Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2013, 12:55   #21
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Le Téméraire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
Jezus
Inderdaad. Calvo kan zich beter bij zijn kerncentrales houden (alhoewel, zelfs dat doet hij niet goed).
Le Téméraire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2013, 13:30   #22
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Nederlands is een cultuurtaal, een taal die meer dan 22 miljoen mensen verbindt. Vlaams heeft geen inhoud, niemand spreekt dat.
Dat is een zware miskenning van de Vlaamse cultuur. Taal gaat niet zonder cultuur. Als je het Vlaams niet erkent als Nederlands dan erken je niet de Vlaamse cultuur maar maak je er maar een afdeling van van de Nederlandse cultuur.

Citaat:
Wel zijn er verschillende dialecten, tongvallen in dat Nederlands. Je kan toch moeilijk iemand die met een Kortrijkse tongval vergelijken met iemand die met een Hasselse tongval spreekt en zeggen dat die hetzelfde dialect, het "Vlaams" spreken?
je kan wel zeggen dat ze beiden Nederlands spreken met een andere tongval.
Vlaams is geen dialect maar is ook Nederlands. Het is duidelijk dat jij dat niet kan bevatten.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 1 oktober 2013 om 13:33.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2013, 14:00   #23
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlands is een cultuurtaal, een taal die meer dan 22 miljoen mensen verbindt. Vlaams heeft geen inhoud, niemand spreekt dat. Wel zijn er verschillende dialecten, tongvallen in dat Nederlands. Je kan toch moeilijk iemand die met een Kortrijkse tongval vergelijken met iemand die met een Hasselse tongval spreekt en zeggen dat die hetzelfde dialect, het "Vlaams" spreken?
je kan wel zeggen dat ze beiden Nederlands spreken met een andere tongval.

Ik dacht dat de taalunie volgende taalvarieteiten erkent :
Noordnederlands, zuidnederlands en surinaams

dat is iets anders dan "dialecten" - er zijn woorden die in het zuidnederlands bestaan en perfect nederlands zijn, maar in het noorden niet voorkomen. Het bekendste voorbeeld is het pers vnw "gij" en "ge" dat zelfs anders vervoegd wordt dan het noordnedeerlandse " jij" en" je".

In het engels is de toestand nog confuuser : naast het Engelse Engels is er nog het Amerikaanse, het Australische en het Indische (waarbij het Indische Engels in wezen de grootste van deze taalvarieteiten is.

Interessant is ook de verhouding van het Mandarijns met de andere 55 talen in China - sommige van die talen behoren zelfs tot geheel andere taalfamilies
en zijn eveneens onder te verdelen in aparte dialecten. Er zijn steden in China waar verschillende talen en dialecten gesproken worden...

De oudste Indo-europese taal het sanskriet is verleden jaar als levende taal ontdekt in een klein dorpje ergens in India....

Het Afrikaans is afgescheiden van het Nederlands pas in 1921 , oorspronkelijk werd de afrikaanse variant van het Nederlands in zuuid Afrika door "Kleurlingen" (halfbloeden) geschreven met arabische lettertekens...

Laatst gewijzigd door R.Verhiest : 1 oktober 2013 om 14:00.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2013, 14:04   #24
Dakeyras
Lokaal Raadslid

Dakeyras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik weet niet welk onderwijs jij gehad hebt, maar ik ben naar een Nederlandstalige school geweest. Vlaams is er bij ons niet onderwezen.

nogmaals, dit is typisch voor Franstaligen die neerkijken op de Vlamingen, ze weigeren om de taal van de Vlamingen op 1 lijn te zetten van het Frans en benoemen het dan maar denigrerend als Vlaams.
Och man, hou toch op met u te wentelen in uw slachtofferrol. Dat inferieuriteitscomplex is toch nergens goed voor?

Een paar debielen kennen het onderscheid niet tussen "Vlaams" en "Nederlands". En dan?

Ofwel zijn ze te achterlijk om het onderscheid te maken, ofwel willen ze het niet doen om mensen zoals u uit de kast te lokken.

Ingeval van 't eerste, heeft het geen zin om er op in te gaan; van een ezel kan je nu eenmaal geen paard maken. Ingeval van 't tweede, is uw reactie net hetgeen waar ze op uit zijn.

Negeer zo'n dingen toch gewoon. Kop omhoog, borst vooruit en vertrekken van uw eigenwaarde, niet van wat een ander zegt of niet zegt, doet of laat.

Langs de ene kant zitten flaminganten altijd maar steen en been te klagen over de Franstaligen, maar langs de andere kant snakken ze altijd naar dat beetje erkenning door diezelfde Franstaligen.

Het is net dat soort houding dat zorgt voor het bekrompen en kleinburgerlijke imago van de Vlamingen.
Dakeyras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2013, 21:10   #25
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dakeyras Bekijk bericht
Och man, hou toch op met u te wentelen in uw slachtofferrol. Dat inferieuriteitscomplex is toch nergens goed voor?

Een paar debielen kennen het onderscheid niet tussen "Vlaams" en "Nederlands". En dan?

Ofwel zijn ze te achterlijk om het onderscheid te maken, ofwel willen ze het niet doen om mensen zoals u uit de kast te lokken.

Ingeval van 't eerste, heeft het geen zin om er op in te gaan; van een ezel kan je nu eenmaal geen paard maken. Ingeval van 't tweede, is uw reactie net hetgeen waar ze op uit zijn.

Negeer zo'n dingen toch gewoon. Kop omhoog, borst vooruit en vertrekken van uw eigenwaarde, niet van wat een ander zegt of niet zegt, doet of laat.

Langs de ene kant zitten flaminganten altijd maar steen en been te klagen over de Franstaligen, maar langs de andere kant snakken ze altijd naar dat beetje erkenning door diezelfde Franstaligen.

Het is net dat soort houding dat zorgt voor het bekrompen en kleinburgerlijke imago van de Vlamingen.
Ik denk dat Stromae zich vooral wil richten op Vlamingen en niet op Nederlanders. Meer moet je er inderdaad niet achter zoeken. Ik vind dat je het hierboven prachtig verwoord.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 1 oktober 2013 om 21:10.
Oud 1 oktober 2013, 21:39   #26
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Digitale dyslectie. C'est morfidable.

Fijn dat u over deze post ook een mening heeft. Mag ik die kennen ?
Dat er niets verkeerds met België is.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2013, 21:39   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Stromae is rotslecht.
Tja, ieder zijn/haar mening.
Oud 1 oktober 2013, 21:43   #28
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Typisch, Stromae zei "Vlaams" en niet "Nederlands", maw hij kijkt neer op alles wat Nederlandstalig is in België en vindt, net als de overgrote meerderheid van de Franstalige Belgen, dat de Vlamingen maar een dialectje spreken waar geen rekening moet mee gehouden worden.
Neen, het is gewoon een manier van spreken. Zelfs in Frankrijk heb ik Fransen mij horen vragen "Tu parles Flamand?". En geen paniek, ik antwoord hen en legt hen het verschil tussen het Vlaams en het Nederlands uit.
Oud 1 oktober 2013, 21:46   #29
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik weet niet welk onderwijs jij gehad hebt, maar ik ben naar een Nederlandstalige school geweest. Vlaams is er bij ons niet onderwezen.

nogmaals, dit is typisch voor Franstaligen die neerkijken op de Vlamingen, ze weigeren om de taal van de Vlamingen op 1 lijn te zetten van het Frans en benoemen het dan maar denigrerend als Vlaams.
Voor de zoveelste keer. Ik werk in Vlaanderen samen met andere Franstalige Brusselaars en Walen. Wat dus betekent dat Franstalige Brusselaars en Walen bereid zijn naar Vlaanderen te gaan werken. Zonder te spreken over Franstaligen die er werken en die ook in Vlaanderen leven. Noemt u dit "neerkijken"?
Oud 1 oktober 2013, 21:49   #30
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaterlach Bekijk bericht
En onze Nederlandstalige belgicisten. 'Ooooh kijk... Hoe lief.'
Welke belgicisten ? Wat versta jij juist onder dat woord ?

Oud 1 oktober 2013, 23:25   #31
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Neen, het is gewoon een manier van spreken. Zelfs in Frankrijk heb ik Fransen mij horen vragen "Tu parles Flamand?". En geen paniek, ik antwoord hen en legt hen het verschil tussen het Vlaams en het Nederlands uit.
Ik kreeg wel eenst te horen in Frankrijk, na dat ze me de vraag gesteld hadden waar ik vandaan kwam en daarop als antwoord kregen, België maar wel uit Vlaanderen, " Ik meende het al te horen dat je geen echte Belg bent".

Dat is niet verwonderlijk want haast overal in het buitenland gelooft men dat België Franstalig is, en dat terwijl eigenlijk de meerderheid van de Belgische bevolking, Nederlandstalig is.

Laatst gewijzigd door Garry : 1 oktober 2013 om 23:30.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2013, 23:36   #32
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat er niets verkeerds met België is.
buiten dan dat ze het ooit hebben doen ontstaan.

Een kunstmatig samengekletst rommeltje van volkeren die niets, zelfs niet eens de taal, gemeen hebben met elkaar, ook niet de cultuur noch afstamming. Met andere woorden, niet beter dan een ware draak van een samenleving.

Wat valt daar voor te pleiten?

Men heeft er noodgedwongen een koningshuis voor nodig dat als kol moet dienen om het aan elkaar te houden. Zonder was het al heel lang uit elkaar gevallen.

En het aller ergste is dat ge het niet beter kunt vergelijken als met de scherven van een porseleinen suikerpot en die van een melkkan, die samengekleeft zijn om er een koffiepot van te maken. Dat ding is natuurlijk modelloos en zo lek als een vergiet en gedoemd om ooit terug uit elkaar te vallen.

Dat is nu eens een sprekent voorbeeld van wat heel uw België eigenlijk is.

Laatst gewijzigd door Garry : 1 oktober 2013 om 23:48.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 00:53   #33
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat is een zware miskenning van de Vlaamse cultuur. Taal gaat niet zonder cultuur. Als je het Vlaams niet erkent als Nederlands dan erken je niet de Vlaamse cultuur maar maak je er maar een afdeling van van de Nederlandse cultuur.

Vlaams is geen dialect maar is ook Nederlands. Het is duidelijk dat jij dat niet kan bevatten.
Ja en in Oostenrijk spreekt men geen Duits zeker ? En in Australië geen Engels ? Toch wel, is het juiste antwoord. Toch is er zoiets als een Oostenrijkse en Australische cultuur, of toch verschillen met Duitsland resp. Engeland. In Vlaanderen spreekt men Nederlands met regionaal verschillen, net zoals in Nederland en net zoals dit in elke taal ter wereld het geval is (ja zelfs bij bv. Esperanto zijn er al verschillende licht verschillende versies, maar ze blijven allen Esperanto, hoor).
Marnik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2013, 00:55   #34
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht

En de Vlaamse cultuur is toch een deel van de Nederlandse cultuur ? Vlaanderen ligt in de Nederlanden. Net zoals Brabantse cultuur, Gelderlandse cultuur enz. Ja, hoor, ook de Henegouwse cultuur maakt hier deel van uit, ze behoren ook tot de Nederlanden. Taal en cultuur, daar staat geen gelijkheidsteken tussen. Het zijn geen synoniemen.
Oud 2 oktober 2013, 01:01   #35
Marnik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Het feit dat ze Flamand gebruiken, ik maak me sterk dat dit komt doordat de Belgische persberichten voor het buitenland steevast in het Frans zijn (doro Franstaligen) en dat die Flamand i.p.v. Neerlandais gebruiken, al dan niet expres. Maar dat heeft wel consequenties: velen in het buitenland denken hierdoor dat België een zuiver Franstalig land is waar 'in het Noorden een of ander obscuur broebeltaaltje gesproken wordt' dat ze in de verste verte niet met het welgekende Dutch linken. Ja, mag het nog dat we zo'n toestanden liever niet hebben?
Oud 2 oktober 2013, 07:10   #36
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dakeyras Bekijk bericht

en waar spreek ik over mij minderwaardig te voelen??? integendeel, ik vind dat Vlamingen en Walen evenwaardig zijn, net zoals Nederlandstaligen en Franstaligen en bestrijd het meerderwaardigheidscomplex van vele Franstaligen tov alles wat Vlaams is. 1 van de meest gebruikte taktieken is dat ze onze taal als Vlaams bestempelen en niet als Nederlands (geholpen door sommige Vlamingen uiteraard).

Laatst zei nog een Franstalige collega het: "waarom moeten wij Nederlands spreken als jullie zelf geen Nederlands spreken, jullie spreken toch Vlaams??".
Oud 2 oktober 2013, 07:14   #37
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de zoveelste keer. Ik werk in Vlaanderen samen met andere Franstalige Brusselaars en Walen. Wat dus betekent dat Franstalige Brusselaars en Walen bereid zijn naar Vlaanderen te gaan werken. Zonder te spreken over Franstaligen die er werken en die ook in Vlaanderen leven. Noemt u dit "neerkijken"?
Vorig jaar was er op Nederland een tv-serie over België waar Belgen hun mening mochten geven over België. 1 daarvan was Deborsu. Die zei dat stiekem alle Franstaligen in feite nog altijd neerkijken op de Vlamingen en als bewijs nam hij zijn eigen vader.

Het moment dat je tov Franstaligen gewoon Nederlands spreekt, en dat doe ik consequent, ben je in hun ogen een extremist, een separatist. Zoals gezegd, ik blijf consequent, maar ik zie veel van mijn Nederlandstalige collega's onder die druk toch weer Frans spreken bij vergaderingen waar er zowel Nederlandstaligen als Franstaligen aanwezig zijn.

Maar goed, als ik vind dat dit niet kan, ben ik blijkbaar niet alleen een extremist en een separatist maar heb ik ook nog eens een minderwaardigheidscomplex.
Oud 2 oktober 2013, 07:18   #38
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marnik Bekijk bericht
Het feit dat ze Flamand gebruiken, ik maak me sterk dat dit komt doordat de Belgische persberichten voor het buitenland steevast in het Frans zijn (doro Franstaligen) en dat die Flamand i.p.v. Neerlandais gebruiken, al dan niet expres. Maar dat heeft wel consequenties: velen in het buitenland denken hierdoor dat België een zuiver Franstalig land is waar 'in het Noorden een of ander obscuur broebeltaaltje gesproken wordt' dat ze in de verste verte niet met het welgekende Dutch linken. Ja, mag het nog dat we zo'n toestanden liever niet hebben?
neen, want dan heb je een minderwaardigheidscomplex.
Oud 2 oktober 2013, 10:56   #39
Dakeyras
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
en waar spreek ik over mij minderwaardig te voelen??? integendeel, ik vind dat Vlamingen en Walen evenwaardig zijn, net zoals Nederlandstaligen en Franstaligen en bestrijd het meerderwaardigheidscomplex van vele Franstaligen tov alles wat Vlaams is. 1 van de meest gebruikte taktieken is dat ze onze taal als Vlaams bestempelen en niet als Nederlands (geholpen door sommige Vlamingen uiteraard).

Laatst zei nog een Franstalige collega het: "waarom moeten wij Nederlands spreken als jullie zelf geen Nederlands spreken, jullie spreken toch Vlaams??".
Als u zo fel reageert op wat u als een provocatie beschouwt, dan heeft u volgens mij een minderwaardigheidscomplex.

Mocht u er niet mee inzitten, dan haalde u gewoon de schouders op.

Verder ben ik het met u eens dat de enige manier om de verfransing tegen te gaan een mentaliteitswijziging bij de Vlamingen is. En veel moeten we daar niet voor doen. Gewoon onze eigen moedertaal blijven praten volstaat.
Oud 2 oktober 2013, 10:57   #40
Dakeyras
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Vorig jaar was er op Nederland een tv-serie over België waar Belgen hun mening mochten geven over België. 1 daarvan was Deborsu. Die zei dat stiekem alle Franstaligen in feite nog altijd neerkijken op de Vlamingen en als bewijs nam hij zijn eigen vader.

Het moment dat je tov Franstaligen gewoon Nederlands spreekt, en dat doe ik consequent, ben je in hun ogen een extremist, een separatist. Zoals gezegd, ik blijf consequent, maar ik zie veel van mijn Nederlandstalige collega's onder die druk toch weer Frans spreken bij vergaderingen waar er zowel Nederlandstaligen als Franstaligen aanwezig zijn.

Maar goed, als ik vind dat dit niet kan, ben ik blijkbaar niet alleen een extremist en een separatist maar heb ik ook nog eens een minderwaardigheidscomplex.
En als een Franstalige in Vlaanderen Frans praat, is het een imperialist die uit is op gebiedsuitbreiding en weigert zich aan te passen.

Zoveel verschillen we blijkbaar dan toch niet van mekaar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be