Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2013, 09:22   #1
Tempura
Vreemdeling

Standaard Walen voelen zich zogezegd niet welkom aan de Vlaamse kust

Citaat:
BLANKENBERGE/OOSTENDE/DE PANNE - De Belgische kust wordt steeds Vlaamser. In 2005 kwam nog 26,5 procent van de toeristen aan onze kust uit het Franstalige landsgedeelte, in 2012 was dat nog maar 20,9 procent, een vijfde minder dus. De redenen die ze zelf opsommen: te duur, te veel lelijke hoogbouw en te Vlaamsgezind.
De Walen zouden meer uitkijken naar de Noord-Franse Opaalkust op nauwelijks een halfuurtje rijden van Vlaanderen, waar de kamers een stuk goedkoper zijn, het strand een stuk rustiger en ze zonder scheef bekeken te worden Frans kunnen praten. Liefst 70 procent van de buitenlandse toeristen aan de Opaalkust komt al uit België.
‘Je hebt natuurlijk altijd malcontenten en extremisten, zowel bij Vlamingen als bij Franstaligen. En helaas spuien net die mensen veel vaker – en ongezouten – kritiek via sociale media’, zegt Geert Hoorens, regiomanager voor de Vlaamse kust bij Westtoer. ‘Dat creëert een sfeertje. Maar daaruit besluiten dat Franstaligen onze kust massaal links zouden laten liggen, is op zijn minst overtrokken.’
http://www.nieuwsblad.be/article/det...30811_00689856
Ik viel vanochtend net niet van mijn stoel toen ik dit artikel las. Walen die zich bekloegen dat de Vlaamse kust de voorbije jaren steeds meer en meer onvriendelijk, zelfs vijandig als we sommigen mogen geloven, werd voor de Franstaligen.

Mijn ervaring is net het tegenovergestelde. De laatste jaren wordt er aan de Vlaamse kust meer en meer plat op de buik gegaan voor de Franstaligen. Steeds meer winkels zijn tweetalig en/of spreken je in het Frans aan. Zaterdag stond er in dezelfde krant een bespreking van een restaurant in Nieuwpoort waarover men kloeg dat men er geen woord Nederlands sprak!

Maar we kennen de Franstaligen natuurlijk. Zolang de kustgemeenten geen faciliteiten krijgen zullen ze zeuren dat ze daar onverdraagzaam en francofoob zijn.
Tempura is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2013, 09:24   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

we moeten dit natuurlijk ook wat relativeren. De Vlaamse kust is niet bepaald de mooiste. Dat Franstaligen liever eventjes over de grens naar Frankrijk gaan is even normaal dat er meer en meer Nederlandstaligen net over de grens naar Nederland gaan. Cadzand is zo veel mooier dan Knokke....
Oud 12 augustus 2013, 09:37   #3
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
we moeten dit natuurlijk ook wat relativeren. De Vlaamse kust is niet bepaald de mooiste. Dat Franstaligen liever eventjes over de grens naar Frankrijk gaan is even normaal dat er meer en meer Nederlandstaligen net over de grens naar Nederland gaan. Cadzand is zo veel mooier dan Knokke....
Mooi ?
Dat is héél relatief.
Franstaligen die naar onze kust komen, komen meestal voor het STRAND.
Dat strand kan wedijveren met veel stranden die een grote naam hebben maar dat is ook alles. Eén vb ? Copacabana: overroepen tot en met. Het is nauwelijks even breed als het strand van Middelkerke bij hoog water. Rustig is het ook niet: spelende kinderen en venters met allelei rommel + lawaaierige tieners.
De mensen die Rio kennen gaan naar Ipanema.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2013, 09:43   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De Franse kust vanaf net beneden De Panne tot zoveel verder, is inderdaad 'natuurlijker'. In sommige dorpen lijk je zo vijftig jaar terug in de tijd te keren.

Het is er veel rustiger. Zo rustig dat het vaak lijkt dat het er zo dood is als een pier.

De Vlaamse kust heeft dan wel heel veel hoogbouw edm, maar het bruist er van allerhande activiteiten die gesmaakt worden door vele toeristen, van Vlaamse, Franse, Duitse, Luxemburgse, Nederlandse en Waalse nationaliteit, die er blijven komen. Want ze komen net voor die zaken.
En ieder "ondersoort" Vlaamse-kust-toerist kiest zijn gemeente/strand uit. Die van Blankenberge gaan wel eens piepen in Knokke, maar meer niet. En omgekeerd.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2013, 09:45   #5
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Kijk trouwens naar de reacties van de Vlaamse lezers. Ook de Vlamingen gaan liever naar de Franse of Nederlandse kust, gewoon omdat het daar mooier is. En het is ook zomervakantie : de meeste Belgen die met zomervakantie gaan, verlaten zowiezo België en kiezen voor het buitenland. Dat het de rest van Europa of buiten Europese bestemmingen wordt, maar ze kiezen zowiezo voor het buitenland en dat lijkt me logisch. Zelfs de Belg die niet per se de middelen heeft om ver te gaan, gaat dan nog liever naar Frankrijk of Nederland dan in België blijven. Het is totaal begrijpelijk.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2013, 09:46   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Inderdaad. Kijk trouwens naar de reacties van de Vlaamse lezers. Ook de Vlamingen gaan liever naar de Franse of Nederlandse kust, gewoon omdat het daar mooier is. En het is ook zomervakantie : de meeste Belgen die met zomervakantie gaan, verlaten zowiezo België en kiezen voor het buitenland. Dat het de rest van Europa of buiten Europese bestemmingen wordt, maar ze kiezen zowiezo voor het buitenland en dat lijkt me logisch. Zelfs de Belg die niet per se de middelen heeft om ver te gaan, gaat dan nog liever naar Frankrijk of Nederland dan in België blijven. Het is totaal begrijpelijk.
wat niet wil zeggen dat je Franstaligen hebt die de Vlaamse kust boycotten omdat het de Vlaamse kust is hé.

maar ik heb ondertussen Cadzand ontdekt, véél beter dan Blankenberge....
Oud 12 augustus 2013, 09:48   #7
Anna List
Banneling

Standaard

er is geen communautair probleem. er komen gewoon minder Walen naar de Vlaamse kust vanwege de economische crisis.

Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2013, 09:50   #8
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De Franse kust vanaf net beneden De Panne tot zoveel verder, is inderdaad 'natuurlijker'. In sommige dorpen lijk je zo vijftig jaar terug in de tijd te keren.

Het is er veel rustiger. Zo rustig dat het vaak lijkt dat het er zo dood is als een pier.

De Vlaamse kust heeft dan wel heel veel hoogbouw edm, maar het bruist er van allerhande activiteiten die gesmaakt worden door vele toeristen, van Vlaamse, Franse, Duitse, Luxemburgse, Nederlandse en Waalse nationaliteit, die er blijven komen. Want ze komen net voor die zaken.
En ieder "ondersoort" Vlaamse-kust-toerist kiest zijn gemeente/strand uit. Die van Blankenberge gaan wel eens piepen in Knokke, maar meer niet. En omgekeerd.

.
"Anne komt naar je toe", "De Zomeraperitief"? Of, jaren geleden, "Tien Om Te Zien"? Geloof mij, heel veel Vlamingen die aan de Kust wonen, zijn het meer dan beu met zo'n "activiteiten" en zouden liever een rustigere Vlaamse Kust hebben.
Oud 12 augustus 2013, 09:54   #9
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat niet wil zeggen dat je Franstaligen hebt die de Vlaamse kust boycotten omdat het de Vlaamse kust is hé.

Hoe minder Brusselaars, hoe meer plaats voor Britten & Duitsers. + Die laatsten hebben "er" veel en ze laten die rollen. D�*�*r komt het op neer.
De meeste Brusselaars hebben een grote mond maar een klein portemoneetje.

Laatst gewijzigd door Boduo : 12 augustus 2013 om 09:55.
Oud 12 augustus 2013, 09:55   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hoe minder Brusselaars, hoe meer plaats voor Britten & Duitsers. + Die laatsten hebben "er" veel en ze laten die rollen. D�*�*r komt het op neer.
het is niet omdat er minder Brusselaars komen dat er automatisch meer Britten en Duitsers komen hé. Het is zelden dat alles vol zit.
Oud 12 augustus 2013, 09:57   #11
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Anne komt naar je toe", "De Zomeraperitief"? Of, jaren geleden, "Tien Om Te Zien"? Geloof mij, heel veel Vlamingen die aan de Kust wonen, zijn het meer dan beu met zo'n "activiteiten" en zouden liever een rustigere Vlaamse Kust hebben.
Veel andere Vlamingen die aan de kust wonen, verdienen een mooie cent aan die aktiviteiten. Het draait altijd uit op geld.
Oud 12 augustus 2013, 09:59   #12
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het is niet omdat er minder Brusselaars komen dat er automatisch meer Britten en Duitsers komen hé. Het is zelden dat alles vol zit.
Natuurlijk is dat niet "automatisch" !
Het is echter een feit dat er de laatste jaren duidelijk meer Britten & Duitsers komen.
Oud 12 augustus 2013, 10:00   #13
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Inderdaad, onnozelaars bestaan overal.

Het probleem ook aan onze Kust, is de zee zelf. Die zomer ben ik een week met vakantie naar Turkije geweest. Geloof mij, de Egeïsche Zee is totaal iets anders dan onze Zee : in Turkije is de zee tenminse blauw..................
Oud 12 augustus 2013, 10:01   #14
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De meeste Brusselaars hebben een grote mond maar een klein portemoneetje.
Voor de winkeliers is het niet belangrijk. Zolang ze verkopen, is het alles wat telt.
Oud 12 augustus 2013, 10:01   #15
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, onnozelaars bestaan overal.

Het probleem ook aan onze Kust, is de zee zelf. Die zomer ben ik een week met vakantie naar Turkije geweest. Geloof mij, de Egeïsche Zee is totaal iets anders dan onze Zee : in Turkije is de zee tenminse blauw..................
daar kunnen we niets aan doen hé.

alhoewel, ik dacht dat een blauwe zee erop zou wijzen dat er meer vervuiling is.
Oud 12 augustus 2013, 10:03   #16
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Aan de Zeeuwse kust hoor je in ieder geval veel Duits praten, veel meer dan hier.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2013, 10:05   #17
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Aan de Zeeuwse kust hoor je in ieder geval veel Duits praten, veel meer dan hier.
daar heb je straten met meer Duitse nummerplaten dan Nederlandse. Ze zijn daar alles aan het opkopen.
Oud 12 augustus 2013, 10:07   #18
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Ik voel mij ook niet welkom aan de vlaamsche kust, doorgaans onvriendelijk personeel, overprijsd om nog niet te spreken van de veel te dure appartementen waar ge dan een flashback krijgt naar de jaren 60.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2013, 10:07   #19
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
daar kunnen we niets aan doen hé.

alhoewel, ik dacht dat een blauwe zee erop zou wijzen dat er meer vervuiling is.
Ik heb in de Egeïsche Zee gezwommen, het was lekker en ik wilde er blijven. Als u daarentegen onze Zee ziet, wil u niet er gaan zwemmen.
Oud 12 augustus 2013, 10:08   #20
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de winkeliers is het niet belangrijk. Zolang ze verkopen, is het alles wat telt.
Zijn punt inderdaad
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be