Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 21 augustus 2013, 20:14   #501
Salah
Banneling

Standaard

Washington:

Salah is offline  
Oud 21 augustus 2013, 23:20   #502
Salah
Banneling

Standaard

Salah is offline  
Oud 22 augustus 2013, 01:24   #503
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Er is niets "geradicaliseerd" aan hoofddoeken. Dat is gewoon de traditionele klederdracht in die landen, al eeuwenlang. Als je ff de moeite doet om buiten de toeristische wijken te gaan in Marokko, dan ga je overal hoofddoeken zien. En dat gaat dan over gewone meiden, zeker niet over meiden die geïdeologiseerd zijn of pilaarbijtsters ofzo.

Ook in Egypte zie je in anti-Morsi betogingen veel meiden met hoofddoeken. Het is een beetje belachelijk om je zo te focussen op een lapje stof. Dat zegt niets over de overtuiging van de dame in kwestie.

Als Rus zou je dat als geen ander moeten weten:
In Tunesie zag ik zelfs op het platteland weinig meisjes of vrouwen met hoofddoeken, in Marokko vooral op het platteland, in SyriË zag je vrouwen met en zonder hoofddoeken, in ongeveer gelijke aantallen. In Egypte veel meer, maar wat opvalt is dat het verminderd is de laatste jaren. In Istanbul zijn vrouwen met hoofddoeken zwaar in de minderheid, behalve in sommige concervatieve wijken. In landen als Azerbaidjan zijn hoofddoeken uitzonderlijk.

In Rusland droegen bijna alle vrouwen op het platteland een hoofddoek onder het tsarisme en tot de jaren 30. Toen de levensstandaard sterk verbeterde vanaf de jaren 50, en mensen minder gelovig werden, werd het minder(in Rusland, maar ook in Azerbaidjan, etc.), en nu, vanaf de jaren 70, enkel nog de grootmoeders.
Wie een kerk wil bezoeken moet wel nog een hoofddoek dragen, dat is gebleven.

Ik heb op zich niets tegen hoofddoeken, maar het is wel een teken dat die vrouwen religie belangrijk vinden, OF dat hun omgeving vindt dat vrouwen zonder hoofddoeken hoeren zijn. (bvb. sommige delen van Molenbeek;
Anneesens, etc. ...)
Als het een eigen keuze is, geen probleem, maar er mag geen sociale druk ontstaan op meisjes die weigeren een hoofddoek te dragen, daarom ben ik voorstander van een verbod op scholen die bekend staan als concentratiescholen. (ik ben zowie zo tegen concentratiescholen en concentratiewijken, er moet door de overheid gezorgd worden voor een gezonde mix, desnoods door quota op te stellen en de vrije keuze te beperken. )

Laatst gewijzigd door tomm : 22 augustus 2013 om 01:25.
tomm is offline  
Oud 22 augustus 2013, 01:47   #504
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
nog liever deze huiscommunist en christelijke extremist (en dit wil al iets zeggen) dan de terroristenlover dat jij bent
christelijke extremist, is weer eens iets anders...
tomm is offline  
Oud 22 augustus 2013, 01:48   #505
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik ken verhalen van dames uit het Algerije van de jaren '50 die een hoofddoek droegen om hun buitenechtelijke minnaar te gaan opzoeken.

M.a.w.: niets nieuws onder de zon. Schijn bedriegt, in de jaren '50, vandaag en binnen een eeuw waarschijnlijk ook!
Er zijn zelfs criminele mannen die een burka dragen om onherkenbaar te blijven, schijnt veel voor te komen. En mijn Marokkaanse vriendin droeg lang een hoofddoek als ze naar huis ging, om niet lastig gevallen te worden door "makkakken" (in haar eigen woorden)

Laatst gewijzigd door tomm : 22 augustus 2013 om 01:50.
tomm is offline  
Oud 22 augustus 2013, 01:51   #506
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik ben daar nog niet zo zeker van. Mubarak zal zelfs worden vrijgelaten.
Hij blijft onder huisarrest en er volgen nog rechtzaken. Hij zal nooit nog een rol spelen in het publieke leven, nog iemand uit z'n onmiddellijke omgeving.
tomm is offline  
Oud 22 augustus 2013, 01:56   #507
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik hoop ook dat Assad wint in Syrië en dat er een zo sterk mogelijk bondgenootschap Iran-Syrië-Hezbollah komt, als een tegengewicht tegen de echte schurkenstaten in de regio Israël en Saoudi-Arabië. Anderzijds zou het beter zijn dat er naast dat ''sjiietisch" bondgenootschap ook een soennitisch regime komt a la Hamas in Egypte en omstreken.

Israël zit dan echt tussen vijanden geïsoleerd en daar is het mij om te doen.
De wereld, en zeker het midden oosten, zit gecompliceerder in elkaar dan pro of anti Israel. Ik haat zowel de israelische politiek ten opzichte van de Palestijnen als de moslimbroeders. Momenteel zijn de moslimbroeders een groter gevaar voor de Arabische wereld. Het grote voorbeeld van het anti Morsi kamp is trouwens Nasser, een vriend van de palestijnen en niet bepaald pro Israel...

Het zou goed zijn voor de palestijnse zaal als die niet langer gegijzeld zou worden door Hamas, en geassocieerd met moslimfundamentalisme.

Laatst gewijzigd door tomm : 22 augustus 2013 om 01:58.
tomm is offline  
Oud 22 augustus 2013, 02:00   #508
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Overigens las ik vandaag een interessant artikel over hamas: ze willen terug de banden aanhalen met Iran, missen "hun historische vrienden" (lees: de miljarden aan cash en wapens). Ik hoop, en het ziet ernaar uit, dat Iran het verraad van hamas niet zal vergeven en vergeten. Vanaf nu staan ze er alleen voor, dat komt ervan als je je vrienden en donors een mes in de rug steekt...
tomm is offline  
Oud 22 augustus 2013, 02:10   #509
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat is mijns inziens uw fout. Dat u ervan uitgaat dat deze militaire 'regering' die betogers die u zag vertegenwoordigt.

Dan zouden ze de Mubarak foltercentra toch niet heropend hebben die gesloten werden door de MB.
De voornaamste leiders van Tamarod, die de betogingen eind juni organiseerden, staan nog steeds achter de militaire leiding.

Je moet begrijpen dat de Arabische wereld niet Latijns Amerika is, het gaat er harder aan toe. Als de moslimbroeders deze krachtmeting winnen, volgt een religieus regime, voor vele decennia, "het Kalifaat".
tomm is offline  
Oud 22 augustus 2013, 02:21   #510
Salah
Banneling

Standaard

De domme gebruikte, wegwerp Tamarod liberaaltjes zijn de volgende die gevild worden. Baradei mag naar de liberale rechtbank.

Egypt's ElBaradei faces court for 'betrayal of trust'

Citaat:
Mohamed ElBaradei, Egypt's former vice president, will be sued in court for a "betrayal of trust" over his decision to quit the army-backed government in protest at its bloody crackdown on the Muslim Brotherhood.
http://america.aljazeera.com/article...elbaradei.html

Laatst gewijzigd door Salah : 22 augustus 2013 om 02:22.
Salah is offline  
Oud 22 augustus 2013, 07:26   #511
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In Tunesie zag ik zelfs op het platteland weinig meisjes of vrouwen met hoofddoeken, in Marokko vooral op het platteland, in SyriË zag je vrouwen met en zonder hoofddoeken, in ongeveer gelijke aantallen. In Egypte veel meer, maar wat opvalt is dat het verminderd is de laatste jaren. In Istanbul zijn vrouwen met hoofddoeken zwaar in de minderheid, behalve in sommige concervatieve wijken. In landen als Azerbaidjan zijn hoofddoeken uitzonderlijk.

In Rusland droegen bijna alle vrouwen op het platteland een hoofddoek onder het tsarisme en tot de jaren 30. Toen de levensstandaard sterk verbeterde vanaf de jaren 50, en mensen minder gelovig werden, werd het minder(in Rusland, maar ook in Azerbaidjan, etc.), en nu, vanaf de jaren 70, enkel nog de grootmoeders.

Ik heb op zich niets tegen hoofddoeken, maar het is wel een teken dat die vrouwen religie belangrijk vinden, OF dat hun omgeving vindt dat vrouwen zonder hoofddoeken hoeren zijn. (bvb. sommige delen van Molenbeek;
Anneesens, etc. ...)
Als het een eigen keuze is, geen probleem, maar er mag geen sociale druk ontstaan op meisjes die weigeren een hoofddoek te dragen, daarom ben ik voorstander van een verbod op scholen die bekend staan als concentratiescholen. (ik ben zowie zo tegen concentratiescholen en concentratiewijken, er moet door de overheid gezorgd worden voor een gezonde mix, desnoods door quota op te stellen en de vrije keuze te beperken. )
die hoofddoek heeft niets te zien met hun geloof. het is een deel van het uniform.
wij zijn anders dan jullie.
zoals de baarden eb de kleden, een deel zijn van hun uniform
fernand is offline  
Oud 22 augustus 2013, 07:40   #512
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
die hoofddoek heeft niets te zien met hun geloof. het is een deel van het uniform.
wij zijn anders dan jullie.
zoals de baarden eb de kleden, een deel zijn van hun uniform
Die baarden en kledij zijn er omdat Mohammed dat gezegd heeft, hun geloof is net dat ze die kerel zoveel mogelijk volgen en nadoen zoals in een sekte. Het is dus wel degelijk een onderdeel van het islamitische 'geloof' en niet louter een uniform. De sluier daarentegen werd niet verplicht aan al z'n gelovigen maar enkel zijn eigen vrouwen omdat er al eens eentje verkracht werd door z'n manschappen (moslim mannen neuken blijkbaar alles wat los rondloopt), zo konden ze zien dat het mohammed's vrouwen waren en dat ze er van moesten blijven. Wat een geloof hé?
BonBon is offline  
Oud 22 augustus 2013, 07:46   #513
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Die baarden en kledij zijn er omdat Mohammed dat gezegd heeft, hun geloof is net dat ze die kerel zoveel mogelijk volgen en nadoen zoals in een sekte. Het is dus wel degelijk een onderdeel van het islamitische 'geloof' en niet louter een uniform. De sluier daarentegen werd niet verplicht aan al z'n gelovigen maar enkel zijn eigen vrouwen omdat er al eens eentje verkracht werd door z'n manschappen (moslim mannen neuken blijkbaar alles wat los rondloopt), zo konden ze zien dat het mohammed's vrouwen waren en dat ze er van moesten blijven. Wat een geloof hé?
en waarom dragen de gelovige moslims en moslima's in maroco niet allen een nicab of onverzorgde baard? zijn die dan niet gelovig?
neen ze tonen hun anders zijn met deze attributen. zoals wij een bouton dragen op onze revers om aan te tonen waar we bij horen.
fernand is offline  
Oud 22 augustus 2013, 13:41   #514
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
christelijke extremist, is weer eens iets anders...
leer lezen wil je...
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline  
Oud 22 augustus 2013, 14:16   #515
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat is mijns inziens uw fout. Dat u ervan uitgaat dat deze militaire 'regering' die betogers die u zag vertegenwoordigt.

Dan zouden ze de Mubarak foltercentra toch niet heropend hebben die gesloten werden door de MB.
²
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
Oud 22 augustus 2013, 14:21   #516
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allemaal precies wat ik zeg, en trek nu de conclusie i.p.v. terug te keren tot je ideologische spoken.

Citaat:
Anneesens, etc. ...)
Dat is echt wel geschifte onzin, hoor. Het is ook een bewijs dat jij niet in staat bent om informatie op te nemen, maar alllen je ideologische nonsens op de realiteit projecteert. Meiden met en zonder hoofddoek zijn dikwijls hartsvriendinnen. De ene draagt een ghimar, de ander een sexy decolleté. Niemand die er een probleem van maakt... behalve jij.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Kallikles is offline  
Oud 22 augustus 2013, 14:40   #517
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Kallikles

Citaat:
Allemaal precies wat ik zeg, en trek nu de conclusie i.p.v. terug te keren tot je ideologische spoken.

Toch is het feit dat vrouwen in Rusland niet meer gesluierd lopen, een teken van vooruitgang, en gevolg van industrialisatie en urbanisatie, toch in Rusland.

Citaat:
Dat is echt wel geschifte onzin, hoor. Het is ook een bewijs dat jij niet in staat bent om informatie op te nemen, maar alllen je ideologische nonsens op de realiteit projecteert. Meiden met en zonder hoofddoek zijn dikwijls hartsvriendinnen. De ene draagt een ghimar, de ander een sexy decolleté. Niemand die er een probleem van maakt... behalve jij.[/
Ik heb ook al moeders en dochters gezien, de ene met en de andere zonder hoofddoek. Maar je kunt niet ontkennen dat er wel degelijk meisjes zijn die door hun familie of omgeving gedwongen worden een hoofddoek te dragen, en dat meisjes zonder hoofddoek, zowel Marokkaanse als Belgische, soms lastig gevallen worden in de straten van sommige Brusselse wijken. Dat heb ik zelf al dikwijls gezien en veel vriendinnen over horen klagen, dat is niet zomaar iets dat uitgevonden werd in de "racistische" media, het is de realiteit.
tomm is offline  
Oud 22 augustus 2013, 14:58   #518
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kallikles

Toch is het feit dat vrouwen in Rusland niet meer gesluierd lopen, een teken van vooruitgang, en gevolg van industrialisatie en urbanisatie, toch in Rusland.
Dat is pas helemaal onzin. Er is zelfs een propagandaposter met Lenin die de gelijkheid van man en vrouw afkondigt... en de vrouwen herken je aan het feit dat ze een hoofddoek dragen!

Citaat:
Ik heb ook al moeders en dochters gezien, de ene met en de andere zonder hoofddoek. Maar je kunt niet ontkennen dat er wel degelijk meisjes zijn die door hun familie of omgeving gedwongen worden een hoofddoek te dragen, en dat meisjes zonder hoofddoek, zowel Marokkaanse als Belgische, soms lastig gevallen worden in de straten van sommige Brusselse wijken. Dat heb ik zelf al dikwijls gezien en veel vriendinnen over horen klagen, dat is niet zomaar iets dat uitgevonden werd in de "racistische" media, het is de realiteit.
Ook vrouwen met hoofddoek worden lastiggevallen, meer zelfs dan vrouwen zonder hoofddoek. Eigenlijk is de sociale druk die vrouwen met hoofddoek ondergaan extreem hevig: overal worden ze nagestaard, zelfs in de meest geciviliseerde gezelschappen, en in minder geciviliseerde contexten worden ze routinematig bespuwd, in mekaar geslagen, van de weg gereden, enzovoort.

Maar dat zal jij niet weten, want je hebt nog nooit met een meid met hoofddoek gesproken die een ander discours hanteert dan het jouwe. En als je het andere discours ooit gehoord hebt, dan heb je het niet opgenomen, maar gewoon een etiket "vijand" of "radicaal" geplakt op de ander.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kallikles is offline  
Oud 22 augustus 2013, 15:31   #519
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Kallikles

Citaat:
Dat is pas helemaal onzin. Er is zelfs een propagandaposter met Lenin die de gelijkheid van man en vrouw afkondigt... en de vrouwen herken je aan het feit dat ze een hoofddoek dragen!
Vrouwen op het platteland droegen tot de jaren 50 een hoofddoek, dus een boerin werd afgebeeld met hoofddoek, zo simpel is het. Het was meer een traditie dan een religieus symbool. Maar het is wel dankzij de communisten, en de vooruitgang die ze brachten op het platteland, dat hoofddoeken langzaam verdwenen zijn, behalve bij "babushka's".

Citaat:
Ook vrouwen met hoofddoek worden lastiggevallen, meer zelfs dan vrouwen zonder hoofddoek. Eigenlijk is de sociale druk die vrouwen met hoofddoek ondergaan extreem hevig: overal worden ze nagestaard, zelfs in de meest geciviliseerde gezelschappen, en in minder geciviliseerde contexten worden ze routinematig bespuwd, in mekaar geslagen, van de weg gereden, enzovoort.
Enig voorbeeld van te vinden in de pers? Het is niet de stijl van Belgen om minderheden te bespuwen of in elkaar te slaan. Hoogstens zullen ze er niet mee spreken, er niet naast zitten op de bus en niet aan hen verhuren, dat kan ik me wel voorstellen.

Anderzijds is het wel de stijl van bepaalde straatjongeren in Brussel om meisjes na te roepen, voor hoer uit te maken, te bespuwen of bepotelen, en dat heb ik zelf al veel gezien.

Citaat:
Maar dat zal jij niet weten, want je hebt nog nooit met een meid met hoofddoek gesproken die een ander discours hanteert dan het jouwe. En als je het andere discours ooit gehoord hebt, dan heb je het niet opgenomen, maar gewoon een etiket "vijand" of "radicaal" geplakt op de ander.
Bij de PVDA zijn veel vrouwen met hoofddoek, en uiteraard heb ik al veel gesproken met meisjes en vrouwen met hoofddoek, zowel in BelgiË als in Arabische landen. Ik heb geen probleem met hen persoonlijk, maar het is natuurlijk wel een religieus statement. En als atheïst vind ik de toename van hoofddoeken in het Belgische straatbeeld wat verontrustend. Vooral de bekering van Belgische meisjes die met Marokkanen trouwen vind ik nogal straf, daar zou ik als vader moeite mee hebben.

Stel nu eens dat het omgekeerd zou zijn, dat een Marokkaans meisje trouwt met een Belg en zich tot het christendom bekeert. Natuurlijk is dat al gebeurd, maar als ik de vraag stel aan m'n Marokkaanse collega's antwoordt meer dan de helft "dan wel ik haar nooit meer zien". Dus ik versta het onbehagen van veel Belgen wel.
tomm is offline  
Oud 22 augustus 2013, 15:43   #520
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enig voorbeeld van te vinden in de pers?
Op welke planeet leef jij?

http://www.saphirnews.com/Suede-tout...es_a17419.html

http://www.islamophobie.net/articles...menace-couteau

http://www.islamophobie.net/articles...gues-au-bureau

http://www.islamophobie.net/articles...une-inconnue-q
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 22 augustus 2013 om 15:45.
Kallikles is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be