Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2013, 11:31   #61
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Parsprototem.

Wat is het alternatief. Je kan niet beletten dat er in je straat "anderstaligen" wonen. Ze zijn er, en als je daar niet mee kan leven dan ben jij de enige die er een maagzweer of depressie aan overhoudt.

Wat wil je ? Een vertrouwde omgeving ? Waar ieder hetzelfde dialect spreekt?

Ik vind dat jij uit een pedagogische wereld wel iets breder mag denken.
Ik mag veronderstellen dat U meer dan vijf talen spreekt en begrijpt? en dat je van plan bent om asap de taal van je nieuwe buren te leren om sociaal contact te verkrijgen?

Of ben je zo'n eenzaat die dertig jaar in een buurt kan wonen zonder één woord met de buren te hebben gewisseld?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 12:37   #62
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik mag veronderstellen dat U meer dan vijf talen spreekt en begrijpt? en dat je van plan bent om asap de taal van je nieuwe buren te leren om sociaal contact te verkrijgen?

Of ben je zo'n eenzaat die dertig jaar in een buurt kan wonen zonder één woord met de buren te hebben gewisseld?
Circe. Zwijg gewoon. Je spartelt als een vis op het droge.
Wat talen betreft. In het Frans en het Engels kan ik mijn straatgenoten best doorgaans overtreffen. De communicatie is goed. De Marokkanen vinden mijn West-Vlaams dialect soms vreemd, en toch best te genieten. Zelfs de bakker, de beenhouwer, en zelfs de kassière in den Unic.

Circe. Wat is je punt uiteindelijk.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 12:53   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Parsprototem.

Wat is het alternatief. Je kan niet beletten dat er in je straat "anderstaligen" wonen. Ze zijn er, en als je daar niet mee kan leven dan ben jij de enige die er een maagzweer of depressie aan overhoudt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik vraag mij af wat jij wilt.
Dat de oorspronkelijke bewoners een andere taal leert naargelang de nationaliteiten van de nieuwe bewoners ?
Mij lijkt het inderdaad het gemakkelijkst als iedereen de taal leert van het land waar ze gaan wonen.
Bobke. Ik vind het nobel dat je Parsprototem verdedigt en in haar naam wilt spreken. Ik vind ook dat Parsprototem haar talenkennis iets socialer mag gebruiken.
Bobke. spreek voor jezelf aub.
Oud 13 juni 2013, 13:26   #64
Belask0
Banneling

Standaard

t'is nix , ik pas me wel aan ~~
Belask0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 13:30   #65
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Belask0 Bekijk bericht
Euh ???
Oud 13 juni 2013, 13:47   #66
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Ongetemde Leeuw's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Belask0 Bekijk bericht
Citaat:
Euh ???
Rudy snapt de mop niet
Oud 13 juni 2013, 13:52   #67
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw Bekijk bericht
Rudy snapt de mop niet
sorry schat. het onderwerp is toch niet al grap bedoeld. of wel soms. spendeer anders wat meer tijd op facebook als je enkel wat aandacht zoekt.

Laatst gewijzigd door Rudy : 13 juni 2013 om 13:56.
Oud 13 juni 2013, 13:53   #68
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik vraag mij af wat jij wilt.
Dat de oorspronkelijke bewoners een andere taal leert naargelang de nationaliteiten van de nieuwe bewoners ?
Mij lijkt het inderdaad het gemakkelijkst als iedereen de taal leert van het land waar ze gaan wonen.
Zelfs als ze iets of wat Nederlands of Frans of Engels kennen, is het probleem gewoon dat ze noch met elkaar (de verschillende buren) noch met mij willen communiceren zoals wij het hier gewoon zijn. Het is elk gezin voor zichzelf. De kinderen van het ene gezin mogen niet communiceren, laat staan spelen met elkaar. De ouders wisselen de speeltijden in de tuin met hun kinderen af.

Ik vermoed dat het is omdat de ene soenniet is, de andere sjihiet en de andere misschien nog iets anders, ofwel de origine van het land en de origine van de cultuur.
De vrouwen hebben ook geen contact met elkaar.

Zij kennen alleen het gezin en daarbuiten is er niks mogelijk of gewenst.; tenzij het iets opbrengt natuurlijk.

Met de jaren ben ik allergisch geworden aan die sfeer en vlucht dus weg.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 13 juni 2013 om 13:55.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 14:06   #69
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Zelfs als ze iets of wat Nederlands of Frans of Engels kennen, is het probleem gewoon dat ze noch met elkaar (de verschillende buren) noch met mij willen communiceren zoals wij het hier gewoon zijn. Het is elk gezin voor zichzelf. De kinderen van het ene gezin mogen niet communiceren, laat staan spelen met elkaar. De ouders wisselen de speeltijden in de tuin met hun kinderen af.

Ik vermoed dat het is omdat de ene soenniet is, de andere sjihiet en de andere misschien nog iets anders, ofwel de origine van het land en de origine van de cultuur.
De vrouwen hebben ook geen contact met elkaar.

Zij kennen alleen het gezin en daarbuiten is er niks mogelijk of gewenst.; tenzij het iets opbrengt natuurlijk.

Parsprototem. Wat kan je die vrouwen verwijten ? Ik verwijt ze niets. Niemand die zegt dat de sjiitische vrouw geïnteresseerd is in contact met de soennitische moeder. Hoe komt dit ? Ze hebben allen iets gemeenschappelijks: het zijn moeders. Hebben kindjes gebaard. Lieve kinderen. En toch.

Parsprototem. Ik vraag mij al jaren af waarom moekes niet gewoonweg wat solidairder kunnen zijn, in plaats van elkaar de kop af te bijten, en toch ondertussen vinden dat die venten de formele schietschijf zijn.
Oud 13 juni 2013, 14:08   #70
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ah ...
Oud 13 juni 2013, 14:27   #71
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij al jaren af waarom moekes niet gewoonweg wat solidairder kunnen zijn, in plaats van elkaar de kop af te bijten, en toch ondertussen vinden dat die venten de formele schietschijf zijn.
ik woon in een monoculturele straat waar �*lle moekes solidair zijn/waren, de kinderen samen opgroeiden, op onze pleintjes speelden, bij elkaar de tuin kwamen overhoop zetten en dan naar het volgende huis vertrokken. Nu zijn de kinderen allemaal het huis uit (of volwassenen op hotel mama) en wij zijn nog steeds zéér solidair en sociaal met elkaar in de omgang.
De enige die er "niet bij hoort" zijn/waren onze chinese buren die na dertig jaar nog steeds geen Nederlands spraken (de kinderen wel, perfect geintegreerd op één generatie, maar die waren al lang de deur uit. Het communicatieprobleem nam grote proporties aan toen de vrouw was overleden en de man op 92 nog alleen woonde, zichzelf regelmatig buitensloot en met niemand kon communiceren. Ik was de enige link met zijn zoon, andere buren probeerden hem met gebarentaal te helpen. enfin, de man is nu ook overleden. Ik heb totaal niks tegen aziatische (chinese/taiwanese/japanse) nieuwe buren maar we hopen allen op een betere communicatie.
Ik denk dat Parsprototem wel weet wat ik bedoel.

ps.: we wonen natuurlijk niet in een sociale woning, anders was ik vast in de minderheid in deze Antwerpse randgemeente.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 13 juni 2013 om 14:29.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 14:57   #72
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Parsprototem.

Ik wil me gewoon een beetje thuis voelen als ik thuiskom.

Een week geleden zat ik opnieuw in de Limburg, in het bosgedeelte en opeens stak de buurvrouw haar hoofd boven de houten schutting. We kenden elkaar niet maar hebben zeker een half uur met elkaar gebabbeld over soorten bomen, over het kappen van doden bomen, over 'onze geit' en haar geiten, en dat als ik mest nodig had voor de moestuin ik ponymest bij haar mocht komen halen. Dan breng ik een plantje mee, dacht ik.

Normaal sociaal verkeer, Rudy. Ik heb niet naar eenvoudige Nederlandse woorden moeten zoeken (dat ben ik zo beu), ik heb mijn zinsconstructies niet moeten vereenvoudigen tot op kleuterniveau (ik ben dat zo beu) en die vrouw vond het niet raar dat ik als vrouw in het bos zit te tuinieren met allerlei experimenten zoals de kiwibes en topinamboer e.a.

Waar ik woon ben ik al raar omdat ik een perkje omspit of een tak snoei. Er met een glas wijn op een stoel zitten en te genieten van je werk en de zon, is not done.
Oud 13 juni 2013, 15:09   #73
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Ongetemde Leeuw's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Citaat:
sorry schat. het onderwerp is toch niet al grap bedoeld. of wel soms. spendeer anders wat meer tijd op facebook als je enkel wat aandacht zoekt.
Ai Rudy toch, al die assertiviteit. Nee het onderwerp is geen grap, maar je moet niet altijd serieus rondlopen he, da's slecht voor uw tikker
Oud 13 juni 2013, 15:21   #74
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Parsprototem. Wat kan je die vrouwen verwijten ? Ik verwijt ze niets. Niemand die zegt dat de sjiitische vrouw geïnteresseerd is in contact met de soennitische moeder. Hoe komt dit ? Ze hebben allen iets gemeenschappelijks: het zijn moeders. Hebben kindjes gebaard. Lieve kinderen. En toch.

Parsprototem. Ik vraag mij al jaren af waarom moekes niet gewoonweg wat solidairder kunnen zijn, in plaats van elkaar de kop af te bijten, en toch ondertussen vinden dat die venten de formele schietschijf zijn.
Ik stel alleen maar vast dat zelfs de vrouwen niet met elkaar praten.

Wrijf hen het gebrek aan solidariteit maar aan. Aan mijn allerlaatste nieuwe Somalische of Ethiopische buurvrouw heb ik vorig jaar een bakje vers geplukte frambozen gegeven. Ik hoopte dat zij misschien een aangenamere instelling zouden hebben. Neen, dus. Het enige contact was dus vorig jaar met de frambozen, op mijn initiatief.
't Is ook het allerlaatste initiatief dat ik genomen heb.
Oud 13 juni 2013, 15:27   #75
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Het is weer eens iemand van de NVA die de gewone waarheid op tafel moet gooien! De anderen durven hier blijkbaar het woordje "vreemdelingen/migratie" niet uitspreken!
Hoe lang zal het moeten duren vooraleer men niets anders meer zal kunnen dan toegeven dat het vat vol is en er geen vreemdelingen meer bijkunnen maar eerder een pak ervan moeten verdwijnen?
Tot de maatschappij volledig "op zijn gat zit" en er geen geld meer is om de "gewone" Belgen die hier generaties hebben geleefd, gewoond, gewerkt en bijdragen betaalt voor alles en nog wat ook niets meer zullen kunnen krijgen??? Racisme noemen sommigen dat?
Dus het feit dat er veel te weinig sociale woningen worden gebouwd is plots de schuld van de migranten? Het feit dat gemeentes miljoenen weggooien aan zinloze prestigeprojecten in plaats van in nodige zaken zoals behuizing te investeren heeft er zeker niks mee te maken...

Dus de vreemdelingen dan maar buitengooien. Natuurlijk. Maar dan zitten we later nog met het probleem van de steeds groeiende levensverwachting, en opnieuw met een tekort aan woningen. Wat gaan we dan doen? Laten we alle 65-plussers buitengooien! Dat grijs gespuis dat aan onze sociale zekerheid vreet!

Ik geef toe, met uw demagogische taal kunt u wel degelijk een bende hersenloze volgelingen ophitsen, daar twijfel ik niet aan.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 15:28   #76
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik woon in een monoculturele straat waar �*lle moekes solidair zijn/waren, de kinderen samen opgroeiden, op onze pleintjes speelden, bij elkaar de tuin kwamen overhoop zetten en dan naar het volgende huis vertrokken. Nu zijn de kinderen allemaal het huis uit (of volwassenen op hotel mama) en wij zijn nog steeds zéér solidair en sociaal met elkaar in de omgang.
De enige die er "niet bij hoort" zijn/waren onze chinese buren die na dertig jaar nog steeds geen Nederlands spraken (de kinderen wel, perfect geintegreerd op één generatie, maar die waren al lang de deur uit. Het communicatieprobleem nam grote proporties aan toen de vrouw was overleden en de man op 92 nog alleen woonde, zichzelf regelmatig buitensloot en met niemand kon communiceren. Ik was de enige link met zijn zoon, andere buren probeerden hem met gebarentaal te helpen. enfin, de man is nu ook overleden. Ik heb totaal niks tegen aziatische (chinese/taiwanese/japanse) nieuwe buren maar we hopen allen op een betere communicatie.
Ik denk dat Parsprototem wel weet wat ik bedoel.

ps.: we wonen natuurlijk niet in een sociale woning, anders was ik vast in de minderheid in deze Antwerpse randgemeente.
Waar is de tijd dat een buurkind kwam aanbellen om bij mij thuis naar het toilet te gaan, of ze kwamen met z'n tienen bellen om te zeggen dat mijn dochter in een boom was geklommen en er niet meer uit kon, en de logeerpartijtjes en de uitwisseling van de planten en zelfs de resten van een bbq. Of een ajuin, of zout of suiker of een laddertje. Of voor een huisdier zorgen als er iemand op vakantie ging.

Ja, ik begrijp het heel goed.
Oud 13 juni 2013, 15:42   #77
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Dus het feit dat er veel te weinig sociale woningen worden gebouwd is plots de schuld van de migranten? Het feit dat gemeentes miljoenen weggooien aan zinloze prestigeprojecten in plaats van in nodige zaken zoals behuizing te investeren heeft er zeker niks mee te maken...

Dus de vreemdelingen dan maar buitengooien. Natuurlijk. Maar dan zitten we later nog met het probleem van de steeds groeiende levensverwachting, en opnieuw met een tekort aan woningen. Wat gaan we dan doen? Laten we alle 65-plussers buitengooien! Dat grijs gespuis dat aan onze sociale zekerheid vreet!

Ik geef toe, met uw demagogische taal kunt u wel degelijk een bende hersenloze volgelingen ophitsen, daar twijfel ik niet aan.
Zolang migranten in grotere getalle blijven toestromen, dan dat men erin gelukt om sociale woningen te bouwen, zal er een tekort aan sociale woningen zijn. Zo simpel is dat. En zolang de migranten niet de attitude/werklust hebben om zelf voor een woning te zorgen, zal dit zo blijven.
De tienpuntenvraag is trouwens wie in heel het verhaal de simpelen van geest zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 21:46   #78
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Awel lieve Rudy, ik heb wel zin om je duidelijkheid te bieden.
Natuurlijk delen vrouwen wereldwijd en over culturen heen, dezelfde beslommeringen; En ja, mannen maken daar deel van uit, omgekeerd evengoed vrouwen voor mannen.

Maar hoe we dit denken aan te pakken daar scheiden onze wegen van onze Islamitische, Somalische, Marokkaanse, Afrikaanse, Turkse, Iraanse, Agghaanse zusters. En ook omdat veel vrouwen geen Nederlands spreken en vooral onder mekaar blijven, is contact ondanks gemeenschappelijke factoren geen vanzelfsprekendheid meer. Dat is op zijn minst half gedeelde verantwoordelijkheid en meer nog binnen de " aandachtwijken" waar goedbedoelende Vlamingen de uitzondering vormden. Pars beschijft die ervaring alleen, en terecht.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 09:58   #79
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw Bekijk bericht
Ai Rudy toch, al die assertiviteit. Nee het onderwerp is geen grap, maar je moet niet altijd serieus rondlopen he, da's slecht voor uw tikker
ja ok. Het was er over, zoals dikwijls ... (sic).
Oud 14 juni 2013, 10:50   #80
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil me gewoon een beetje thuis voelen als ik thuiskom.

Een week geleden zat ik opnieuw in de Limburg, in het bosgedeelte en opeens stak de buurvrouw haar hoofd boven de houten schutting. We kenden elkaar niet maar hebben zeker een half uur met elkaar gebabbeld over soorten bomen, over het kappen van doden bomen, over 'onze geit' en haar geiten, en dat als ik mest nodig had voor de moestuin ik ponymest bij haar mocht komen halen. Dan breng ik een plantje mee, dacht ik.

Normaal sociaal verkeer, Rudy. Ik heb niet naar eenvoudige Nederlandse woorden moeten zoeken (dat ben ik zo beu), ik heb mijn zinsconstructies niet moeten vereenvoudigen tot op kleuterniveau (ik ben dat zo beu) en die vrouw vond het niet raar dat ik als vrouw in het bos zit te tuinieren met allerlei experimenten zoals de kiwibes en topinamboer e.a.

Waar ik woon ben ik al raar omdat ik een perkje omspit of een tak snoei. Er met een glas wijn op een stoel zitten en te genieten van je werk en de zon, is not done.
Ik denk wel te snappen wat je bedoelt. In een omgeving waar ieder dezelfde taal of dialect spreekt hoef je niet over je woorden na te denken. Tja. Ik merk in mijn omgeving dat je altijd je woorden moet overwegen of de helft is niet doorgesijpeld. Tja.

Als je daar echt een probleem mee hebt, is er maar één oplossing: verhuizen naar een omgeving waar je je thuisvoelt. En inderdaad, dit is meestal waar ieder dezelfde taal spreekt, waar ieder zelfs zonder woorden elkaar kan begrijpen.
Maar ik vertik het, al was het maar dat de kroost zich niet meer zou kunnen aanpassen.

Laatst gewijzigd door Rudy : 14 juni 2013 om 10:51.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be