Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2013, 16:38   #641
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Daar kan je dan vast wel een voorbeeld van geven, zeker?
Of ben je weeral eens uit je bunghole aan het leuteren?
Weer zo vettig en vulgair, parcifallekke...Waar ben jij eigenlijk opgevoed, mannekke ? En dat beweert dan les te geven aan kinderen ?!!
Leraars moeten het goede voorbeeld geven, weet je dat niet eens ? Nee zeker...
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2013, 23:41   #642
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

"Bijna-doodervaring is het gevolg van verhoogde hersenactiviteit"

"Er bestaat mogelijk een perfect wetenschappelijke uitleg voor bijna-doodervaringen, waarbij mensen zeggen dat ze bijvoorbeeld een lange tunnel met fel wit licht hebben gezien. Amerikaanse onderzoekers vermoeden dat zo'n ervaring het gevolg is van een verhoogde hersenactiviteit in de eerste ogenblikken na een hartstilstand."

Deze verklaring snijdt alweer meer hout dan het obscurantistische en totaal ongegronde geloof in afterlife.
Hopelijk schijnt ooit het glorieuze licht van de waarheid en vernietigt het de vaak nog bedroevend grote schaduwen die de parapsy bullshit voor zich uitwerpt.
Oud 13 augustus 2013, 23:56   #643
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
"Bijna-doodervaring is het gevolg van verhoogde hersenactiviteit"

"Er bestaat mogelijk een perfect wetenschappelijke uitleg voor bijna-doodervaringen, waarbij mensen zeggen dat ze bijvoorbeeld een lange tunnel met fel wit licht hebben gezien. Amerikaanse onderzoekers vermoeden dat zo'n ervaring het gevolg is van een verhoogde hersenactiviteit in de eerste ogenblikken na een hartstilstand."

Deze verklaring snijdt alweer meer hout dan het obscurantistische en totaal ongegronde geloof in afterlife.
Hopelijk schijnt ooit het glorieuze licht van de waarheid en vernietigt het de vaak nog bedroevend grote schaduwen die de parapsy bullshit voor zich uitwerpt.
Best wel goed mogelijk.
Naar men zegt ziet men het sneeuwen bij een hersenbloeding ook.
Langs de andere kant, alles wetenschappelijk verklaren is ook niet altijd goed. Wel om te weten, niet om iedereen gerust te stellen.
Oud 14 augustus 2013, 06:11   #644
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Langs de andere kant, alles wetenschappelijk verklaren is ook niet altijd goed.
Waarom niet?
Oud 14 augustus 2013, 10:07   #645
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet?
Omdat het enggeestig is niet te willen toegeven dat de wetenschap veel maar niet alles kan verklaren, dat er zaken bestaan die niet zo simpel zijn als 1 + 1 = 2.
Oud 14 augustus 2013, 10:21   #646
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Omdat het enggeestig is niet te willen toegeven dat de wetenschap veel maar niet alles kan verklaren, dat er zaken bestaan die niet zo simpel zijn als 1 + 1 = 2.
De wetenschap is de eerste om toe te geven dat er veel verklaard kan worden, maar veel meer ook niet.

Claimen een oplossing te hebben voor iets waarvan de wetenschap zegt "dat weet ik niet", is domme arrogantie ten top.

Het zou veel mensen sieren als ze een voorbeeld nemen aan de wetenschap en zeggen "'dat weet ik niet"
Oud 15 augustus 2013, 08:49   #647
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Daar gaat het eigenlijk niet om.
De wetenschapper heeft eigenlijk geen enkele moeite om toe te geven als hij voor een fenomeen geen verklaring heeft.
Dat lijkt mij een stuk eerlijker en bescheidener dan beweren van wél een antwoord klaar te hebben, maar steevast met baarlijke nonsens, wollig gewauwel en obscurantistische bullshit komen aandraven, waar geen hol van bewezen kan worden.

Nog verder gaan de charlatans die beweren over 'onverklaarbare' gaven te beschikken.
Keer op keer vallen ze door de mand, blijkt er bedrog in het spel, of kunnen ze toevallig niet 'presteren' als er kritisch toegekeken wordt.

Hoe zou je deze beide houdingen dan categoriseren?
Breeddenkendheid en openheid van geest?
Of naïviteit en bedrieglijkheid?
Oud 15 augustus 2013, 13:41   #648
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

De "wetenschap" staat nog maar in de kinderschoenen.
Diezelfde wetenschappers beweerden ook ooit dat de wereld plat was.
IK heb ook de indruk dat men zomaar wat uitkraamt. Tenslotte moet je voor exacte wetenschap dingen kunnen bewijzen. En dat is hier niet het geval, veronderstel ik.
Het is in alle geval leuk om weten dat je, bij het sterven, nog leuke dingen ziet.

Eentje om te bekijken en het uwe ervan te denken :

http://dutchamazingnewsblog.wordpres...getje-nl-subs/

Laatst gewijzigd door hurricane : 15 augustus 2013 om 13:42.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2013, 13:56   #649
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
De "wetenschap" staat nog maar in de kinderschoenen.
Diezelfde wetenschappers beweerden ook ooit dat de wereld plat was.
IK heb ook de indruk dat men zomaar wat uitkraamt. Tenslotte moet je voor exacte wetenschap dingen kunnen bewijzen. En dat is hier niet het geval, veronderstel ik.
Het is in alle geval leuk om weten dat je, bij het sterven, nog leuke dingen ziet.

Eentje om te bekijken en het uwe ervan te denken :

http://dutchamazingnewsblog.wordpres...getje-nl-subs/
De wetenschap heeft nooit of te nimmer beweerd dat de aarde plat was. Er waren misschien wel mensen die de wetenschap wat hautain vonden en er het hunne van dachten. Maar voor zover de wetenschap(pers) betreft, is de aarde altijd rond geweest.

300 jaar voor christus, toen de joden de wetenschap verwierpen, want de aarde had toch vier hoeken zoals god had gezegd, berekende Eratosthenes de omtrek al.

Moraal van het verhaal: als de wetenschap spreekt: luister!
Oud 15 augustus 2013, 14:32   #650
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
De wetenschap heeft nooit of te nimmer beweerd dat de aarde plat was. Er waren misschien wel mensen die de wetenschap wat hautain vonden en er het hunne van dachten. Maar voor zover de wetenschap(pers) betreft, is de aarde altijd rond geweest.

300 jaar voor christus, toen de joden de wetenschap verwierpen, want de aarde had toch vier hoeken zoals god had gezegd, berekende Eratosthenes de omtrek al.

Nochtans, ik heb lang verondersteld dat Pluto een planeet was, omdat de wetenschap mij dat vertelde.
Later bleken zij van mening te veranderen en was Pluto plots geen planeet meer.

Ga er dus maar van uit dat er vandaag nog vele wetenschappelijke veronderstellingen bestaan die wij allemaal aannemen als waar, maar die in de toekomst nog ontkracht zullen worden door wetenschappers.

Dat neemt niet weg, zoals Superstaaf zegt, dat obscure zweverige nonsens die op niks gebaseerd is op gelijke hoogte moet worden gebracht met de wetenschap. Maar ook wat de wetenschap zegt is niet per definitie waar.

Laatst gewijzigd door Schuppezot : 15 augustus 2013 om 14:33.
Schuppezot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2013, 15:42   #651
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat een appeal to authority. De wetenschap is zeker geen heilig huisje en we moeten sceptisch blijven. De officiele wetenschap wordt gebruikt als instrument die het wereldbeeld van de westerse samenleving bepaalt, net zoals de religies dat vroeger deden en nog doen in sommige delen van de wereld.

Citaat:
Het afgelopen jaar ontstond wereldwijd grote opschudding door enkele fraudegevallen. Het probleem neemt toe. Het aantal publicaties in toptijdschriften dat teruggetrokken werden wegens fraude, steeg de afgelopen 15 jaar spectaculair. Bedreigender voor de wetenschap zijn volgens beide hoogleraren echter de wijdverspreide twijfelachtige praktijken "die zich in de grijze zone bevinden tussen wat kan en niet kan". Deze kunnen op termijn de autoriteit van onderzoek ondergraven.

Beiden doelen op het feit dat wetenschappers meestal alles in het werk stellen om hun hypothesen te doen kloppen. "Een onderzoeker die een manuscript schrijft waarin een hypothese slechts ten dele wordt bevestigd, zal dat immers moeilijk gepubliceerd krijgen. In een tijd waarin de prestatiedruk enorm toeneemt, geldt publiceren als een overlevingsdevies. Daarom worden selectiecriteria toegevoegd tot hun dataset tot significante resultaten leidt."

http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...XYoN4.facebook

Laatst gewijzigd door exodus : 15 augustus 2013 om 15:43.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2013, 21:15   #652
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Wat een appeal to authority. De wetenschap is zeker geen heilig huisje en we moeten sceptisch blijven. De officiele wetenschap wordt gebruikt als instrument die het wereldbeeld van de westerse samenleving bepaalt, net zoals de religies dat vroeger deden en nog doen in sommige delen van de wereld.

http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...XYoN4.facebook
Zeer waar.
Ook wetenschappers betrouw ik niet voor 100%
Maar ze liggen toch nog een paar lengten voor op de paragnosten, sterrenwichelaars, telekineten, en koffiedikkijkers...
Oud 15 augustus 2013, 21:18   #653
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Nochtans, ik heb lang verondersteld dat Pluto een planeet was, omdat de wetenschap mij dat vertelde.

Ga er dus maar van uit dat er vandaag nog vele wetenschappelijke veronderstellingen bestaan die wij allemaal aannemen als waar, maar die in de toekomst nog ontkracht zullen worden door wetenschappers.
Klopt hoor, maar het toont aan dat de wetenschappers meestal kritisch blijven, zelfs tegenover hun eigen bevindingen.
Als er zich nieuw materiaal aandient, herevalueren ze oude theorieën, en zijn ze niet bang om ze in de prullenbak te gooien.
Oud 15 augustus 2013, 21:39   #654
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Pluto was ook een planeet tot 2006, dat was dus niet fout.
In 2006 hebben ze de definitie van wat een planeet is aangepast omdat er meerdere solide objecten gevonden waren die aanspraak konden maken op het label planeet pre-2006, style.
Na de herdefiniering werd pluto, net als 5 andere obecten in de kuipersgordel, een 'dwergplaneet'.

Citaat:
Ontkracht? Verfijnd, wel natuurlijk, dat gebeurd continu.

Citaat:
Dat neemt niet weg, zoals Superstaaf zegt, dat obscure zweverige nonsens die op niks gebaseerd is op gelijke hoogte moet worden gebracht met de wetenschap. Maar ook wat de wetenschap zegt is niet per definitie waar.
Niet per definitie, maar per aanname.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2013, 23:09   #655
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt hoor, maar het toont aan dat de wetenschappers meestal kritisch blijven, zelfs tegenover hun eigen bevindingen.
Als er zich nieuw materiaal aandient, herevalueren ze oude theorieën, en zijn ze niet bang om ze in de prullenbak te gooien.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Pluto was ook een planeet tot 2006, dat was dus niet fout.
In 2006 hebben ze de definitie van wat een planeet is aangepast omdat er meerdere solide objecten gevonden waren die aanspraak konden maken op het label planeet pre-2006, style.
Na de herdefiniering werd pluto, net als 5 andere obecten in de kuipersgordel, een 'dwergplaneet'.

Ontkracht? Verfijnd, wel natuurlijk, dat gebeurd continu.

Niet per definitie, maar per aanname.
Ben het voornamelijk met jullie eens, maar toch dit:

Wat ik wil zeggen is dat de houding: "zweverige, obscure nonsens is per definitie onjuist, wetenschap is per definitie juist" in feite geen wetenschappelijke houding is. Sommige mensen neigen wel naar een dergelijke houding.
Kijk maar naar de manier waarop bepaalde atheisten (voor alle duidelijkheid: ik geloof zelf ook niet in god) verkondigen dat een god zeker niet bestaat. Nochtans, falsificatie is een belangrijk onderdeel van de wetenschap. Zolang iets niet gefalsificeerd is, moet men de optie openhouden dat iets kan bestaan. Daarom zeg ik niet dat God 100% zeker niet bestaat, maar wel dat het zeer aannemelijk is dat die niet bestaat (aangezien de empirie geen aanwijzingen geeft in die richting).

Ik ben van het principe: "zweverige, obscure nonsens is naar alle waarschijnlijkheid onjuist, wetenschappelijke verklaringen zijn het meest aannemelijk"

Van bepaalde zaken weet de huidige wetenschap echter nog veel te weinig af (bvb: neurologie, het heelal, DNA, ...) om nu al te kunnen zeggen met zekerheid dat bepaalde huidige wetenschappelijke aannames nooit ontkracht zullen worden.

Onlangs las ik bijvoorbeeld dit; er werd een planeet ontdekt waarvan het ontsaan door klassieke theorieen niet te verklaren valt => http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wet...raagstuk.dhtml
Oud 15 augustus 2013, 23:36   #656
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
De wetenschap is de eerste om toe te geven dat er veel verklaard kan worden, maar veel meer ook niet.

Claimen een oplossing te hebben voor iets waarvan de wetenschap zegt "dat weet ik niet", is domme arrogantie ten top.

Het zou veel mensen sieren als ze een voorbeeld nemen aan de wetenschap en zeggen "'dat weet ik niet"
Jij weet bvb niet of dat parapsychologische verschijnselen bestaan. Bedoel je d�*t ?
Oud 19 augustus 2013, 23:36   #657
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Jij weet bvb niet of dat parapsychologische verschijnselen bestaan. Bedoel je d�*t ?
Hij bedoelt waarschijnlijk: ik heb absoluut geen weet van het bestaan van parapsychologische verschijnselen.
En daar kan ik hem heel goed in volgen.
Oud 20 augustus 2013, 00:22   #658
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Hij bedoelt waarschijnlijk: ik heb absoluut geen weet van het bestaan van parapsychologische verschijnselen.
En daar kan ik hem heel goed in volgen.
Het is niet omdat jij van iets geen weet hebt, dat het niet bestaat.
Kijk bvb naar door hun vrouw bedrogen mannen, vaak zijn zij de enigsten die daarvan niet op de hoogte zijn.
Oud 20 augustus 2013, 00:29   #659
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Het is niet omdat jij van iets geen weet hebt, dat het niet bestaat.
Als iets buiten mijn weet bestaat, dan kan je het me heel simpel tonen.
Daarna weet ik dat het bestaat.

Citaat:
Kijk bvb naar door hun vrouw bedrogen mannen, vaak zijn zij de enigsten die daarvan niet op de hoogte zijn.
Ik zal nooit twijfelen aan het bestaan van bedrogen mannen of bedrogen vrouwen.
Ik heb er van elk al eens eentje gezien.
Oud 20 augustus 2013, 00:35   #660
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Als iets buiten mijn weet bestaat, dan kan je het me heel simpel tonen.
Daarna weet ik dat het bestaat.

Ik zal nooit twijfelen aan het bestaan van bedrogen mannen of bedrogen vrouwen.
Ik heb er van elk al eens eentje gezien
.
Wat ik wou zeggen : wisten die dat ze bedrogen werden, op het moment dat ze bedrogen werden ?
Dat zal al wel niet altijd het geval zijn.
Net zoals er andere dingen zijn die eenieder ontsnappen kunnen. Waaronder onderandere parapsychologische verschijselen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be