Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2013, 09:47   #61
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Blijf vooral maar de meest debiele diploma-en ervaringseisen stellen zeg ik dan.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 09:47   #62
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Knelpuntberoepen vragen meestal technische & IT vaardigheden; ook analytische & organisatorische kennis zijn belangrijk.
Die elementen worden systematisch aangeleerd in het technisch onderwijs en meer speciaal in de takken industriële wetenschappen.
Boekhouder is een knelpuntberoep, er bestaan ook niet graduaats-en bachelormogelijkheiden maar die worden niet gevraagd op de arbeidsmarkt. En dan maar kakken dat ze er geen vinden.
Oud 16 augustus 2013, 10:11   #63
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Knelpuntberoepen vragen meestal technische & IT vaardigheden; ook analytische & organisatorische kennis zijn belangrijk.
Die elementen worden systematisch aangeleerd in het technisch onderwijs en meer speciaal in de takken industriële wetenschappen.
Zo zou ik er ook min of meer over denken. Maar dat is blijkbaar het grote probleem van onze werkgevers niet. Zij verwijten de afgestudeerden vooral een gebrek aan organisatorische vaardigheden (met op de tweede plaats een gebrekkige talenkennis).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 10:26   #64
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Zo zou ik er ook min of meer over denken. Maar dat is blijkbaar het grote probleem van onze werkgevers niet. Zij verwijten de afgestudeerden vooral een gebrek aan organisatorische vaardigheden (met op de tweede plaats een gebrekkige talenkennis).
En ze hebben wél een super-diploma. Een oud diensthoofd van mij was architect van opleiding, en had denk ik nog verder gestudeerd. Maar op het sociale vlak: een dikke nul, net als op het vlak van organisatie.
Oud 16 augustus 2013, 17:59   #65
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Pffft, wat een hoop hypocrisie. Dat werkgevers die afgestudeerden dan eens zelf les geven. Eens zien hoe ver ze zullen komen. Alsof een afgestudeerde ooit 100% voorbereid kan zijn op een job. Of moeten alle afgestudeerden plots helderziend worden en over alle mogelijke vaardigheden ter wereld beschikken? Alsof die werkgevers nooit zelf als dikke nul gestart zijn in hun egen job en zelf niet wisten wat ze konden verwachten van hun eigen baas. Wat een gelul. Gewoon weer eens een excuus om te schijten op mensen die pas in hun job beginnen, en niets anders.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 22:37   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Pffft, wat een hoop hypocrisie. Dat werkgevers die afgestudeerden dan eens zelf les geven. Eens zien hoe ver ze zullen komen. Alsof een afgestudeerde ooit 100% voorbereid kan zijn op een job. Of moeten alle afgestudeerden plots helderziend worden en over alle mogelijke vaardigheden ter wereld beschikken? Alsof die werkgevers nooit zelf als dikke nul gestart zijn in hun egen job en zelf niet wisten wat ze konden verwachten van hun eigen baas. Wat een gelul. Gewoon weer eens een excuus om te schijten op mensen die pas in hun job beginnen, en niets anders.
Neen maar u raakt de kern van het probleem wel.
Afgestudeerden hebben te vaak een titel/diploma mee gekregen waarin ze net in beweren (staat er zwart op wit) dat ze van alles en nog wat specialiteiten net wel kennen.

En dan moet de werkgever toch weer beginnen met opleiden?

Dat aanvaarden noch de werkgevers, noch de afgestudeerden.

En de scholen blijven zoals gewoonte buiten schot.
Oud 17 augustus 2013, 08:47   #67
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2013, 08:48   #68
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Da's dan pech voor die werkgevers.
Wie kan het wat schelen?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2013, 08:48   #69
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Neen maar u raakt de kern van het probleem wel.
Afgestudeerden hebben te vaak een titel/diploma mee gekregen waarin ze net in beweren (staat er zwart op wit) dat ze van alles en nog wat specialiteiten net wel kennen.

En dan moet de werkgever toch weer beginnen met opleiden?

Dat aanvaarden noch de werkgevers, noch de afgestudeerden.

En de scholen blijven zoals gewoonte buiten schot.
Mambo, relativeren !
Oud 17 augustus 2013, 19:07   #70
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Blijf vooral maar de meest debiele diploma-en ervaringseisen stellen zeg ik dan.
Welke absurde eisen worden er dan zoal gesteld?
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2013, 09:42   #71
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het voorjaar op Terzake:
2 Belangrijke werkgevers wijzen erop dat ze een nijpend tekort hebben aan technici (A2 niveau).
Als dit NIET verbetert, zal de ene een bedrijf oprichten in O.-Europa en de andere ergens in het verre oosten. (India ?)
Oud 18 augustus 2013, 12:07   #72
Zondag
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeer geachte heer Aardbei,

Als ze de leerstof van de lagere en middelbare school voldoende zouden beheersen, zou ik ze met open armen ontvangen en zelf verder opleiden, maar ze hebben er hoger onderwijs bij gekregen en kennen nog het meest elementaire niet.

Ik wil dus niemand van onder de 35. Waardeloze diploma's. En wat de Nederlandse sollicitanten betreft: mijn Nederlandse collega vindt alles onder de 30 ook waardeloos. Ik kan hier niet onthullen over welke branche het gaat. Hopelijk is het in andere sectoren beter.

Laatst gewijzigd door Zondag : 18 augustus 2013 om 12:10.
Zondag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2013, 12:12   #73
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Boekhouder is een knelpuntberoep, er bestaan ook niet graduaats-en bachelormogelijkheiden maar die worden niet gevraagd op de arbeidsmarkt. En dan maar kakken dat ze er geen vinden.
Welke, een TSO opleiding boekhouden/informatica?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2013, 17:17   #74
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het voorjaar op Terzake:
2 Belangrijke werkgevers wijzen erop dat ze een nijpend tekort hebben aan technici (A2 niveau).
Als dit NIET verbetert, zal de ene een bedrijf oprichten in O.-Europa en de andere ergens in het verre oosten. (India ?)
Maar er zijn in feite twee problemen.
Probleem 1, dat te weinig studenten een opleiding in de richting van een knelpuntberoep kiezen (probleem dat in het artikel niet aan bod komt)
Probleem 2, dat de afgestudeerden, in het algemeen niet voldoen aan de eisen van het merendeel der werkgevers (51%, wat ze dan ruim de helft noemen, maar wat ik eerder de helft zou noemen) - hun eisen liggen dan wel meer in de richting van een gebrek aan organisatorische kennis, dan aan een gebrek aan vakkennis
Zelf denk ik, dat het vooral probleem 1 is, dat een (grote) rol zal spelen om hier een bedrijf op te richten, of elders
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2013, 17:49   #75
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is eerder iets in de zin van : ik zoek een ingenieur met 20 jaar ervaring, die 30 jaar is en wil werken aan het loon van een zandbakistaanse nomade met rheuma.

Of ook wel : een witte konijn met roze bollen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2013, 18:25   #76
Ill Duce
Banneling

Standaard

Misschien moeten de werkgevers zelf maar eens wat meewerken. Ze hebben ook 2 handen aan hun lijf.
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2013, 19:25   #77
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar er zijn in feite twee problemen.
Probleem 1, dat te weinig studenten een opleiding in de richting van een knelpuntberoep kiezen (probleem dat in het artikel niet aan bod komt)
Probleem 2, dat de afgestudeerden, in het algemeen niet voldoen aan de eisen van het merendeel der werkgevers (51%, wat ze dan ruim de helft noemen, maar wat ik eerder de helft zou noemen) - hun eisen liggen dan wel meer in de richting van een gebrek aan organisatorische kennis, dan aan een gebrek aan vakkennis
Zelf denk ik, dat het vooral probleem 1 is, dat een (grote) rol zal spelen om hier een bedrijf op te richten, of elders
Probleem 1: die knelpuntberoepen worden door veel ouders geminacht: ze sturen hun kinderen naar een ASO school & leven in de illusie dat er nu veel meer slimmeriken zijn dan vroeger.
Probleem 2: de eisen v.d. werkgevers zullen ALTIJD hoger liggen dan het niveau v.d. afgestudeerden: als ze onmiddellijk zouden tevreden zijn , dan zouden ze, logischerwijze, die jonge gasten iets meer moeten betalen en d�*t kan niet hé.
Oud 18 augustus 2013, 19:26   #78
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het is eerder iets in de zin van : ik zoek een ingenieur met 20 jaar ervaring, die 30 jaar is en wil werken aan het loon van een zandbakistaanse nomade met rheuma.

Of ook wel : een witte konijn met roze bollen.
2
Oud 18 augustus 2013, 19:26   #79
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Probleem 1: die knelpuntberoepen worden door veel ouders geminacht: ze sturen hun kinderen naar een ASO school & leven in de illusie dat er nu veel meer slimmeriken zijn dan vroeger.
Probleem 2: de eisen v.d. werkgevers zullen ALTIJD hoger liggen dan het niveau v.d. afgestudeerden: als ze onmiddellijk zouden tevreden zijn , dan zouden ze, logischerwijze, die jonge gasten iets meer moeten betalen en d�*t kan niet hé.
Dat is inderdaad een groot probleem...
"Dan kunnen ze nog altijd afzakken..."
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2013, 19:29   #80
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat is inderdaad een groot probleem...
"Dan kunnen ze nog altijd afzakken..."
Juist en op het einde van hun "loopbaan" als student doen ze mee aan een of ander examen van Selor en belanden ze in de wereld van de ambtenaren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be