Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juni 2013, 16:55   #661
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gratis?

Ik dacht dat die tarieven door de Vlaamse overheid vastgesteld zijn. En dus overal gelijk. Voor 2012/2013 vind ik deze bedragen.:.
OK, ik heb me vergist. Mijn kinderen gingen naar de academie van de naburige franstalige gemeente. Ik was dat vergeten. Het is echter een detail. Als we die les muziek afschaffen kunnen we ter compensatie gratische initiatielessen aanbieden in de muziekacademie.

Mijn punt is dat die les muziek voor 95% tijd- en geldverspilling is. Het beoogde doel wordt NIET bereikt.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 17:08   #662
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
OK, ik heb me vergist. Mijn kinderen gingen naar de academie van de naburige franstalige gemeente. Ik was dat vergeten. Het is echter een detail. Als we die les muziek afschaffen kunnen we ter compensatie gratische initiatielessen aanbieden in de muziekacademie.

Mijn punt is dat die les muziek voor 95% tijd- en geldverspilling is. Het beoogde doel wordt NIET bereikt.
Wat is dat beoogde doel?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 17:16   #663
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat is dat beoogde doel?
Een bijverdienste voor de leraren muziek ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 21:25   #664
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Manipuleerbare mensen maken. Was dit niet voor (zeer) lange tijd het principe van het katholiek onderwijs?
Dan heeft u nooit school gelopen in een college. Juist op het college heeft men mij leren nadenken, vragen stellen, kritisch zijn. En die houding kan gerust samen met een diep geloof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 21:28   #665
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik zal het anders formuleren. Mijn zoon (14) is onze jongste. Hij heeft vier oudere zusters. Bij die vier hadden we altijd tenminste een vermoeden van wat ze later graag zouden willen doen of van wat hen boeit. Bij mijn zoon is dat niet het geval. Zelf weet hij het niet. Kwa begaafdheid zit hij in de middenmoot. Ik heb hem vaak betrokken bij de technische klusjes thuis : het interesseert hem niet. Het enige dat ik met zekerheid weet is dat hij geen boekenworm is.

Wat ik met dit voorbeeld duidelijk wou maken is dat je het soms gewoon niet weet. En als je het niet weet, dan is ASO de veilige keuze. Omdat het alle deuren voorlopig open houdt.
Als ik het goed begrijp, wordt uw zoon intellectueel door niets geprikkeld...

En neen, ASO is heus niet altijd "de veilige keuze". U schrijft zelf dat uw zoon het niet goed doet. U bevestigt wel dat typisch is voor veel ouders: "Laat hem in het ASO beginnen. Als het niet gaat, kan hij nog altijd dalen." Juist het watervalsysteem dat zo nefast is en zo demotiverend is gebleken bij heel wat leerlingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 21:30   #666
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Je ziet niet in dat een algemeen vormend onderwijs OOK manipuleerbare mensen kan produceren indien het enkel dient om de hersenen in een bepaalde zin te formateren.

Een Amerikaanse tiener anno 1776 spendeerde veel minder tijd op de schoolbanken dan zijn moderne tegenhanger maar dat heeft de Amerikanen niet belet om in opstand te komen en de meest merkwaardige democratie ooit (in theorie althans) op te bouwen.

Het risico op Brave New World toestanden is volgens mij kleiner indien het onderwijs afziet van het idee dat het van een kind een mens moet maken. Ik vertrouw de staat immers niet.
Onderwijs is dan ook in heel wat landen - gelukkig maar - niet de exclusieve bevoegdheid van de overheid. Vandaar dat er bij ons zoiets bestaat als het katholieke net of andere, niet-overheidsgebonden scholen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 21:31   #667
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Hoe dat zo ? Algemene kennis blijft uiteraard belangrijk. Geschiedenis, aardrijkskunde en biologie zou ik bijvoorbeeld NIET schrappen. Maar zeg nu zelf : welke meerwaarde hebben tekenlessen op school, welke waarde hebben muzieklessen, welke waarde hebben estheticalessen, en wat is de zin of de onzin van een achterhaald vak als godsdienst ?
Waarom zou godsdienst achterhaald zijn? In een katholiek net bijvoorbeeld? Of in het Joods onderwijs? Of de lessen islam in het gemeenschapsonderwijs?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 21:35   #668
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat is dat beoogde doel?
M'n kleine teen zegt me dat Kaal niet op de hoogte is van de doelstellingen die bij het vak muziekonderricht in het middelbaar onderwijs nagestreefd worden...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 21:48   #669
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Wat hebben we nu?
Een ganse generatie technisch geschoolden met "brede kennis" zonder kennis van hun technische opleiding.
Of toch in de meeste gevallen.

't is gewoon zo.
En wat kunnen die dan gaan aanvangen?
Hamburgers gaan verkopen bij mc d.
t' is zo.
En daar moeten ze dan terug opleiding voor gaan doen zelfs.
Ik vind een algemene brede opleiding met klassieke talen, wiskunde, fysica, scheikunde, biologie, geschiedenis, esthetica,nederlands, etc... belangrijker dan technische vakken of praktische vaardigheden.

Waarom ?

Omdat ik graag heb dat mensen kritisch kunnen denken, zich comfortabel voelen in hun wereld, begrip hebben van waar we komen en waar we naar toe gaan...

Als je enkel technische vaardigheden aanleert, kweek je lege dozen, economische assets met als doel werken en geld verdienen.

Sorry, maar het leven is veel mooier dan dat, en het is onze verdomde plicht om kinderen die dat willen mee te laten zien.

Ik ben dankbaar voor mijn ASO opleiding.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 21:49   #670
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onderwijs is dan ook in heel wat landen - gelukkig maar - niet de exclusieve bevoegdheid van de overheid. Vandaar dat er bij ons zoiets bestaat als het katholieke net of andere, niet-overheidsgebonden scholen.
Onderwijs en dan vooral in technische richtingen worden gestuurd door budget en eerlijk gezegd ik weet niet wie of hoe ze het bekijken soms.

Neem nu opleidingen voor dakwerk. Zoek maar eens, je zal ik weet niet wat van opleidingen vinden die er niks met te maken hebben en waar je doorgaans 1 of 2 andere opleidingen moet voor volgen omdat dit nu eenmaal de procedure van de modulen is geworden.
Anderzijds daar waar je ze wel kan vinden is het ver van ieder zijn huis en mag je 7 jaar uittrekken en na 7 jaar ben net voldoende geschoold om als helper te fungeren.
Iedere vorm van ondernemen, handelen, financiële zaken, wetgevingen, boekhouden zit er dan ook nog niet eens in of je moet alweer een specialisatie achteraf inplannen die als je alles wil leren op school nog eens 7
jaar in beslag zal nemen.

Geen mens die daar allemaal aan begint.

Echt waar ik weet niet hoe men technisch onderwijs bekijkt, alvast uit een oogpunt waar geen technische kennis aanwezig is.
Ook de begin modules zijn altijd zo omslachtig en zo dom. Laten ze bv eerst 2 jaar die jongens een ooievaar uitvijlen uit Congolees hout of zo.
En dat in een tijdperk waar zowat alles machinaal en computer gestuurd is staan ze daar met doorgaans een zelf gekocht vijltje te vijlen.

Op het einde van de rit, zoveel modules later (en dikwijls zijn dat er velen) is er op geen enkele module het programma gehaald dat normaal gezien telt als volleerd (in die module althans)....en toch krijgen ze allemaal hun voldoende punten en schuiven ze door. Tegen dat ze rond zijn hebben ze niet de helft gedaan van wat moest gedaan zijn. En toch studeren ze allen af?

Is dat allemaal niet een beetje raar tegenwoordig?

Laatst gewijzigd door Mambo : 5 juni 2013 om 21:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 21:56   #671
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ook de begin modules zijn altijd zo omslachtig en zo dom. Laten ze bv eerst 2 die jongens een ooievaar uitvijlen uit Congolees hout of zo.
En dat in een tijdperk waar zowat alles machinaal en computer gestuurd is staan ze daar met doorgaans een zelf gekocht vijltje te vijlen.
Ja, en terecht. Alhoewel er machines zijn, is het maar normaal dat een timmerman alle basistechnieken onder de knie krijgt. Hij moet in staat zijn met een Jozefzaag een plank recht in twee te zagen. Hij moet in staat zijn een rand mooi af te ronden met een vijl. En nog veel meer van dat.

Iedere vakman zal dit bevestigen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 22:04   #672
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, en terecht. Alhoewel er machines zijn, is het maar normaal dat een timmerman alle basistechnieken onder de knie krijgt. Hij moet in staat zijn met een Jozefzaag een plank recht in twee te zagen. Hij moet in staat zijn een rand mooi af te ronden met een vijl. En nog veel meer van dat.

Iedere vakman zal dit bevestigen.
Ja natuurlijk...geen enkele vakman die zich daar nog mee bezig zal houden tenzij op school.

Tegen dat ze op school de cirkelzaag mogen gebruiken en de lintzaag en de freesmachine zullen ze allicht al ver in hun laatste jaar zitten.
Wat een tijdverlies en wat ouderwets allemaal, lijkt wel Cuba of zo.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 22:19   #673
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja natuurlijk...geen enkele vakman die zich daar nog mee bezig zal houden tenzij op school.
Sorry, maar u bent echt niet thuis "in de stiel". Vraag gerust na: iedere timmerman die ook plaatswerk doet, zal meer dan eens per week de Jozefzaag nodig hebben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 22:20   #674
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tegen dat ze op school de cirkelzaag mogen gebruiken en de lintzaag en de freesmachine zullen ze allicht al ver in hun laatste jaar zitten.
Zie je wel dat u gewoon niet weet waarover u spreekt. Ik stel voor dat u eens naar een technische school gaat en uw ogen opentrekt in plaats van hier hele leugens neer te pennen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 22:23   #675
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zie je wel dat u gewoon niet weet waarover u spreekt. Ik stel voor dat u eens naar een technische school gaat en uw ogen opentrekt in plaats van hier hele leugens neer te pennen.
t' is nog niet zolang geleden dat ik nog eens een tijdje daar terug geweest ben.
Mijn ogen vielen idd open, de machines van in de 2 wereldoorlog stonden er nog altijd.
En ze werden niet gebruikt.

Kom ga jij nu maar eens een tijdje.

1 van de grootste problemen waar ze met kampen is dat er doorlopend nieuwe leerlingen vanuit het aso waterval-gewijs daar terecht komen en hun tang niet kunnen vasthouden.
Kan je blijven herbeginnen met herbeginnen, speciaal voor die gasten alleen al.
Lijkt wel een verstopping in het systeem.

Maar ja goed ga en ontdek het zelf.

Laatst gewijzigd door Mambo : 5 juni 2013 om 22:27.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 22:25   #676
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
t' is nog niet zolang geleden dat ik nog eens een tijdje daar terug geweest ben.
Mijn ogen vielen idd open, de machines van in de 2 wereldoorlog stonden er nog altijd.
En ze werden niet gebruikt.

Kom ga jij nu maar eens een tijdje.
Wees gerust, met een zoon die houtbewerking volgt, weet ik meer dan wie ook wat er allemaal gebeurt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 22:27   #677
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wees gerust, met een zoon die houtbewerking volgt, weet ik meer dan wie ook wat er allemaal gebeurt.
Ja hoeveelste jaar al en wat maakt hij zo ondertussen?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 22:37   #678
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als burgies verspaningstechnieken krijgen leren ze het ook op "vooroorlogse" machines. Draaibanken. Princiepe blijft hetzelfde.

Het inzicht in de machine instellingen en parameters die de bewerking bepalen kan je zelfs veel beter inschatten op deze oude machines, want je kan letterlijk het effect "voelen". Bij een computergestuurd apparaat is het maar hopen op het beste.

Overstappen op moderne 1 miljoen euro volautomatische superdraaibanken doe je pas als je de stiel onder de knie hebt.

Op het middelbaar zal het niet anders zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 22:39   #679
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja hoeveelste jaar al en wat maakt hij zo ondertussen?
In het derde jaar. En daar krijgen ze zelfs een inleiding tot CNC-techniek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 22:41   #680
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als burgies verspaningstechnieken krijgen leren ze het ook op "vooroorlogse" machines. Draaibanken. Princiepe blijft hetzelfde.

Het inzicht in de machine instellingen en parameters die de bewerking bepalen kan je zelfs veel beter inschatten op deze oude machines, want je kan letterlijk het effect "voelen". Bij een computergestuurd apparaat is het maar hopen op het beste.

Overstappen op moderne 1 miljoen euro volautomatische superdraaibanken doe je pas als je de stiel onder de knie hebt.

Op het middelbaar zal het niet anders zijn.
Ja oké de cursus draaien en frezen is dan natuurlijk weer geheel afzonderlijk van al de andere cursussen.
Om te beginnen ga je al minstens 2 jaar op een wachtlijst mogen staan om er bij te geraken en dan zal je 1 of 2 jaar lekker ouderwets mogen draaien wat allicht best leuk en leerrijk is en dan kom je bij een baas waar een moderne machine staat en mag je het nog eens opnieuw leren.
Hopelijk snappen ze het nieuwe van het oude dan maar of ze mogen zich inschrijven in een andere cursus alweer.

Ergens zakt de moed er aan te beginnen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be