Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2013, 17:26   #521
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is nochtans de waarheid. Nederland is altijd een fietsenland geweest. Uit zuinigheid. Voeg daarbij dat Nederland na WO II veel langzamer uit de economische put kroop dan de Belgen. Dat de Nederlanders dus individueel armer waren, en dus meer fietsten. Maar dan fietsten uit besparings- en zuinigheidsoverwegingen.
De bezetting in Nederland onder Seyss-Inquart véél harder geweest dan dat in la Belgique het geval was. Bovendien heeft de oorlog er écht geduurd tot het bittere einde met in 1944-45 een hongerwinter. Er was in Nederland ook veel meer oorlogsschade aan de industrie. Dat verklaart veel omtrent het langzamere herstel na 1945. Die eerste jaren zal zuinigheid er wel een bittere noodzaak geweest zijn.

Maar nu, anno 2013, wordt Nederland om zijn keurige fietsersinfrastructuur alom bewonderd. Het is niet zonder reden dat zoveel Vlamingen héél graag een fietsvakantie in Nederland doorbrengen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 17:27   #522
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Of... de grootste bangerikken. De panikeurs.
Dus... de basis van de fietsgeest werd al gelegd in de 16e eeuw
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 17:30   #523
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Je geeft daarentegen geen antwoord op m'n stelling/vraag
(De gemiddelde Nederlander kon niet over een auto beschikken .. een Belg wel?)
In boeken economie spreekt men nogal eens van het 'Belgisch economisch wonder'. Daarmee bedoelt men dat in 1947 de Belgische economie reeds op hetzelfde peil stond als voor de oorlog. Hetgeen uitzonderlijk vlug was. Nederland bleef nog lange tijd 'sukkelen'. Met alle gevolgen van dien.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 17:41   #524
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De bezetting in Nederland onder Seyss-Inquart véél harder geweest dan dat in la Belgique het geval was. Bovendien heeft de oorlog er écht geduurd tot het bittere einde met in 1944-45 een hongerwinter. Er was in Nederland ook veel meer oorlogsschade aan de industrie. Dat verklaart veel omtrent het langzamere herstel na 1945. Die eerste jaren zal zuinigheid er wel een bittere noodzaak geweest zijn.

Maar nu, anno 2013, wordt Nederland om zijn keurige fietsersinfrastructuur alom bewonderd. Het is niet zonder reden dat zoveel Vlamingen héél graag een fietsvakantie in Nederland doorbrengen.
Was het ook, het bonnensysteem bestond zelfs nog in 1948.
Zelfs schoenen waren op de bon. Grappige anekdote, een oom (timmerman), had desondanks "zijden overhemden". Genaaid door 'm'n tante van .. parachutes.

Niet alleen was er veel kapot gebombardeerd, maar was veel industrieel complex naar Duitsland verdwenen.
De mop over de fiets had tevens te maken met het wegroven van tal van o.a. ook deze en andere zaken.
Klokken werden uit kerken verwijderd, brons voor tanks.
Bij ons heeft de oorlog tevens langer geduurd dan in België, het aantal slachtoffers lag daarnaast een flink stuk hoger
Oud 7 juni 2013, 17:49   #525
Adrian M

Standaard

Citaat:
In boeken economie spreekt men nogal eens van het 'Belgisch economisch wonder'. Daarmee bedoelt men dat in 1947 de Belgische economie reeds op hetzelfde peil stond als voor de oorlog. Hetgeen uitzonderlijk vlug was. Nederland bleef nog lange tijd 'sukkelen'. Met alle gevolgen van dien.
Voeg er dan wel aan toe dat België die start makkelijker heeft kunnen maken dan Nederland .. zie eerdere reactie.
Een start kon men bovendien al maken in 1944, terwijl Nederland pas in mei 1945 bevrijd was.

Plus men had tevens gelijktijdig een kostbare oorlog spelen in Indië
Op een gegeven moment 160.000 man in Indië en gelijktijdig moest hier een flinke legermacht opgebouwd en paraat zijn ivm Russische dreiging
Begin jaren 50 was het defensiebudget dan ook opgelopen naar +30%

Laatst gewijzigd door Adrian M : 7 juni 2013 om 17:50.
Oud 7 juni 2013, 19:11   #526
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of... de grootste bangerikken. De panikeurs.
Tja, de keerzijde van de medaille....
Oud 7 juni 2013, 23:13   #527
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Dus... de basis van de fietsgeest werd al gelegd in de 16e eeuw
Uit een bepaalde (politieke) hoek probeert men daar garen uit te spinnen, maar de zuidelijke Nederlanders (Vlamingen én Walen) hebben uiteindelijk maar weinig bijgedragen tot de Nederlandse cultuur. Na 2 generaties waren ze volledig 'verhollandst'.
Oud 7 juni 2013, 23:51   #528
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit een bepaalde (politieke) hoek probeert men daar garen uit te spinnen, maar de zuidelijke Nederlanders (Vlamingen én Walen) hebben uiteindelijk maar weinig bijgedragen tot de Nederlandse cultuur. Na 2 generaties waren ze volledig 'verhollandst'.
De uit Antwerpen gevluchte inwijkelingen behoorden tot "de Nederlandse cultuur". Ook toen ze nog in Antwerpen woonden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2013, 04:03   #529
Adrian M

Standaard

Citaat:
Eh ...patat? Qua Patat Orbis
Oud 8 juni 2013, 08:51   #530
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De uit Antwerpen gevluchte inwijkelingen behoorden tot "de Nederlandse cultuur". Ook toen ze nog in Antwerpen woonden.
En de Walen? Ook bijgedragen tot de 'Nederlandse cultuur'? Want het waren er heel wat die naar het noorden zijn gevlucht.

Neen, noch de Walen noch Brabanders, noch de Vlamingen hebben bijgedragen. Of toch zeer weinig. Ze werden al vlug verhollandst.

Men heeft die zogenaamde 'bijdragen' van de gevluchte mensen uit het zuiden altijd proberen op te kloppen vanuit een zekere 'Groot-Nederlandse' politieke hoek, maar dat zijn allemaal sprookjes om 'de goede politieke zaak te dienen'. In één woord: geschiedsvervalsing!

Bovendien mogen we nooit vergeten dat heel wat Vlamingen (en Walen) meegeholpen hebben om Antwerpen te verwoesten. Want het leger van Alva recruteerde ijverig in onze gewesten en veel Vlamingen namen dienst om den brode. Slechts 10 �* 12% van het Spaanse leger bestond uit authentieke Spanjaarden... Daarover wordt er altijd zedig gezwegen. En zeker door de would be 'grootnederlanders'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 juni 2013 om 08:58.
Oud 9 juni 2013, 00:28   #531
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, noch de Walen noch Brabanders, noch de Vlamingen hebben bijgedragen. Of toch zeer weinig. Ze werden al vlug verhollandst.
1. Wat is dan wel verhollandst?
2. En als ze verhollandst zouden geweest zijn zouden ze niets meer hebben kunnen bijgedragen hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wiki
In de decennia na de Val van Antwerpen groeide de Nederlandse economie explosief, de handel het meest. Historici spreken van een "economisch wonder". De snelheid en hevigheid van de economische ontwikkelingen zijn tamelijk uniek in de geschiedenis. Belangrijke oorzaken van de groei waren:

1) de stroom van vakbekwame migranten naar het Noorden als gevolg van het verlies van het Zuiden

2)de verovering van het rivierengebied, waardoor de contacten met het
Duitse achterland hersteld werden

3)de blokkades door de Staatse vloot op de Schelde, de Eems en de Vlaamse kust
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de website van de Vlaamse vertegenwoordiging in Den Haag.
Toen in 1585 Antwerpen, veruit de grootste stad in de Lage Landen, door Spaanse troepen werd ingenomen, stortte het verzet in wat nu Vlaanderen heet, ineen. Honderdduizenden Vlamingen en Brabanders vluchtten naar het Noorden – calvinisten, maar ook heel wat katholiek gebleven handelaars en intellectuelen. Hun persoonlijke en financiële inbreng zouden mee de Hollandse en Zeeuwse Gouden Eeuw van de Verenigde Nederlandse Provinciën mogelijk maken. In het Zuiden, dat weer onder, wat milder, Spaans bewind kwam, stokte de economische en intellectuele ontwikkeling.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het oosten
Men heeft die zogenaamde 'bijdragen' van de gevluchte mensen uit het zuiden altijd proberen op te kloppen vanuit een zekere 'Groot-Nederlandse' politieke hoek, maar dat zijn allemaal sprookjes om 'de goede politieke zaak te dienen'. In één woord: geschiedsvervalsing!
De sofisterij die ge hierboven ten beste geeft lijkt me dus eerder geschiedenisvervalsing te zijn, zij het dan vanuit een anti-groot-Nederlandse hoek.

Hoe zou trouwens een marginale strekking als de Grootnederlandse beweging zo een invloed kunnen uitoefenen dat ze erin zou slagen de geschiedenis "op te kloppen"?

Citaat:
Bovendien mogen we nooit vergeten dat heel wat Vlamingen (en Walen) meegeholpen hebben om Antwerpen te verwoesten. Want het leger van Alva recruteerde ijverig in onze gewesten en veel Vlamingen namen dienst om den brode. Slechts 10 �* 12% van het Spaanse leger bestond uit authentieke Spanjaarden... Daarover wordt er altijd zedig gezwegen. En zeker door de would be 'grootnederlanders'.
Het feit dat ge hierboven Walen tussen haakjes plaatst ipv Vlamingen zegt vooral veel over Uzelf.

Let immers op vooral de prominente rol van de Walen in:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse...28Antwerpen%29

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juni 2013 om 00:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2013, 09:45   #532
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
2. En als ze verhollandst zouden geweest zijn zouden ze niets meer hebben kunnen bijgedragen hebben.

De sofisterij die ge hierboven ten beste geeft lijkt me dus eerder geschiedenisvervalsing te zijn, zij het dan vanuit een anti-groot-Nederlandse hoek.

Hoe zou trouwens een marginale strekking als de Grootnederlandse beweging zo een invloed kunnen uitoefenen dat ze erin zou slagen de geschiedenis "op te kloppen"?

Het feit dat ge hierboven Walen tussen haakjes plaatst ipv Vlamingen zegt vooral veel over Uzelf.

Let immers op vooral de prominente rol van de Walen in:
Als u mij één degelijk voorbeeld kunt geven waaruit zou moeten blijken dat gevluchte mensen uit het zuiden toen, een grote invloed hadden op de Hollandse cultuur, dan zou ik het graag vernemen. Behalven een klein aantal zuid-Nederlandse woorden (en dan moet men ze met een vergrootglas zoeken) hebben de gevluchte Vlamingen maar weinig invloed uitgestraald.

Maar goed, misschien hebt u een degelijk voorbeeld. Ik ben benieuwd.
Oud 9 juni 2013, 09:58   #533
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het feit dat ge hierboven Walen tussen haakjes plaatst ipv Vlamingen zegt vooral veel over Uzelf.Let immers op vooral de prominente rol van de Walen in:

Als ik 'de Walen' tussen haakjes zet, heeft dat niets vandoen met datgene wat u insinueert. Ik zeg alleen dat de Antwerpenaren ook zijn moeten gaan vluchten omdat Nederlandssprekende Zuiderlingen hun stad meehielpen belegeren en verwoesten. Dat zijn de feiten. En dit om de heel eenvoudige redenen dat de kapiteins van Alva manschappen recruteerden overal waar ze maar konden. En dus ook in de Vlaamssprekende streken. Dat lijkt me trouwens nogal vanzelfsprekend.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juni 2013 om 09:59.
Oud 9 juni 2013, 11:04   #534
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als u mij één degelijk voorbeeld kunt geven waaruit zou moeten blijken dat gevluchte mensen uit het zuiden toen, een grote invloed hadden op de Hollandse cultuur, dan zou ik het graag vernemen.
IK heb twee citaten geplaatst waabij gesteld wordt dat de Zuuidnederlanders weldegelijk medebepalend waren voor het ontstaan van de Gouden Eeuw.

Als U mij één citaat kunt aanhalen waaruit het tegendeel blijkt dan zou ik het graag vernemen.
Oud 9 juni 2013, 11:07   #535
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als ik 'de Walen' tussen haakjes zet, heeft dat niets vandoen met datgene wat u insinueert. Ik zeg alleen dat de Antwerpenaren ook zijn moeten gaan vluchten omdat Nederlandssprekende Zuiderlingen hun stad meehielpen belegeren en verwoesten. Dat zijn de feiten. En dit om de heel eenvoudige redenen dat de kapiteins van Alva manschappen recruteerden overal waar ze maar konden. En dus ook in de Vlaamssprekende streken. Dat lijkt me trouwens nogal vanzelfsprekend.
Dat is - in principe - vanzelfsprekend, alleen blijkt uit het Wikistuk terzake dat de Walen blijkbaar in dit geval wél oververtegenwoordigd waren....
Ik ben benieuw naar een bron die dit zou tegenspreken.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juni 2013 om 11:07.
Oud 9 juni 2013, 11:29   #536
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is - in principe - vanzelfsprekend, alleen blijkt uit het Wikistuk terzake dat de Walen blijkbaar in dit geval wél oververtegenwoordigd waren....
Ik denk eerder dat de Duitse huurlingen de grootste groep waren die meevochten met Alva. Dat er Walen meevochten, heb ik nooit ontkend. Ik vermeld het zelfs. Maar men zwijgt altijd als vermoord over het feit dat er ook een substantieel aantal Nederlandssprekenden meevochten met Alva. Dat ook zij meededen aan de plundering en verwoesting van Antwerpen. En dat bijgevolg Antwepen voor een stuk verwoest werden door wat wij nu in onze tijd 'Vlamingen' noemen. En dat het punt dat ik wilde aanstippen.
Oud 9 juni 2013, 11:31   #537
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk eerder dat de Duitse huurlingen de grootste groep waren die meevochten met Alva. Dat er Walen meevochten, heb ik nooit ontkend. Ik vermeld het zelfs. Maar men zwijgt altijd als vermoord over het feit dat er ook een substantieel aantal Nederlandssprekenden meevochten met Alva. Dat ook zij meededen aan de plundering en verwoesting van Antwerpen. En dat bijgevolg Antwerpen voor een stuk verwoest werd door mensen die wij nu in onze tijd 'Vlamingen' noemen. En dat is het punt dat ik wilde aanstippen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juni 2013 om 11:37.
Oud 9 juni 2013, 11:32   #538
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
IK heb twee citaten geplaatst waabij gesteld wordt dat de Zuuidnederlanders weldegelijk medebepalend waren voor het ontstaan van de Gouden Eeuw.

Als U mij één citaat kunt aanhalen waaruit het tegendeel blijkt dan zou ik het graag vernemen.
En kunt u die dan nog eens herhalen? Kwestie van de gegrondheid van uw beweringen na te gaan. Want u beweert nogal vlug zo van die dingen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juni 2013 om 11:33.
Oud 9 juni 2013, 12:40   #539
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn minder verkeersongelukken in Nederland omdat de Nederlanders trager rijden uit zuinigheid. Niet omdat ze beter rijden. En dat er meer fietsen zijn in Nederland en dus ook een betere infrastrucuur terzake, is te wijten aan het feit dat de Nederlanders sinds mensenheugenis fietsen uit dezelfde soort zuinigheid. Niet omdat ze wetens en willens hun tijd vooruit wilden zijn.
Bah, zulke walgelijke racistische opmerkingen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2013, 12:44   #540
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De economische collaboratie van de Brusselse Haute-Finance en de Waalse staal- en wapenbaronnen hebben de Société Générale en het koningshof gered. Zij warden bejubeld na de oorlog.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be