Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juni 2013, 20:54   #61
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Volgens mij moet men gaan naar een soort module-onderwijs op zijn Fins.
Vanaf de 2de graad laat men de lln. zelf zijn vakkenpakket (met een wettelijk bepaald minimumuren) samenstellen, gedaan met ASO TSO BSO... na elke module een examen. Er zouden verschillende niveau's per module worden aangeboden (bvb: Engels basiskennis, Fysica uitbreiding) een trajectbegeleider zou de leerling moeten bijstaan met advies. Zij die dat willen kunnen modeltrajecten volgen (vb: modeltraject wetenschap/techniek)...
Leerlingen zijn vrijer, hebben meer verantwoordelijkheid en kiezen echt hun ding, op hun eigen tempo.
Enige voorwaarde zou wel zijn dat er een netoverschrijdende samenwerking komt, dit om de meerkost te compenseren en de werkingskosten optimaal te gebruiken..
Dat lijkt me een onderdeel van een goede onderwijshervorming te kunnen zijn. Geen vaste pakketten, laat scholieren zoveel mogelijk vrij experimenteren over wat ze graag doen en verdiepen in wat ze zelf willen, met uiteraard bepaalde minima voor algemene vakken.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 20:55   #62
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het gaat hier niet over uw succesverhaal.
Het gaat hier over een mentaliteitswijziging die ertoe moet leiden dat er meer talenten voor de wetenschappen en techniek kiezen dan voor Latijn/Grieks.
Ironisch dat wetenschappen en techniek aan de universiteiten stampvol zitten met latinisten.....

Alweer: je moet leren stappen voordat je kan lopen. Latijn is een perfecte manier om een studeermentaliteit aan te leren en je doet er bakken cultuur en geschiedenis mee op.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 20:56   #63
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Systeempartij Groen steekt alles op de NVA en wil wel mee depanneren:

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130601_00607153

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 1 juni 2013 om 20:56.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 20:57   #64
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ironisch dat wetenschappen en techniek aan de universiteiten stampvol zitten met latinisten.....

Alweer: je moet leren stappen voordat je kan lopen. Latijn is een perfecte manier om een studeermentaliteit aan te leren en je doet er bakken cultuur en geschiedenis mee op.
En jij vindt dat normaal?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 1 juni 2013 om 21:00.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:01   #65
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wat is dan het verschil met de huidige 1ste graad?
Het algemene plaatje is dat er meer gemeenschappelijk is in de eerste graad, maar er blijft nog steeds een deel keuzevrijheid. Eigenlijk meer keuzevrijheid dan nu, want voor het eerste jaar zijn er nu maar drie keuzes.

De sterke leerlingen ontwikkelen extra vaardigheden doordat ze de zwakkere leerlingen moeten helpen. Het is ook de allerbeste manier om een vak te studeren, uitleg geven aan anderen. (persoonlijke ervaring) Dus van met de vingers draaien omdat het tempo te traag gaat, is geen sprake in die bredere eerste graad.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:03   #66
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ironisch dat wetenschappen en techniek aan de universiteiten stampvol zitten met latinisten.....

Alweer: je moet leren stappen voordat je kan lopen. Latijn is een perfecte manier om een studeermentaliteit aan te leren en je doet er bakken cultuur en geschiedenis mee op.
Latijn mag best een keuzevak blijven. Enkel de excuses over waarom Latijn een verstandige keuze zou zijn moeten verdwijnen.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:03   #67
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Het algemene plaatje is dat er meer gemeenschappelijk is in de eerste graad, maar er blijft nog steeds een deel keuzevrijheid. Eigenlijk meer keuzevrijheid dan nu, want voor het eerste jaar zijn er nu maar drie keuzes.

De sterke leerlingen ontwikkelen extra vaardigheden doordat ze de zwakkere leerlingen moeten helpen. Het is ook de allerbeste manier om een vak te studeren, uitleg geven aan anderen. (persoonlijke ervaring) Dus van met de vingers draaien omdat het tempo te traag gaat, is geen sprake in die bredere eerste graad.
Welke drie keuzes?
Volgens mij zijn er ontelbaar veel keuzes in het optionele gedeelte van het eerste jaar.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:07   #68
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Klopt, het VSO bestaat al meer dan 20 jaar niet meer.
We moeten naar iets nieuws.

Volgens mij moet men gaan naar een soort module-onderwijs op zijn Fins.
Vanaf de 2de graad laat men de lln. zelf zijn vakkenpakket (met een wettelijk bepaald minimumuren) samenstellen, gedaan met ASO TSO BSO... na elke module een examen. Er zouden verschillende niveau's per module worden aangeboden (bvb: Engels basiskennis, Fysica uitbreiding) een trajectbegeleider zou de leerling moeten bijstaan met advies. Zij die dat willen kunnen modeltrajecten volgen (vb: modeltraject wetenschap/techniek)...
Leerlingen zijn vrijer, hebben meer verantwoordelijkheid en kiezen echt hun ding, op hun eigen tempo.
Enige voorwaarde zou wel zijn dat er een netoverschrijdende samenwerking komt, dit om de meerkost te compenseren en de werkingskosten optimaal te gebruiken..
Uitstekend basisidee met veel vrijheid en toch gestoeld op aangepaste maar stringente eisen. Daar is niets op tegen. Maar iedereen ongeacht eigen gaven en beperkingen, een educatieve gelijkheidsworst te slikken geven is het marxisme van het gelijke miskraam.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:08   #69
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Bon ik vind het schrikbarend dat er blijkbaar een politieke consensus is om het onderwijs te hervormen in functie van wat de "industrie" wilt.

Het middelbaar onderwijs *kan* een beroepsopleiding zijn, maar *moet* dat absoluut niet zijn. De keuze voor een humaniora, met focus op klassieke studierichtingen zoals latijn, grieks, wiskunde, fysica, nederlands, frans....moet blijven bestaan.

Al eens bij stilgestaan dat wat de industrie wilt niet het beste is voor de maatschappij zelf ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:10   #70
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Latijn mag best een keuzevak blijven. Enkel de excuses over waarom Latijn een verstandige keuze zou zijn moeten verdwijnen.
Excuses ?

Er zijn redenen genoeg waarom je latijn zou kiezen in de eerste graad. Goede redenen.

En als je dat als ouders niet wilt kies je iets anders he.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:10   #71
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Uitstekend basisidee met veel vrijheid en toch gestoeld op aangepaste maar stringente eisen. Daar is niets op tegen. Maar iedereen ongeacht eigen gaven en beperkingen, een educatieve gelijkheidsworst te slikken geven is het marxisme van het gelijke miskraam.
Dat is ook mijn kritiek op het onderwijsmodel waar socialisten voor ijveren.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:11   #72
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Welke drie keuzes?
Volgens mij zijn er ontelbaar veel keuzes in het optionele gedeelte van het eerste jaar.
Vier keuzes. Ik vergistte me. In de eerste graad zijn de keuzes ASO (moderne of Latijn), BSO en TSO, met elk zijn beperkingen. In TSO en BSO wordt de volgende keuze gemaakt in het tweede jaar. Bij ASO pas in het derde jaar.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:13   #73
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bon ik vind het schrikbarend dat er blijkbaar een politieke consensus is om het onderwijs te hervormen in functie van wat de "industrie" wilt.

Het middelbaar onderwijs *kan* een beroepsopleiding zijn, maar *moet* dat absoluut niet zijn. De keuze voor een humaniora, met focus op klassieke studierichtingen zoals latijn, grieks, wiskunde, fysica, nederlands, frans....moet blijven bestaan.

Al eens bij stilgestaan dat wat de industrie wilt niet het beste is voor de maatschappij zelf ?
Ik vind het schrikbarend om nutteloze gedrochten als "BSO kantoor" te blijven organiseren waar totaal geen vraag naar is op de arbeidsmarkt.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 1 juni 2013 om 21:21.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:14   #74
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Vier keuzes. Ik vergistte me. In de eerste graad zijn de keuzes ASO (moderne of Latijn), BSO en TSO, met elk zijn beperkingen. In TSO en BSO wordt de volgende keuze gemaakt in het tweede jaar. Bij ASO pas in het derde jaar.
Onzin, in de eerste graad is nog geen sprake van TSO. Enkel van A en B-stroom.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:15   #75
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik vind het schrikbarend om nutteloze gedrochten als "BSO kantoor" te blijven organiseren waarnaar totaal geen vraag naar is op de arbeidsmarkt.
Akkoord, schaf die dan af he. BSO is ook beroepsgericht, dus richt u daar wel op de markt.

Maar waarom is er weer een socialistische hold up op het ASO ? Zijn ze weer afgunstig ? Kunnen ze het weer niet hebben dat er sterke en minder sterke studenten zijn ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:15   #76
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Excuses ?

Er zijn redenen genoeg waarom je latijn zou kiezen in de eerste graad. Goede redenen.

En als je dat als ouders niet wilt kies je iets anders he.
De reden om Latijn te kiezen is meestal nog steeds een soort kijk-eens-hoe-slim-ik-ben-of-mijn-kind-is. Als je de pure taalkundige richting uit wilt, dan kan het inderdaad ook educatieve voordelen hebben. Wil je de wetenschappelijke richting uit, dan zorgt de keuze voor Latijn ervoor dat je uren wiskunde of wetenschappen misloopt, uren die veel nuttiger zijn daarvoor.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:19   #77
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Akkoord, schaf die dan af he. BSO is ook beroepsgericht, dus richt u daar wel op de markt.

Maar waarom is er weer een socialistische hold up op het ASO ? Zijn ze weer afgunstig ? Kunnen ze het weer niet hebben dat er sterke en minder sterke studenten zijn ?
Als het BSO beroepsgericht moet worden, waarom moet het ASO dan niet beter gericht zijn op het hoger onderwijs/universiteit?

Massa's latinisten in het secundair, geen kat die klassieke filologie volgt op de univ...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:21   #78
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
De reden om Latijn te kiezen is meestal nog steeds een soort kijk-eens-hoe-slim-ik-ben-of-mijn-kind-is. Als je de pure taalkundige richting uit wilt, dan kan het inderdaad ook educatieve voordelen hebben. Wil je de wetenschappelijke richting uit, dan zorgt de keuze voor Latijn ervoor dat je uren wiskunde of wetenschappen misloopt, uren die veel nuttiger zijn daarvoor.
Net als wetenschapper vind ik het aanleren van Latijn enorm nuttig en boeiend, omdat men het vizier van de wetenschapper verbreedt. Latijn is een taal die enorm belangrijk was en is in Europa. Ik wil geen vakidioten kweken die enkel wiskundig of scheikundig bezig zijn. Het latijn, de geschiedenis en esthetica geven studenten de verbreding en culturele bagage die hun helpen (echter niet noodzakelijk) succesvol te zijn.

Economisch heeft het geen waarde, maar ik wens geen middelbaar onderwijs op maat van de economie voor mijn kinderen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:21   #79
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ironisch dat wetenschappen en techniek aan de universiteiten stampvol zitten met latinisten.....

Alweer: je moet leren stappen voordat je kan lopen. Latijn is een perfecte manier om een studeermentaliteit aan te leren en je doet er bakken cultuur en geschiedenis mee op.
Het is vreemd dat je enkel een studeermentaliteit kan kweken met latijn. Je kan dit evengoed met vreemde talen, wiskunde en wetenschappen hoor.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:22   #80
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Het is vreemd dat je enkel een studeermentaliteit kan kweken met latijn. Je kan dit evengoed met vreemde talen, wiskunde en wetenschappen hoor.
Natuurlijk is dat mogelijk!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be