Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2013, 13:25   #1
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard Gotiek: De architectuur van de Germaanse barbaren

The word "Gothic" for art was initially used as a synonym for "Barbaric", and was therefore used pejoratively. Its critics saw this type of Medieval art as unrefined and too remote from the aesthetic proportions and shapes of Classical art. Renaissance authors believed that the Sack of Rome by the Gothic tribes in 410 had triggered the demise of the Classical world and all the values they held dear. In the 15th century, various Italian architects and writers complained that the new 'barbarian' styles filtering down from north of the Alps posed a similar threat to the classical revival promoted by the early Renaissance. The "Gothic" qualifier for this art was first used in Raphael's letter to Pope Leo X c. 1518 and was subsequently popularised by the Italian artist and writer Giorgio Vasari, who used it as early as 1530, calling Gothic art a "monstrous and barbarous" "disorder". Giorgio Vasari used the term "barbarous German style" in his Lives of the Most Excellent Painters, Sculptors, and Architects to describe what we now consider the Gothic style. Raphael claimed that the pointed arches of northern architecture were an echo of the primitive huts the Germanic forest dwellers formed by bending trees together - a myth which would resurface much later in a more positive sense in the writings of the German Romantic movement. "Gothic art" was strongly criticized by French authors such as Boileau, La Bruyère, Rousseau, before becoming a recognized form of art, and the wording becoming fixed.

(Wikipedia)

Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 13:48   #2
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Koele, grimmige, perfecte schoonheid.

Oud 14 juni 2013, 14:04   #3
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Protip: Raphael vertelde onzin.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 14:16   #4
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

The besotted taste of Gothic monuments,
These odious monsters of ignorant centuries,
Which the torrents of barbary spewed forth.
.

-Molière

Dom van Keulen.
6 miljoen bezoekers per jaar.

Oud 14 juni 2013, 14:30   #5
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

De Gothiek heeft inderdaad weinig te maken met de Germaanse volksstam (de Gothen). De stijl is vooral op sublieme wijze uitgewerkt in Frankrijk, een Romaans land dus. En van daar uit ook naar De Nederlanden, Engeland en het Rijnland gebracht.

Toch is er iets merkwaardigs. De Gothiek is vooral gesitueerd in Noord-Frankrijk. En dat Noord-Frankrijk is het gebied dat destijds (5e eeuw na C.) onder de voet werd gelopen en daarna bevolkt door een Germaanse stam, de Franken. Die Germaanse Franken hebben zich in dat Frank(en)rijk dan wel laten verlatijnsen, maar misschien is dat samenvallen van het kerngebied van de Gothiek met dat van de Frankische inwijkelingen niet geheel toevallig?
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 14:38   #6
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De stijl is vooral op sublieme wijze uitgewerkt in Frankrijk, een Romaans land dus.
Ik vind zelf dat de Engelsen het nog het best hebben uitgewerkt. Uiteraard is het ontstaan in Frankrijk, en zo ook verspreid onder de naam opus francigenum.

En van daar uit ook naar De Nederlanden, Engeland en het Rijnland gebracht.

Citaat:
Toch is er iets merkwaardigs. De Gothiek is vooral gesitueerd in Noord-Frankrijk. En dat Noord-Frankrijk is het gebied dat destijds (5e eeuw na C.) onder de voet werd gelopen en daarna bevolkt door een Germaanse stam, de Franken. Die Germaanse Franken hebben zich in dat Frank(en)rijk dan wel laten verlatijnsen, maar misschien is dat samenvallen van het kerngebied van de Gothiek met dat van de Frankische inwijkelingen niet geheel toevallig?
Vergeet overigens niet dat de Normandiërs (Noormannen) erg belangrijk waren in de technische ontwikkelingen die de gotiek mogelijk maakten.

En uiteraard zaten er ook nog eens Normandiërs in Sicilië...

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 14 juni 2013 om 14:39.
Oud 14 juni 2013, 14:44   #7
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De Gothiek is vooral gesitueerd in Noord-Frankrijk. En dat Noord-Frankrijk is het gebied dat destijds (5e eeuw na C.) onder de voet werd gelopen en daarna bevolkt door een Germaanse stam, de Franken. Die Germaanse Franken hebben zich in dat Frank(en)rijk dan wel laten verlatijnsen, maar misschien is dat samenvallen van het kerngebied van de Gothiek met dat van de Frankische inwijkelingen niet geheel toevallig?
Vandaar de titel: architectuur van de Germaanse barbaren.

In de geest van hoe de Gotiek werd opgevat door critici in het verleden.
Oud 14 juni 2013, 14:46   #8
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik vind zelf dat de Engelsen het nog het best hebben uitgewerkt. Uiteraard is het ontstaan in Frankrijk, en zo ook verspreid onder de naam opus francigenum.

En van daar uit ook naar De Nederlanden, Engeland en het Rijnland gebracht.

Vergeet overigens niet dat de Normandiërs (Noormannen) erg belangrijk waren in de technische ontwikkelingen die de gotiek mogelijk maakten.

En uiteraard zaten er ook nog eens Normandiërs in Sicilië...
Dat klopt inderdaad voor wat Engeland betreft. De Gothiek is vooral samen met de Normandische invasie in 1066 Engeland binnengedrongen.

Sicilië is evenwel een ander verhaal. De gothische (of gothisch beïnvloed) gebouwen zijn er wel beperkt. In Palermo heb je de indrukwekkende Normandische kapel en verder ook nog de kloosterkerk van Monreale buiten Palermo. De Normandiërs waren daar binnengehaald om de Arabieren te verdrijven (die er 200 jaar de plak zwaaiden). Maar deze afstammelingen van de Noormannen waren wel vol bewondering voor de Arabische constructies.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 14:54   #9
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag Bekijk bericht
The besotted taste of Gothic monuments,
These odious monsters of ignorant centuries,
Which the torrents of barbary spewed forth.
.

-Molière

Dom van Keulen.
6 miljoen bezoekers per jaar.

welke idioot heeft het in zijn hoofd gehaald om pal ernaast een station neer te poten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 15:37   #10
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ga eens eventjes na wanneer de dom van Keulen precies gebouwd is
& dan over naar Neogotiek...

& op naar bouwwerken die zowel romaans als gotisch zijn
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 16:20   #11
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat klopt inderdaad voor wat Engeland betreft. De Gothiek is vooral samen met de Normandische invasie in 1066 Engeland binnengedrongen.
Nonsens. De gotiek bestond toen nog niet.

Ik heb het effectief over de technische innovaties in Normandië, in de laat-Romaanse architectuur.

Probeer je misschien toch eens beter te informeren alvorens je een student kunstgeschiedenis de les wilt spellen.

Citaat:
Sicilië is evenwel een ander verhaal. De gothische (of gothisch beïnvloed) gebouwen zijn er wel beperkt. In Palermo heb je de indrukwekkende Normandische kapel en verder ook nog de kloosterkerk van Monreale buiten Palermo. De Normandiërs waren daar binnengehaald om de Arabieren te verdrijven (die er 200 jaar de plak zwaaiden). Maar deze afstammelingen van de Noormannen waren wel vol bewondering voor de Arabische constructies.
Daar heb ik het dan ook niet over. Ik heb het over de theorie die meent dat de gotiek afstam van Islamitische stijlkenmerken. Zo zouden de Normandiërs door hun verovering van Sicilië die stijlkenmerken naar Europa meegebracht hebben.
Oud 14 juni 2013, 16:20   #12
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Betreffen de foto's van nr. 1 & 2 allemaal de Keulse Dom?
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 16:31   #13
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Betreffen de foto's van nr. 1 & 2 allemaal de Keulse Dom?
Bericht #1
Kathedraal van Regensburg
Kathedraal van Metz

Bericht #2
Kathedraal van Reims
Kathedraal van Uppsala
Kathedraal van Keulen
Oud 14 juni 2013, 16:47   #14
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Ga eens eventjes na wanneer de dom van Keulen precies gebouwd is
& dan over naar Neogotiek...

& op naar bouwwerken die zowel romaans als gotisch zijn
Pff, saai.

Liever gebouwen die gotiek en art deco combineren.

Oud 14 juni 2013, 17:01   #15
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Pff, saai.

Liever gebouwen die gotiek en art deco combineren.
Help! Art deco is nu net de antipode van gotiek en heeft bovendien zijn naam volledig gestolen. Er is hoegenaamd niets dekoratief aan art deco en design.
De gotiek, d�*t is pas dekoratief.!

Op een art deco- of designkunstwerk ben ik meestal na 2 sekonden uitgekeken. Maar hoe lang moet ge het bijvb. maaswerk van een kathedraal bekijken om het uit-het-hoofd kunnen na te tekenen?
Gotiek bewijst dat iets niet eenvoudig moet zijn om mooi te zijn.

"Schoon én eenvoudig" vind ik meestal saai.

PS Bedankt voor de info!
Die engelen op de Kathedraal van Reims, hébben hét wel!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 juni 2013 om 17:03.
Oud 14 juni 2013, 17:07   #16
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Help! Art deco is nu net de antipode van gotiek
Zou ik zo niet zeggen. Art Deco is natuurlijk breed en erg divers. Bepaalde aspecten mengen goed met gotiek.
Citaat:
Op een art deco- of designkunstwerk ben ik meestal na 2 sekonden uitgekeken. Maar hoe lang moet ge het bijvb. maaswerk van een kathedraal bekijken om het uit-het-hoofd kunnen na te tekenen?
Voor mij is het hit-and-miss. Vaak heeft Art Deco-architectuur interessante elementen en details, maar is het geheel vrij matig. Mengen is dus de boodschap.
Oud 14 juni 2013, 17:15   #17
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Ik zou eerder de Italianiserende stijlen (barok, renaissance) tot de antipode (antipous? ) van gotiek bestempelen.

Ik vraag me af hoe de gotiek verder 'organisch' geëvolueerd zou zijn indien de renaissancestijl er niet geweest was. Daarom ook dat ik eclectische vormen van de gotiek interessant vind. Ze bouwen verder.
Oud 14 juni 2013, 17:32   #18
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zou eerder de Italianiserende stijlen (barok, renaissance) tot de antipode (antipous? ) van gotiek bestempelen.
Neen, want in de kunst zijn toch de antipodes, enerzijds het strakke, sobere, kille, steriele, het design en art deco en aan de andere kant het overdadig versierde, het hoogdravende van bijvb. gotiek en barok en rococo.
Tussen die extremen beweegt zich de stijlslinger heen en weer.

Tussen haakjes: ik vind vlammende gotiek eigenlijk 'barokker' dan barok, en eigenlijk het meest barokke überhaupt. Vandaar dat ik dat als de antipode beschouw van het ultiem strakke van art deco en design.

Citaat:
Ik vraag me af hoe de gotiek verder 'organisch' geëvolueerd zou zijn indien de renaissancestijl er niet geweest was. Daarom ook dat ik eclectische vormen van de gotiek interessant vind. Ze bouwen verder.
Maar gaat het om verder bouwen om verder te bouwen, om evolutie om de evolutie.
Ik bedoel interessant en mooi zijn twee verschillende begrippen.
'Interessant' is iets voor de kunstfilofoof of kritikus.
'Mooi' is voor de liefhebber die uit is op een esthetische ervaring.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 juni 2013 om 17:34.
Oud 14 juni 2013, 17:43   #19
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Wij zien die kathedralen ook zonder de originele kleurversiering. Oorspronkelijk waren die beelden en versieringen beschilderd. Tegenwoordig zijn er verschillende steden die op bepaalde tijdstippen die kleuren terug op de façades projecteren. Een heel ander zicht.

Hieronder zijn een paar foto's van de reconstructie van de gekleurde façade op de kathedraal van Amiens.

http://www.somme-tourisme.com/cdt80/...urs_priorite_1

Laatst gewijzigd door Zucht : 14 juni 2013 om 17:50.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 17:44   #20
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag Bekijk bericht
The word "Gothic" for art was initially used as a synonym for "Barbaric", and was therefore used pejoratively. Its critics saw this type of Medieval art as unrefined and too remote from the aesthetic proportions and shapes of Classical art. Renaissance authors believed that the Sack of Rome by the Gothic tribes in 410 had triggered the demise of the Classical world and all the values they held dear. In the 15th century, various Italian architects and writers complained that the new 'barbarian' styles filtering down from north of the Alps posed a similar threat to the classical revival promoted by the early Renaissance. The "Gothic" qualifier for this art was first used in Raphael's letter to Pope Leo X c. 1518 and was subsequently popularised by the Italian artist and writer Giorgio Vasari, who used it as early as 1530, calling Gothic art a "monstrous and barbarous" "disorder". Giorgio Vasari used the term "barbarous German style" in his Lives of the Most Excellent Painters, Sculptors, and Architects to describe what we now consider the Gothic style. Raphael claimed that the pointed arches of northern architecture were an echo of the primitive huts the Germanic forest dwellers formed by bending trees together - a myth which would resurface much later in a more positive sense in the writings of the German Romantic movement. "Gothic art" was strongly criticized by French authors such as Boileau, La Bruyère, Rousseau, before becoming a recognized form of art, and the wording becoming fixed.

(Wikipedia)

De vraag is hier natuurlijk: heeft de 'gotische' stijl iets te maken met de volksstam ' De Goten'. Want veel huizen hadden die toch niet gebouwd toen ze onze gewesten binnenvielen...
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be