Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2013, 09:03   #101
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wat een z�*lige, heerlijke neoromantische uitdrukking trouwens.

Een beetje aangebrand, maar wij, 21e eeuwse Groot-Nederlanders zijn daarvoor niet verantwoordelijk.

IN 183O werd onze kollektief nationaal bewustzijn dat we Nederlanders zijn gerest met het politiek geladen neologisme dat 'België' heet.
Voordien hadden de Nederlandssprekenden in België zich nooit 'Belgen' genoemd.

Ons een valse identiteit aanpraten heeft lang genoeg geduurd. Tijd voor een nieuwe reset. Of terugkeer naar de originele.
Geen zorgen. Ik verwijt u geen nazisme of iets dergelijks.
Persoonlijk vind ik het Grootnederlands gedachtegoed simpelweg nogal voorbijgestreefd, onpraktisch en romantisch-idealistisch. En ik ben nooit zo'n grote fan geweest van het idealisme uit de Romantiek.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 09:07   #102
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Neen, het gaat hem over partijen zoals Esquerra, Bildu, SSP, CUP en ook Sinn Fein, die een eigen staat voor hun volkeren willen. Zelfs de Schotse SNP is niet zo "rechts" als NVA.

Dat is niet zomaar wat "simpelweg"...
Bemerk dat geen enkele van die partijen communistische partijen zijn. Waar zij voor staan geeft geen enkele verplichting mee voor de PVDA+ of eender welke andere marxistische partij in de wereld.

En zoals reeds eerder gezegd hebben partijen als Sinn Fein vooral een anti-imperialistische agenda omdat een deel van Ierland onder imperialistische bezetting staat. Dit is niet het geval met Vlaanderen, dat nooit bezet is geworden maar vanaf het begin van de staat België er inherent een onderdeel van was.
En zelfs daarvoor hingen Vlaanderen en Wallonië dicht aan elkaar, in de vorm van de Zuidelijke Nederlanden.

Oud 7 juni 2013, 09:09   #103
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
O, maar dat gaat niet zo maar spontaan.
Dat was daar natuurlijk het gevolg van een gewijzigde taalpolitiek die bestond in het invoeren van de bestuurlijke tweetaligheid.
In de praktijk betekende dat een aanzuigeffekt voor de Francité.

Het probleem is dat F als overwinning uit de kultuurstrijd komt die hier al een kleine achthonderd jaar aan de gang is. Waar F wint gaat NL terug, dat is zoals zand dat zich beweegt in een uurglas. Een zandkorrel is ofwel beneden ofwel boven.

Ge wilt blijkbaar niet zien dat hier twee kulturen op een strijdplaats staan.
Of ge zijt er ongevoelig voor.
Ik geloof niet in het culturalisme of de fundamentele onverzoenlijkheid der culturen. Dat is een belachelijke manier om extra verdeling aan te brengen in de samenleving, en de fundamentele problemen buiten beschouwing te laten.

Het is nu eenmaal niet meer fashionable om over rassenproblematiek te spreken, dus velen aan de rechterzijde hebben "cultuur" als nieuwe strijdterm opgenomen. Het blijft even onzinnig.

Oud 7 juni 2013, 09:09   #104
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Geen zorgen. Ik verwijt u geen nazisme of iets dergelijks.
De nazis waren trouwens tegenstanders van de Groot-Nederlandse idee en de Vlaamse beweging Nederland Eén ging in het verzet.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 juni 2013 om 09:10.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 09:13   #105
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
in een gebied met 2 talen overleeft de sterkste taal. hier is dat nog altijd het Frans, wat sommige flaminganten ook willen beweren. je kan dat betreuren, je kan dat proberen te bevechten maar het is gewoon zo. Zeker als de sprekers van die kleine taal totaal geen cultuurbesef hebben, zoals de meeste Vlamingen.

maw, in een tweetalig, Nederlands-Frans, gebied, zal het Nederlands op termijn verdwijnen. Niet door gedwongen volksverhuizingen of verboden tot spreken van het Nederlands. Wel doordat de Nederlandstaligen op den duur moeten Frans spreken om toch nog sociaal contact te hebben met de Franstaligen. Zeker Vlamingen, die van nature nogal meegaand zijn en een groot gebrek aan taalassertiviteit hebben, gaan heel snel over op het Frans. Dat kan je elke dag zien in gebieden waar de twee talen samenkomen, van Brussel tot de Vlaamse rand tot zelfs West-Vlaanderen en de kust.

Daarnaast worden gewone, Nederlandstalige, gezinnen, uit de markt geprijsd als het gaat over het kopen van huizen in de streek. Rijke, vooral Franstalige, gezinnen nemen hun plaats in. Zeker Vlamingen, die een totaal gebrek aan chauvinisme hebben, verkopen hun huis aan de meestbiedende, zelfs al betekent het dat hun taal verdwijnt in de streek.

zo heb je in een paar generaties een culturele zuivering. Dat is wat in Brussel is gebeurd, dat is wat er in de rand gebeurd en zelfs aan de kust.
Opnieuw, wat is hier het concrete probleem aan? Ik begrijp uw apocalyptische denkbeelden niet. Als de meerderheid van een gemeente Frans spreekt, dan is dat maar zo. Wat is het probleem dan? Komt onze raszuiverheid in gevaar?

Zolang er geen dwang is om om te schakelen naar een andere taal (wat in België hoegenaamd niet het geval is), is er mijns inziens geen probleem.
Waarbij ik wel wil aanmerken dat tweetalig onderwijs uiteraard een must moet zijn. Dat is iets waar Wallonië inderdaad in achterop hinkt. Vandaar dat mijn kameraden aan de andere kant van de taalgrens mij verplichten om Nederlands tegen hen te spreken zodat ze dat tenminste kunnen leren.

Oud 7 juni 2013, 09:14   #106
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
De nazis waren trouwens tegenstanders van de Groot-Nederlandse idee en de Vlaamse beweging Nederland Eén ging in het verzet.
Anderzijds was DeVlag toch eerder collaboratiegezind
Maar dat is uiteraard geen argument tegen u. Ik verlaag mij niet tot het niveau dat sommigen tegen mijn communistisch engagement proberen te gebruiken.

Oud 7 juni 2013, 09:14   #107
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En zoals reeds eerder gezegd hebben partijen als Sinn Fein vooral een anti-imperialistische agenda omdat een deel van Ierland onder imperialistische bezetting staat. Dit is niet het geval met Vlaanderen, dat nooit bezet is geworden maar vanaf het begin van de staat België er inherent een onderdeel van was. En zelfs daarvoor hingen Vlaanderen en Wallonië dicht aan elkaar, in de vorm van de Zuidelijke Nederlanden.
Politiek bezet niet, nee. Maar des te meer kultureel.
In dat opzicht is de vergelijing met Ierland waarbij U een onderscheid maakt zeer relatief!
Oud 7 juni 2013, 09:17   #108
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Anderzijds was DeVlag toch eerder collaboratiegezind
Maar dat is uiteraard geen argument tegen u. Ik verlaag mij niet tot het niveau dat sommigen tegen mijn communistisch engagement proberen te gebruiken.
De Vlag waren dan ook anti-Groot-Nederlanders en dus de lievelingen van de Duitse nazisten.
Die wilden een doodnuchter Anschluss in naam van het pangermanisme.

Ge bedoelt waarschijnlijk het VNV dat wel een Groot-Nederlandse strekking had, maar hebben die zich effe verkeken, j�*�*.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 juni 2013 om 09:18.
Oud 7 juni 2013, 09:19   #109
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Opnieuw, wat is hier het concrete probleem aan? Ik begrijp uw apocalyptische denkbeelden niet. Als de meerderheid van een gemeente Frans spreekt, dan is dat maar zo. Wat is het probleem dan? Komt onze raszuiverheid in gevaar?

Zolang er geen dwang is om om te schakelen naar een andere taal (wat in België hoegenaamd niet het geval is), is er mijns inziens geen probleem.
Waarbij ik wel wil aanmerken dat tweetalig onderwijs uiteraard een must moet zijn. Dat is iets waar Wallonië inderdaad in achterop hinkt. Vandaar dat mijn kameraden aan de andere kant van de taalgrens mij verplichten om Nederlands tegen hen te spreken zodat ze dat tenminste kunnen leren.
het probleem is dat er een taal en cultuur verdwijnt. Toch iets niet onbelangrijks, dacht ik.

die dwang is idd niet expliciet, maar wel impliciet. Nederlandstaligen worden niet verplicht om Frans te spreken, maar er wordt wel verwacht dat ze in een Franstalig gezelschap Frans te spreken.

In Wallonië heb je trouwens wel meer en meer mensen die Nederlands willen leren en die zoals jij zegt, aan Vlamingen vragen om Nederlands te spreken. Dat is een evolutie die hoopgevend is, maar daar zat nooit het conflict. Het conflict zit bij de Franstalige Brusselaars, meestal verfranste Vlamingen, die nog steeds zeer neerbuigend kijken op het Nederlands.

In Brussel zelf worden ze meer en meer weggeduwd door andere talen, zoals het Engels en Arabisch en zodoende is hun blik meer en meer gericht op Vlaams-Brabant en als ze wat ouder zijn, de kust. De kans dat wat er gebeurd is in Brussel, het bijna compleet vernietigen van het Nederlands als omgangstaal, ook gebeurt in Vlaams-Brabant is dan ook zeer groot.
Uiteraard kan je dat allemaal wegrelativeren en zeggen dat taal toch maar een medium van communicatie is, maar dan snap ik niet waarom je nog Nederlands zou moeten onderwijzen in Brussel, Wallonië en in feite ook in Vlaanderen.
Oud 7 juni 2013, 09:22   #110
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
het probleem is dat er een taal en cultuur verdwijnt. Toch iets niet onbelangrijks, dacht ik.

die dwang is idd niet expliciet, maar wel impliciet. Nederlandstaligen worden niet verplicht om Frans te spreken, maar er wordt wel verwacht dat ze in een Franstalig gezelschap Frans te spreken.

In Wallonië heb je trouwens wel meer en meer mensen die Nederlands willen leren en die zoals jij zegt, aan Vlamingen vragen om Nederlands te spreken. Dat is een evolutie die hoopgevend is, maar daar zat nooit het conflict. Het conflict zit bij de Franstalige Brusselaars, meestal verfranste Vlamingen, die nog steeds zeer neerbuigend kijken op het Nederlands.

In Brussel zelf worden ze meer en meer weggeduwd door andere talen, zoals het Engels en Arabisch en zodoende is hun blik meer en meer gericht op Vlaams-Brabant en als ze wat ouder zijn, de kust. De kans dat wat er gebeurd is in Brussel, het bijna compleet vernietigen van het Nederlands als omgangstaal, ook gebeurt in Vlaams-Brabant is dan ook zeer groot.
Uiteraard kan je dat allemaal wegrelativeren en zeggen dat taal toch maar een medium van communicatie is, maar dan snap ik niet waarom je nog Nederlands zou moeten onderwijzen in Brussel, Wallonië en in feite ook in Vlaanderen.
Het tweetalig onderwijs is juist een van de manieren om de talen van België beide te behouden. Dat Brussel faciliteiten heeft is vrij logisch als tweetalig gewest. Maar uw voorspelling als zouden de Franstaligen gedreven zijn door kolonisatie drang en steeds grotere lappen Vlaanderen willen bezetten lijken me nogal overdreven en getuigend van een gebrek aan relativering.

Wallonië is niet bepaald overbevolkt, het lijkt me sterk dat er een "Go North" beweging op gang aan het komen is van Franstaligen die besluiten Vlaanderen te koloniseren.

Oud 7 juni 2013, 09:25   #111
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het tweetalig onderwijs is juist een van de manieren om de talen van België beide te behouden. Dat Brussel faciliteiten heeft is vrij logisch als tweetalig gewest. Maar uw voorspelling als zouden de Franstaligen gedreven zijn door kolonisatie drang en steeds grotere lappen Vlaanderen willen bezetten lijken me nogal overdreven en getuigend van een gebrek aan relativering.

Wallonië is niet bepaald overbevolkt, het lijkt me sterk dat er een "Go North" beweging op gang aan het komen is van Franstaligen die besluiten Vlaanderen te koloniseren.
ik zeg niet dat er Franstalige politiek is om Vlaanderen te koloniseren hé, het is een sluipend proces.

Zie jij tekenen dat Franstalige Brusselaars naar Wallonië verhuizen? Ze zullen er uiteraard zijn, maar nergens is er een grote trend vastgesteld.
Oud 7 juni 2013, 09:44   #112
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het tweetalig onderwijs is juist een van de manieren om de talen van België beide te behouden.
Zei hij, nadat we met handen en voeten duidelijk maakten, gestaafd met voorbeelden uit het verleden, dat tweetaligheid uiteindelijk neerkomt op Franse ééntaligheid. Zie Brussel.
De manier om de twee talen te behouden is dus net de bestuurlijke eentaligheid der twee Gewesten.
Waar ter wereld vind men trouwens onderwijs waarvan de onderwijstaal afwisselnd taal A is op paar dagen en taal B op onpaar dagen of iets dergelijks. Want dat is het wat ge bedoelt neem ik aan.
Waar gaat men die leerkrachten vinden?

Citaat:
Dat Brussel faciliteiten heeft is vrij logisch als tweetalig gewest.
Die materie is blijkbaar alles behalve uw specialiteit.
Er is een principieel verschil tussen de Brusselse bestuurlijke tweetaligheid en de regeling van de zg. faciliteitengemeenten.
Citaat:
Maar uw voorspelling als zouden de Franstaligen gedreven zijn door kolonisatie drang en steeds grotere lappen Vlaanderen willen bezetten lijken me nogal overdreven en getuigend van een gebrek aan relativering.

Dat voorspelt hij toch niet...
Overigens, zoals hij stelde, zijn het niet de Walen maar de Franstalige Brusselaars die territoriale eisen stellen.
Oud 7 juni 2013, 09:46   #113
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik moet weer denken aan Bismarck....
Er zijn overigens wel uitzonderingen op die "Wet van Bismarck" hoor.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 09:53   #114
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bemerk dat geen enkele van die partijen communistische partijen zijn. Waar zij voor staan geeft geen enkele verplichting mee voor de PVDA+ of eender welke andere marxistische partij in de wereld.

En zoals reeds eerder gezegd hebben partijen als Sinn Fein vooral een anti-imperialistische agenda omdat een deel van Ierland onder imperialistische bezetting staat. Dit is niet het geval met Vlaanderen, dat nooit bezet is geworden maar vanaf het begin van de staat België er inherent een onderdeel van was.
En zelfs daarvoor hingen Vlaanderen en Wallonië dicht aan elkaar, in de vorm van de Zuidelijke Nederlanden.
Toch wel. CUP is communistisch. Sinn Fein zit bij de communisten in het Europees parlement waar ook de Nederlandse SP bij aangesloten is.

SSP = Scottish Socialist Party.

En waren die Zuidelijke Nederlanden dan volledig frans?

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 7 juni 2013 om 09:55.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 13:07   #115
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
En waren die Zuidelijke Nederlanden dan volledig frans?
Neen. België ook niet trouwens. Uw punt is?

Oud 7 juni 2013, 13:10   #116
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
Waar ter wereld vind men trouwens onderwijs waarvan de onderwijstaal afwisselnd taal A is op paar dagen en taal B op onpaar dagen of iets dergelijks. Want dat is het wat ge bedoelt neem ik aan.
Waar gaat men die leerkrachten vinden?
Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat in elk landsdeel (gemeenschap zoals dat nu heet) verplicht ook de taal van het andere landsdeel moet worden gegeven. Dat betekent bv verplichte lessen Nederlands in Wallonië (in tegenstelling tot het keuzevak dat het nu is) en Brussel.

Een unitaire staat betekent niet een eentalige staat. Het betekent het wegnemen van toekenning van politiek-bestuurlijke bevoegdheden puur op basis van taal, wat in België het geval is sinds de federalisering. Ik vind het persoonlijk belachelijk hoe ingewikkeld en bureaucratisch België geworden is (regeringen en parlementen voor elk klein onderdeel van het land) enkel en alleen vanwege het idiote idee dat elke taalgroep zijn eigen politieke bovenbouw moet krijgen.

Oud 7 juni 2013, 13:33   #117
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat in elk landsdeel (gemeenschap zoals dat nu heet) verplicht ook de taal van het andere landsdeel moet worden gegeven. Dat betekent bv verplichte lessen Nederlands in Wallonië (in tegenstelling tot het keuzevak dat het nu is) en Brussel.

Een unitaire staat betekent niet een eentalige staat. Het betekent het wegnemen van toekenning van politiek-bestuurlijke bevoegdheden puur op basis van taal, wat in België het geval is sinds de federalisering. Ik vind het persoonlijk belachelijk hoe ingewikkeld en bureaucratisch België geworden is (regeringen en parlementen voor elk klein onderdeel van het land) enkel en alleen vanwege het idiote idee dat elke taalgroep zijn eigen politieke bovenbouw moet krijgen.
In Brussel is het Nederlands verplicht de tweede taal. Maar jaar na jaar stelt men vast dat het Nederlands in het Franstalig onderwijs achteruit gaat.

dat ondanks de goede bedoelingen en werkkracht van de leerkrachten Nederlands daar.
Oud 7 juni 2013, 13:40   #118
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
In Brussel is het Nederlands verplicht de tweede taal. Maar jaar na jaar stelt men vast dat het Nederlands in het Franstalig onderwijs achteruit gaat.

dat ondanks de goede bedoelingen en werkkracht van de leerkrachten Nederlands daar.
De kennis van het Frans gaat er ook zienderogen op achteruit, jaar na jaar. Er is nood aan een hervorming en herbevestiging van het belang van tweetaligheid.

Oud 7 juni 2013, 13:42   #119
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kennis van het Frans gaat er ook zienderogen op achteruit, jaar na jaar. Er is nood aan een hervorming en herbevestiging van het belang van tweetaligheid.
dat wordt zelf door Franstalige Brusselse politici gezegd, ja. maar in de praktijk gebeurt er niets, behalve dan het blijven negeren van de taalwetten in Brussel.
Oud 7 juni 2013, 14:31   #120
Bolsjewiek
Minister

Standaard

Citaat:
dat wordt zelf door Franstalige Brusselse politici gezegd, ja. maar in de praktijk gebeurt er niets, behalve dan het blijven negeren van de taalwetten in Brussel.
Ik heb ook nooit gezegd dat ik een voorstander ben van de Franstalige Brusselse politici die momenteel aan de macht zijn. Het regionalisme is helaas ook al vrij hard doorgedrongen bij Brusselse en Waalse politici.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be