Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2013, 08:12   #881
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
1/ Er werd enkel in de woonkamer gerookt. NIET in bed.

2/ In de woonkamer zaten ze nooit alleen. Daar zochten de patiënten die er nog voor in staat waren wat huiselijke gezelligheid.

3/ Er liepen daar dag en nacht dokters, verpleegster, én vrijwilligers rond. En de hele dag familie en vrienden.

Het gevaar op een op laattijdig onopgemerkte brand was dus nihil.

Maar geen probleem hoor. Ik heb al langer door dat we hier te doen hebben met een asociale regelneef.
In een gemeenschappelijke woonkamer waar ook gekookt en gegeten wordt en waar terminaal zieke patiënten rondlopen, alsook dokters, verpleegster, én vrijwilligers is het vreemd dat roken verboden wordt?
Oud 31 augustus 2013, 09:14   #882
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Ten gevolge een Vlaams decreet is het vanaf dit jaar verplicht om in een huurwoning een rookmelder te plaatsen (toch voor zover het nieuwe contracten betreft). Dat lijkt me een de facto rookverbod te zijn. Tenzij uiteraard de huurder de rookmelder zou saboteren (bv. door de batterijen te verwijderen). Echter in geval van brand draagt in dat geval de huurder een zeer zware verantwoordelijkheid.
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2013, 10:05   #883
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
In een gemeenschappelijke woonkamer waar ook gekookt en gegeten wordt en waar terminaal zieke patiënten rondlopen, alsook dokters, verpleegster, én vrijwilligers is het vreemd dat roken verboden wordt?
Weet jij hoe moeilijk het is om met roken te stoppen?
Ik wel.
Ik heb namelijk twee goeie vrienden (een man en een vrouw) die pas slaagden om met roken te stoppen toen ze niet meer KONDEN roken. Of het moest door het gaatje in hun keel zijn.

Paliatieve zorg betekent dat de laatste levensdagen van terminale patiënten zo draaglijk mogelijk gemaakt worden. In die situatie verplicht worden om af te kicken beantwoordt niet aan die doelstelling.

Ik vind het dus niet alleen "vreemd" dat roken verboden wordt in een ruimte die, behalve voor terminale patienten, in geen enkel ziekenhuis ter beschikking wordt gesteld.

Voor de verzorging van terminale patienten is niet iedereen geschikt. Op een paliatieve afdeling werken idealisten die dat (w�*llen) aankunnen. Dokters en verpleegkundigen die in de eerste plaats mens zijn. Daarom vindt je nergens zoveel actieve vrijwilligers als op een paliatieve afdeling.
Indien deze mensen er iets op tegen hadden dat de patiënten roken die zij met zoveel liefde en aandacht omringen, dan werkten ze daar niet.

Ik heb zelf nooit gerookt. Juist daarom ben ik in dit verband wellicht toleranter tegenover mensen die wél roken. Waarom zou ik me dan hardvochtig opstellen tegen terminale patiënten die behoefte hebben aan hun stinkstok?

Nog dit.
Ik denk dat niemand als kind, opgroeiende puber, en zelfs volwassen vrouw, passief méér heeft gerookt als ik.
De tv bestond in mijn jongste jaren niet eens. Dat roken dodelijk kan zijn op termijn was in die tijd ook nog niet geweten.
De mensen kwamen toen samen om, bijvoorbeeld, een kaartje te leggen. De woonkamer hing dan zo vol van de blauwige rook van sigaren-en pijprokers dat je er de kaarters nog nauwelijks door zag zitten.
Ik overleef dat nu al bijna 70 jaar. Zoveel tijd krijgen niet alle niet-rokers.

Het zou kunnen dat ik vijf jaar langer had kunnen leven dan ik z�*l leven als ik nooit passief had gerookt. Ik ben echter al dik tevreden met de tijd die me gegund is.
Oud 31 augustus 2013, 10:13   #884
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Paliatieve zorg betekent dat de laatste levensdagen van terminale patiënten zo draaglijk mogelijk gemaakt worden. In die situatie verplicht worden om af te kicken beantwoordt niet aan die doelstelling.

Ik vind het dus niet alleen "vreemd" dat roken verboden wordt in een ruimte die, behalve voor terminale patienten, in geen enkel ziekenhuis ter beschikking wordt gesteld.
Hier ga ik nu eens volledig mee akkoord! Ik herinner me - uit de tijd toen ik zelf nog rookte - iemand die heelder dagen in de rookzaal zat in de kliniek. "ik heb longkanker" zei hij. eerst dacht ik nog: dan kan je toch beter stoppen met roken? maar de mens was terminaal, dus waarom zou hij op d�*t ogenblik nog de moeite doen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2013, 10:23   #885
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Hier ga ik nu eens volledig mee akkoord! Ik herinner me - uit de tijd toen ik zelf nog rookte - iemand die heelder dagen in de rookzaal zat in de kliniek. "ik heb longkanker" zei hij. eerst dacht ik nog: dan kan je toch beter stoppen met roken? maar de mens was terminaal, dus waarom zou hij op d�*t ogenblik nog de moeite doen?
Net daarom pikte ik de draad terug op met de woorden:

Citaat:
Ik zou de rokers toch willen oproepen om effectief te stoppen met roken en daar klaar mee te zijn, tegen dat ze naar het bejaardenhuis moeten:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130830_00715275
Want ... wie is er nu voorstander van dat er 15 gewonden moeten vallen, en gelukkig niet erger dan gewonden, in een bejaardenhuis ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2013, 10:28   #886
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Stop met trollen vriend.
Wat bedoel je nu precies?

Uit deze en uit andere draden is het overduidelijk: om de een of andere reden ben ik hevig anti-roken op plaatsen/omstandigheden waar dit hindert voor anderen.

Met wat moet ik dan nu stoppen ? Met het uiten van mijn mening ? Daarvoor gaan er andere beren moeten komen hoor.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 31 augustus 2013, 10:36   #887
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Net daarom pikte ik de draad terug op met de woorden:

Want ... wie is er nu voorstander van dat er 15 gewonden moeten vallen, en gelukkig niet erger dan gewonden, in een bejaardenhuis ?

.
Dat ze die mensen een asbak geven ... Er zijn genoeg modellen voorhanden waar de peuk veilig in kan uitgaan.
Allee, als het al door een sigaretje komt natuurlijk...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2013, 11:06   #888
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Dat ze die mensen een asbak geven ... Er zijn genoeg modellen voorhanden waar de peuk veilig in kan uitgaan.
Allee, als het al door een sigaretje komt natuurlijk...
Rokers gebruiken asbakken niet graag.

Ze laten de peuk liever een eind tussen hun lippen hangen, bij voorkeur wanneer ze slaperig zijn.

Ze pitsen de peuk na gebruik ook liever weg, als ze in open lucht zijn. Het schijnt dat dat deugd doet, als ge zo een meter of vier kunt schieten.

.

Oud 31 augustus 2013, 12:14   #889
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet jij hoe moeilijk het is om met roken te stoppen? Ik wel. Ik heb namelijk twee goeie vrienden (een man en een vrouw) die pas slaagden om met roken te stoppen toen ze niet meer KONDEN roken. Of het moest door het gaatje in hun keel zijn.
Iemand zijn verslaving is zijn eigen verantwoordelijkheid. Als roker moet je gewoon beseffen dat je altijd het risico loopt dat op een gegeven moment het niet meer mogelijk kan zijn om te roken, zij het om fysische redenen of door omgevingsfactoren. Dat is een risico inherent aan ergens verslaafd aan zijn. Wil je dat risico niet meer lopen, laat je dan voor je verslaving behandelen.

Citaat:
Er bestaat wel een zekere grens tot hoe ver men kan gaan in het zo draaglijk mogelijk maken van iemands laatste levensdagen. Een belangrijke grens is dat dit andere mensen niet mag schaden, wat bij roken in een gemeenschappelijke ruimte wel degelijk het geval is. Het mag ook andere paliatieve patienten niet storen, wat bij roken in een gemeenschappelijke ruimte eveneens het geval is. Waar zou je anders de grens leggen tussen wat wel en niet verboden dient te worden in die ruimte?

Er spelen verder ook andere verplichtingen mee, namelijk de verplichtingen van het ziekenhuis t.o.v. het welzijn van de werknemers.

Ik bepleit trouwens niet dat die mensen verplicht zouden moeten worden af te kicken. Laat ze roken in een afgeschermde rokersruimte, stel medicatie ter beschikking,...

Citaat:
Indien deze mensen er iets op tegen hadden dat de patiënten roken die zij met zoveel liefde en aandacht omringen, dan werkten ze daar niet.
Jawel, zij doen dat echter ondanks dat ze roken.

Citaat:
Ik heb zelf nooit gerookt. Juist daarom ben ik in dit verband wellicht toleranter tegenover mensen die wél roken. Waarom zou ik me dan hardvochtig opstellen tegen terminale patiënten die behoefte hebben aan hun stinkstok?
Omdat je je in feite onrechtstreeks hierdoor hardvochtig opstelt tegen terminale patienten die last hebben van dat gerook. En tegenover het medisch personeel. Zij hebben meer recht op een aangename en gezonde levensruimte dan een roker -die zijn hele leven had om van zijn verslaving af te raken- een rookruimte.

Misschien heeft een van de patienten wel een extreme passie voor drummen, ben ik dan hardvochtig als ik hem zou verbieden om de hele tijd in de gemeenschappelijke ruimte te gaan drummen?

Citaat:
Nog dit. Ik denk dat niemand als kind, opgroeiende puber, en zelfs volwassen vrouw, passief méér heeft gerookt als ik.
Dan ben jij het, in tegenstelling tot velen, gewoon dat men rond je rookt.

Paliatieve zorg betekent echter dat de laatste levensdagen van terminale patiënten zo draaglijk mogelijk gemaakt worden. In die situatie iemand verplichten om gewoon te worden aan de geur en overlast van sigaretten beantwoord niet aan die doelstelling.
Oud 31 augustus 2013, 12:44   #890
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wie zich inbeeldt dat ik het gewend ben dat “men” rond mij rookt, moet dringend een kijkje komen nemen in mijn huis. Juist omdat er nérgens een spoortje van sigarettengebruik te bekennen is DURFT nauwelijks iemand het aan om hier te roken.

Ik maak er nochtans, net als de kankerpatiënten waarmee ik kennis maakte, geen probleem van als “men” rond mij een sigaretje opsteekt. Het zijn ex.rokers die het daar het moeilijkste mee hebben.

In de woonkamer waar de terminale patiënten samenkwamen (die daar nog toe in staat waren) stond een apparaat om de rook op te slorpen.
Ik ga het hier echter bij laten. Het is nutteloos om energie te steken in onverdraagzame ex.rokers en hardvochtige mensen die nog alles te leren hebben in het leven.
Oud 31 augustus 2013, 12:51   #891
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ze laten de peuk liever een eind tussen hun lippen hangen, bij voorkeur wanneer ze slaperig zijn.

Ze pitsen de peuk na gebruik ook liever weg, als ze in open lucht zijn. Het schijnt dat dat deugd doet, als ge zo een meter of vier kunt schieten.

.
Ik zei het terminale kankerpatiënten al doen.

De peuk die ze tussen hun lippen hebben hangen buiten vier meter weg pitsen.
Oud 31 augustus 2013, 12:55   #892
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wie is er nu voorstander van dat er 15 gewonden moeten vallen, en gelukkig niet erger dan gewonden, in een bejaardenhuis ?
Je bedoelt dat het bewezen is dat de brand in het Mechelse bejaardentehuis door een sigaret veroorzaakt werd?
Oud 31 augustus 2013, 18:48   #893
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je bedoelt dat het bewezen is dat de brand in het Mechelse bejaardentehuis door een sigaret veroorzaakt werd?
Wellicht kan men zoiets concluderen als gecheckt is dat er geen andere aanwezige mogelijke brandstichtende elementen waren, of dat diegene die aanwezig waren (zoals elektrische toestellen) geen problemen gaven.

Hoe ge het ook draait en keert, met rokers hebben we altijd last.
Potdorie tot in het bejaardenhuis en tot in de afdelingen palliatieve toe.

Intense preventie: dat is wat we nodig hebben.

.

Oud 31 augustus 2013, 19:37   #894
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
Kan u daar wat bronnen bij geven en liefst wat cijfers want ik ken niet veel rokers die zo doen.
Of het moest zijn dat u in uw rokerstijd zo'n dingen deed en dit nu gebruikt om anderen er van te beschuldigen...
Ik heb een asbak staan waar mijn sigaret veilig kan op liggen en vooral uitgaat als je niet aan het roken bent. Wist u trouwens dat de sigaretten van tegenwoordig uitgaan? Jaja, ook de filtersigaretten, niet de met blauwe blaadjes gedraaide sigaretten.
Positief voor u zeker? Voor de rokers wil dat enkel zeggen dat de tabakslobby er NOG meer chemicaliën in kan draaien dank zij de anti-tabakslobby en hun idiote voorstellen, bedankt hoor...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2013, 19:46   #895
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Kan u daar wat bronnen bij geven en liefst wat cijfers want ik ken niet veel rokers die zo doen.
Of het moest zijn dat u in uw rokerstijd zo'n dingen deed en dit nu gebruikt om anderen er van te beschuldigen...
Ik heb een asbak staan waar mijn sigaret veilig kan op liggen en vooral uitgaat als je niet aan het roken bent. Wist u trouwens dat de sigaretten van tegenwoordig uitgaan? Jaja, ook de filtersigaretten, niet de met blauwe blaadjes gedraaide sigaretten.
Positief voor u zeker? Voor de rokers wil dat enkel zeggen dat de tabakslobby er NOG meer chemicaliën in kan draaien dank zij de anti-tabakslobby en hun idiote voorstellen, bedankt hoor...
Cijfers en bronnen omtrent onderzoek hoeveel rokers hoeveel peuken illegaal weggooien, waaronder wegpitsen, bestaan wellicht niet.

Misschien kunnen we samen er eens een aanzet toe geven.
We kiezen een paar plekken uit, vb. een winkelstraat, en tellen er de peuken op de grond.
We concentreren ons op uitgangen van werkplaatsen waar de rokers buiten staan tijdens hun pauze, en we observeren die mensen.

Vies werkje, maar in het belang van de wetenschap der sociologie ... moet iemand het doen.

.

Oud 8 september 2013, 13:21   #896
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat is verslaving ?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  30.jpg‎
Bekeken: 563
Grootte:  149,6 KB
ID: 91396  

Oud 8 september 2013, 16:15   #897
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130908_00730636

Citaat:
Een vliegtuig dat van het Turkse Bodrum kwam en op weg was naar Oostende, is zaterdag geland op de luchthaven van Luik-Bierset. Enkele passagiers protesteerden daartegen en rookten een sigaret op de tarmac van Bierset. De luchthavenpolitie moest tussenbeide komen en bij een incident verwondde een 22-jarige passagier twee agenten. De dader is opgepakt. Dat meldt het parket van Luik zondag.

Oud 7 oktober 2013, 08:04   #898
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard .. Philip Morris Int 1,5 miljoen euro besteed om een nieuwe tabaksrichtlijn af

Goed nieuws in aantocht (hoopt de Schoof ...)

Europees Parlement stemt morgen na zware campagne tabakslobby
Tot de laatste dag lobbyen en lunchen tegen strengere tabakswet

http://www.standaard.be/plus/20131007/ochtend/7

Citaat:
In een ongeziene lobbycampagne heeft Philip Morris International 1,5 miljoen euro besteed om een nieuwe tabaksrichtlijn af te zwakken. De europarlements-leden moeten dinsdag kleur bekennen.
Tot de laatste dag lobbyen en lunchen tegen strengere tabakswet

Van onze redacteur Bart Beirlant

Brussel

Aan het politieke belang van het Europees Parlement kan niet meer getwijfeld worden, als je ziet wat de tabakslobby de jongste maanden tegen de nieuwe tabaksrichtlijn heeft ingezet.

‘Wij moeten als parlementsleden weerbaar genoeg zijn om onze eigen keuzes te maken’

Uit uitgelekte interne documenten van Philip Morris International blijkt dat de tabaksproducent een beroep deed op 161 mensen om te lobbyen bij europarlementsleden. Voor de periode 2011 tot juni 2012 brachten ze voor 1,48 miljoen euro onkosten in voor hun ontmoetingen en lunches met de europarlementsleden.

Normaal had het parlement al in september moeten stemmen, maar dat werd uitgesteld tot morgen. Dat uitstel kwam er volgens de Litouwse minister van Gezondheid, Vytenis Andriukatitis, door het werk van de lobbyisten – Litouwen is momenteel voorzitter van de Europese Raad.

‘Er zijn de voorbije 17 maanden liefst 233 ontmoetingen georganiseerd door lobbyisten van de tabaksindustrie’, zei Andriukatitis. ‘Ongeveer 31 procent van de parlementsleden werd op een of andere manier door lobbyisten benaderd.’

Jongeren beschermen

Het Europees Parlement wil voor de eerste keer in twaalf jaar de tabaksrichtlijn aanpassen.

In tien jaar tijd is het aantal rokers in de EU jaar gedaald van 40 procent naar 28 procent. Onder jongeren (15 tot 25 jaar) bedraagt dat percentage 29 procent. De verstrenging van de tabaksrichtlijn is dan ook vooral bedoeld om te beletten dat jongeren beginnen te roken.

Waarom kant de tabakslobby zich dan zo tegen de richtlijn?

Er zou een verbod komen op aroma’s in tabak zoals chocolade, vruchtenaroma’s en menthol, die tabaksproducten minder naar tabak doen smaken.

Ook dunne sigaretten (‘slims’) mogen niet meer, omdat die misleidend kunnen zijn.

De voor- en achterkant van verpakkingen zou voor 75 % moeten bestaan uit waarschuwingen.

Elektrische sigaretten (e-sigaretten) worden steeds populairder. Volgens sommigen gaat het om een nuttig vervangproduct omdat de schadelijke effecten kleiner zijn dan een echte sigaret, volgens anderen is het een gevaarlijk vervangproduct omdat het ook nicotine bevat. Het voorstel nu is dat e-sigaretten alleen kunnen worden verkocht als ze eerst als geneesmiddel zijn goedgekeurd.

‘Over de uitslag dinsdag durf ik niets te voorspellen’, zegt Bart Staes (Groen). ‘We stemmen over ongeveer 300 amendementen op de tekst die nipt goedgekeurd werd in de commissie Volksgezondheid. De vraag is: hoe groot zal de invloed van de lobbyisten zijn?’

De Groene fractie vergeleek de ingediende amendementen met de prioriteiten die Philip Morris naar voren schoof. Daaruit moet blijken dat vooral amendementen van leden van de christendemocratische EVP-fractie inspelen op de belangrijkste bovengenoemde bezwaren.

‘De tabakslobby is altijd actief, omdat het altijd gaat in de richting van een strengere wetgeving’, zegt Marianne Thyssen, die zelf van de lobbyisten een rood etiket kreeg opgekleefd omdat ze voor een verstrenging is. ‘Ik lees ook de rapporten over het geld dat ze inzetten. Het is zeker veel. Maar we gaan toch niet zeggen hoeveel men nog mag uitgeven om zijn belangen te behartigen? Uiteindelijk moeten wij als parlementsleden weerbaar genoeg zijn om onze eigen keuzes te maken.’

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft een brief verstuurd aan alle leden van het parlement om dinsdag voor de richtlijn te stemmen.

Volgens Bart Staes heeft de tabakslobby alvast één slag binnengehaald: het hele beslissingsproces heeft vertraging opgelopen en kan niet worden afgerond voor de laatste zitting, in april 2014. Want na de stemming in het parlement moeten de ministers van Gezondheid zich nog over de tekst buigen, en moet alles wellicht in een tweede lezing worden overgedaan.

Tenzij de rapporteur met de 28 informeel kan onderhandelen over een akkoord. ‘Maar de tabakslobby heeft er bij de parlementsleden op aangedrongen om tegen zo’n piste te stemmen’, zegt Staes.

Oud 7 oktober 2013, 11:36   #899
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Wat geneest nicotine precies?
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 15:13   #900
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Wat geneest nicotine precies?
Het geneest naar het schijnt de zwoegerziekte, maar ge moet echt een schaap zijn om daarvoor beginnen te roken.

Dit antwoord is even ter zake voor de discussie, als de vraag.

.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be