Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2013, 13:35   #101
The Bold Revenger
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Het was een tweetalige expo.

Het Congolees dorp was een vergissing, maar werd ook gauw gesloten.

Wat heb jij tegen Dessertchocolade?
Er was quasi niets tweetalig aan de expo. De bordjes waren ééntalig (tot groot protest van vele Vlamingen), in de RvB was de verhouding Franstaligen-Nederlandstaligen ongeveer 4 op 1, elke vorm van Nederlandstaligheid werd vermeden of bestreden en Vlaanderen moest een heuse strijd voeren om een Vlaamse dag te krijgen.

Het Congolees dorp werd pas gesloten nadat de als dieren tentoongestelde Congolezen gevoederd werden door bezoekers die hompen brood en snoep naar de arme stakkers gooiden.

Dessert 58 is samen met het Atomium het enige wat van deze Expo geen schandvlek is.

Maar ik onthou dat dit alles, het anti-Vlaamse en het extreem francofiele gedrag, het mensonterend racisme en de pure slavernij, door de BUB als hoogtepunt van de na-oorlogse Belgische beschaving worden gezien. Ik vermoed dat het hoogtepunt van de vooroorlogse Belgische beschaving voor de B.U.B. dan de genocide was die de Franstalige massamoordenaar koning Leopold II op de Congolezen uitvoerde.

Laatst gewijzigd door The Bold Revenger : 31 mei 2013 om 13:38.
The Bold Revenger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2013, 16:50   #102
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Kan jij niet lezen? VERENIGDE NATIES is toch Nederlands, dacht ik?
Oud 1 juni 2013, 09:29   #103
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Er was niet één Belgisch paviljoen. Er waren tientallen Belgische paviljoenen.
2) Er werden ook speciaal Belgische monumenten voor gebouwd, waarvan het Atomium het bekendste, maar niet het enige is (de pijl van de burgerlijke bouwkunde, de toren van Eternit, het paviljoen van de Verenigde Naties, de Congolese sectie, Vrolijk België, België in maniatuur enz.).
2) Zelfs de meeste buitenlandse paviljoenen werden door Belgen gebouwd;
3) De organisatie van het geheel (onthaal, coördinatie, vervoer, communicatie, festiviteiten) was wel degelijk Belgisch.
4) Er kwamen meer dan 40 miljoen mensen op af tijdens de 6 maanden van de expo.
Wegens al te buitenlands en bovendien op dat ogenblik bijlange nog niet geboren of gepland ben ik één der miljarden nietige levensvormen die het voorgehouden hoogtepunt der Belgische beschaving aan zich heeft moeten laten voorbijgaan, maar ik kan mij goed inbeelden dat een project als Vrolijk België in maniatuur een hoogtepunt heeft betekend in de universele ontwikkeling der mensheid, en aldus uw land heeft gepromoveerd tot het beschavingsepicentrum van het heelal en omstreken.

Ik prijs mij hoe dan ook gelukkig dat er in de huidige tijden van crisis en tegenspoed nog zoiets kan bestaan als de BUB om bijwijlen middels volstrekt van de pot gerukte stellingen de boel wat op te vrolijken met hoogtepunten van welhaast leuke totale afwezigheid van enig intellect.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 13:45   #104
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Ze kunnen dat gevoel hebben, maar daarom hebben ze het nog niet. Wat is het belang voor die arbeider om veel te weten over Bart De Wever? En wat als hij meer weet over Winston Churchill? Welke conclusie trek je daar dan uit? Wat weet jij over die reispatronen van die (fictieve) arbeider in Gent? Wie weet komt hij zelfs nooit in Antwerpen ! Of komt hij meer in Charleroi dan in Antwerpen.

"Vlaamse" Italianen, daar heb ik nooit over gesproken. Maar Italianen spreken meestal Italiaans onder elkaar, dus zal die tweedeling binnen België wel meevallen, hè. Vele Belgen spreken echter verschillende talen. Ik ken Belgen die in het buitenland liefst Belgen mijden en alleen met de lokale bevolking contact willen. Welke cultuur hebben die mensen dan?

Nationale identiteit is meer en meer een etiket dat het gevolg is van het wonen in een staat. En Vlaanderen is geen staat.
- Kennis is wel degelijk enorm belangrijk. Kennis maakt dat we iets hebben om over te spreken. Op kennis wordt kennis voortgebouwd. Kennis maakt onze persoonlijkheid. Kennis en geheugen is zowat alles in het leven.
- Ken jij veel Gentse arbeiders die vaker in Charleroi komen dan in Antwerpen? Zal wel voorkomen, maar toch niet al te vaak hé.
- 'Vele Belgen spreken verschillende talen' moet zijn; 'vele Vlamingen', of 'vele Nederlandstalige Belgen', als u allergisch bent voor dat eerste woord. Geef toch eens toe dat Franstalige Belgen niet zo polyglot zijn als de Vlamingen... Nog een zaak waarin beide bevolkingsgroepen sterk verschillen. Want Vlamingen zijn veel sterker op de Angelsaksische wereld gericht dan Franstaligen, die naar de eigen navel genaamd Parijs blijven staren.
-Het specifiek mijden van één volk is natuurlijk ook heel tekenend. Er zijn Vlamingen die Vlamingen mijden, maar het is zo dat Vlamingen zelden specifiek Tsjechen gaan mijden. Een sterke band met het eigen volk kan zich ook negatief vertalen. U spreekt van Belgen, maar ik kan als Vlaming niet gemakkelijk een Waal van een Fransman onderscheiden (tenzij door kleine woordjes als 'septante, nonante.') Niets verkeerd met Walen of Fransmannen, maar indien u zegt dat ik in weze niet verschil van een Waal, dan kunt u even goed zeggen dat ik eigenlijk niet verschil van een Fransman. En er zijn toch enkele zéér relevante verschillen op te merken, al blijven we natuurlijk allemaal West-Europeanen en vooral mensenbroeders.

Laatst gewijzigd door respublica : 1 juni 2013 om 13:48.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2013, 13:51   #105
respublica
Minister

Standaard

Citaat:

Bijzonder wetenschappelijke studie... ik weet het ook niet, al zou het me sterk verbazen moest men evenveel respect hebben gehad voor de moedertaal van de meeste Belgen als voor het Frans... ik weet al uit andere bronnen dat er discriminatie was op allerlei gebied, wellicht ook wel inzake bordjes en opschriften.

Laatst gewijzigd door respublica : 1 juni 2013 om 13:52.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2013, 14:15   #106
De Brabander
Minister-President

Standaard

En wat zijn dan die "andere bronnen"?
Oud 2 juni 2013, 14:18   #107
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Wegens al te buitenlands en bovendien op dat ogenblik bijlange nog niet geboren of gepland ben ik één der miljarden nietige levensvormen die het voorgehouden hoogtepunt der Belgische beschaving aan zich heeft moeten laten voorbijgaan, maar ik kan mij goed inbeelden dat een project als Vrolijk België in maniatuur een hoogtepunt heeft betekend in de universele ontwikkeling der mensheid, en aldus uw land heeft gepromoveerd tot het beschavingsepicentrum van het heelal en omstreken.

Ik prijs mij hoe dan ook gelukkig dat er in de huidige tijden van crisis en tegenspoed nog zoiets kan bestaan als de BUB om bijwijlen middels volstrekt van de pot gerukte stellingen de boel wat op te vrolijken met hoogtepunten van welhaast leuke totale afwezigheid van enig intellect.
Het is toch spijtig voor u dat uw Vlaams-nationaal clubje niks kan voorleggen dat ook maar een beetje in de buurt komt van Expo 58. Of dacht u aan het klungelachtige "Vlaanderen in Actie"? Dan hebt u wel humor.
Oud 2 juni 2013, 16:56   #108
The Bold Revenger
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Is dit de manier waarop de B.U.B. zijn mening onderbouwt? Eén fotootje zoeken en dat als tegenargument geven? Terwijl er tal van geschriften zijn waaruit het anti-Vlaamse en francofiele karakter van de expo bleek.

Je gebrek aan tegenargumenten illustreert wat ik reeds eerder zei: de BUB promoot een anti-Vlaamse en openlijk racistisch evenement als hoogtepunt van de Belgische na-oorlogse beschaving.
The Bold Revenger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2013, 18:14   #109
De Brabander
Minister-President

Standaard

Reclame in het Nederlands:

Tweetalige aankondiging:

Soms waren de aanduidingen alleen in de taal van het land in kwestie (dat hier waarschijnlijk zelf over besliste): Brasil:

Yugoslavija:

Prachtige Belgische sectie:

Schitterend Philips-paviljoen:

Schitterend Amerikaans paviljoen:

Schitterend Sovjet-paviljoen:
Oud 2 juni 2013, 19:13   #110
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is toch spijtig voor u dat uw Vlaams-nationaal clubje niks kan voorleggen dat ook maar een beetje in de buurt komt van Expo 58. Of dacht u aan het klungelachtige "Vlaanderen in Actie"? Dan hebt u wel humor.
Mijn Vlaams-nationaal clubje ? U bent zo mogelijk nog grappiger dan u kunt vermoeden : ik heb totaal – maar dan ook totaal - niets te maken met eender welk Belgisch cq. Vlaams cq. Waals cq. Brussels clubje, laat staan met eender welke politieke partij die zelfs maar aan uw land en/of aan delen ervan zou kunnen doen denken.

Het zal ongetwijfeld een grote verrassing voor u zijn, maar er bestaan mensen op deze planeet die niet tot uw “Belgische beschaving” behoren, en ik ben er daar ééntje van. Als u het niet kunt laten om in vakjes te denken mag u die mensen derhalve gerust als mijn clubje omschrijven. In dat geval zult u er wel moeten leren mee leven dat mijn clubje net iets groter is dan uw BUB-clubje : volgens het United States Census Bureau zijn wij zo’n 7 miljard in aantal.

U mag dus van geluk spreken dat wij niet zo gek zijn om iets te willen voorleggen dat in de buurt komt van uw “Expo 58 beschavingshoogtepunt”: zelfs onze meest minimale “maniatuur” zou op zich al meer ruimte innemen dan gans uw land…

Overigens zouden wij dingetjes die u als een hoogtepunt der Belgische beschaving ziet, met name bijvoorbeeld vermeldingen als "Koninklijke Musiekkapel der Gidsen" (cfr. uw post 109), als een flagrante taalfout omschrijven. Zo weinig beschaafd zijn we nu eenmaal, ziet u.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 2 juni 2013 om 19:14.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2013, 19:49   #111
De Brabander
Minister-President

Standaard

Uw persoon interesseert mij niet, Gwylan, ook al wens ik u een gelukkig leven. Ik stel alleen vast dat u meeheult met de flaminganten en dat u er zich niet van distantieert.

Voor de rest doet uw muggenzifterij niets af aan de grootsheid van Expo 58. Misschien bent u wel een beetje jaloers op die prachtige uiting van humanisme, universalisme en nationale eensgezindheid.

Laatst gewijzigd door De Brabander : 2 juni 2013 om 19:50.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2013, 20:15   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schitterend Amerikaans paviljoen:
Ja, en? Dat gebouw was door Edward Stone ontworpen. Niet onmiddellijk een Belg, dacht ik zo...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2013, 20:18   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... aan de grootsheid van Expo 58. Misschien bent u wel een beetje jaloers op die prachtige uiting van humanisme, universalisme en nationale eensgezindheid.
Euh, is dat dan typisch Belgisch? Dat humanisme, universalisme en "nationale eensgezindheid" waarover u spreekt?
Oud 2 juni 2013, 20:20   #114
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, is dat dan typisch Belgisch? Dat humanisme, universalisme en "nationale eensgezindheid" waarover u spreekt?
Absoluut niet. Maar dat hoeft ook niet.
Oud 2 juni 2013, 20:22   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Absoluut niet. Maar dat hoeft ook niet.
Bijgevolg kunt u Expo '58 op basis van die elementen niet als een uiting van een of andere Belgische cultuur zien.
Oud 2 juni 2013, 20:23   #116
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

All the king's horses and all the king's men. Couldn't put Belgium together again.
Oud 2 juni 2013, 21:49   #117
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bijgevolg kunt u Expo '58 op basis van die elementen niet als een uiting van een of andere Belgische cultuur zien.
Ik stel gewoon vast dat weinig naties erin slagen zulke grootse evenementen met succes te organiseren. Zeker jouw gesplitste republiekjes niet.
Oud 2 juni 2013, 21:50   #118
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, en? Dat gebouw was door Edward Stone ontworpen. Niet onmiddellijk een Belg, dacht ik zo...
Heb ik ook niet beweerd en is niet relevant.
Oud 2 juni 2013, 21:53   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel gewoon vast dat weinig naties erin slagen zulke grootse evenementen met succes te organiseren. Zeker jouw gesplitste republiekjes niet.
Welke wereldtentoonstelling is dan wel op een fiasco uitgelopen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldtentoonstelling
Oud 2 juni 2013, 21:54   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik ook niet beweerd en is niet relevant.
Kortom, dat pavilloen is helemaal geen uiting van een of andere Belgische cultuur. Het was een gebouw opgetrokken in opdracht van de VS en ontworpen door een Amerikaans architect.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be