens mij een bewijs van een totaal gebrek aan visie en interesse.
Luie onbekwame amateurs, dat zijn het!
Het is niet de eerste keer dat de N-VA een uitschuiver maakt in deze materie door ondoordachte uitspraken van De Wever.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juni 2013 om 19:21.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:22   #24
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Die hele onderwijshervorming is typische socialistische "we zijn allemaal gelijk" bullshit.

Ik hoop dat de NVA op zijn minst een stuk van zijn "eisen" kan inwilligen, ik snap trouwens nog altijd niet wat er mis is met een TSO BSO ASO onderscheid.
Het ASO worden nog altijd te hoog ingeschat, velen proberen ASO op 12 jaar en weten eigenlijk niet waar ze aan beginnen. Daarom dat er een langer overgangsproces moet komen waarbij de kinderen de mogelijkheid hebben om alles eens te kunnen doen of te zien. Dat kan door een middenschool van 10-14 jaar die een overgang vormt tussen lager en secundair onderwijs.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:25   #25
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Wat achterhaald is, is dat iedereen ASO moet proberen (vooral ouders hebben last van deze ziekte). Het onderscheid (m.a.w. verschil, dat betekent niet dat het ene beter is dan het andere; ze zijn gewoon anders) tussen ASO'ers en TSO'ers is er nu eenmaal. Dat is een feit; waarom zou dat achterhaald zijn?

Ik niet. Integendeel, als er al een hervorming moet komen, dan is het wel dat er vroeger keuzes gemaakt moeten worden. Na vier jaar lager onderwijs (dus op de leeftijd van 10) heeft men wel al door wat de intellectuele capaciteiten en de persoonlijke voorkeuren van een kind zijn. Persoonlijk heb ik mij vaak verveeld in het lager (en ook in het middelbaar), omdat het te simpel was. Kinderen moeten uitgedaagd worden. Kinderen moeten niet tot hun 14de gedwongen beperkt worden tot middelmaat. Excelleren is waar men moet naar streven.
Dat zou ik toch ten stelligste willen tegenspreken, zowat 1/3 van de afgestudeerden heeft compleet ander werk dan waarvoor hij gestudeerd heeft. Ik ook en m'n dochter is 13 en weet aan geen kanten wat ze wil doen. Veel leerlingen verspringen constant van school en richting doorheen het hele middelbaar, slechts een kleine minderheid heeft vanaf 10-12 jaar een duidelijk doel voor ogen, daarom dat veel ouders kiezen voor een 'veilige' oplossing zoals Moderne en Latijn omdat er dan na het middelbaar terug een hele keuzemogelijkheid is.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:26   #26
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Wat is uw alternatief, want dat heeft u nog vergeten te zeggen.
Het is inderdaad altijd gemakkelijker aan de zijlijn kankeren...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:31   #27
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De N-VA vindt dat de Kracht van Verandering niet nodig is voor het Vlaams onderwijs.
Volgens mij een bewijs van een totaal gebrek aan visie en interesse.
Luie onbekwame amateurs, dat zijn het!
Het VSO hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden.
Ik geloof geen snars van al die grote veranderingen in het onderwijs.
We hebben een goed onderwijs, en we moeten zeker de goede elementen houden.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:31   #28
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Het VSO hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden.
Ik geloof geen snars van al die grote veranderingen in het onderwijs.
We hebben een goed onderwijs, en we moeten zeker de goede elementen houden.
Wat vind u goed aan het huidige secundair onderwijs ?
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:32   #29
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Dat zou ik toch ten stelligste willen tegenspreken, zowat 1/3 van de afgestudeerden heeft compleet ander werk dan waarvoor hij gestudeerd heeft. Ik ook en m'n dochter is 13 en weet aan geen kanten wat ze wil doen. Veel leerlingen verspringen constant van school en richting doorheen het hele middelbaar, slechts een kleine minderheid heeft vanaf 10-12 jaar een duidelijk doel voor ogen, daarom dat veel ouders kiezen voor een 'veilige' oplossing zoals Moderne en Latijn omdat er dan na het middelbaar terug een hele keuzemogelijkheid is.
Ze kiezen er voor om hun kinderen te vormen als personen en niet als economische entiteiten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:38   #30
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Wat vind u goed aan het huidige secundair onderwijs ?
We staan bekend om ons goede onderwijs, dat bijvoorbeeld beter is dan het Nederlandse. Dat betekent niet dat hier en daar niet kan bijgeschaafd worden maar volgens mij is een drastische hervorming niet nodig en zorgt dit teveel voor schokeffecten waarvan de kinderen het slachtoffer gaan zijn.
Zeker in de beginjaren van het nieuwe systeem weten de leraren zelf amper van welk hout pijlen maken.
Kinderen weten trouwens op latere leeftijd ook al niet wat ze graag willen gaan doen voor de rest van hun leven.
En zelfs op de hoge school zag ik studenten afhaken in het derde jaar.
En nu dat ik werk stel ik vast dat het werk voor 90% uit andere dingen bestaat dan die dingen die ik op school geleerd heb.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:39   #31
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het is inderdaad altijd gemakkelijker aan de zijlijn kankeren...
Dat is dan ook toevallig wat jij (en wij) net aan het doen bent (zijn)...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:41   #32
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wie de signalen van de bedrijfswereld, de massale ongeschoolde uitstroom, de verouderde infrastructuur wilt blijven negeren is politiek onbekwaam.
ongeschoolde uitstroom ? ongeschoolde instroom zeker ? En waar komt die vandaan ?
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:41   #33
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 12.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De N-VA vindt dat de Kracht van Verandering niet nodig is voor het Vlaams onderwijs.
Herinnert niemand zich het VSO? Dit lijkt gewoon een re-run.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:42   #34
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Het ASO worden nog altijd te hoog ingeschat, velen proberen ASO op 12 jaar en weten eigenlijk niet waar ze aan beginnen. Daarom dat er een langer overgangsproces moet komen waarbij de kinderen de mogelijkheid hebben om alles eens te kunnen doen of te zien. Dat kan door een middenschool van 10-14 jaar die een overgang vormt tussen lager en secundair onderwijs.
De maatschappij van vandaag vraagt dringend (eist?) een ander onderwijs. De aanname dat 'handenarbeid' minderwaardig is, stamt nog altijd uit de klassieke cultuur, waar slechts of vooral slaven 'handenarbeid' deden. Wat we nodig hebben, zijn niet alleen theoretici die mooie (en noodzakelijke) theorieën kunnen uitdenken, maar ook mensen die dit technisch (lees ook : technologisch) kunnen implementeren. Technische hogescholen zijn dan ook tenzeerste gewenst.

Het principe dat men zelfde vakken (waaronder 'handenarbeid') zou gaan aanbieden in het eerste of de twee eerste jaren, is nog niet zo slecht. Kinderen voelen vrij vlug aan wat hun het beste ligt. En zij zullen zeer snel dingen uitsluiten.

Het is nochtans een feit dat BSO, en TSO dikwijls als minderwaardige studies worden beschouwd. Dit is natuurlijk nonsens. Een goede loodgieter is even belangrijk als een goede advokaat. En omgekeerd vanzelfsprekend. En daarom: veranderen ons onderwijs. En vooral: zorgen voor een drastische mentaliteitsverandering voor de waardering van beroepen. Wanneer de vuilnismannen niet meer komen, zitten we wel met een gigantisch probleem, om nu maar wat te zeggen. Eender welk beroep heeft zijn waarde en verdienste.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juni 2013 om 19:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:43   #35
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Het VSO hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden.
Ik geloof geen snars van al die grote veranderingen in het onderwijs.
We hebben een goed onderwijs, en we moeten zeker de goede elementen houden.
Klopt, het VSO bestaat al meer dan 20 jaar niet meer.
We moeten naar iets nieuws.

Volgens mij moet men gaan naar een soort module-onderwijs op zijn Fins.
Vanaf de 2de graad laat men de lln. zelf zijn vakkenpakket (met een wettelijk bepaald minimumuren) samenstellen, gedaan met ASO TSO BSO... na elke module een examen. Er zouden verschillende niveau's per module worden aangeboden (bvb: Engels basiskennis, Fysica uitbreiding) een trajectbegeleider zou de leerling moeten bijstaan met advies. Zij die dat willen kunnen modeltrajecten volgen (vb: modeltraject wetenschap/techniek)...
Leerlingen zijn vrijer, hebben meer verantwoordelijkheid en kiezen echt hun ding, op hun eigen tempo.
Enige voorwaarde zou wel zijn dat er een netoverschrijdende samenwerking komt, dit om de meerkost te compenseren en de werkingskosten optimaal te gebruiken..

Laatst gewijzigd door Another Jack : 1 juni 2013 om 19:45.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:44   #36
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 12.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Wat vind u goed aan het huidige secundair onderwijs ?
http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/...01207-PISA.pdf
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:47   #37
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Stilstaan is achteruit gaan.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:47   #38
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Blijkbaar zitten de gesprekken over de hervorming van het secundair onderwijs compleet geblokkeerd. Ik begrijp dat niet. Het secundair onderwijs heeft nood aan een grondige hervorming. Het onderscheid tussen ASO, TSO en BSO is compleet achterhaald en er zijn technische richtingen zoals industriële wetenschappen die veel hoger in te schatten zijn dan richtingen uit het ASO. Ik kan mij ook wel vinden in het plan voor een studiekeuze op 14 jaar en een algemene eerste graad.

Ik hoop dat NVA deze hervorming niet tegenhoud want dat zou ze wel eens duur te staan kunnen komen. Er moet ook eens iets beslist worden en er moet ook eens actie komen op het terrein. DAADKRACHT is ook belangrijk in de politiek.
Zowat iedereen zegt dat het Vlaams onderwijs niet aangepast aan de moderne tijden wegens het in onze tijd totaal achterhaalde onderscheid ASO/TSO/BSO en het bijbehorende elitaire (en voor veel leerlingen demotiverende) watervalsysteem : de OESO (door N-VA anders altijd als referentie aangehaald als die kritisch is voor de Belgische regering), de onderwijswereld (zelfs jezuïetenkolleges willen nu technische vakken invoeren), de bedrijfswereld (die vindt dat er teveel nadruk gelegd wordt op vakken die niet aansluiten bij de arbeidsmarkt), de meeste andere partijen,... Alleen de elitaire kollegepieten van N-VA �* la Bart De Wever blijven vasthouden aan het prestige van in onze tijd onnodige vakken als Latijn en blijven een superieure waarde toekennen aan hoofdarbeid tegenover het naar hun mening minderwaardige handenarbeid. N-VA blijft als enige -tegen de feiten in- zeggen "dat ons onderwijs goed is". Zij willen gewoon aparte kolleges voor de elite omdat ze zich duidelijk willen onderscheiden van de plebs.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:48   #39
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
ongeschoolde uitstroom ? ongeschoolde instroom zeker ? En waar komt die vandaan ?
Uiteraard is er een ongeschoolde instroom, waar zou de school anders voor dienen??
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:49   #40
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De N-VA vindt dat de Kracht van Verandering niet nodig is voor het Vlaams onderwijs.
Volgens mij een bewijs van een totaal gebrek aan visie en interesse.
Luie onbekwame amateurs, dat zijn het!
N-VA wilde bewijzen "dat België niet werkt", maar is nu ook bezig te bewijzen dat ook hun eigen Vlaanderen niet werkt. Zelfs met andere Vlamingen -toch zogezegd hun volksgenoten- kunnen ze niet opschieten.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 1 juni 2013 om 19:50.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be