![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar nu, anno 2013, wordt Nederland om zijn keurige fietsersinfrastructuur alom bewonderd. Het is niet zonder reden dat zoveel Vlamingen héél graag een fietsvakantie in Nederland doorbrengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#522 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#523 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In boeken economie spreekt men nogal eens van het 'Belgisch economisch wonder'. Daarmee bedoelt men dat in 1947 de Belgische economie reeds op hetzelfde peil stond als voor de oorlog. Hetgeen uitzonderlijk vlug was. Nederland bleef nog lange tijd 'sukkelen'. Met alle gevolgen van dien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#524 | |
|
![]() Citaat:
Zelfs schoenen waren op de bon. Grappige anekdote, een oom (timmerman), had desondanks "zijden overhemden". Genaaid door 'm'n tante van .. parachutes. Niet alleen was er veel kapot gebombardeerd, maar was veel industrieel complex naar Duitsland verdwenen. De mop over de fiets had tevens te maken met het wegroven van tal van o.a. ook deze en andere zaken. Klokken werden uit kerken verwijderd, brons voor tanks. Bij ons heeft de oorlog tevens langer geduurd dan in België, het aantal slachtoffers lag daarnaast een flink stuk hoger |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |
|
![]() Citaat:
Een start kon men bovendien al maken in 1944, terwijl Nederland pas in mei 1945 bevrijd was. Plus men had tevens gelijktijdig een kostbare oorlog spelen in Indië Op een gegeven moment 160.000 man in Indië en gelijktijdig moest hier een flinke legermacht opgebouwd en paraat zijn ivm Russische dreiging Begin jaren 50 was het defensiebudget dan ook opgelopen naar +30% Laatst gewijzigd door Adrian M : 7 juni 2013 om 17:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#526 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tja, de keerzijde van de medaille....
![]() |
#527 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit een bepaalde (politieke) hoek probeert men daar garen uit te spinnen, maar de zuidelijke Nederlanders (Vlamingen én Walen) hebben uiteindelijk maar weinig bijgedragen tot de Nederlandse cultuur. Na 2 generaties waren ze volledig 'verhollandst'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#528 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De uit Antwerpen gevluchte inwijkelingen behoorden tot "de Nederlandse cultuur". Ook toen ze nog in Antwerpen woonden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, noch de Walen noch Brabanders, noch de Vlamingen hebben bijgedragen. Of toch zeer weinig. Ze werden al vlug verhollandst. Men heeft die zogenaamde 'bijdragen' van de gevluchte mensen uit het zuiden altijd proberen op te kloppen vanuit een zekere 'Groot-Nederlandse' politieke hoek, maar dat zijn allemaal sprookjes om 'de goede politieke zaak te dienen'. In één woord: geschiedsvervalsing! Bovendien mogen we nooit vergeten dat heel wat Vlamingen (en Walen) meegeholpen hebben om Antwerpen te verwoesten. Want het leger van Alva recruteerde ijverig in onze gewesten en veel Vlamingen namen dienst om den brode. Slechts 10 �* 12% van het Spaanse leger bestond uit authentieke Spanjaarden... Daarover wordt er altijd zedig gezwegen. En zeker door de would be 'grootnederlanders'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 juni 2013 om 08:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#531 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. En als ze verhollandst zouden geweest zijn zouden ze niets meer hebben kunnen bijgedragen hebben. ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe zou trouwens een marginale strekking als de Grootnederlandse beweging zo een invloed kunnen uitoefenen dat ze erin zou slagen de geschiedenis "op te kloppen"? Citaat:
Let immers op vooral de prominente rol van de Walen in: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse...28Antwerpen%29
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juni 2013 om 00:55. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#532 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed, misschien hebt u een degelijk voorbeeld. Ik ben benieuwd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#533 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik 'de Walen' tussen haakjes zet, heeft dat niets vandoen met datgene wat u insinueert. Ik zeg alleen dat de Antwerpenaren ook zijn moeten gaan vluchten omdat Nederlandssprekende Zuiderlingen hun stad meehielpen belegeren en verwoesten. Dat zijn de feiten. En dit om de heel eenvoudige redenen dat de kapiteins van Alva manschappen recruteerden overal waar ze maar konden. En dus ook in de Vlaamssprekende streken. Dat lijkt me trouwens nogal vanzelfsprekend. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juni 2013 om 09:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#534 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als U mij één citaat kunt aanhalen waaruit het tegendeel blijkt dan zou ik het graag vernemen. Maar goed, misschien hebt u een degelijk voorbeeld. Ik ben benieuwd. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#535 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben benieuw naar een bron die dit zou tegenspreken.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juni 2013 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk eerder dat de Duitse huurlingen de grootste groep waren die meevochten met Alva. Dat er Walen meevochten, heb ik nooit ontkend. Ik vermeld het zelfs. Maar men zwijgt altijd als vermoord over het feit dat er ook een substantieel aantal Nederlandssprekenden meevochten met Alva. Dat ook zij meededen aan de plundering en verwoesting van Antwerpen. En dat bijgevolg Antwepen voor een stuk verwoest werden door wat wij nu in onze tijd 'Vlamingen' noemen. En dat het punt dat ik wilde aanstippen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk eerder dat de Duitse huurlingen de grootste groep waren die meevochten met Alva. Dat er Walen meevochten, heb ik nooit ontkend. Ik vermeld het zelfs. Maar men zwijgt altijd als vermoord over het feit dat er ook een substantieel aantal Nederlandssprekenden meevochten met Alva. Dat ook zij meededen aan de plundering en verwoesting van Antwerpen. En dat bijgevolg Antwerpen voor een stuk verwoest werd door mensen die wij nu in onze tijd 'Vlamingen' noemen. En dat is het punt dat ik wilde aanstippen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juni 2013 om 11:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#538 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juni 2013 om 11:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#539 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#540 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |