Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2013, 18:51   #101
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Misschien heb je het niet goed begrepen: het concept "zonde" heeft voor mij geen enkele betekenis.
Dat is behoorlijk jammer voor jou, want het is niet omdat je er niet in gelooft, dat je er geen begaat.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 18:55   #102
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
M.a.w. is celibatair niet per definitie onmogelijk, zeker niet als men de jonge jaren is ontgroeid.
Roger Van Gheluwe kan dat (samen met vele collega's) getuigen...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 18:59   #103
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Het gaat hier om of de Paus al dan niet hypocriet is, binnen het geloofskader, en dat is hij niet.
Natuurlijk is hij dat wel. De reden waarom werd hierboven al uitvoerig uit de doeken gedaan.

Citaat:
51%. Lang leve de democratie.

Op hoeveel vlakken ben jij dan "abnormaal"?

Citaat:
Bekijk eens een vrouw en een man zou ik zeggen. Homoseksualiteit is duidelijk de norm niet, of we hielden deze discussie nu niet.
Het lijkt er eerder op dat de norm is dat 90% van de bevolking heteroseksueel is en 10% homoseksueel. Als je tenminste je wereldbeeld wil vernauwen tot dat soort simplismen...

Citaat:
Hoe weet jij dat nu?
Hoe weet jij dat nu niet?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 31 juli 2013, 19:00   #104
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Dat is behoorlijk jammer voor jou, want het is niet omdat je er niet in gelooft, dat je er geen begaat.
Juist wel. Hoe kan ik nu een "zonde" begaan wanneer zoiets als "zonde" helemaal niet bestaat buiten een of andere marginale sekte?

Citaat:
Oud 31 juli 2013, 19:35   #105
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is hij dat wel. De reden waarom werd hierboven al uitvoerig uit de doeken gedaan.
Neen, enkel omdat jij denkt dat homoseksualiteit hetzelfde is als homoseks. EN niemand deelt daarin je mening hierboven.

Citaat:

Op hoeveel vlakken ben jij dan "abnormaal"?
Veel, en ik ben er trots op. Daar gaat het niet om, blijf bij de kwestie. Probeer je te focussen, denk niet te veel aan leuters of wat je ook afleidt.
Citaat:
Het lijkt er eerder op dat de norm is dat 90% van de bevolking heteroseksueel is en 10% homoseksueel. Als je tenminste je wereldbeeld wil vernauwen tot dat soort simplismen...
Dus het is ook de norm dat 0?5% of whatever pedoseksuelen zijn, en 1% geweldadige moordenaars etc.?

Tja, de norm, wat doe je eraan?

Je verwart de situatie zoals die is met het begrip 'norm'. Bekijk daarvoor gewoon je biologie eens.
Citaat:
Hoe weet jij dat nu niet?
Ik ben geen pedoseksueel en hypocriet?

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 31 juli 2013 om 19:36.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 19:44   #106
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, enkel omdat jij denkt dat homoseksualiteit hetzelfde is als homoseks. EN niemand deelt daarin je mening hierboven.
Dat denk ik helemaal niet.

Citaat:
Veel, en ik ben er trots op.
Hoera.

Citaat:
Tja, de norm, wat doe je eraan?

Je verwart de situatie zoals die is met het begrip 'norm'. Bekijk daarvoor gewoon je biologie eens.
In de biologie wordt er niet over "normen" gesproken.

Citaat:
Ik ben geen pedoseksueel en hypocriet?
Je bent voor zover ik begrepen heb ook geen homoseksueel, maar dat lijkt je er niet van te weerhouden er allerlei onzin over neer te schrijven.

Citaat:
Oud 31 juli 2013, 20:48   #107
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat denk ik helemaal niet.
Mooi zo, de Paus is dus geen hypocriet.
Citaat:
In de biologie wordt er niet over "normen" gesproken.
Hoewel dat niet echt een term is die onmiddelijk in wetenschappelijke literatuur zal opduiken, zal elke bioloog, incl. mezelf, het eens zijn dat 2 armen en 2 benen is de 'norm' is.
Citaat:
Je bent voor zover ik begrepen heb ook geen homoseksueel, maar dat lijkt je er niet van te weerhouden er allerlei onzin over neer te schrijven.
Dat geaardheid niet gelijk staat aan de daad, telt inderdaad voor mij als heteroseksueel.
Als jij beweren wilt dat dat voor homo's anders is, hou ik je nergens tegen. Dat spreekt echter niet echt in je voordeel.
Oud 31 juli 2013, 20:55   #108
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi zo, de Paus is dus geen hypocriet.
Ja, dat is hij wel, zoals ik hierboven al aantoonde.

Citaat:
Hoewel dat niet echt een term is die onmiddelijk in wetenschappelijke literatuur zal opduiken
Precies. Je autoriteitsdrogreden is hiermee netjes doorprikt.

Citaat:
Dat geaardheid niet gelijk staat aan de daad, telt inderdaad voor mij als heteroseksueel.
Als jij beweren wilt dat dat voor homo's anders is, hou ik je nergens tegen. Dat spreekt echter niet echt in je voordeel.
Dat is helemaal niet wat ik wil beweren.

Citaat:
Oud 31 juli 2013, 21:15   #109
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Ik wist niet dat de natuur met normen en quota werkte. Maar blijkbaar wel, dus ik leer hier weeral bij.

Roodharige mensen vormen minder dan 1 procent van de wereldbevolking. Heel erg onder de "norm" dus. Weg ermee, zou ik zo zeggen.

Hetzelfde voor mensen die bloedgroep AB- hebben. Die vormen amper een percent van de bevolking, en slagen dus ook niet voor het examen. Tegen de muur ermee. Geef toe, wat ben je met zo een mensen ?

Anarchisten vormen trouwens ook een absolute minderheid...
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 21:21   #110
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik wist niet dat de natuur met normen en quota werkte. Maar blijkbaar wel, dus ik leer hier weeral bij.

Roodharige mensen vormen minder dan 1 procent van de wereldbevolking. Heel erg onder de "norm" dus. Weg ermee, zou ik zo zeggen.

Hetzelfde voor mensen die bloedgroep AB- hebben. Die vormen amper een percent van de bevolking, en slagen dus ook niet voor het examen. Tegen de muur ermee. Geef toe, wat ben je met zo een mensen ?

Voor sommige mensen is het blijkbaar van groot belang om de wereld in te delen in vakjes...

Citaat:
Oud 31 juli 2013, 21:43   #111
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, een mens kan niet zonder seksuele bevrediging.
Wa's da nu voor zever ?

Zoals ik al zegde, ik heb meer zin in moord dan in seks. Maar als ik ga moorden ga ik teveel ambras hebben, en seks is plezant en daar krijg ik geen ambras mee. Dus ga ik voor de seks

Maw, ik kan wel degelijk zonder mijn moordlustige bevrediging. En dat ik toevallig aan mijn seksuele bevrediging kom, komt mij goed uit, maar indien niet, dan is dat ook geen onoverkomelijk probleem.

Wat de paus dus stelde was dat als je volgens de dogmas wil leven van de katholieke kerk, en je toevallig homoseksueel geaard bent, wel dan moet je in onthouding leven, of toch maar tegen je goesting met het andere geslacht neuken. En dat is natuurlijk vervelend, maar best doenbaar.

Op dezelfde manier dat de wetgever mij stelt dat ik niet mag gaan moorden, ondanks mijn grote zin om te moorden. En in tegenstelling tot een religieus dogma, laat de wetgever mij zelfs niet toe om "dan maar in zonde te leven". En hoewel het frustrerend is, leg ik mij daar bij neer, en ga braaf, niet-moordend door het leven.

Op dezelfde manier kan een homoseksueel braaf, niet homo-neukend, door het leven gaan als-ie verkiest van het katholieke dogma te aanvaarden.

Ik kan mij best een religie indenken waar heteroseks verboden is volgens de dogmas. Als ik dus per se wil kiezen om een aanhanger van die religie te zijn, dan moet ik er dus mee ophouden om vrouwen te bespringen. Misschien een beetje frustrerend, maar kom. Of mij dat zal inspireren om mannen te bespringen, of kamelen, weet ik nog niet. Maar ik kan mij best indenken om verder te leven zonder vrouwen te bespringen. Da's voor mij het einde niet, hoor.

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 juli 2013 om 21:51.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 21:47   #112
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wa's da nu voor zever ?

Zoals ik al zegde, ik heb meer zin in moord dan in seks. Maar als ik ga moorden ga ik teveel ambras hebben, en seks is plezant en daar krijg ik geen ambras mee. Dus ga ik voor de seks
Mja, seks en moord. De perfecte vergelijking...

Citaat:
Oud 31 juli 2013, 21:56   #113
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Waarom zou je in godsnaam jezelf dwingen om geen seks te hebben?
Als je jezelf wil dwingen om volgens de regels van een of andere dogmatiek te leven, tiens.

Wat de paus doet is niks anders dan uitleggen welke de dogmatiek van de katholieke leer is. Voor mijn part stelde hij dat ademen een zonde is, volgens die leer.

Ik zou zeggen, als je homo bent, moet je maar een oen zijn om per se katholiek willen te zijn he !
Oud 31 juli 2013, 21:56   #114
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mja, seks en moord. De perfecte vergelijking...

Lusten. Prikkels. Sensaties. Genot.

En of je beslist van tot actie over te gaan of niet. Daar gaat het hier over.

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 juli 2013 om 21:57.
Oud 31 juli 2013, 22:14   #115
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht

We kunnen in de natuur wel een bepaalde logica ontwaren, ook al is de natuur zelf zich niet "bewust" van deze logica, laat staan dat ze die als het ware "plant".

Het voortplantingsmechanisme is zo'n logica. Dat mechanisme bedient zich van een aantal 'instrumenten', zoals - bij mensen - de geslachtsorganen van mannen enerzijds en vrouwen anderzijds, gekoppeld aan een motiefje in de hersenen dat de ene in de richting stuwt van de andere. Zonder dat motiefje kom je nergens.

De haarkleur of de bloedgroep zijn voor dat en andere overlevingsmechanismen van de menselijke soort weinig relevant. Net zo min is de politieke overtuiging relevant, gesteld dat die al genetisch gevormd wordt. Op die domeinen kan dus een relatief onschadelijke diversiteit ontstaan, waarbij je niet echt kunt spreken in termen van biologische defecten of handicaps.

Homoseksualiteit daarentegen is een duidelijke anomalie, aangezien de betrokkenen beschikken over alle instrumenten om zich voort te planten, behalve het hersenmotiefje dat hen naar de andere seks "leidt". Als homoseksualiteit een variante zou zijn evenwaardig aan heteroseksualiteit, valt het niet te verklaren waarom het seksuele instrumentarium niet aan de homoseksuele gemeenschap is aangepast. Waarom zijn homoseksuele mannen bijvoorbeeld vruchtbaar? Waarom hebben zich geen specifieke homoseksuele geslachtsorganen gevormd waarmee zij zich wél onder elkaar zouden kunnen voortplanten?

Homoseksualiteit is derhalve een biologisch defect, wat overigens niet hoeft te betekenen dat het ook maatschappelijk onwenselijk zou zijn.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 22:43   #116
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Wat daar hypocriet aan is? Dat een homoseksuele mens niet kan leven zonder homoseksuele daden te stellen, net zomin als een heteroseksuele mens kan leven zonder heteroseksuele daden te stellen. Hell, hun eigen priesters kunnen het niet eens... De uitspraak is m.a.w. een schaamlapje. Het "homo zijn" - evenzeer als het stellen van homoseksuele daden - wordt wel degelijk als een zonde beschouwd. D�*t is er hypocriet aan.
Het is een zeer theoretisch onderscheid, daar ben ik het mee eens, maar dat dit onderscheid dient als schaamlapje, daar zie ik geen bewijs voor.

De Kerk heeft nooit echt een opinie gehad over zoiets als homoseksuele geaardheid, te meer daar die notie van een wezenlijke geaardheid eigenlijk vrij modern is. Ze heeft wel altijd negatieve opvattingen gekoesterd t.a.v. seksuele daden die niet op voortplanting gericht waren: seks tussen mannen of tussen vrouwen, masturbatie, coïtus interruptus, etc. (enfin, eigenlijk t.a.v. seks in het algemeen, maar voor de voortplanting was het nu eenmaal een noodzakelijk kwaad).
Oud 31 juli 2013, 22:54   #117
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Roger Van Gheluwe kan dat (samen met vele collega's) getuigen...
Veel priesters die van macht, geld, prestige (etc) houden. Mogen we daarom niet zeggen dat priesters dat niet horen te hebben? Het is trouwens een minderheid die aan pedofilie heeft gedaan en die groep is niet groter dan in de rest van de samenleving. Een minderheid bij wie het fout loopt is geen reden om te zeggen dat het in principe niet mogelijk is. Celibatair leven is gewoon mogelijk, dat zegt Vermeersch ook, en hij kan het weten. En het zich niet houden aan de beloften van kuisheid leidt doorgaans ook niet tot pedofilie...

Laatst gewijzigd door respublica : 31 juli 2013 om 22:55.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 22:58   #118
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Een pedofiel kan perfect seksuele bevrediging vinden in een relatie met een volwassen persoon.
Is dat zo? Waaruit maak je dat op?

Citaat:
Een homoseksueel daarentegen kan geen seksuele bevrediging vinden bij iemand van het andere geslacht, net zoals een heteroseksueel geen seksuele bevrediging kan vinden bij iemand van hetzelfde geslacht.
Dus een heteroseksuele man kan zichzelf niet bevredigen?

Ik zou echt niet weten waarom een vrouw of een kind mij niet zouden kunnen bevredigen, tenzij ze werkelijk spuuglelijk of verschrikkelijk onhandig zijn. Of ik er even veel plezier aan zal beleven is natuurlijk een andere zaak.

Je onderscheid tussen een parafilie en een "normale" geaardheid lijkt me eerder op wenselijkheid dan op feiten te berusten.
Oud 31 juli 2013, 22:59   #119
Laynee
Banneling

Standaard

[QUOte anarchoChristophe;6736596]En zonde is een inbreuk op de wil van God. DIe omvat wel meer dan 'berokken anderen geen schade'.[/quote]

Met zondes of inbreuken op de wil van God/de wereldse realiteit, berokkent men in de eerste plaats zichzelf schade. God heeft het beste voor met Zijn schepping en de mensen. Als Hij zegt dat iets niet goed voor u is, dan is dat menens.
Mensen dienen zich ver van grote zonden te houden.
Mensen dienen oprecht berouw te tonen voor hun zondes en ze afzweren opdat ze een beter mens kunnen worden.
God heeft de mens zwak geschapen en iedereen zal wel op een manier zondigen, maar Hij houdt niet van mensen die zich niet willen beteren. Ik begrijp ook niet hoe sommige mensen zich blijven vastklampen aan vuile, verwerpelijke en eerloze zaken.
En ja het weze duidelijk dat sodomie een gruwelijke, grote zonde is.
Laynee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 23:06   #120
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laynee Bekijk bericht
Met zondes of inbreuken op de wil van God/de wereldse realiteit, berokkent men in de eerste plaats zichzelf schade. God heeft het beste voor met Zijn schepping en de mensen. Als Hij zegt dat iets niet goed voor u is, dan is dat menens.
Mensen dienen zich ver van grote zonden te houden.
Mensen dienen oprecht berouw te tonen voor hun zondes en ze afzweren opdat ze een beter mens kunnen worden.
God heeft de mens zwak geschapen en iedereen zal wel op een manier zondigen, maar Hij houdt niet van mensen die zich niet willen beteren. Ik begrijp ook niet hoe sommige mensen zich blijven vastklampen aan vuile, verwerpelijke en eerloze zaken.
En ja het weze duidelijk dat sodomie een gruwelijke, grote zonde is.
Het is een tragische God die moet steunen op zijn autoriteit i.p.v. zijn argumenten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be