Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2013, 19:49   #41
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Dat is dan ook toevallig wat jij (en wij) net aan het doen bent (zijn)...
Ik lanceer een denkpiste.
Jij ook?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:52   #42
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Uiteraard is er een ongeschoolde instroom, waar zou de school anders voor dienen??
²
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 1 juni 2013 om 19:52.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:52   #43
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Zowat iedereen zegt dat het Vlaams onderwijs niet aangepast aan de moderne tijden wegens het in onze tijd totaal achterhaalde onderscheid ASO/TSO/BSO en het bijbehorende elitaire (en voor veel leerlingen demotiverende) watervalsysteem : de OESO (door N-VA anders altijd als referentie aangehaald als die kritisch is voor de Belgische regering), de onderwijswereld (zelfs jezuïetenkolleges willen nu technische vakken invoeren), de bedrijfswereld (die vindt dat er teveel nadruk gelegd wordt op vakken die niet aansluiten bij de arbeidsmarkt), de meeste andere partijen,... Alleen de elitaire kollegepieten van N-VA �* la Bart De Wever blijven vasthouden aan het prestige van in onze tijd onnodige vakken als Latijn en blijven een superieure waarde toekennen aan hoofdarbeid tegenover het naar hun mening minderwaardige handenarbeid. N-VA blijft als enige -tegen de feiten in- zeggen "dat ons onderwijs goed is". Zij willen gewoon aparte kolleges voor de elite omdat ze zich duidelijk willen onderscheiden van de plebs.
Vooral de huidige scheiding wetenschappelijke en technische richtingen moet dringend verdwijnen.
Oud 1 juni 2013, 19:53   #44
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Wat vind u goed aan het huidige secundair onderwijs ?

http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...e-wereld.dhtml

Belgisch onderwijs in 2010 het 8° beste ter wereld geclasseerd.

Op welke domeinen scoort Belgie zo?

Precies, dus de bewijslast ligt bij jou. Simpel.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:56   #45
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De maatschappij van vandaag vraagt dringend (eist?) een ander onderwijs. De aanname dat 'handenarbeid' minderwaardig is, stamt nog altijd uit de klassieke cultuur, waar slechts of vooral slaven 'handenarbeid' deden. Wat we nodig hebben, zijn niet alleen theoretici die mooie (en noodzakelijke) theorieën kunnen uitdenken, maar ook mensen die dit technisch (lees ook : technologisch) kunnen implementeren. Technische hogescholen zijn dan ook tenzeerste gewenst.

Het principe dat men zelfde vakken (waaronder 'handenarbeid') zou gaan aanbieden in het eerste of de twee eerste jaren, is nog niet zo slecht. Kinderen voelen vrij vlug aan wat hun het beste ligt. En zij zullen zeer snel dingen uitsluiten.

Het is nochtans een feit dat BSO, en TSO dikwijls als minderwaardige studies worden beschouwd. Dit is natuurlijk nonsens. Een goede loodgieter is even belangrijk als een goede advokaat. En omgekeerd vanzelfsprekend. En daarom: veranderen ons onderwijs. En vooral: zorgen voor een drastische mentaliteitsverandering voor de waardering van beroepen. Wanneer de vuilnismannen niet meer komen, zitten we wel met een gigantisch probleem, om nu maar wat te zeggen. Eender welk beroep heeft zijn waarde en verdienste.
Laat het nu net de NVA-kollegepieten �* la Bart De Wever zijn die deze achterhaalde elitaire mentaliteit (hoofdarbeid = superieur; handenarbeid = minderwaardig) willen behouden.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 1 juni 2013, 19:56   #46
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Vooral de huidige scheiding wetenschappelijke en technische richtingen moet dringend verdwijnen.
Ik ben hier enorm op tegen.

Omwille van de door mij aangehaalde eerdere redenen (algemene vorming) maar ook omdat zeker voor een groot deel van de studenten dit geen adequate voorbereiding is op het hoger onderwijs. Technische vakken OK, maar ik wil graag een pakket zien dat voldoende zwaar en theoretisch is waardoor ze niet kompleet doordraaien als ze op de universiteit/hogeschool komen.

Techniek kan op verschillende manieren geinterpreteerd worden. Scheikunde en fysica zijn ook een beetje techniek.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 19:57   #47
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel zeker. In het hoogtechnologische kompjoetertijdperk vloeien wetenschap en techniek steeds meer in elkaar over. Techniek is tegenwoordig grotendeels toegepaste wetenschap.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 1 juni 2013 om 19:58.
Oud 1 juni 2013, 20:01   #48
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben hier enorm op tegen.

Omwille van de door mij aangehaalde eerdere redenen (algemene vorming) maar ook omdat zeker voor een groot deel van de studenten dit geen adequate voorbereiding is op het hoger onderwijs. Technische vakken OK, maar ik wil graag een pakket zien dat voldoende zwaar en theoretisch is waardoor ze niet kompleet doordraaien als ze op de universiteit/hogeschool komen.

Techniek kan op verschillende manieren geinterpreteerd worden. Scheikunde en fysica zijn ook een beetje techniek.
Techniek is dus te simpel voor het secundair, maar niet in de hogeschool of universiteit??
Oud 1 juni 2013, 20:02   #49
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel zeker. In het hoogtechnologische kompjoetertijdperk vloeien wetenschap en techniek steeds meer in elkaar over. Techniek is tegenwoordig grotendeels toegepaste wetenschap.
En dat noemt men nu juist 'technologie'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 20:02   #50
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Techniek is dus te simpel voor het secundair, maar niet in de hogeschool of universiteit??
De basisprincipes van elektriciteit leren ze in technische scholen al in het 1e middelbaar.
Het gaat kollegepieten gewoon niet dat overbodig geworden vakken als Latijn hun eeuwenoude prestigieuze status verliezen ten voordele van noodzakelijk geworden vakken als informatika, elektriciteit en autotechniek. Ik vind het een goede zaak als het demotiverende en talentverspillende watervalsysteem op de schop gaat.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 1 juni 2013 om 20:07.
Oud 1 juni 2013, 20:08   #51
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De techniek in het secundair is niet van die aard dat ze voldoende voorbereidt op een technische opleiding in het hoger onderwijs.

Ik heb les gegeven aan de universiteit en de instroom van studenten was niet al te denderend. Kennis van wiskunde, fysica en scheikunde valt enorm tegen, en in mijn ogen moeten we terug daarop inzetten. Een student Wetenschappelijke A van vroeger werd veel beter voorbereid op de unief dan een ASO wetenschappen wiskunde nu.

Ook de computer wordt veel te prominent ingezet in het onderwijs. Er is niks mis met abstracte wiskunde op papier beoefenen. Dat creeert begrip en inzicht in verbanden. Vergelijkingen oplossen met een pc is maar al te simpel en zorgt er voor dat ze later gewoon niet meer weten wat doen als ze een praktisch probleem tegenkomen.

Maar langs een theoretische richting (ASO) moet er wel een sterke TSO en BSO richtingen bestaan die goed gefinancierd en weloverwogen technische profielen opleiden. Die zijn evenzeer belangrijk. Maar maak niet van alles 1 pot nat.
Oud 1 juni 2013, 20:09   #52
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De basisprincipes van elektriciteit leren ze in technische scholen al in het 1e middelbaar.
Het gaat kollegepieten gewoon niet dat overbodig geworden vakken als Latijn hun eeuwenoude prestigieuze status verliezen ten voordele van noodzakelijk geworden vakken als informatika, elektriciteit en autotechniek. Ik vind het een goede zaak als het demotiverende en talentverspillende watervalsysteem op de schop gaat.
Mijn vraag aan u: wat is er mis aan een klassieke humaniora opleiding.
Oud 1 juni 2013, 20:12   #53
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De techniek in het secundair is niet van die aard dat ze voldoende voorbereidt op een technische opleiding in het hoger onderwijs.

Ik heb les gegeven aan de universiteit en de instroom van studenten was niet al te denderend. Kennis van wiskunde, fysica en scheikunde valt enorm tegen, en in mijn ogen moeten we terug daarop inzetten. Een student Wetenschappelijke A van vroeger werd veel beter voorbereid op de unief dan een ASO wetenschappen wiskunde nu.

Ook de computer wordt veel te prominent ingezet in het onderwijs. Er is niks mis met abstracte wiskunde op papier beoefenen. Dat creeert begrip en inzicht in verbanden. Vergelijkingen oplossen met een pc is maar al te simpel en zorgt er voor dat ze later gewoon niet meer weten wat doen als ze een praktisch probleem tegenkomen.

Maar langs een theoretische richting (ASO) moet er wel een sterke TSO en BSO richtingen bestaan die goed gefinancierd en weloverwogen technische profielen opleiden. Die zijn evenzeer belangrijk. Maar maak niet van alles 1 pot nat.
Dat is net het probleem dat men wil verhelpen.
Oud 1 juni 2013, 20:14   #54
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn vraag aan u: wat is er mis aan een klassieke humaniora opleiding.
Te veel nutteloze uitstroom van humane wetenschappers...
Te veel talenten die zich verdiepen in het archaïsche latijn.
Oud 1 juni 2013, 20:16   #55
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is net het probleem dat men wil verhelpen.
Jij wilt de volgorde van dingen veranderen.

Begrijpen waarom een fiets rijdt kan niet zonder begrip van dynamica en stabiliteit. Begrijpen waarom een auto een bepaald vermogen nodig heeft om te rijden gaat niet zonder Mechanica (Fysica). En hierover ligt nog allemaal dikke saus abstracte wiskunde.

Als we mensen techniek gaan aanleren zonder begrip te krijgen in het waarom en hoe, falen we hard. En dat is wel de trend die nu al bezig is in het onderwijs.
Oud 1 juni 2013, 20:17   #56
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Te veel nutteloze uitstroom van humane wetenschappers...
Te veel talenten die zich verdiepen in het archaïsche latijn.
Het archaische latijn heeft mij leren studeren en heeft mijn blik op de wereld verbreed. Het was een voorrecht, en ik wil graag dat mijn zoon later ook nog de mogelijkheid heeft om een paar jaar latijn te leren.
Oud 1 juni 2013, 20:20   #57
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet zo zeker dat het zogenaamde 'watervalsysteem' in zijn totaliteit of volledigheid bestaat. Er zullen zeker gevallen zijn waar dit effectief zo is.

Wel is het zo , dat 'technisch' onderwijs ondergewaardeerd werd gedurende hele lange tijd. Maar ook in dat onderwijs is er een probleem van geloofwaardigheid.

Immers, de doorsnee-technische school werkt vaak met machines die niet meer aansluiten met onze tijd. En ze hebben het geld niet om bij te blijven met de recente ontwikkeling inzake nieuw technologie. Dus de zogenaamde 'praktijk' is oubollig. Scholen zouden meer moeten aansluiten bij bedrijven. Maar hier loert dan weer het gevaar dat op de duur scholen 'bijhuizen' zouden worden van dit of dat bedrijf.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juni 2013 om 20:21.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 20:41   #58
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik betwijfel of zeer zwak begaafde kinderen in de eerste graad met latijn bestoken een goed idee is.
Er is toch helemaal niemand die zwakbegaafden wilt verplichten Latijn te volgen? Aan de andere kant wordt er niemand verplicht te leren lassen. In wat besproken wordt, is er toch nog steeds een zekere diversiteit in de eerste graad via keuzevakken? Voel je niet persoonlijk aangesproken, maar het lijkt me alsof maar weinigen doorhebben waar de onderwijshervorming om draait.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 1 juni 2013 om 20:45.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 20:50   #59
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Het archaische latijn heeft mij leren studeren en heeft mijn blik op de wereld verbreed. Het was een voorrecht, en ik wil graag dat mijn zoon later ook nog de mogelijkheid heeft om een paar jaar latijn te leren.
Het gaat hier niet over uw succesverhaal.
Het gaat hier over een mentaliteitswijziging die ertoe moet leiden dat er meer talenten voor de wetenschappen en techniek kiezen dan voor Latijn/Grieks.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 1 juni 2013 om 20:53.
Oud 1 juni 2013, 20:51   #60
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Er is toch helemaal niemand die zwakbegaafden wilt verplichten Latijn te volgen? Aan de andere kant wordt er niemand verplicht te leren lassen. In wat besproken wordt, is er toch nog steeds een zekere diversiteit in de eerste graad via keuzevakken? Voel je niet persoonlijk aangesproken, maar het lijkt me alsof maar weinigen doorhebben waar de onderwijshervorming om draait.
Wat is dan het verschil met de huidige 1ste graad?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 1 juni 2013 om 20:51.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be