Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juni 2013, 21:46   #701
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Het liefst van al, Jan, zou ik willen dat hij op zijn 16de de school zou mogen verlaten en gewoon werken en geld verdienen. Dit in de veronderstelling dat hij tegen dan niet wakker schiet en begrijpt dat je moet studeren om te slagen.
Het ware dus veel beter geweest dat hij in een eerste jaar TSO had gezeten. Dan had hij kunnen kennis maken met verschillende technische interessevelden. In deze is het vaak: al doende komt de goesting.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 21:48   #702
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
En uw kleine teen heeft gelijk. Het is mij onduidelijk. Mijn kinderen zingen wat en leren een paar noten op een blokfluit. Leuk, daar niet van, maar wat brengt het op ? En vertel me niet dat het bijdraagt tot de algemene vorming of de overdacht van "waarden". Er wordt in die les helemaal niets overgebracht.
Kortom, u weet echt niets af van de doelen van dit vak. Blokfluit leren staat niet in de eindtermen van het vak bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 21:48   #703
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het ware dus veel beter geweest dat hij in een eerste jaar TSO had gezeten. Dan had hij kunnen kennis maken met verschillende technische interessevelden. In deze is het vaak: al doende komt de goesting.
Dat bestaat niet Jan, er bestaat alleen een A-stroom en een B-stroom in het eerste jaar.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 6 juni 2013 om 21:51.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 21:49   #704
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik zal het dus herformuleren : ik kan me geen doel inbeelden dat met die les gehaald zou kunnen worden.
Tja, dat kan best. Dat betekent evenwel niet dat er geen doelen zijn. Alleen begrijpt u die niet. Misschien ook omdat u niet op de hoogte bent van de doelen van een vak als "muzikale opvoeding".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 21:51   #705
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat bestaat niet Jan, er bestaat alleen een A-stroom en een B-stroom in het eerste jaar.
Dit is slechts een etiket. Iedereen weet dat wie in de A-stroom start, er verondersteld wordt dat je in het TSO verder gaat. De zogenaamde richtingen met doorstroming.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 21:52   #706
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is slechts een etiket. Iedereen weet dat wie in de A-stroom start, er verondersteld wordt dat je in het TSO verder gaat. De zogenaamde richtingen met doorstroming.
Welke stroom moeten ASO leerlingen dan volgen in de eerste graad??
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 21:53   #707
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Maar bij ons eigenlijk net wel. In zeer grote mate.
Onjuist. In België is er geen schoolplicht. Daarnaast hebben ouders in België de grondwettelijke vrijheid onderwijs in te richten naar keuze.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 21:56   #708
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Welke stroom moeten ASO leerlingen dan volgen in de eerste graad??
U schijnt toch een paar dingen te verwarren. Daar in de meeste scholen technisch en algemeen vormend onderwijs gescheiden zijn, mag dan wel het woord A-stroom gelijk zijn, de inhoud is het niet. In de A-stroom kan men immers opties kiezen. Daarnaast is het zo dat de handboeken voor de A-stroom reeds verschillend zijn. Eenzelfde uitgeverij geeft een boek A uit voor ASO (ook voor het eerste jaar) en een ander boek voor TSO-richtingen. Ook al worden die woorden niet gebruikt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 22:06   #709
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schijnt toch een paar dingen te verwarren. Daar in de meeste scholen technisch en algemeen vormend onderwijs gescheiden zijn, mag dan wel het woord A-stroom gelijk zijn, de inhoud is het niet. In de A-stroom kan men immers opties kiezen. Daarnaast is het zo dat de handboeken voor de A-stroom reeds verschillend zijn. Eenzelfde uitgeverij geeft een boek A uit voor ASO (ook voor het eerste jaar) en een ander boek voor TSO-richtingen. Ook al worden die woorden niet gebruikt.
Zozo, dat is interessant.
Sommige scholen hanteren 2 soorten A-stromen in de eerste graad, terwijl er maar één leerplan A-stroom is?

Veel scholen van het Vrome Net zijn hier nochtans al dikwijls voor op de vingers getikt door de inspectiediensten...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 22:16   #710
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zozo, dat is interessant.
Sommige scholen hanteren 2 soorten A-stromen in de eerste graad, terwijl er maar één leerplan A-stroom is?

Veel scholen van het Vrome Net zijn hier nochtans al dikwijls voor op de vingers getikt door de inspectiediensten...
Is dat zo? Over welke "inspectiediensten" hebt u het?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 22:25   #711
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is dat zo? Over welke "inspectiediensten" hebt u het?
Ja, dat is zo, alle verplichte uren in het basispakket A-stroom volgen hetzelfde leerplan. Concreet betekent dat of iemand nu techniek, latijn of sport, hij dezelfde wiskunde, aardrijkskunde, ... moet krijgen.
Bedoeling is dat een leerling die in zijn tweede jaar A-stroom slaagt, moet kunnen kiezen voor alle ASO en TSO-richtingen in de tweede graad.

Vele technische scholen (TSO - BSO) vegen hier hun laarzen aan, en blijven onterecht met het misleidende TSO-woord goochelen, hun A-stroom is gemakkelijker. Zo denken de ouders ten onrechte dat zoon/ dochterlief niet gewoon naar een derde jaar ASO mag overgaan, en laten hem dus gemakshalve in dezelfde school.
Het is en blijft boerenbedrog.

Doorlichtingscommissies met ballen hebben dit al meermaals aangeklaagd.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 6 juni 2013 om 22:29.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 22:31   #712
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Doorlichtingscommissies met ballen hebben dit al meermaals aangeklaagd.
Graag een referentie. Mij komt het heel ongeloofwaardig over: het is immers een algemene praktijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 22:32   #713
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Bedoeling is dat een leerling die in zijn tweede jaar A-stroom slaagt, moet kunnen kiezen voor alle ASO en TSO-richtingen in de tweede graad.
Iedereen weet dat dit grote onzin is. Pedagogisch een volledig miskleun. Mooi op papier, maar totaal onwerkbaar in de praktijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 23:02   #714
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De grootste sukkelaar is degene die meteen op de high end gecomputerizeerde draaibank is begonnen.

Want de kans is groot dat hij, als hij soliciteert in een bedrijf, waar ze niet hetzelfde type of merk hebben, NIKS kan.

Als hij begint met "vooroorlogse" draaibanken is hij ten minste bekend met het princiepe, en heeft hij een basis van waarop hij kan vertrekken.

Overigens je zou er versteld van staan hoeveel oude apparaten er nog in bedrijven staan. Beter nog: men wilt ze liefst zo lang mogelijk houden. Omwille van gebruiksgemak en betrouwbaarheid.

Waar staan die trabants geparkeerd?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 23:07   #715
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Modules? Kunt mij eens concreet aanwijzen in welke TSO- of BSO-school er gewerkt wordt met het systeem van modules?
Het zijn allemaal modules.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 23:29   #716
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Waar staan die trabants geparkeerd?
Begin nu niet achterlijk te doen. Ofwel weet ge niet waar ge het over hebt of doet ge gewoon moeilijk om interessant te wezen.

Ik vermoed het eerste overigens.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 08:03   #717
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het ware dus veel beter geweest dat hij in een eerste jaar TSO had gezeten. Dan had hij kunnen kennis maken met verschillende technische interessevelden. In deze is het vaak: al doende komt de goesting.
En hoe weet je dat hij daar wel interesse voor zou getoond hebben ? Ik gebruikte mijn zoon om aan te tonen dat niet alle keuzes voor ASO gemotiveerd zijn door minachting voor BSO of TSO.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 08:10   #718
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, u weet echt niets af van de doelen van dit vak. Blokfluit leren staat niet in de eindtermen van het vak bijvoorbeeld.
Gaat het daar dan over ? Over wat er in de eindtermen gaat ? En als daar iets leuks in te lezen valt dan moet dat vak behouden worden tot de zon uitdooft ?
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 22:56   #719
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Begin nu niet achterlijk te doen. Ofwel weet ge niet waar ge het over hebt of doet ge gewoon moeilijk om interessant te wezen.

Ik vermoed het eerste overigens.
Nogmaals we zouden beter u eens inschrijven en kijken naar uw antwoord hierop na een jaar of 2 �* 3.

't zal allicht beneden uw capaciteiten liggen.
Misschien kan men zich eens afvragen of dat feitelijk niet algemeen zo is.

En daarna misschien tot de bevinding kunnen komen "dju nu begrijp ik waarom er zo weinig geschikt personeel te vinden is".

Ik heb destijds carrosserie gedaan. Dat is technisch van aard denk ik. Nu na een paar jaar palaveren en me zitten afvragen waarom er nooit een auto in de klas carrosserie stond was ons eindexamen...verschiet niet...een lamp met een schakelaar op een vezelplaat vijzen. Geen autolamp hé, een 220 v gloeilamp. Het lampje moest nu eenmaal aan en uit kunnen.
Het verband ontsnapt me nog steeds maar ja een mens doet wat een mens gezegd wordt he?

Ik heb mijn vak dan ook maar nadien in de werkplaats grondig geleerd. Vraag ik me toch nog altijd af wat en waarom ik dan op school daarvoor zat?

Het heeft nog nooit rond de studenten gedraaid, altijd draaide het en nog steeds rond leraars en schoolsubsidies.

De rest is opvulling van de tijd.
Momenteel neemt onderwijs de grootste hap uit het budget.
En vullen ze de tijd nog veel verder op met nog steeds dezelfde leerstof. En dezelfde machines en in dezelfde klassen en die verslijten natuurlijk niet want ze worden niet of amper ooit gebruikt of het is eens 10 minuten.
3 jaar vroeger is nu 6 jaar met een specialisatie 7e jaar en uiteindelijk is er niks meer van leerstof gepasseerd.

Op uw niveau is alles anders natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Mambo : 7 juni 2013 om 23:11.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 23:12   #720
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het zijn allemaal modules.
In tegenstelling tot het technisch onderwijs in Nederland bestaat bij ons het modulesysteem niet in het middelbaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be