Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2013, 11:57   #141
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dat is oneigenlijk woordgebruik. Er wordt privatisering bedoeld.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 12:25   #142
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
OK, net de zevende dag gezien en gerustgesteld in de N-VA. Ik had al het verstand gehad dat artikel van de standaard eerst te willen bevestigd zien door BDW, dat hielp gisteren ook al.

*zucht van opluchting* Het heeft niet veel gescheeld of ik kon alleen nog maar kiezen tussen opportunistische postjespakkers en woordbrekers. Gelukkig blijkt het weer de pers te zijn die N-VA perse in een verkeerd daglicht wil stellen. N-VA hoort voorlopig nog steeds niet thuis in die bende niksnutten. (Met mijn excuus aan de groen, ze zijn niet slim maar vooralsnog altijd eerlijk geweest.)
N-VA kan zich gelukkig prijzen met zo'n goedgelovige achterban. Niemand bij de N-VA heeft Bracke teruggefloten, en ook Bracke zelf komt niet op zijn woorden terug, het enige wat er nu gezegd wordt is dat deze strategische bocht te vroeg openbaar gemaakt werd. Dat er een bocht zit aan te komen werd niet ontkend, integendeel.

Volgens DS:
Citaat:
Toch bevestigt De Wever dat federaal mee besturen zonder confederalisme voor hem kan. “Het is een strategische optie die we willen maken voor 2014. Ik denk ook dat het een goede optie is, als je die goed uitlegt. Dat zullen we moeten doen aan het partijbestuur en nadien ook aan de kiezers,” aldus De Wever aan de VRT-nieuwsdienst.

De Wever fluit Bracke niet terug. N-VA is inderdaad bereid na de verkiezingen snel een "tijdelijke herstelregering" op de been te brengen, maar wel enkel met de garantie dat daarnaast over confederalisme onderhandeld wordt. De Wever ontkent ook dat de economie boven het confederalisme gaat bij de N-VA.
De Wever bevestigt met andere woorden dat hij bereid is het confederalisme in de koelkast te steken als hij mag/kan meeregeren.

Laatst gewijzigd door Geert C : 1 september 2013 om 12:34.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 12:40   #143
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat is oneigenlijk woordgebruik. Er wordt privatisering bedoeld.
Alleen staat er letterlijk 'liberalisering'. Maar jij weet wel beter wat N-VA bedoeld.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 12:58   #144
rafkaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
N-VA kan zich gelukkig prijzen met zo'n goedgelovige achterban. Niemand bij de N-VA heeft Bracke teruggefloten, en ook Bracke zelf komt niet op zijn woorden terug, het enige wat er nu gezegd wordt is dat deze strategische bocht te vroeg openbaar gemaakt werd. Dat er een bocht zit aan te komen werd niet ontkend, integendeel.

Volgens DS:

De Wever bevestigt met andere woorden dat hij bereid is het confederalisme in de koelkast te steken als hij mag/kan meeregeren.
Het is toch duidelijk dat als de N-VA iets wil concretiseren ze aan de macht moet komen (en macht zijn postjes of wat dacht u)?
Ik kan best begrijpen dat belgicistjes hopen dat de N-VA het VB achterna gaat en zich volledig buiten spel (laat) zet(ten).

Dat de juiste strategie kiezen niet gemakkelijk is, zullen d emeeste mensen wel begrijpen. Er hangt ook zo veel van af voor Vlaanderen.
Want als de N-VA mislukt zal Vlaanderen eeuwig ten dage door de PS geregeerd worden.
Een PS die in de toekomst - indien de N-VA ht VB zou vervoegd hebben als nutteloze partij - niet meer zo toegevig zal zijn om Vlaamse eisen min of meer ingewilligd te krijgen en de staat te moderniseren. Ze weet immers dat ze oppermachtig zal blijven indien ze de N-VA naast de parking bij het VB kan zetten.
rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 13:02   #145
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Volgens DS:

Ben je nu boos dat N-VA niet aan de zijlijn wenst te staan? Of dat het begint op te vallen dat ze in die richting geduwd werden door de woordbrekers?

Ik kende dit principe van N-VA al van in 2007 hoor. Staatshervorming, of op zijn minst een DIKKE vis in de pan heette dat toen.
Laat het bochten nemen over aan CD&V, SPa of oVLD. Die hebben de kiezers die daar intrappen.
Oud 1 september 2013, 13:07   #146
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Alleen staat er letterlijk 'liberalisering'. Maar jij weet wel beter wat N-VA bedoeld.
Ik weet inderdaad dat ze er privatisering mee bedoelen. Nu ook Sp.a en PS zijn voor privatiseringen van onder meer de energiemarkt. Dat maakt van hen nog geen liberalen.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 13:16   #147
Geert C

Standaard

Citaat:
Ben je nu boos dat N-VA niet aan de zijlijn wenst te staan? Of dat het begint op te vallen dat ze in die richting geduwd werden door de woordbrekers?

Ik kende dit principe van N-VA al van in 2007 hoor. Staatshervorming, of op zijn minst een DIKKE vis in de pan heette dat toen.
Laat het bochten nemen over aan CD&V, SPa of oVLD. Die hebben de kiezers die daar intrappen.
Maanden aan een stuk hebben jullie beweerd dat de N-VA zonder akkoord over confederalisme niet in een federale regering stapt, en nu De Wever zelf aankondigt dat een economische regering zonder staatshervormingsakkoord wél mogelijk is weigeren jullie zelfs toe te geven dat er sprake is van een bocht... Mij verbaast dit niet hoor, ik weet al langer dan vandaag dat de N-VA qua bochtenwerk alleen moet onderdoen voor de Vlaams-nationalisten op dit forum. Zelfs als De Wever zijn achterban openlijk in het gezicht spuwt zullen ze hem daarvoor danken en prijzen.
Oud 1 september 2013, 13:27   #148
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maanden aan een stuk hebben jullie beweerd dat de N-VA zonder akkoord over confederalisme niet in een federale regering stapt, en nu De Wever zelf aankondigt dat een economische regering zonder staatshervormingsakkoord wél mogelijk is weigeren jullie zelfs toe te geven dat er sprake is van een bocht... Mij verbaast dit niet hoor, ik weet al langer dan vandaag dat de N-VA qua bochtenwerk alleen moet onderdoen voor de Vlaams-nationalisten op dit forum. Zelfs als De Wever zijn achterban openlijk in het gezicht spuwt zullen ze hem daarvoor danken en prijzen.
Ik kan me voorstellen dat dit irritant is voor jou. Maar als je je wensen niet voor waarheid houdt, is het al veel makkelijker te begrijpen hoor.

Was de "nota De Wever" dan ook een bocht? Er zat geen confederalisme in. Dat was hoe ver hij wou gaan om een economische regering op te stellen. Nu zegt hij KREK hetzelfde.

En, voor wie stem jij? Ik wil ook wel eens hun bocht duiden hoor Met het verschil dat ik gelijk ga hebben.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 1 september 2013 om 13:28.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 13:38   #149
Geert C

Standaard

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat dit irritant is voor jou. Maar als je je wensen niet voor waarheid houdt, is het al veel makkelijker te begrijpen hoor.
De enigen die hun wensen voor werkelijkheid nemen zijn de N-VA-aanhangers. En dat is ook de bedoeling van deze geënsceneerde "misverstanden": voldoende mist spuien over hun standpunten en doelstellingen om beide "flanken" van hun aanhang in de waan te laten dat hun visie en verlangens gedeeld worden door De Partij.

Citaat:
Was de "nota De Wever" dan ook een bocht? Er zat geen confederalisme in. Dat was hoe ver hij wou gaan om een economische regering op te stellen. Nu zegt hij KREK hetzelfde.
Sinds die nota zijn er wel een aantal zaken veranderd hé. Zo is het standpunt "geen regering zonder confederalisme" iets dat dateert van na de nota-De Wever.

Laatst gewijzigd door Geert C : 1 september 2013 om 13:39.
Oud 1 september 2013, 13:42   #150
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De bookmakers gokken eerder op een vervoeging van Bert Anciaux bij Sp.a.
Ik vond dat Hendrik Bogaert nogal vlot de voorzet van Bracke inkopte, vandaar mijn bedenking.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 13:49   #151
Geert C

Standaard

De Wever een jaar geleden:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Wever gaat voor confederalisme (Het Belang van Limburg)
"Ik geloof niet meer in een klassieke staatshervorming. We komen telkens uit bij het tegenstelde van wat we willen. Met de verkiezingen van 2014 gaan wij voluit voor confederalisme." Dat zegt Bart De Wever, voorzitter van de N-VA in een interview met Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

"2014 wordt een scharniermoment. De kiezer beslist: ofwel mag Di Rupo verder doen, ofwel is het aan mij. Wint de N-VA, dan moeten de andere Vlaamse partijen ons volgen. Ze kunnen dan niet anders meer. En de Franstaligen zullen ons niet meer tegenhouden. Zij beseffen dat trouwens goed en bereiden zich volop voor op zo'n scenario. Waarom denkt u dat dat in Franstalig België veel meer over Plan B wordt gepraat dan hier?"

"We moeten het streefdoel veranderen: van het haalbare naar het noodzakelijke. Wij gaan voor de shock. Zelfs in de veronderstelling dat de grondwet na 2014 op slot zit. In dit land zijn de grootste veranderingen bu�*ten de grondwet gebeurd. Ik denk aan de invoering van het algemeen stemrecht. De grondwet kan later nog altijd worden aangepast."

"Dat kan gebeuren zonder chaos of revolutie. In 2014 moet een consensus moet mogelijk zijn rond confederalisme", aldus Bart De Wever.
De Wever vandaag:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Wever: 'Bracke heeft voor zijn beurt gesproken’ (De Standaard)
Toch bevestigt De Wever dat federaal mee besturen zonder confederalisme voor hem kan. “Het is een strategische optie die we willen maken voor 2014. Ik denk ook dat het een goede optie is, als je die goed uitlegt. Dat zullen we moeten doen aan het partijbestuur en nadien ook aan de kiezers,” aldus De Wever aan de VRT-nieuwsdienst.

De Wever fluit Bracke niet terug. N-VA is inderdaad bereid na de verkiezingen snel een "tijdelijke herstelregering" op de been te brengen, maar wel enkel met de garantie dat daarnaast over confederalisme onderhandeld wordt. De Wever ontkent ook dat de economie boven het confederalisme gaat bij de N-VA.
Overduidelijk een bocht, of niet soms?
Oud 1 september 2013, 13:55   #152
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik moet toegeven: als ge door een Belang-bril kijkt, dan wordt de nva gebuisd.

Maar sliep sliep, dat is net andersom ook waar.

Mogen we afsluitend herhalen: ze hebben weer een heel weekend over ons gesproken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 14:37   #153
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik vond dat Hendrik Bogaert nogal vlot de voorzet van Bracke inkopte, vandaar mijn bedenking.
Die uitspraak van Bogaert is tien keer dwazer dan Bracke's. Maar ja, zijn CVP humor staat me niet aan en het is en zeveraar eerste klas.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 14:46   #154
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik heb net op de site van De Standaard, het nieuws van VTM bekeken.

Het Weverke wordt er een paar vragen gesteld over die zogezegde bocht.
Wellicht ook mogelijk te bekijken op de site van vtm.

De moeite.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 14:58   #155
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik moet toegeven: als ge door een Belang-bril kijkt, dan wordt de nva gebuisd.
Maar sliep sliep, dat is net andersom ook waar.

Mogen we afsluitend herhalen: ze hebben weer een heel weekend over ons gesproken.

.
De cd&v bril geeft nochtans even veel punten...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 15:28   #156
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds die nota zijn er wel een aantal zaken veranderd hé. Zo is het standpunt "geen regering zonder confederalisme" iets dat dateert van na de nota-De Wever.
Toch niet. Voor de verkiezingen van 2010 is de N-VA ook naar de verkiezingen getrokken met confederalisme i.p.v. onderhandelingen over een "gewone" staatshervorming.

Wat een standpunt ook: "geen regering zonder confederalisme". Geen Belgische regering dus zonder eerst een onafhankelijke Vlaamse en een Waalse staat die samen Brussel besturen en een verdrag sluiten over de bevoegdheden die ze nog samen willen uitoefenen.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 15:31   #157
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
En totaal misplaatst.
Is Bracke nu een kopstuk van de N-VA of niet?

En, zoja, wat moeten we dan denken over zijn verklaring dat we punt 1 van de partijstatuten niet al te letterlijk moeten nemen?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 15:31   #158
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Toch niet. Voor de verkiezingen van 2010 is de N-VA ook naar de verkiezingen getrokken met confederalisme i.p.v. onderhandelingen over een "gewone" staatshervorming.

Wat een standpunt ook: "geen regering zonder confederalisme". Geen Belgische regering dus zonder eerst een onafhankelijke Vlaamse en een Waalse staat die samen Brussel besturen en een verdrag sluiten over de bevoegdheden die ze nog samen willen uitoefenen.

Vroeg of laat blijft uw gezicht zo staan met al dat smoelengetrek.
Oud 1 september 2013, 15:34   #159
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Vroeg of laat blijft uw gezicht zo staan met al dat smoelengetrek.
Door deze uitspraken krijgt BUB nog wat meer kiezers.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 15:55   #160
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Door deze uitspraken krijgt BUB nog wat meer kiezers.
Het is te hopen, die komen dan toch van de traditio's.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be