Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2013, 11:19   #21
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hoe gaat men vaststellen dat men niet om beurt geritst heeft ?
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de rechtse rij twee of meer auto’s na elkaar zal voorlaten.
Overal camera's. Niets te verbergen, niets te vrezen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 11:29   #22
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe gaat men vaststellen dat men niet om beurt geritst heeft ?
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de rechtse rij twee of meer auto’s na elkaar zal voorlaten.
Bij een ongeval kan ik me voorstellen dat er -verkeerstechnisch- weinig discussie kan optreden over aansprakelijkheid.

Overtredingen -zonder ongevallen- zullen slechts vastgesteld én beboet kunnen worden door bevoegde verbalisanten.

Maar ik geloof nooit dat dit een hoge prioriteit bij deze bevoegde mensen zou kunnen worden. Ik denk dat de boete vooral beschouwd dient te worden als een stok achter de deur om bij de meeste mensen een serieuze mentaliteitsverandering af te dwingen.
Oud 12 juni 2013, 11:32   #23
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de praktijk komt het er op neer dat de wachtende rij voorbijgereden wordt,
En daar is niks mis mee.

Citaat:
zelfs gebruikmakend van voorsorteerstroken.
Dat is dan wel weer een probleem.

Zelf rij ik vaak van de R0 (komende uit richting Waterloo) de E40 op. Daarbij blijf ik meestal zo rechts mogelijk, steeds het rijvak volgend tot op het einde om dan pas in te voegen (zoals het hoort). Wanneer de rechts rijstrook verandert in een afrit-voorsorteerstrook voor Sterrebeek (aanduiding op het bord boven de rijweg en witte pijlen op het asfalt), probeer ik asap een rijvak op te schuiven. Maar daar zijn er inderdaad nog veel te veel die ook daar tot op het einde rijden en dan pas invoegen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 11:34   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Bij een ongeval kan ik me voorstellen dat er -verkeerstechnisch- weinig discussie kan optreden over aansprakelijkheid.
Ik dus niet.
Maar ik kan mij voorstellen dat ge het ons duidelijk zult maken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 11:35   #25
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In de praktijk komt het er op neer dat de wachtende rij voorbijgereden wordt, zelfs gebruikmakend van voorsorteerstroken.
Niemand zal bezwaar hebben om te ritsen wanneer twee rijstroken die gelijktijdig aanschuiven.
Op de voorsorteerstrook voor links afslaan blijven rijden, en dan op het laatste moment toch je tussen de wachtende rij auto's wringen om naar rechts af te slaan heeft niets met ritsen te maken.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 11:53   #26
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dus niet.
Maar ik kan mij voorstellen dat ge het ons duidelijk zult maken.
Omdat de nieuwe wetgeving zeer duidelijk zou stellen dat de auto die zich van het linkse naar het rechtse rijvak begeeft voorrang zal hebben op het voertuig dat zich op het rechtse rijvak bevindt.
Als er dan een aanrijding gebeurt, valt men terug op dit artikel.
Klaar.
Oud 12 juni 2013, 12:27   #27
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Als je nu van rijstrook verandert, dien je voorrang te geven aan hen die zich reeds op dat nieuwe rijstrook bevinden. Lijkt me logisch.
Die logica wordt bij het ritsen overboord gegooid om het ritsen verkeersmakkelijker te maken.
Er zijn al langer minstens 2 arresten bij Cassatie, die stellen dat bij een wegvallende rijstrook er géén sprake is van verandering van rijstrook of enig ander maneuver, waardoor de meeste rechts rijdende bestuurder voorrang geniet.

De meest rechts rijdende bestuurder, die ingevolge de aangebrachte signalisatie verplicht is zich met zijn voertuig van de wegvallende rechterrijstrook in de voor hem links gelegen rijstrook te bewegen, geniet voorrang door doorgang; in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links van deze bestuurder, die in die rijbeweging steeds zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijft, geen verandering van rijstrook of maneuver uit. (Hof van Cassatie, rolnummer C990341N , 24/11/2000)

Het kan bijvoorbeeld ook om rijstrookverminderingspijlen gaan:

Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement . (HvC 22/10/2002)

Laatst gewijzigd door lohabra : 12 juni 2013 om 12:29.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 13:51   #28
Midas
Partijlid

Midas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waardoor -begrijp ik uit het artikel uit de papieren editie van Het Laatste Nieuws- ook de aansprakelijkheid omgedraaid wordt.
Hij die op het rechtse rijvak rijdt en de linkse ritser niet laat invoegen heeft NU het gelijk nog aan zijn kant.
Vanaf 2014 wordt dit omgedraaid. Dan zal de rechtse rijder verplicht worden om de linkse ritser te laten invoegen. Bij een ongeval wordt deze rechtse rijder niet alleen beboet met 110 euro maar wordt hij ook automatisch aansprakelijk gesteld voor de aanrijding.
Alsmaar meer betuttelende regels, alsmaar meer uitzonderingen op de bestaande regels, alsmaar meer en hogere boetes ... pfff

Het komt er dus op neer om voortaan dan zoveel als mogelijk LINKS te rijden, om wettelijk gezien het meest in het voordeel te zijn bij betwistingen en aanrijdingen bij het ritsen volgens de nieuwe regels.

Het is genoteerd ...
Midas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 14:02   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat de nieuwe wetgeving zeer duidelijk zou stellen dat de auto die zich van het linkse naar het rechtse rijvak begeeft voorrang zal hebben op het voertuig dat zich op het rechtse rijvak bevindt.
Als er dan een aanrijding gebeurt, valt men terug op dit artikel.
Klaar.
Dat heeft ook niets met ritsen te maken.
Dan moet de op het rechter rijvak rijdende wagens alle links rijdende wagens laten voorgaan.
Oud 12 juni 2013, 16:01   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
HLN.be

E I N D E L I J K wordt dit in een wetgevend kader gegoten.

Tot nu toe stoelde dit enkel en alleen op hoffelijkheid.
Maar de praktijk leerde dat er van die hoffelijkheid ten velde bijna niks te bespeuren viel.
...

Eigenlijk erg eh dat hoffelijkheid wettelijk dient afgedwongen te worden.

E I N D E L I J K
Idd, eindelijk of zowat 13 jaar na Duitsland en 9 jaar na Oostenrijk, als het in 2014 BE-wet wordt...

Waarom niet onmiddellijk ?

D en A hebben die wet ook uiteindelijk ingevoerd omdat hoffelijkheid niet werkt, zeker als de modale bestuurder-betweter het niet wil begrijpen.

Naja we zijn het gewend (politieke achterlijkheid ?) dat er pas verkeerswetten komen minstens zo´n 10 jaar na D-wetten of andere vb-landen.

Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Rei%C3%...hlussverfahren

Das Verhalten bei Engstellen ist im Allgemeinen in der straßenverkehrsordnung des jeweiligen Landes geregelt.

„Ist auf Straßen mit mehreren Fahrstreifen für eine Richtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder endet ein Fahrstreifen, so ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der Übergang auf den benachbarten Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, daß sich diese Fahrzeuge unmittelbar vor Beginn der Verengung jeweils im Wechsel nach einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug einordnen können (Reißverschlußverfahren).“
– Deutschland: § 7 Abs. 4 StVO

„Wenn auf Straßen mit mehr als einem Fahrstreifen für die betreffende Fahrtrichtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder nicht zulässig ist oder ein Fahrstreifen endet, ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der Wechsel auf den zunächst gelegen verbleibenden Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, dass diese Fahrzeuge jeweils im Wechsel einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug nachfolgen können (Reißverschlusssystem).“
– Österreich: § 11 Abs. 5 StVO

Laatst gewijzigd door Micele : 12 juni 2013 om 16:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 16:10   #31
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waardoor -begrijp ik uit het artikel uit de papieren editie van Het Laatste Nieuws- ook de aansprakelijkheid omgedraaid wordt.
Hij die op het rechtse rijvak rijdt en de linkse ritser niet laat invoegen heeft NU het gelijk nog aan zijn kant.
Vanaf 2014 wordt dit omgedraaid. Dan zal de rechtse rijder verplicht worden om de linkse ritser te laten invoegen. Bij een ongeval wordt deze rechtse rijder niet alleen beboet met 110 euro maar wordt hij ook automatisch aansprakelijk gesteld voor de aanrijding.
Laatst liet ik iemand ritsen vanaf de linkerrijstrook die door wegeniswerken wegviel. Een andere automobilist haalde mij nog gauw in om mee te ritsen met diegene die ik tussen mij en mijn voorganger had doorgelaten. Ik moest vol in de remmen (en met mij mijn achterliggers) om een ongeval te voorkomen. Als zoiets in de toekomst zou gebeuren met een botsing als gevolg verwacht ik een langdurig juridisch getouwtrek, want ik zou het niet pikken dat ik aansprakelijk zou zijn omdat er twee tegelijkertijd willen ritsen.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 12 juni 2013 om 16:13.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 16:16   #32
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Laatst liet ik iemand ritsen vanaf de linkerrijstrook die door wegeniswerken wegviel. Een andere automobilist haalde mij nog gauw in om mee te ritsen met diegene die ik tussen mij en mijn voorganger had doorgelaten. Ik moest vol in de remmen (en met mij mijn achterliggers) om een ongeval te voorkomen. Als zoiets in de toekomst zou gebeuren met een botsing als gevolg verwacht ik een langdurig juridisch getouwtrek, want ik zou het niet pikken dat ik aansprakelijk zou zijn omdat er twee tegelijkertijd willen ritsen.
Precies wat ik bedoelde in post #20.
Oud 12 juni 2013, 16:27   #33
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Precies wat ik bedoelde in post #20.
Die twee rijstroken waren dan nog gescheiden door een volle witte lijn over een afstand van minstens 20 meter tot aan de versmalling ipv een onderbroken witte lijn. Dat tweetal had zelfs eerder moeten ritsen dan vlak voor de versmalling.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 16:35   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Als zoiets in de toekomst zou gebeuren met een botsing als gevolg verwacht ik een langdurig juridisch getouwtrek, want ik zou het niet pikken dat ik aansprakelijk zou zijn omdat er twee tegelijkertijd willen ritsen.
Een ritswet �* la D of A verplicht om beurten te ritsen, dus één per één. Probleem opgelost.

Borden maken het ritsen duidelijk:

- men nadert een versmalling die ligt op goed 200 m, ritsen pas toegelaten na 200 m:

ttz vanaf dit bord - xx- meter voor de versmalling- ritsen en laten ritsen:
Oud 12 juni 2013, 16:37   #35
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Soms rij ik alleen op de rechterstrook, komt er zo'n cowboy achteraan op de linkerbaan die toch persé vóór wil alvorens naar rechts te gaan, ook al zit ik bijna vlak op de samenvloeïng. Dus gaat die nog even goed versnellen om me toch nog te passeren en dan bijna van de baan te rijden.
Al meer dan eens gebeurd als ik van de R0 de E19 naar Antwerpen oprij.
En bij ongeval zou ik in fout zijn ?
Oud 12 juni 2013, 16:46   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Soms rij ik alleen op de rechterstrook, komt er zo'n cowboy achteraan op de linkerbaan die toch persé vóór wil alvorens naar rechts te gaan, ook al zit ik bijna vlak op de samenvloeïng. Dus gaat die nog even goed versnellen om me toch nog te passeren en dan bijna van de baan te rijden.
Al meer dan eens gebeurd als ik van de R0 de E19 naar Antwerpen oprij.
En bij ongeval zou ik in fout zijn ?
Natuurlijk niet; de ritswet is duidelijk alleen bij een zekere graad van fileverkeer op minstens 2 rijstroken voor een versmalling, en net voor de versmalling haalt men niet meer in maar ritst men erachter.

Aangezien dit niet zo was, je reedt zelfs alleen op de rechterstrook, doet die cowboy: 1e een gevaarlijk maneuver (Art 12.4 en moet dus voorrang verlenen) en 2e misacht de inhaalregel Art 16.4. en 3e...

Hier staat zowat alles in:
http://www.lokalepolitie.be/5372/kor...t-verkeer.html

Laatst gewijzigd door Micele : 12 juni 2013 om 17:01.
Oud 12 juni 2013, 17:00   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ga maar eens ritsen met vrachtwagens.
Oud 12 juni 2013, 17:06   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ga maar eens ritsen met vrachtwagens.
Gaat ook. Die ziet men immers veel beter.

De meeste truckers kennen dat immers van het buitenland.

Vrachtwagens moeten (in Be) in de regel trouwens 50 meter -onderling- veiligheidsafstand laten, men kan zelfs aan 90 kmh ritsen en laten ritsen.

In principe zal men vrachtwagens op het linkervak zelden zien wegens diverse inhaalverbod(en).

Laatst gewijzigd door Micele : 12 juni 2013 om 17:12.
Oud 12 juni 2013, 17:33   #39
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Natuurlijk niet; de ritswet is duidelijk alleen bij een zekere graad van fileverkeer op minstens 2 rijstroken voor een versmalling, en net voor de versmalling haalt men niet meer in maar ritst men erachter.

Aangezien dit niet zo was, je reedt zelfs alleen op de rechterstrook, doet die cowboy: 1e een gevaarlijk maneuver (Art 12.4 en moet dus voorrang verlenen) en 2e misacht de inhaalregel Art 16.4. en 3e...

Hier staat zowat alles in:
http://www.lokalepolitie.be/5372/kor...t-verkeer.html
Ja maar in de artikelen die ik in de online kranten hierover gelezen heb, zie ik enkel een verandering van de voorrangsregel. Ik heb niets gezien over een verbod om in te halen of verplichting om alternerend te ritsen. Vandaar dat deze "wet" zoals ze in de media gebracht wordt, me een onbehaaglijk gevoel geeft.

bijv. http://www.standaard.be/cnt/DMF20130612_00619801
Oud 12 juni 2013, 19:08   #40
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

dit is gewoon weer een excuus om mensen 110 euro af te persen voor 10 seconden verstrooidheid
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be