![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
| Bekijk resultaten enquête: Zal de GW 'hysterie' verdwijnen? | |||
| Ja, ook al is het waar. |
|
15 | 15,96% |
| Ja, want het is (grotendeels) nonsens. |
|
26 | 27,66% |
| Neen, want het is waar. |
|
30 | 31,91% |
| Neen, ook al is het (grotendeels) onzin. |
|
19 | 20,21% |
| Ik weet het niet |
|
4 | 4,26% |
| Aantal stemmers: 94. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1141 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Zeg dat de ongelijkheid in temperatuursverdeling met 6 graden verandert. Hoeveel maakt dat uit voor de uitstraling? Maar alle kleine beetjes helpen, dus de vergroting/verkleining van het temperatuursverschil werkt zeker ook als feedback. Laatst gewijzigd door Sjaax : 13 augustus 2013 om 13:04. |
||
|
|
|
|
|
#1142 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laten we eens rekenen: we gaan uit van 300 Kelvin, en doen 306 en 294. 300ˆ4 = 8.10 10ˆ9 1/2*(294ˆ4 + 306ˆ4) = 8.12 10ˆ9 0.25% Inderdaad niet zo een groot effect Komt overeen met een kleine Watt/m2 aan forcing als we uitgaan van een 380W/m2 Inderdaad de moeite niet...
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 augustus 2013 om 13:19. |
|
|
|
|
|
|
#1143 | |
|
Europees Commissaris
|
Nog eens terugkomen op deze grafiek over de temperatuursontwikkeling in de afgelopen honderdduizenden jaren.
![]() Het blijkt dat de temperatuur nooit boven de 2 �* 3 graden hoger dan de huidige temperatuur is uitgekomen. Zou daar een begrenzing liggen? Dat zou des te meer van belang zijn, omdat vast te stellen valt dat de broeikasgassen relatief weinig bijdragen aan de forcing. Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1144 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het loopt dus allemaal niet zo'n vaart hé |
|
|
|
|
|
|
#1145 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het zogenaamde "thermostatisch effect van CO2" (zie het artikel van NASA, waarop de bashers weer aan hun sloopwerk begonnen na mijn posting #1028). Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 13 augustus 2013 om 13:45. |
|
|
|
|
|
|
#1146 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:All_palaeotemps.png http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_luminosity Citaat:
Natuurlijk kan de continentenconfiguratie van belang zijn, en is het moeilijk om zonder een "extra duwtje" van de noordelijke (want ingesloten zee) en zuidelijke (want continent) ijskappen helemaal af te geraken waardoor er een continu albedo effect blijft dat genoeg forcing heeft om de T (en dus ook het natuurlijke CO2) beneden een bepaald niveau te houden. Als dat waar is, zou het juist kunnen zijn dat we daar met een serieuze artificiele injectie de hysteresis van die remnant ijskappen weghalen, en eens die weg zijn, krijgen we een extra forcing van het albedo effect.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 augustus 2013 om 14:48. |
||
|
|
|
|
|
#1147 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat artikel zegt ECHT dat bij EEN GEGEVEN HOEVEELHEID CO2, er mechanismen aan het werk zijn die de temperatuur stabiliseren door het bijregelen van de waterdamp, maw dat de hoeveelheid CO2 de HOOFDBEPALER zou zijn van de temperatuur en waterdamp de slaafse volger. Citaat:
Dat is NIET wat dat artikel zegt. Het artikel zegt ongeveer het omgekeerde. Als U uitleggen wat ge verkeerd voorstelt al bashen is...
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 augustus 2013 om 14:45. |
||
|
|
|
|
|
#1148 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En ja, als u met al uw slechte wil de forcing, veroorzaakt door de antropogene CO2, niet antropogeen wil noemen (waarvoor ik en Sjaax hier door jou wel degelijk werden gebashed) dan is dat uw soort van begrijpend lezen. Het bewijst (wat ik reeds eerder gezegd heb) uw gebrek aan synthese-skills. Ondanks uw hoge analysebekwaamheden. Je kan aan Jedd misschien vragen om er nog een schreeuwerige cartoon bij te zetten ook. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 13 augustus 2013 om 14:54. |
|
|
|
|
|
|
#1149 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De titel is perfect juist: hij stelt dat een gegeven CO2 (en ander niet condenserende broeikas gassen) niveau de waterdamp zodanig BIJREGELT dat je een constante temperatuur krijgt, bepaald door het CO2 niveau. Maw, dat alles over "waterdamp is een belangrijker broeikasgas dan CO2" op zijn gezicht valt, want waterdamp wordt door CO2 geregeld om tot een zekere temperatuur te komen. Dat is het "thermostatisch effect" van (een gegeven niveau van) CO2. Daar staat niet dat bij veranderend CO2 niveau de temperatuur toch constant blijft, IN TEGENDEEL. Dat zou jou goed uitkomen in je vooringenomenheid, en dus beslis je maar, bij het lezen van de titel, dat het dat wel moet zijn wat het artikel zal zeggen...
|
|
|
|
#1150 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb gezegd dat de FEEDBACKS op antropogene (of andere) forcing natuurlijk zijn. Begrijp je het fundamentele verschil tussen die twee uitspraken ? BTW, kan je me tonen waar ik Sjaax heb gebashed ook ?
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 augustus 2013 om 14:56. |
|
|
|
|
|
|
#1151 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Uiteraard las ik het artikel. Ik synthetiseer, jij blijft maar dissecteren. Leer eens conclusies trekken ! Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 13 augustus 2013 om 14:56. |
|
|
|
|
|
|
#1152 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ja.
Je zegde: Citaat:
Citaat:
De conclusie van dat artikel is dat de CO2 forcing een sterke versterking ondergaat door middel van waterdamp, want dat de waterdamp, die zelf een veel sterker broeikas effect heeft (forcing heeft) dan CO2 zelf, slaafs bijgeregeld wordt door de CO2. Wat ik al een hele tijd geleden heb gepost hier, toen men sprak over waterdamp versus CO2: dat zonder CO2 en andere broeikasgassen, waterdamp er ook niet zou zijn en we naar een snowball earth gaan. DAT is de conclusie van dat artikel. NIET, in de verste verte, dat "boven een bepaald niveau, CO2 voor afkoeling zou zorgen". CO2 is de KNOP van de thermostaat, en de radiatoren, die zijn de waterdamp.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 augustus 2013 om 15:01. |
||
|
|
|
|
|
#1153 |
|
Europees Commissaris
|
Stellingenoorlog.
Volgens mij is iemand militair of zo...
|
|
|
#1154 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Alleen mensen van slechte willen dergelijke bewoordingen (what's in a word ?) niet slikken. Toch autist ? |
|
|
|
|
|
|
#1155 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar je bent een verdraaide draaikont, want ik zal even gaan opvissen waar dat vandaan kwam: jouw post 1137: Citaat:
want toen was er duidelijk geen antropogene forcing, enkel maar een natuurlijke, waar DIEZELFDE natuurlijke feedbacks toen op werkten ? In welke mate bedoelde je DEZELFDE NATUURLIJKE feedbacks van toen en nu, en hoe kan dat nu in godsnaam een argument zijn voor een scepticus, dat destijds de forcings natuurlijk waren (wegens geen industrie he!) en de feedbacks (dezelfde feedbacks ?) daar toen op reageerden, zoals believers denken dat diezelfde natuurlijke feedbacks (die je nu antropogeen noemt) op de antropogene forcings zouden werken ?
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 augustus 2013 om 15:15. |
||
|
|
|
|
|
#1156 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat dat NASA artikel betreft:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dat gewoon maar bij elkaar zetten, zal weeral "bashen" zijn, en de inhoud van het artikel verdraaien, zeker ?
|
|
|
|
#1157 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Vergeet ook het effect van de Himalaya niet. |
|
|
|
|
|
|
#1158 |
|
Schepen
|
In hoeverre heeft/had de warmte uit het binnenste vd aarde nog een effect op de oppervlakte temperatuur?
|
|
|
#1159 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Maar kom, ik weet dat onderwijzerkes meer gebaat zijn met floue vertelselkes dan met wetenschappelijke metingen. Zeker wanneer sommige zelfverklaarde hoogleraars hier komen beweren dat formules belangrijker zijn dan metingen. Ben je al over die erectische kick geraakt ? Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 13 augustus 2013 om 17:02. |
||
|
|
|
|
|
#1160 | |
|
Banneling
|
Citaat:
"Tussen de lijnen van alle pro- en contra-papers kan men ergens een rode draad vinden die neerkomt op een aanvankelijke gezamenlijke stijging van T en CO2 tot een zekere plafondwaarde voor ∆T bij een optimum-CO2-concentratie. Eens daarboven (hogere CO2) zou dan een dempend effect (koeling) kunnen optreden." Mag ik hier bescheiden de term 'isolerende werking' of 'thermastatica' suggereren zoals NASA dat ook verwoordde ? Dat blijkt misschien niet direct uit de tekstuele zinssneden van d�*t artikel, maar des te meer uit zijn titel (Thermostatic effects of CO2) en de begrijpende lezeing van alle andere papers. De geest van dat artikel sluit perfect aan bij de rode draad die iemand met zin voor synthese er kan uithalen. Ik apprecieer zeer sterk uw analytische/dissecterende geest. Maar doe in godsnaam iets aan uw beperkt synthesevermogen. Je blijft het bos in stukskes kappen, terwijl we er pas uitgeraken als we het hele woud in beeld krijgen. Toch nog 1 bemerking : hoe hoger het CO2-gehalte in de atmosfeer, hoe hoger de weerkaatsing naar de ruimte. Vermits u wit op zwart gelooft dat de broeikasgassen de IR-straling weerkaatsen naar het aardoppervlak, geldt dat evenzeer richting ruimte. Zeker bij hogere concentraties. Dat er ergens een break-even-concentratie zou kunnen zijn lijkt mij de logica zelve. Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 13 augustus 2013 om 17:16. |
|
|
|
|