Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juni 2013, 19:25   #461
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad. En die sossen vertegenwoordigen met moeite 14 % van het kiezerspubliek. Ze zouden dus beter geen grote muil opzetten.
En van 'een grote muil opzetten', daar weet u soms het een en het ander van.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 juni 2013 om 19:26.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 19:27   #462
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En van 'een grote muil opzetten', daar weet u soms het een en het ander van.
Normaal worden mensen met de jaren rustiger. Quercus is daar een uitzondering op.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 19:28   #463
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Flauwekul.

Ik deed Lat-Wis en aansluitend burgerlijk ingenieur. Ik had geen behoefte aan extra technische vakken in het middelbaar om met overtuiging te kiezen voor een technisch-wetenschappelijke richting. Het ASO mag blijven zoals het is.

Desondanks zit men nu in Vlaanderen met een "gat" van bijna 10.000 ingenieurs en honderden medici. Waarom ? Omdat het potverdorie véél gemakkelijker is om een infertiele psychopaat ... euh ... psycholoog, beëdigd ambtenaar of - godbetert ! - ADVOCAAT te worden.

Mijn voorstel : ingangsexamen voor ALLE richtingen in hogeschool en universiteit. Met een numerus clausus op het aantal advocaten.

Voor mijn part mag een loodgieter 100 EUR/u verdienen (daar heb ik tenminste iets aan). Een advocaat is voor mij hooguit 25 EUR/u waard. Overigens nutteloze kosten.
Ik lust gaarne advocaat
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 19:30   #464
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Niet voor bepaalde leerlingen die van den beginne af niet passen in de maatschappij en in het systeem.
Het is afgestemd op onze maatschappij, niet op al de varianten die hier binnenwaaien en maatschappijen in de maatschappij aan het vormen zijn.
Mijnheer, onze allergrootste genieën en wetenschappers komen voort uit een époque waar al die hedendaagse flauwekul niet aan de orde was.

Niet passen in het systeem ? Is het niet de taak van de ouder om zijn kinderen hiertoe klaar te stomen ? Maar ja, als voetbal en VTM-programma's op een 60"-HD-TV-met-toeters-en-bellen voorrang hebben op het begeleid huiswerk dan stopt het verhaal.

Dat heeft dus niks te maken met politiek. Maar alles met pedagogiek. Van de ouders.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 19:35   #465
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat er door te veel leerlingen veel te veel tijd en energie in latijn gestoken wordt.
Het verleden bewijst dat dat onzin is. Quasi alle ex-latinisten hebben een dermate goede studie-attitude ontwikkeld dat ze eender welke richting uitkunnen na het middelbaar.
Citaat:
Dat er nood is aan de koppeling wetenschap en techniek.
Nog eens herhalen dat die al bestaat in meerdere TSO-richtingen (Techniek-wetenschappen en Industriële wetenschappen op kop)
Citaat:
Dat niemand wat heeft aan een massa leerlingen die door negatieve ervaringen aansmodderen in het ASO richting humane wetenschappen met zeer geringe slaagpercentages in het hoger onderwijs.
Daar heb je 300 % gelijk in, maar dat is niet de schuld van het onderwijs, maar puur die van de ouders. Geen reden om alles kapot te hervormen, dus.
Citaat:
Dat leerlingen die economische volgen dat niet doen omdat het hun intereseert maar omdat het latijns verhaal hun de strot uithangt.
Da's niet de schuld van het onderwijs, maar van de leerlingen + ouders in kwestie. Er zijn overigens evenzeer leerlingen die Latijn volgen omdat Economie hen niet interesseert, of die houtbewerking volgen omdat wiskunde hen niet interesseert, of ...

Ik ben zelf na twee jaar Latijn overgestapt naar het derde jaar wetenschappen, omdat Latijn me tegenstak. In mijn latere opleiding ben ik echter wel blij geweest met die basiskennis Latijn die ik in mijn eerste graad had opgedaan. Die overstap was deels een negatieve keuze (geen Latijn meer), maar ook een positieve keuze (want ik wou echt wel veel wiskunde en wetenschappen op mijn menu). Als jongeren tegenwoordig hun keuzes enkel baseren op negatieve factoren, dan kan je dat onmogelijk op het onderwijssysteem afwentelen.

Academische diploma's zijn decennia lang, en zeker nu, overrated geworden. D�*�*r en nergens anders zit het probleem. De tijd dat een univ-diploma een prestige-zaak was is in de feiten voorbij (met sommige universitaire diploma's legt men spreekwoordelijk de straat tegenwoordig terwijl veel technisch bekwaamde mensen werkzeker zijn én geld kunnen scheppen), maar in de hoofden van Jan en Mieke (lees : de ouders en de leerlingen) moet die nieuwe realiteit nog doordringen.

Een maatschappij die traag van begrip is, en de realiteit nog niet doorgrond heeft.... Moet je d�*�*rvoor een goed werkend onderwijssysteem kapot hervormen ?
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 19:43   #466
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Alle ex-latinisten waren al primussen van bij de start, vervang latijn door eender ander vak, en ze zullen ook excelleren in alles wat ze doen.
Weer die fetisj...

De sterke TSO-richtingen IW en andere tellen zeer weinig leerlingen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 19:45   #467
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard

Waar ik ook voorstander van ben is dat vreemdelingen in aparte scholen worden geplaatst, zij halen het niveau omlaag en eisen te veel aandacht op van de leerkrachten, die anders naar leerlingen van het eigen volk zouden kunnen gaan.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 19:46   #468
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Waar ik ook voorstander van ben is dat vreemdelingen in aparte scholen worden geplaatst, zij halen het niveau omlaag en eisen te veel aandacht op van de leerkrachten, die anders naar leerlingen van het eigen volk zouden kunnen gaan.
Je bracht goede argumenten aan in dit topic. Maar dit haalt je niveau weer drastisch naar beneden.

Geef eens betrouwbare bronnen dat "vreemdelingen" het niveau omlaag zouden halen?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 19:49   #469
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Je bracht goede argumenten aan in dit topic. Maar dit haalt je niveau weer drastisch naar beneden.

Geef eens betrouwbare bronnen dat "vreemdelingen" het niveau omlaag zouden halen?
Het niveau in het technisch onderwijs wordt omlaag gehaald door de vele vreemdelingen die er aanwezig zijn. Zeker in grote steden zijn beroeps en technische scholen zeker niet aantrekkelijk. Door de vreemdelingen apart onderwijs te geven, naar hun noden, kan het technisch en beroepsonderwijs voor het eigen volk opnieuw opgewaardeerd worden. Ook dat zou deel kunnen uitmaken van een onderwijshervorming.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 19:50   #470
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat er door te veel leerlingen veel te veel tijd en energie in latijn gestoken wordt.
Wie ben jij om daar over te oordelen ? Als ouders dat willen, is dat hun recht.

Citaat:
Dat er nood is aan de koppeling wetenschap en techniek.
Als ingenieur kan ik u melden dat techniek op het middelbaar geen nut heeft voor het hoger onderwijs.

Citaat:
Dat niemand wat heeft aan een massa leerlingen die door negatieve ervaringen aansmodderen in het ASO richting humane wetenschappen met zeer geringe slaagpercentages in het hoger onderwijs.
Dat leerlingen die economische volgen dat niet doen omdat het hun intereseert maar omdat het latijns verhaal hun de strot uithangt.
Alweer: het draait hem niet om het vak blijkbaar, maar wel om het feit dat goede studenten samenkruipen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 19:50   #471
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Het niveau in het technisch onderwijs wordt omlaag gehaald door de vele vreemdelingen die er aanwezig zijn. Zeker in grote steden zijn beroeps en technische scholen zeker niet aantrekkelijk. Door de vreemdelingen apart onderwijs te geven, naar hun noden, kan het technisch en beroepsonderwijs voor het eigen volk opnieuw opgewaardeerd worden. Ook dat zou deel kunnen uitmaken van een onderwijshervorming.
Ik vroeg om een betrouwbare bron.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 19:55   #472
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Alle ex-latinisten waren al primussen van bij de start, vervang latijn door eender ander vak, en ze zullen ook excelleren in alles wat ze doen.
Weer die fetisj...

De sterke TSO-richtingen IW en andere tellen zeer weinig leerlingen.
Dat is juist, er wordt over 6 jaar gemiddeld 4 a 5 uur latijn gegeven per week, dat is er zeker 2 uur teveel. 2 uur die je kan gebruiken voor maatschappelijk nuttiger zaken. Over 6 jaar 2 uur latijn per week zal je ook al wat gezien hebben over die taal en cultuur.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 19:59   #473
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard

Wat ook dringend moet verminderen is het te groot aantal boeken dat jongeren moeten lezen. Dat is toch puur tijdverspilling. Toen ik in het middelbaar zat las ik nooit mijn boeken. Ik had wel wat beters te doen.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 20:00   #474
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Alle ex-latinisten waren al primussen van bij de start, vervang latijn door eender ander vak, en ze zullen ook excelleren in alles wat ze doen.
Weer die fetisj...

De sterke TSO-richtingen IW en andere tellen zeer weinig leerlingen.
Uiteindelijk een zinloze discussie over dat onderwijs. De kans zit er dik in dat ze iets zullen iets veranderen en dat ondertussen eigenlijk alles zal blijven zoals het was. Discussieer nog maar wat verder.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 20:01   #475
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Wat ook dringend moet verminderen is het te groot aantal boeken dat jongeren moeten lezen. Dat is toch puur tijdverspilling. Toen ik in het middelbaar zat las ik nooit mijn boeken. Ik had wel wat beters te doen.
LOL

Ja we mogen absoluut geen intellectuelen kweken he.....die zouden wel eens een eigen mening kunnen vormen. En bovendien ben je met boekenwijsheid niets aan de band in de fabriek....

Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 20:03   #476
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Wat ook dringend moet verminderen is het te groot aantal boeken dat jongeren moeten lezen. Dat is toch puur tijdverspilling. Toen ik in het middelbaar zat las ik nooit mijn boeken..[/ Ik had wel wat beters te doen.
Uw bijdragen zo te lezen, kan dit wel aardig kloppen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 juni 2013 om 20:04.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 20:04   #477
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht

De sterke TSO-richtingen IW en andere tellen zeer weinig leerlingen.
Ik geef er zelf les in. IW trekt behoorlijk wat volk, maar TW blijft inderdaad een beetje onbekend, en bij te veel mensen dus nog onbemind. Ik heb wél het gevoel dat dat de laatste jaren aan het keren is, maar dat kan een lokaal gegeven zijn.

Het grote probleem bij die twee richtingen is dat het dure richtingen zijn om in te richten. Werkplaatsen en labo's zijn nu eenmaal niet zo goedkoop als een handboek wiskunde of Latijn. Ik vermoed dat dat één van de belangrijkste redenen is waarom deze richtingen door betrekkelijk weinig scholen worden ingericht. Bij IW valt het nog enigszins mee, aangezien zij voor hun praktijkvakken dezelfde ateliers kunnen gebruiken als EM, EE, MVT, ET, enz... Wat TW betreft ligt dat wat moeilijker. De labo-infrastructuur die die richting vereist vind je in bitter weinig andere richtingen terug, waardoor zo'n gedeeld gebruik minder voor de hand ligt. Vandaar waarschijnlijk het hogere leerlingenaantal in IW, vergeleken met TW. De meeste scholen die praktisch-technische richtingen aanbieden nemen immers IW in hun programma op. TW is bijna alleen maar interesssant voor een school als ze ook de richtingen Biotechnische Wetenschappen, Farmaceutisch Technisch Assistent en Chemie - Optie Chemie in de aanbieding heeft. Pas dan lijkt de investering in de nodige infrastructuur me voldoende rendabel.

Enfin. Ik zie niet in hoe de Smet-hervorming d�*�*r iets aan zal veranderen.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".

Laatst gewijzigd door abramis brama : 3 juni 2013 om 20:06.
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 20:08   #478
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
LOL

Ja we mogen absoluut geen intellectuelen kweken he.....die zouden wel eens een eigen mening kunnen vormen. En bovendien ben je met boekenwijsheid niets aan de band in de fabriek....

Alsof je intellectueel wordt van jeugdliteratuur. Vele van die boeken gingen over de tweede wereldoorlog en waren behoorlijk indoctrinair. Jeugdliteratuur maakt kuddedieren. Gelukkig heeft de huidige jeugd internet en kunnen ze de samenvatting van die onnozele boeken a la dagboek Anne Frank van het internet halen.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 3 juni 2013 om 20:09.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 20:13   #479
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik dacht nochtans dat de hervormingen er deels kwamen door de massale uitstroom zonder enig diploma...
Alleen zullen de domme voorstellen van Pascalleke daar niets aan veranderen, integendeel. Het is niet door iedereen op een lage-kwaliteitsschool samen te drijven dat plots iedereen de meest geschikte richting gaat kiezen. Dat doe je alleen door goede selectie vooraf en scholen met een programma dat is aangepast aan de specifieke bekwaamheden. Ge moet een technisch geörienteerde niet opzadelen met wiskundige theorieën over topologie, wel met praktisch toepasbare rekenkunde.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)

Laatst gewijzigd door fonne : 3 juni 2013 om 20:16.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 20:21   #480
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.226
Standaard

Er is op de kabinetten van Onderwijs en in de betrokken administratie altijd al een gewroet van je welste geweest vanwege een categorie pipo's die altijd al hebben uitgeblonken in wollige praat en theoretisch gezwam: de linkse pedagogen. Ze zijn er altijd als de kippen bij om te pontificeren "hoe het moet", ook al hebben ze doorgaans nooit zelf ook maar één uur voor een reële klas gestaan en les gegeven. Een ander soort dat evenzeer in dit domein graag zijn mening rondtoetert: de sociologen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be