![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|
#1281 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
http://deanradin.com/evidence/evidence.htm
|
|
|
|
|
#1282 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1283 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Recente tests voor PSI waren niet al te positief.... http://www.wjh.harvard.edu/~moulton/...maging_Psi.pdf Citaat:
Laatst gewijzigd door parcifal : 13 augustus 2013 om 17:58. |
||
|
|
|
|
|
#1284 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
We hebben het hier over het filosofisch materialisme niet over het historisch materialisme of het dialectisch materialisme dat Marxistische stromingen zijn. Eenvoudige def.:" Materialisme is de filosofie die de werkelijkheid, ook emoties en andere processen in het menselijk brein, uiteindelijk herleidt tot materie, dit in tegenstelling tot het idealisme of het spiritualisme. " http://nl.wikipedia.org/wiki/Materialisme_(filosofie) of "Overtuiging dat alleen fysieke dingen werkelijk bestaan. Ook mentale staten/fenomenen kunnen verklaard worden als uiting van een fysiek object (in eerste instantie het brein). " http://www.filosofischwoordenboek.nl...erialisme.html Dat zijn standpunten die controversieel zijn omdat bepaalde aspecten betreft het bewustzijn niet inpasbaar is in de fysieke wetmatigheid zoals we die nu kennen. Daarom is materialisme een geloofsovertuiging. Mens + geloof = fanatieke combinatie, geld ook voor new age, holisme etc...
|
|
|
|
#1285 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ziet hij een mooie vrouw dat gebeurt er helemaal niks. Jammer toch...... ![]() Laatst gewijzigd door harriechristus : 13 augustus 2013 om 21:00. |
|
|
|
|
|
|
#1286 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1287 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Geen verzinsel, maar een logische conclusie waardoor het raadsel van de hersenen wordt verklaard en de eindeloze en zinloze discussie plotseling in een helder daglicht komt te staan: de atoomtheorie van harriechristus, die van een dood heelal een levend heelal maakt. Geen scheermes, want dat is puur sadisme, maar de waarheid, dat is waar het om gaat. |
|
|
|
|
|
|
#1288 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#1289 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1290 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maw, dat er "een gemeenschappelijk object" is dat toegankelijk is voor mutuele waarneming. Zonder die hypothese heeft de werkmethode van de wetenschap niet veel zin. Als ene zegt "ik bestudeer de roze olifantjes die ik zie vliegen" en de andere moet er maar van uit gaan dat die roze olifantjes niet materieel, ttz, objectief en intersubjectief waarneembaar, bestaan, dan kan je geen wetenschap doen over die roze olifantjes, want ze behoren tot het subjectieve van 1 waarnemer. Maar het gaat verder: als je alletwee akkoord bent dat er een koffiepot op tafel staat (en dat die koffiepot dus zelf objectief materieel aanwezig is en op zich aan de werkhypothese voldoet van het materialisme) en we gaan metingen doen aan die koffie, maar je moet rekening houden dat het mogelijk is dat de roze olifantjes van die ene, die koffie komen uitdrinken en de metingen beinvloeden, dan kan je OOK geen wetenschap doen. Dus, om aan wetenschap te doen moet je de hypothese maken dat er een objectieve realiteit bestaat (koffiepot) die waarnemelijk toegankelijk is door de mede-subjecten, maar tevens losgekoppeld moet zijn van enige invloed van iets dat niet tot die objectieve realiteit zou behoren (roze olifantjes). Vandaar dat de werkhypothese van materialisme dus noodzakelijk is om de wetenschappelijke werkmethode kunnen te hanteren. Er zijn er die zover gaan en stellen dat die roze olifantjes niet bestaan. Ik zou stellen dat ze niet relevant zijn. Of ze nu bestaan, maar niet objectief, of niet, heeft geen belang, zolang ze maar de koffiepot niet uitdrinken Citaat:
Of daar nu ook nog iets subjectiefs ervaren wordt of niet is een andere vraag, maar die kan geen objectief waarneembare gevolgen hebben als je er wetenschap over wil kunnen doen.
|
|
|
|
#1291 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het bewustzijn is niet alleen het hogere doel van de hersenen, maar ook de hogere oorzaak daarvan.
|
|
|
|
|
|
#1292 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#1293 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#1294 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1295 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1296 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
En omdat de materie zelf geen bewustzijn bezit, is het de Duivel die wordt aanbeden, die immers in de duisternis werkt om zowel deze wereld en het heelal naar de ondergang te voeren.
Dat is dan waar de wetenschap in gelooft: de dood en het niets. Er is immers geen diepere zin in het leven. |
|
|
|
|
|
#1297 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Je kan ook zeggen dat religies die stelling contesteren, maar dat zijn ook geen wetenschappen. Van zodra je uitgaat van iets dat objectief waarneembaar en herhaalbaar moet zijn, en dat maakt de essentie uit van de wetenschappelijke methode, moet je wel de materialistische werkhypothese aannemen. Hoe zou je nu de wetenschappelijke methode kunnen toepassen op iets dat enkel maar door een enkel subject ervaren kan worden en geen objectief (intersubjectief) waarneembare gebeurtenis voorstelt ? Stel dat jij de enige bent die roze olifantjes ziet, en die drinken de koffiepot uit. Ik kan geen roze olifantjes waarnemen. Ik stel alleen vast dat de koffiepot leeg geraakt. Hoe kan ik nu wetenschappelijk onderzoek doen naar het leeg geraken van de koffiepot ? Dat gaat niet. Ik kan geen herhaalbaar experiment uitvoeren waarbij die koffiepot leeg geraakt door jouw voor mij onwaarneembare roze olifantjes. De wetenschappelijke methode werkt daar niet. Ik moet dus wel aannemen dat er zo geen roze olifantjes zijn, als ik wetenschappelijk onderzoek naar koffiepotten wil doen. Let wel, als er een objectieve manier zou bestaan om die roze olifantjes waar te nemen, dan worden die van de slag een materialistisch object he. Citaat:
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat de *wetenschappelijke methode* vereist dat je de werkhypothese van materialisme aanneemt, gewoon omdat de methode niet werkt, niet toepasbaar is buiten het materialisme. Dat wil niet zeggen dat "de werkelijkheid" (wat je daar ook moge onder verstaan) materialistisch moet zijn, maar gewoon dat de wetenschappelijke methode niet kan werken op die aspecten van de "werkelijkheid" die niet materialistisch zijn, of die niet-materialistische invloeden zouden ondergaan. De relevantie van de materialistische werkhypothese of niet hangt dus af van de bruikbaarheid van wetenschappelijke resultaten. Als die wetenschappelijke resultaten goed werken, dan is dat een ondersteuning om die werkhypothese blijven aan te nemen. De niet-materialistische visie op de wereld zegde dat de bliksem een straf van een of andere godheid of natuurgeest was, en dat die godheid of natuurgeest niet-materialistisch was (niet intersubjectief, objectief waarneembaar). Met die hypothese kwam je niet veel verder dan jonge maagden offeren of zo. De materialistische hypothese is dat bliksem beschreven kan worden door objectief waarneembare oorzaken en fenomenen. We denken nu dat het iets met elektriciteit te maken heeft, waar een materialistische beschrijving van bestaat (de Maxwell vergelijkingen zeg maar). Dat lijkt goed te werken, dus is wat bliksems betreft, de materialistische werkhypothese vruchtbaar gebleken. Op de god Thor of zo was geen wetenschappelijke werkmethode toepasbaar. Indien de bliksem werkelijk van Thor afhing, dan zou de wetenschappelijke beschrijving van "bliksem" zwaar gefaald hebben en zouden we terug jonge maagden moeten offeren of zo.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 14 augustus 2013 om 12:01. |
|||
|
|
|
|
|
#1298 |
|
Minister-President
|
Op basis van de kennis van de elektrochemisch werking van het orgaan. Als wij dat orgaan zouden zijn dan moet men ook toegeven zoals sommige beweren dat we elektrochemisch robotten zijn. Dat blijkt toch niet helemaal overeen te komen zoals wij de werkelijkheid ervaren en benaderen. Dit is een oude discussie, reeds ten tijde van de Grieken en Romeinen werd er gediscuteerd over fatum (lot) versus voluntas (vrije wil). Als we enkel biochemische robotten zijn zal men zich moeten schikken aan het lot (fatum, schikgodinnen). Zoals islamisten zich schikken aan hun lot bepaald door Allah. Er bestaat een leuke anekdote met Cicero daarover. Zo kwam Cicero tijdens een wandeling een persoon tegen die bij hoog en laag beweerde dat we geen vrije wil hebben. Cicero luisterde geduldig aan om dan met zijn wandelstok hem een pak rammel te geven. Die persoon verontwaardigd roept " waarom slaat U mij?". Waarop Cicero antwoorde " heb ik dan een andere keuze???".
|
|
|
#1299 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De discussie over vrije wil is inderdaad zo oud als de filosofische straat, en je moet eruit besluiten dat het concept zelf van vrije wil eigenlijk "leeg" is. Vrije wil is een onderdeel van de tijdservaring: het feit dat we een "nu" ervaren, en (om entropie redenen) "gisteren" herinneren, en niet "morgen". Niemand gaat ervan uit dat hij geen vrije wil heeft om wat hij gisteren deed, anders te doen. Je kan vandaag niet beslissen om de Chimay die je gisteren dronk, te veranderen in een Leffe. Je aanvaardt dus zonder de minste problemen dat je over "gisteren" geen vrije wil hebt. Je denkt dat je wel de keuze hebt voor de pint die je vanavond zal drinken, gewoon omdat je je de toekomst niet kan herinneren. Maar stel nu dat je vanavond een Chimay zal drinken, en dat ik dat morgen zal vernemen. Stel dat ik het vandaag al weet. Denk je dat je 'vrije wil' hebt vanavond in de keuze van je pint ? Je zal een Chimay drinken. Je zal daar wel het gevoel bij hebben dat dat je vrije keuze was, maar je zal een zekere pint drinken. Aangezien je die pint zal drinken, heb is de andere pint die je niet dronk, dus eigenlijk niet mogelijk. Het enige verschil tussen de pint van vanavond en die van gisterenavond is dat niemand het al weet. Je denkt dus dat de andere mogelijkheden er ook zijn. Vrije wil is de subjectieve ervaring van te denken gewild te hebben wat jouw hersenen uitgevoerd hebben. Citaat:
In de mate dat Allah zich morgen kan herinneren, ben ik Allah in het eerdere voorbeeldje. Het idee is dat je "vrije wil" lijkt te hebben als je de uitkomst nog niet kent van de keuze die je zal maken.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 14 augustus 2013 om 12:28. |
||
|
|
|
|
|
#1300 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|