![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|
#1381 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#1382 |
|
Minister-President
|
Schopenhauer bedoelde met 'de wereld is mijn voorstelling' dat onze voorstelling van de werkelijkheid wordt gekleurd door onze voorgaande opgedane ervaringen. Het gaat over perceptie.
|
|
|
#1383 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
En verder ga ik wel degelijk akkoord met jouw opvatting dat wij weinig weten. Je hebt al eerder opmerkingen gemaakt alsof ik zou geloven dat ik alles weet, ik heb die opmerkingen genegeerd, ik snap ze niet. Wat ik beweer is immers filosofie en geen wetenschap. Ondanks alle inspanningen staat de ontologie van de mens, met name het zelfbewustzijn, in de kinderschoenen. Het kan niet wetenschappelijk worden aangetoond en onderzocht. Het bevindt zich op het terrein van de zachte wetenschap van de psychologie. De uitspraak "wij zijn ons brein" is een poging een brug te slaan tussen wetenschap en filosofie. Het is een vertrekpunt en geen eindpunt. |
|
|
|
|
|
|
#1384 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1385 |
|
|
Dat klopt, en zoals Ryle terecht stelde, onze perceptie van het zelf is gekleurd door onze ervaringen en door taal. Je schreef dat je dit als kleuter "zelf" hebt ervaren. Ik heb dat ook als kleuter schoksgewijs ervaren, dat zijn mijn vroegste herinneringen.
|
|
|
|
|
|
#1386 |
|
Minister-President
|
Dat is waar maar dat geld voor elk organisme buiten ons zelf.
|
|
|
#1387 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#1388 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alles komt voort uit bewustzijn. Onze fysische wereld is gecreëerd door bewustzijn.
|
|
|
|
|
#1389 | |
|
|
Citaat:
Elke incarnatie is anders, er zijn zoveel diverse redenen om te incarneren als er mensen zijn. Terwijl de ene ziel de ervaring wil opdoen van een mediterende buddist te zijn, wil de ander de ervaring opdoen van een materialistische bedrijfsleider te zijn. Natuurlijk hebben we vrije wil, en we sturen ook een groot deel ons leven zelf, maar onze ziel heeft wel een plan, een potentieel voor ons leven dat het wil verwezenlijkt zien, en ook actief ons stuurt.
|
|
|
|
|
#1390 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1391 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#1392 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#1393 | |
|
|
Citaat:
Evenwel, inderdaad is de persoonlijke identiteit als gevolg van omstandigheden aan verandering onderhevig, maar we zouden wel erg oppervlakkig zijn als we geen oog hebben voor de basale persoonlijkheidskenmerken van het individu, en die veranderen niet zo snel. Je verandert niet elk half jaar van een mannelijk type in een vrouwelijk type, of van introvert naar extrovert, om maar wat te noemen. En, om het allemaal nog wat te compliceren, in onze complexe maatschappij hebben we meerdere identiteiten en we gedragen ons anders tegenover verschillende personen en groepen uit de samenleving. Tenslotte, je wilt zo te zien op dit moment het concept "uw ware zelf'' beschouwen. Hoe kan je dat doen zonder daarin een verklaring voor basale kenmerken zoals genderverschillen in de psyche mee te nemen? Vertel. |
|
|
|
|
|
|
#1394 |
|
|
Dat vind ik een interessant probleem van de vraag naar de aard van bewuste mentale processen. Ik heb de indruk dat de filosofie van Ryle inhoudt dat ook "strikt metafysisch ervaren", het denken van Descartes dus, fysisch van aard is. Maar hij beperkte zich tot de filosofische kant van het probleem en deed geen moeite de fysieke implicaties aan te tonen. Als wij bijvoorbeeld een rekensom voorgelegd krijgen die we uit het hoofd oplossen dan is daar schijnbaar geen fysiek proces bij betrokken. Maar misschien kunnen we een redenering vinden volgens welke het maken van rekensommen een fysische component heeft.
Laatst gewijzigd door Piero : 17 augustus 2013 om 20:46. |
|
|
|
|
|
#1395 | |
|
|
Citaat:
p.s. een onafhankelijke geest is zelfs een obstakel voor de causaliteit. Laatst gewijzigd door Piero : 18 augustus 2013 om 12:25. |
|
|
|
|
|
|
#1396 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#1397 | ||
|
|
Citaat:
Als men zegt "ik ben mijn brein en zijn functies" identificeert men zich inderdaad met iets tijdelijks en veranderlijks. Maar dat is dan wellicht ook de essentie van het mens zijn, als ik het woord essentie nog mag gebruiken. Ervaren kan je nu eenmaal niet zonder te veranderen. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#1398 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Het verschil dat hersenen + zintuigen bepaalt wat men ervaart met dat hersenen + zintuigen bepaalt dat men ervaart is dat laatste ervaringen als het waren wordt gecreëerd er ontstaat ervaring. Ik definieer het zijn als onder andere de potentialiteit tot ervaren. Bij de ontwikkeling van de visuele cortex en het oogzintuig wordt visuele ervaring mogelijk maar dat is wat anders als het creëren van een visuele ervaring want dat lijkt mij door zijn aard onbegrijpelijk en irreëel.
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal Laatst gewijzigd door koppijn : 18 augustus 2013 om 16:12. |
||
|
|
|
|
|
#1399 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En juist het systeem van Hegel is het systeem van het worden als ontwikkeling krachtens de dialectiek van these, antithese en synthese en is verder ontwikkeld in mijn atoomtheorie. |
|
|
|
|
|
|
#1400 | |
|
|
Citaat:
|