Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2013, 10:33   #1
Buitenwipper
Banneling

Standaard Vlaams Belangers deden duiveluitdrijving in parlement

Wat was dat ook alweer met neutraliteit?

Citaat:
Enkele leden van het Vlaams Belang die actief waren in een 'parlementaire gebedsgroep' voerden een duiveluitdrijving uit in het federale parlement in Brussel. Ook Alexandra Colen, inmiddels ex-Vlaams Belang, was van de partij. Maar het was de loslippigheid van Kamerlid Tanguy Veys op Twitter die een en ander wereldkundig maakte. Dat bericht Knack.

Op 14 juni 2012 tweette Tanguy Veys: "Voor het eerst aanwezig geweest bij een #exorcisme. #Leo XIII. Pius X." Even later lichtte hij verder toe: "Katholiek ritueel volgens paus Leo XIII. Uitgevoerd door priester, Latijnse tekst, kruisbeeld, gewijd water. That's it." Veys bleef op de vlakte omdat hij de gebedsgroep niet in diskrediet wilde brengen. Maar toch was het kwaad geschied.

Parlementaire gebedsgroep
Walter Pauli van Knack spitte de zaak uit. Blijkt dat de 'parlementaire gebedsgroep' in 2010 het licht zag op instigatie van praktiserende katholieken van het Vlaams Belang als Alexandra Colen en Tanguy Veys. Ze wilden samen met gelovige collega's uit het federale parlement bidden. In alle rust, stilte en discretie. Daarom vonden de sessies soms in Colens parlementair bureau plaats, soms in een vergaderzaaltje van het VB. Ook VB-Kamerlid Annick Ponthier, VB-medewerker Marc Joris en een personeelslid van de Kamer behoorden volgens Knack tot het vaste gebedsgezelschap.

Toen de hele religieuze geheimdoenerij Kamervoorzitter André Flahaut (PS) ter oren kwam, was die niet opgezet met de godsdienstige plechtigheden, die voor hem haaks stonden op de neutraliteit die de Kamer moet uitdragen. Maar de gelovige VB-clan verzette zich heftig tegen die kritiek.

Pius X
Alexandra Colen bracht ook externen mee naar de meetings. Zo bijvoorbeeld Eric Jacqmin op de ochtend van 14 juni vorig jaar. Volgens de traditie van een priester van het Broederschap Pius X was Jacqmin helemaal in een zwarte soutane gekleed en verrichtte hij die dag een exorcisme in het parlementsgebouw in Brussel. Daar kwamen wijwater, een groot kruis, het liturgische boek 'Rituale Romanum' en een Latijnse bezwering aan te pas. De vaste club was aanwezig, met uitzondering van Ponthier, weet Knack. Ook de tweeling Robin en Rien Vandenberghe - beiden actief in Pius X - waren erbij.

'Verlos ons van het Kwaad'
Colen zegt in het weekblad over de sessie die een kleine tien minuten zou geduurd hebben: "Ik spreek niet graag van exorcisme. Mensen stellen zich dan scènes uit 'Rosemary's Baby' of 'The Exorcist' voor. Terwijl ons initiatief te vergelijken viel met het bidden van 'Verlos ons van het Kwaad' uit het Onze Vader."

Het was duidelijk niet de bedoeling dat dit alles uitkwam, maar VB'er Robin Vandenberghe verkondigt op Facebook het volgende: "Het krachtig gebed in het bolwerk van de Belgische macht zal zijn vruchten afwerpen, ook al is het niet langer geheim."
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...arlement.dhtml
Buitenwipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 10:42   #2
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Hoe laag kan je als partij vallen? Goed dat ze van die "puriteinse kwezel" verlost zijn, maar dan heb je nog Pater Tanguy...

Eens zien wat de trouwe FDW trawanten hierover te zeggen hebben.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 10:56   #3
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

En dat is 1 van de vele redenen waarom ik nooit VB zal stemmen. bende idiote christenen
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 11:04   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

hoe lang gaat het duren vooraleer een diehard VB-fan dit gaat vergoeilijken? ik wed op een vergelijking met de islam.
Oud 14 juni 2013, 11:26   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Dat is toch goed, weer minder mensen die Blok stemmen en meer mensen die N-VA stemmen.
Oud 14 juni 2013, 11:30   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hoe lang gaat het duren vooraleer een diehard VB-fan dit gaat vergoeilijken? ik wed op een vergelijking met de islam.
Wat is er problematisch eigenlijk aan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 11:32   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien dat de duivel fantasieverhaaltjes zijn, en dat duiveluitdrijvingen dus iets is voor achterlijke mensen.
Oud 14 juni 2013, 11:34   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Misschien dat de duivel fantasieverhaaltjes zijn, en dat duiveluitdrijvingen dus iets is voor achterlijke mensen.
En? Vrijheid, blijheid. Of plotseling toch niet meer?!
Oud 14 juni 2013, 11:37   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En? Vrijheid, blijheid. Of plotseling toch niet meer?!
Jaja, maar we mogen er toch mee lachen en het middeleeuwse praktijken noemen?

Dat valt toch ook onder "vrijheid, blijheid?"
Oud 14 juni 2013, 11:41   #10
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zoals rondlopen met een middeleeuwse vlag en een middeleeuwse veldslag herdenken?
Oud 14 juni 2013, 11:42   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Natuurlijk. U doet maar.
Oud 14 juni 2013, 11:46   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. U doet maar.
Ik had al schrik dat het VB een grote score zou gaan halen in 2014, maar als ik ze zo bezig zie dan denk ik dat mijn vrees ongegrond is.

Gelukkig kunnen we het VB niet tegen zichzelf beschermen.
Oud 14 juni 2013, 11:46   #13
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Komaan Jan, dat meen je toch niet ? Van een parlement verwacht je toch wel dat ze zich beperkt tot hun functie en wat daarbij komt. En niet dat ze binnen haar muren toelaat dat (eender welke) godsdienst daar via rituelen en samenkomsten een georganiseerd karakter krijgt ?
Wat als er morgen een aantal van onze moslim verkozenen hun tapijt meenemen om op de gestelde uren zich naar Mekka te richten en hun gebed te doen ?
Ik weet ook wel dat dit een afzeik-draadje is, maar is het los van elke persoonlijke overtuiging niet best om dat allemaal buiten het domein van het parlement te houden ? Voor alle duidelijkheid : als men morgen vraagt om een lokaal te voorzien voor samenkomst van de unie van vrijzinnige verenigingen zal ik met evenveel overtuiging "ja" zeggen als men vraagt of dat problematisch is.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 11:50   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Komaan Jan, dat meen je toch niet ? Van een parlement verwacht je toch wel dat ze zich beperkt tot hun functie en wat daarbij komt. En niet dat ze binnen haar muren toelaat dat (eender welke) godsdienst daar via rituelen en samenkomsten een georganiseerd karakter krijgt ?
Wat als er morgen een aantal van onze moslim verkozenen hun tapijt meenemen om op de gestelde uren zich naar Mekka te richten en hun gebed te doen ?
Ik weet ook wel dat dit een afzeik-draadje is, maar is het los van elke persoonlijke overtuiging niet best om dat allemaal buiten het domein van het parlement te houden ? Voor alle duidelijkheid : als men morgen vraagt om een lokaal te voorzien voor samenkomst van de unie van vrijzinnige verenigingen zal ik met evenveel overtuiging "ja" zeggen als men vraagt of dat problematisch is.
Vooreerst dwaalt u over het parlement als dusdanig. Het Vlaams parlement staat immers open voor allerlei bijeenkomsten, colloquia, studiedagen... die al dan niet georganiseerd zijn door het parlement, door partijen of door individuele parlementsleden. Dit zijn dan activiteiten die buiten het parlementaire werk kunnen vallen.

Daarnaast is het zo dat ieder parlementslid nog steeds over zijn individuele vrijheid beschikt. Als hij wil bidden in zijn bureau, dan heeft hij daar het recht toe. Ook met meerderen. In niets wordt hier de neutraliteit van het parlement als dusdanig geschonden.

En ja, als een parlementslid dat moslim is, in zijn bureau wil bidden, zie ik niet in waar het probleem schuilt.
Oud 14 juni 2013, 11:52   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vooreerst dwaalt u over het parlement als dusdanig. Het Vlaams parlement staat immers open voor allerlei bijeenkomsten, colloquia, studiedagen... die al dan niet georganiseerd zijn door het parlement, door partijen of door individuele parlementsleden. Dit zijn dan activiteiten die buiten het parlementaire werk kunnen vallen.

Daarnaast is het zo dat ieder parlementslid nog steeds over zijn individuele vrijheid beschikt. Als hij wil bidden in zijn bureau, dan heeft hij daar het recht toe. Ook met meerderen. In niets wordt hier de neutraliteit van het parlement als dusdanig geschonden.

En ja, als een parlementslid dat moslim is, in zijn bureau wil bidden, zie ik niet in waar het probleem schuilt.
Ik zal het probleem nog eens verwoorden Jan, in één woord: duiveluitdrijving.
Oud 14 juni 2013, 11:52   #16
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Wat vergelijking? Hebben ze soms gebeden dat er een vliegtuig binnevliegt in het parlement of een ongelovige de keel overgesneden? Ik zie de vergelijking niet.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 11:54   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal het probleem nog eens verwoorden Jan, in één woord: duiveluitdrijving.
Wat is er van? Als u het onzin vindt, is het toch onzin en geen probleem. Wordt u er dan door gehinderd dat iemand een gebed leest?
Oud 14 juni 2013, 11:54   #18
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van een parlement verwacht je toch wel dat ze zich beperkt tot hun functie en wat daarbij komt.
Nee hoor..

Citaat:
Wat dan?

Ik begrijp niet echt waarom hier een probleem van gemaakt wordt.

Laatst gewijzigd door mvd : 14 juni 2013 om 11:55.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 11:56   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ik begrijp niet echt waarom hier een probleem van gemaakt wordt.
Inderdaad, het gebeurde niet in de koepelzaal. Niet tijdens het parlementair werk.

Wel in de beslotenheid van het bureau. Wat is de volgende stap? Verbieden dat een parlementslid als ontspanning enkele bladzijden uit een roman leest in zijn bureau? Ook niet compatibel met zijn parlementair werk?
Oud 14 juni 2013, 11:57   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is er van? Als u het onzin vindt, is het toch onzin en geen probleem. Wordt u er dan door gehinderd dat iemand een gebed leest?
Als er een tijd geleden in de krant stond van dat meisje die verbrand werd met kokend water tijdens een duiveluitdrijving, dan dacht ik achterlijke mensen met middeleeuwse rituelen, eigenlijk horen die in de gevangenis.

En nu blijkt dat het VB een partij is die aan duiveluitdrijvingen doet, ik bedoel, kom nu, je bent toch geen achterlijke boer uit de middeleeuwen he Jan?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be