Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2013, 13:22   #241
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Ooit heeft een Luikse collega (die zijn best deed om Nederlands te spreken) mij de vraag gesteld waarom hij , als Franstalige , eigenlijk Nederlands moest kennen , terwijl de Vlamingen meestal alleen maar hun dialect spreken .

"Als ik in een café kom ergens in de Westhoek , versta ik bijna niks van wat er gezegd wordt , en als ik iets vraag in 't Nederlands begrijp ik maar weinig van wat men me antwoordt . In Wallonië spreken wij thuis ook ons gewestelijk taaltje , maar wanneer ons iets gevraagd wordt in het Frans , dan antwoorden wij in het Frans . Waarom kan dat in Vlaanderen niet ?"

Het is 20 jaar geleden en ik wist toen niet wat te zeggen . En ik zou het nu ook nog niet weten .
In Vlaanderen wordt Algemeen Nederlands spreken bij veel mensen nog steeds een beetje als snobistisch aanzien. Ook de media spelen daar een negatieve rol in, met de manier waarop op radio en tv tussentaal, dialect en verkavelingsvlaams vaak gepusht worden ten nadele van de standaardtaal, die hoe langer hoe meer in het verdomhoekje geduwd wordt.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 13:22   #242
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Doordat de meeste Vlamingen Frans spreken, kunnen alle Walen met hun Frans terecht in de Vlaamse gebieden. Dit vormt voor hun dus geen stimulans om Nederlands te leren. Als niemand in de Vlaamse gebieden Frans spreekt, dan dwing je de Walen om een andere taal te spreken. Vooral in de grensgebieden is het belangrijk dat de Vlamingen geen Frans spreken om het Nederlands te beschermen. Frans is gewoon geen belangrijke taal in de wereld dus het is ook niet nodig om die taal te leren.
Kwestie van absurde voorstellen schiet je hier een hoofdvogel af, no more said.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 13:25   #243
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Ooit heeft een Luikse collega (die zijn best deed om Nederlands te spreken) mij de vraag gesteld waarom hij , als Franstalige , eigenlijk Nederlands moest kennen , terwijl de Vlamingen meestal alleen maar hun dialect spreken .

"Als ik in een café kom ergens in de Westhoek , versta ik bijna niks van wat er gezegd wordt , en als ik iets vraag in 't Nederlands begrijp ik maar weinig van wat men me antwoordt . In Wallonië spreken wij thuis ook ons gewestelijk taaltje , maar wanneer ons iets gevraagd wordt in het Frans , dan antwoorden wij in het Frans . Waarom kan dat in Vlaanderen niet ?"

Het is 20 jaar geleden en ik wist toen niet wat te zeggen . En ik zou het nu ook nog niet weten .
a) het waals is geen "gewestelijk" taaltje, maar een aparte taal, die door de verfransing ver is uitgestorven.

b) als ik in zuid-frankrijk iets vraag antwoordt men me ook in het plaatselijke dialect. Dus hoef ik evenmin nog Frans te kennen?

Het is een zuivere drogreden. Er is een verschil tussen in de Westhoek op café gaan en kunnen verstaan wat die mensen onder elkaar vertellen (ik begrijp daar ook niets van), of gewoon een drankje bestellen in het Nederlands. Als ze MIJ ginder in de Westhoek verstaan, dan zullen ze een Nederlandstalige Waal ook wel begrijpen zeker?

Volgens mij maakte diene mens U gewoon blaaskes wij, indachtig het plakkaat van onderstaande superintellectuele onmiskenbaar meertalige dame:

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 9 september 2013 om 13:25.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 13:26   #244
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
@vlijmscherp

Dat is een specifieke situatie, binnen een gezin. Trouwens die ouders moeten dan toch wel een talenknobbel hebben en veel tijd met die Turken doorbrengen, willen ze het Turks degelijk onder de knie krijgen.

Deze discussie gaat specifiek over de rand. De verfransing treed op omdat een Franstalige minderheid zich vestigt in Vlaanderen. De Vlaamse meerderheid spreekt altijd Frans tegen de Franstaligen, omdat gewoon de minste basis Nederlands bij veel Franstaligen ontbreekt. Andersom is dat totaal niet zo, zeker niet bij de iets oudere generatie. het feit dat Franstaligen zonder weinig problemen in Vlaanderen terecht kunnen met hun Frans, neemt voor een groot deel de prikkel weg om Nederlands te leren. Een Franstalige die naar Nederland verhuist, moet gewoon Nederlands leren, omdat hij anders met Nederlanders niet kan communiceren. Als een Franstalige in de rand mij in het Frans iets vraagt, moet ik dan onverstoord Nederlands blijven praten als een of andere gek, goed wetende dat die Franstalige er NIKS van verstaat? Of moet ik hem gewoon negeren en doorlopen? Is dat wat je bedoelt met mentaliteit wijzigen? Dat is gewoon krankzinnig.
Het probleem ligt absoluut bij het onderwijs, als je het frans niet meer geeft kan de toekomstige generatie het gewoon niet meer spreken, het is de enige manier waarop Franstaligen dan zullen snappen dat ze écht wel Nederlands moeten leren willen ze zich in Vlaanderen vestigen.
JUIST! Dat is mijn hele punt mvd ! Dit is DE manier om de verfransing te stoppen. De politieke vertegenwoordigers dienen hier zsm bewust van worden gemaakt.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 13:54   #245
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
We hebben hiet hier over de situatie in België, niet over het buitenland.
Ik leerde ook nooit graag Frans. Niet omdat ik het Frans haat, maar ik heb gewoon weinig voeling met de taal. Wel kan ik Franse televisie volgen en begrijp ik voldoende Frans, maar ik zal het nooit echt vloeiend beheersen. Het is zeker niet omdat je Belgisch staatburger bent dat je Frans leuk moet vinden, of je bent een bekrompen persoon.

Sommige mensen denken wel jammer genoeg zo. Doet me denken aan een video uit 2006 (offline nu), waar een Vlaming en een Franstalige meedoen aan de Gordel en mensen aanspreken in het Frans. Wat de video wilde aantonen was dat enkel de Vlaams-nationalisten (de vendelzwaaiers die zij eruitpikten) zich niet konden behelpen in het Frans en alle andere Vlamingen wel. Pikant detail: de sympathieke Franstalige kon zelf geen Nederlands (maar dat detail werd genegeerd en normaal bevonden door de makers; en ja dat is normaal dat niet iedere Franstalige graag Nederlands leert of er goed in is).

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 september 2013 om 13:55.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 14:02   #246
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het heeft met wat de Walen wel of niet doen niets te maken, laat de Vlaming zelf kiezen, zoals alle normale mensen.
het heeft zelfs niks met talen, talenkennis of aanleg om talen te leren te maken.

het is een signaal, een statement.

Vlamingen zullen Frans leren omdat het moet.

Niet meer, niet minder.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 14:06   #247
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het heeft zelfs niks met talen, talenkennis of aanleg om talen te leren te maken.

het is een signaal, een statement.

Vlamingen zullen Frans leren omdat het moet.

Niet meer, niet minder.
De dag dat niet iedere Vlaming nog langer verplicht Frans leert, storten de bestaande machtsverhoudingen in België in.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 14:25   #248
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Bent u ook een van die mensen aan wie wordt wijsgemaakt dat het Vlaamse BNP voor 99 % door "Bruxelles" wordt voortgebracht?
Als ik over een rivier spreek, heb ik het niet noodzakelijk over de Amazone.
Oud 9 september 2013, 14:26   #249
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Volgens mij maakte diene mens U gewoon blaaskes wij, indachtig het plakkaat van onderstaande superintellectuele onmiskenbaar meertalige dame:

« Je voudrais bien apprendre le flamand, mais lequel ? »

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 september 2013 om 14:33.
Oud 9 september 2013, 14:29   #250
manuel
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dat is toch vrij simpel? Als Vlamingen in de rand rond Brussel geen frans meer kennen, hebben nieuwkomers geen keuze meer, ze zullen wel Nederlands moeten leren, anders kunnen ze daar gewoon niet functioneren. Dat is nu wel het geval, Franstaligen spreken overal Frans en krijgen overal antwoord. Een handelaar gaat bv niet uit overtuiging weigeren om Frans te praten, op één enkele uitzondering misschien. Bijgevolg leert de Franstalige geen Nederlands, want hij heeft er geen reden toe, iederen spreekt Frans tegen hem.
Mooie redenering toch ? Dus Vlamingen moeten zichzelf en hun kennis beperken om franstaligen te dwingen zichzelf en hun kennis te verrijken ?
Goe bezig ...

Het feit dat anderstaligen geen nederlands willen/durven/kunnen leren kan toch geen reden zijn om zelf geen taal te leren ?
manuel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 14:29   #251
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik betwist uw argumenten niet, maar geen enkele van uw argumenten rechtvaardigt het feit dat Vlamingen geen vrije keuze hebben tussen ENG en FR als tweede of derde taal.

een keuzevrijheid die tot in de jaren 80 bestond trouwens. (een geen enkele statistiek wijst er m.i. op dat er een significante achteruitgang van de kennis frans was voor de periode dat die keuze voor Vlamingen vrij was)
Op school zijn er een aantal vakken die verplicht zijn (als ik mij niet vergis).
Is het zo abnormaal dat Frans (landstaal) een verplicht vak is? Ik vind de Waalse situatie abnormaler, eerlijk gezegd...

ps: in mijn (Franstalige) school in Brussel waren én Nederlands, én Engels verplichte vakken...
Oud 9 september 2013, 14:30   #252
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
« Je voudrais bien apprendre le flamand, mais lequel ? »
fixed.
Oud 9 september 2013, 14:32   #253
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manuel Bekijk bericht
Mooie redenering toch ? Dus Vlamingen moeten zichzelf en hun kennis beperken om franstaligen te dwingen zichzelf en hun kennis te verrijken ?
Goe bezig ...

Het feit dat anderstaligen geen nederlands willen/durven/kunnen leren kan toch geen reden zijn om zelf geen taal te leren ?
Ze kunnen ook Duits leren. Frans leren, toegegeven, zakelijk belangrijker (maar niet zó belangrijk; enkel bepaalde vacatures al dan wel het meest gevraagd inzake talenkennis in België).
Bovendien leren de meeste mensen pas echt Frans vanaf het moment ze het echt nodig hebben. Al de anderen leren Frans om culturele redenen (voor hoever ze het niveau opdrijven natuurlijk). Om culturele redenen is echter niet enkel het Frans interessant. De wereld is groter dan enkel de Nederlands- en Franstalige werelden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 september 2013 om 14:41.
Oud 9 september 2013, 14:33   #254
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
fixed.
Ah, verdomme. Het equivalent van de 'dt'-fout in het Frans, een letterke vergeten.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 september 2013 om 14:33.
Oud 9 september 2013, 14:34   #255
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
pfff..

Is het Frans zo belangrijk voor de economie? Kunnen we niet veel beter van Engels de tweede taal maken, en als tweede taal Spaans? Spaans is de tweede taal van de wereld, in veel groeilanden wordt Spaans gesproken (Mexico, Argentinië), delen van de VS, enz.. Portugees is een wereldtaal. Waarom niet Portugees en Spaans aanbieden als derde taal?
Dat is goed, ja, als je in het buitenland gaat werken, of in een bedrijf die toevallig in Spaanstalige landen actief is. Voor het overige ga je er niet ver mee geraken op professioneel vlak.

De discussie gaat tussen EN en Fr, en in België ga je nog steeds eerst eisen vinden voor tweetaligheid NL-Fr, en komt Engels vaak als er eisen komen van drietaligheid.
Oud 9 september 2013, 14:35   #256
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goe bezig ...

De Vlaming beperkt op dit moment absoluut zijn kennis. Hij krijgt in de lagere school geen Spaans, Portugees, Hindi, Mandarijns, enz..
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 14:39   #257
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is goed, ja, als je in het buitenland gaat werken, of in een bedrijf die toevallig in Spaanstalige landen actief is. Voor het overige ga je er niet ver mee geraken op professioneel vlak.

De discussie gaat tussen EN en Fr, en in België ga je nog steeds eerst eisen vinden voor tweetaligheid NL-Fr, en komt Engels vaak als er eisen komen van drietaligheid.
Dat hangt er allemaal vanaf. Een nonkel van mij heeft een bedrijf dat veel zaken doet met Duitsland, zijn personeel moet dus vooral Duits kennen. Veel Spaanstalige landen zijn opkomende grootmachten. Het is nuttig om Spaans te kennen.
En ik zei heel duidelijk: tweede taal Engels. Uiteraard wordt er veel naar Frans gevraagd, omdat mensen vastzitten in de belgische logica.

Laatst gewijzigd door mvd : 9 september 2013 om 14:39.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 14:39   #258
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Op school zijn er een aantal vakken die verplicht zijn (als ik mij niet vergis).
Is het zo abnormaal dat Frans (landstaal) een verplicht vak is? Ik vind de Waalse situatie abnormaler, eerlijk gezegd...

ps: in mijn (Franstalige) school in Brussel waren én Nederlands, én Engels verplichte vakken...
de keuzevrijheid eng/fr 2e of 3e taal is er geweest ! zonder aantoonbaar negatief gevolg ... waarom werd deze keuzemogelijkheid geschrapt ?

uiteraard is een leerling die zelf mag kiezen gemotiveerder dan de leerling die een verplicht nummer studeert...
Oud 9 september 2013, 14:41   #259
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Goe bezig ...

absoluut !

en feit dat Franstalige vrije keuze hebben, wil niet zeggen dat Vlamingen als even volwassen/kundig/vol aanzien worden en ook vrije keuze hoeven te krijgen!
Oud 9 september 2013, 14:42   #260
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
De dag dat niet iedere Vlaming nog langer verplicht Frans leert, storten de bestaande machtsverhoudingen in België in.
flauwekul.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be