![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Pinksteren. |
![]() |
![]() |
#302 |
Banneling
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
Banneling
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() graffiti |
![]() |
![]() |
#305 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#306 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik begin zo'n beetje uw voorkeur te begrijpen Harrie. Misschien vind je dit wel iets dan: Icarus' vlucht. Dit werk is een improvisatie uit 2012. Eventueel zou men kunnen beweren dat het door microwezens gemaakt is via het medium 'mens'.
|
![]() |
![]() |
#307 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is fantasierijk, suggestief geschilderd. Ik wou dat ik zelf zo mooi kon schilderen. Wat ik zelf maak is eenvoudig recht toe, recht aan, maar dit is mystiek. Het is (denk ik) geschilderd met vele doorzichtige lagen over elkaar heen (glazeren, een kunst apart). Ja, dat is de microwezentjes waardig..... ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#308 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het tweede is een detail van het eerste, waar je het neergestorte 'zoon' sportvliegtuigje kan zien, terwijl 'vader' lijnvliegtuig (Daedalus) zijn koers gevonden heeft.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 juni 2013 om 14:25. |
|||
![]() |
![]() |
#309 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mooi, hoor, al kan ik het op deze afdrukken niet echt goed bekijken. Maar ik heb wel een globale indruk ervan,want dat soort schilderwerk heb ik wel meer gezien, ik meen bij de metarealisten. ![]() Dit is van johfra bosschart, maar is het niet helemaal. Citaat:
Nat in nat. Dat werkt lekker als ik enthousiast bezig ben. Maar meestal doe ik het in vele keren, steeds laten drogen. Citaat:
Ik ben slechts kleinbehuisd en weet anders niet waar ik al die rommel moet bewaren. De muren hangen al vol. Citaat:
Wat ook lekker schildert is op multiplex, eerst even met Gesso besmeren. Citaat:
Laatst gewijzigd door harriechristus : 17 juni 2013 om 16:16. |
||||||
![]() |
![]() |
#310 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 juni 2013 om 16:33. |
|||
![]() |
![]() |
#311 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Veel schilders beginnen met een tekening in houtskool of zo aangebracht, gefixeerd en daarover verf. Of neem bv. werken die eigenlijk foto's zijn die nageschilderd werden. Gebeurt veel.
Ik zie wel ergens een verband met Johfra's werk aangezien het metarealisme blijkbaar ook verder gaat dat louter zelfexpressie (de grote fout van bv. Hoet om Kunst hiertoe te herleiden). Maar Jofra's werk lijk me niet ontstaan vanuit een 'abstracte poel' zoals in het geval van (veel van) mijn werk. Ik zoek al vele jaren naar geestesgenoten qua kunst. Ik vind er geen. Jammer. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 juni 2013 om 23:44. |
![]() |
![]() |
#313 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van fotoos deed die Spaanse schilder, surrealist, hoe heet die ook al weer? Niet Picasso maar die schilder met puntige snor. Dali. ![]() Die tijgers zal ie wel van fotoos gedaan hebben. Die zullen niet zo gemakkelijk rustig gaan poseren..... ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb daar zelf ook wel eens aan gedacht, maar is er nog nooit van gekomen. Ik doe wel eens iets abstracts, maar dan blijft het zo. Heb je wel eens op een forum gezocht of iemand ook zo werkt? Het is wel interessant als je dat kan. Is er een aparte naam voor? Hier een link voor een schildersforum. |
||||
![]() |
![]() |
#314 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Victor Linford |
![]() |
![]() |
#315 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
Banneling
|
![]() http://cn.wahooart.com/Art.nsf/O/8DNURB/$File/Agnolo-Gaddi-The-Triumph-of-the-Cross.JPG
|
![]() |
![]() |
#317 |
Europees Commissaris
|
![]() ![]()
#318 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Je beschrijft verderop je werkwijze en techniek. Maar wat bedoel je met improvisatie? Had je wel het plan om Icarus' val te verbeelden? Werkte je ergens naar toe?
|
![]() |
![]() |
#320 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tot ongeveer een derde van de was er een abstract spel met kleur, contrast, diepte, lijnen die ik niet weet waar vandaan komen (het gevolg van deze fase is in dit werk o.a. een aantal 'impasto'stukken). Daarna begon zich de idee bij mij te vormen dat dit een soort van landschap was met een soort van blik in het binnenste van de aarde en een sleuf naar de oppervlakte. Ik begon daar naar toe te werken. Zo ongeveer op 9/10 van het ontstaansproces komt de idee van een onderwereld en het verhaal van Icarus het werk vervoegen. Dan ontstaan de buizen en de vliegtuigen. (ik beschrijf hier als staccato wat eigenlijk meer vloeiend is.) Men zou dus kunnen zeggen dat vorm en idee gelijk opgaand groeiden. Bij verschillende van mijn werken betekent het ontstaan van de betekenis tevens het einde van het werk. Het is ook meestal op dit zelfde moment dat er (al dan niet) een naam ontstaat. Ik laat die naam dan zijn uit een soort van respect. (daarom ook dat mijn werken namen in verschillende talen hebben.) Mijn laatste werk bv. is een schilderijtje dat "Flauna" heet, een samentrekking tussen Flora en Fauna. Heel op het laatste verbond ik een stuk landschap met een bloem op de voorgrond. Het landschap kreeg een oog en werd een 'wezen' dat aan de bloem vast hangt.Op het moment van het schilderen van die verbinding was het werk ook afgelopen. Een voorbeeld van hoe idee en vorm zowat simultaan in kunst ontpoppen. Surrealisme (Dali bv.) ontstaat veel 'georganiseerder' meen ik. Hier wordt naderhand geschilderd wat surrealistisch 'bedacht' of 'gedroomd' werd. Mijn (schilder)werk heeft evenzeer banden het abstract expressionisme in zijn beginfases...denk ik. Maar ik wil mijn proces niet te veel vastleggen. Het is nogal variabel. Morgen schilder ik misschien iets helemaal anders. Wat ik hier beschrijf is dus een proces zoals het zich tot nu toe regelmatig heeft voorgedaan. Het komt me erg 'magisch' over. Het maakt me nieuwsgierig naar wat ik nu weer zal maken. Voorspelbaar is het alleszins niet. Vandaag trouwens stuurde me een bekende een artikel toe dat hij over mijn werk schreef. Ik deel het met jullie. Vervang 'Nicaragua' door 'El Salvador' en 'houten kader' door 'keramieken kader' en het is waarheidsgetrouw: http://www.janantoon.be/johan-bollen...ar-in-bolivia/ Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 juni 2013 om 17:42. |
|
![]() |