Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juni 2013, 21:24   #81
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Net als wetenschapper vind ik het aanleren van Latijn enorm nuttig en boeiend, omdat men het vizier van de wetenschapper verbreedt. Latijn is een taal die enorm belangrijk was en is in Europa. Ik wil geen vakidioten kweken die enkel wiskundig of scheikundig bezig zijn. Het latijn, de geschiedenis en esthetica geven studenten de verbreding en culturele bagage die hun helpen (echter niet noodzakelijk) succesvol te zijn.

Economisch heeft het geen waarde, maar ik wens geen middelbaar onderwijs op maat van de economie voor mijn kinderen.
Er bestaat ook een vak geschiedenis, een nuttig en interessant vak dat zeker niet mag verdwijnen.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:24   #82
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Als het BSO beroepsgericht moet worden, waarom moet het ASO dan niet beter gericht zijn op het hoger onderwijs/universiteit?

Massa's latinisten in het secundair, geen kat die klassieke filologie volgt op de univ...
Bon, Another Jack, 6 jaar teksten analyseren, woordenschat studeren, grammatica aanleren en bijbehorende culturele verdieping in de romeinse en europese cultuur zijn alleen maar een voordeel als je aan de universiteit komt. Het kweekt een studiementaliteit, helpt je memorizeren, schept duidelijkheid binnen wetenschappelijke en medische termen, schept duidelijkheid in de geschiedenis en taalkunde....

Beter nog, het is belangrijk voor academici dat ze die bagage ook mee hebben.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:24   #83
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Uitstekend basisidee met veel vrijheid en toch gestoeld op aangepaste maar stringente eisen. Daar is niets op tegen. Maar iedereen ongeacht eigen gaven en beperkingen, een educatieve gelijkheidsworst te slikken geven is het marxisme van het gelijke miskraam.
Er is ook helemaal niemand die een volledige educatieve gelijkheidsworst voorstelt.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:25   #84
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Er bestaat ook een vak geschiedenis, een nuttig en interessant vak dat zeker niet mag verdwijnen.
Ik snap helemaal niet waarom jij, Max, tegen het vak latijn kan zijn. Als er iets is dat zich focust op de identiteit en geschiedenis van Europa is het dat wel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:27   #85
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Als het BSO beroepsgericht moet worden, waarom moet het ASO dan niet beter gericht zijn op het hoger onderwijs/universiteit?
Massa's latinisten in het secundair, geen kat die klassieke filologie volgt op de univ...
Socialistische eenheidsworst is wat de klok luidt. Diversiteit bestaat alleen in naam. En/of 'latinisten' doorstromen naar de klassieke filologie is niet zo belangrijk als de basis wetenschappelijke en empyrische benadering, die ze verworven hebben in de humaniora.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:30   #86
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bon, Another Jack, 6 jaar teksten analyseren, woordenschat studeren, grammatica aanleren en bijbehorende culturele verdieping in de romeinse en europese cultuur zijn alleen maar een voordeel als je aan de universiteit komt. Het kweekt een studiementaliteit, helpt je memorizeren, schept duidelijkheid binnen wetenschappelijke en medische termen, schept duidelijkheid in de geschiedenis en taalkunde....

Beter nog, het is belangrijk voor academici dat ze die bagage ook mee hebben.
Ik zie wel degelijk het nut in van Latijn. Ik pleit zelfs voor het behoud van het vak.
Het is alleen spijtig dat het als een soort fetisj wordt behandeld en daardoor alle serieuze discussies over onderwijshervormingen in de weg staat.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:30   #87
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Net als wetenschapper vind ik het aanleren van Latijn enorm nuttig en boeiend, omdat men het vizier van de wetenschapper verbreedt. Latijn is een taal die enorm belangrijk was en is in Europa. Ik wil geen vakidioten kweken die enkel wiskundig of scheikundig bezig zijn. Het latijn, de geschiedenis en esthetica geven studenten de verbreding en culturele bagage die hun helpen (echter niet noodzakelijk) succesvol te zijn.

Economisch heeft het geen waarde, maar ik wens geen middelbaar onderwijs op maat van de economie voor mijn kinderen.
Als ik voor mijn hypothetische kinderen een verbreding wil zodat het geen vakidioten worden, dan wil ik dat ze geschiedenis en economie meekrijgen eerder dan een dode taal. Er ligt bovendien ook een verantwoordelijkheid bij ouders om kinderen te onderwijzen. Kinderen horen niet enkel te weten wat ze op school leren. Stimuleer ze. Maak ze nieuwsgierig. Dan ontdekken ze de wereld vanzelf.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:31   #88
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Er is ook helemaal niemand die een volledige educatieve gelijkheidsworst voorstelt.
"Denial is a river in Egypt", luidt het antwoord.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:32   #89
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Er is ook helemaal niemand die een volledige educatieve gelijkheidsworst voorstelt.
Begin jij maar eens eerst de huidige onderwijsstructuur te bestuderen.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 1 juni 2013 om 21:34.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:33   #90
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Als ik voor mijn hypothetische kinderen een verbreding wil zodat het geen vakidioten worden, dan wil ik dat ze geschiedenis en economie meekrijgen eerder dan een dode taal. Er ligt bovendien ook een verantwoordelijkheid bij ouders om kinderen te onderwijzen. Kinderen horen niet enkel te weten wat ze op school leren. Stimuleer ze. Maak ze nieuwsgierig. Dan ontdekken ze de wereld vanzelf.
Als ik als ouder beslis dat ik latijn een belangrijke keuze vind in hun ontwikkeling, wat dan ? En ik ben niet alleen, getuige de populaireit van de richting.

En mijn kinderen onderwijzen: komt in orde. Wetenschap en techniek gaan ze niet enkel op school leren, wees daar maar zeker van.

Laat ouders en kinderen vrij in hun keuze en dring geen eenheidsworst op. Men wilt de keuze gewoon afpakken door te beginnen met een algemene eerste graad.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:34   #91
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Als ik voor mijn hypothetische kinderen een verbreding wil zodat het geen vakidioten worden, dan wil ik dat ze geschiedenis en economie meekrijgen eerder dan een dode taal. Er ligt bovendien ook een verantwoordelijkheid bij ouders om kinderen te onderwijzen. Kinderen horen niet enkel te weten wat ze op school leren. Stimuleer ze. Maak ze nieuwsgierig. Dan ontdekken ze de wereld vanzelf.
Wat dacht je van muzikale opvoeding? Ook niet meteen nuttig voor de industrie, maar menselijk wel erg verrijkend.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:35   #92
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik snap helemaal niet waarom jij, Max, tegen het vak latijn kan zijn. Als er iets is dat zich focust op de identiteit en geschiedenis van Europa is het dat wel.
Ik ben niet tegen Latijn als bijvak, wel als hoofdvak in een aparte studierichting. Vandaag kun je bijvoorbeeld geen Economie en Latijn samen studeren, omdat Latijn een hoofdvak is. Als Latijn een bijvak is, kunnen meer leerlingen er kennis mee maken. Het onderscheid tussen "moderne" en "latijn" is iets dat moet verdwijnen. Bovendien is meer dan twee lesuren Latijn per week niet echt zinvol.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:37   #93
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Wat dacht je van muzikale opvoeding? Ook niet meteen nuttig voor de industrie, maar menselijk wel erg verrijkend.
Voila.

"nut" is relatief.

We mogen de rijke onderwijstraditie van vlaanderen niet zomaar overboord gooien omdat er een groeiend groep is van mensen die zogezegd niet mee kunnen. Misschien moet men het probleem eens beter analyseren. Wie kan niet mee en waarom kan die niet mee ?

Sterke en zwakke kinderen zijn er steeds geweest in Vlaanderen, dus vraag ik mij af wat nu het verschil opeens is. Mentaliteit ? Allochtonen die thuis geen Nederlands spreken ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:38   #94
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik zie wel degelijk het nut in van Latijn. Ik pleit zelfs voor het behoud van het vak.
Het is alleen spijtig dat het als een soort fetisj wordt behandeld en daardoor alle serieuze discussies over onderwijshervormingen in de weg staat.
²
Latijn kan misschien nuttig zijn als je romaanse talen (Frans, Spaans, Italiaans,...) wil leren, omdat je dan hun gemeenschappelijke basis kent. En eventueel ook als je geschiedenis wil studeren. Ook helpt het wel om enkele Latijnse wetenschappelijke termen in de biologie en geneeskunde te begrijpen, al hoef je daar nu ook weer geen jaren Latijn voor te studeren. Maar voor de rest zijn er tegenwoordig betere alternatieven voor een wetenschappelijke ontwikkeling dan Latijn. Het probleem is dat Latijn nog teveel een prestige-vak is.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 1 juni 2013 om 21:40.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:38   #95
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Laat ouders en kinderen vrij in hun keuze en dring geen eenheidsworst op.
Daar ben ik het eens. Daarom ben ik ook voorstander van meer keuzevrijheid dan nu het geval is in de derde graad. Een keuzevrijheid in vakken eerder dan een keuzevrijheid in richtingen.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:39   #96
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
²
Latijn kan misschien nuttig zijn als je romaanse talen (Frans, Spaans,...) wil leren, omdat jedan hun gemeenschappelijke basis kent. En eventueel ook als je geschiedenis wil studeren. Maar voor de rest zijn er tegenwoordig betere alternatieven voor een wetenschappelijke ontwikkeling dan Latijn.
Het probleem is dat Latijn nog teveel een prestige-vak is.
Alweer: nut is relatief.

Persoonlijke verrijking. Is zeer nuttig. Doe er eens aan. Discussieren op dit forum heeft ook geen nut en toch doen we het ? Idem dito voor latijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:40   #97
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Daar ben ik het eens. Daarom ben ik ook voorstander van meer keuzevrijheid dan nu het geval is in de derde graad. Een keuzevrijheid in vakken eerder dan een keuzevrijheid in richtingen.
Ik ben tegen. Keuzevrijheid van richting met vast vakkenpakket is goed.

Studenten moeten ook leren omgaan met dingen die ze minder graag doen en waar ze minder goed in zijn.

Aan de unief krijgen ze ook logica, analyse en algebra voor de kiezen, vakken die enorm zwaar en saai zijn, maar toch moeten ze er door heen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:41   #98
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Alweer: nut is relatief.

Persoonlijke verrijking. Is zeer nuttig. Doe er eens aan. Discussieren op dit forum heeft ook geen nut en toch doen we het ? Idem dito voor latijn.
Waarom zouden alleen prestigevakken als Latijn of Grieks tot persoonlijke verrijking kunnen leiden? Zelf vond ik de lessen muziek, geschiedenis, maatschappelijke vorming en aardrijkskunde veel verrijkender. Menswetenschappen zijn wat mij betreft verrijkender dan het bestuderen van dode talen.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 1 juni 2013 om 21:43.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:42   #99
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Voila.

"nut" is relatief.

We mogen de rijke onderwijstraditie van vlaanderen niet zomaar overboord gooien omdat er een groeiend groep is van mensen die zogezegd niet mee kunnen. Misschien moet men het probleem eens beter analyseren. Wie kan niet mee en waarom kan die niet mee ?

Sterke en zwakke kinderen zijn er steeds geweest in Vlaanderen, dus vraag ik mij af wat nu het verschil opeens is. Mentaliteit ? Allochtonen die thuis geen Nederlands spreken ?
Dat klopt ook grotendeels.
Motivatie en mentaliteit zijn blijkbaar een taboe in de hele onderwijshervorming.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 21:42   #100
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Wat dacht je van muzikale opvoeding? Ook niet meteen nuttig voor de industrie, maar menselijk wel erg verrijkend.
Daar ben ik het mee eens. De focus moet ook niet volledig liggen op de arbeidsmarkt. Het ding wat ik op het vlak van 'niet per se nuttige' vakken aanklaag, is dat Latijn zo'n uitzonderingspositie krijgt en niet gewoon als een ander keuzevak behandeld wordt.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be