Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2013, 11:19   #1
eno2
Banneling

Standaard 75 ETA moordenaars vrij (doctrine Parot veroordeeld in Straatsburg)

Citaat:
¿QUÉ ES LA 'DOCTRINA PAROT'?
La 'doctrina Parot' fue introducida en 2006 por el Tribunal Supremo y establece que las redenciones de pena deben aplicarse sobre el total de la condena impuesta y no sobre el l�*mite máximo de cumplimiento de 30 años.
De este modo se evitó que numerosos etarras como estos o delincuentes graves quedasen en libertad mucho antes de agotar su condena. (bron: que.es)
De doctrine Parot werd in 2006 door het Hoogste Gerechtshof ingevoerd en bepaalt dat de strafreductie moet berekend worden op het totaal van de uitgesproken strafmaat en niet op de limiet van dertig jaar gevangenisstraf.
Zo verkwam het hof de in vrijheidsstelling van vele ETA moordenaars

De doctrine Parot wordt nu door Straatsburg teruggefloten als een schending van de mensenrechten van een ETA-lid. Die krijgt nu 30000€ vergoeding.

Citaat:
.
www.abc.es
En el caso concreto de Inés del R�*o, la media bajar�*a, ya que a la expistolera del «comando Madrid», si recuperara ahora la libertad, saldar�*a cada asesinato con menos de un año de prisión.
Het gaat om Inès de la Rio, ex-pistolera van het "commando Madrid". Als die nu vrijgelaten wordt, zal ze voor elke moord minder dan 1 jaar gezeten hebben

75 ETA terroristen moordenaars gaan daardoor vrijkomen. Waaronder een aantal leiders van ETA:

Citaat:
www.que.es
LOS PRESOS ETARRAS QUE PODRÁN SALIR EN LIBERTAD

Algunos de los presos a los que afectará la decisión del Tribunal Europeo de Derechos Humanos (TEDH) de Estrasburgo sobre la 'Doctrina Parot' son históricos jefes etarras tanto del 'aparato pol�*tico', como 'militar' o 'log�*stico' de la banda que han mantenido un alto grado de influencia dentro y fuera de las prisiones a pesar de los años de reclusión.

Dirigentes como 'Santi Potros', 'Txikierdi' o Josu Amantes forman parte de este grupo que podr�*an ir saliendo de prisión.

Según han informado a Europa Press fuentes del Ministerio del Interior, son 61 etarras los que ir�*an quedando en libertad en los próximos meses.

Posteriormente el Departamento que dirige Jorge Fernández D�*az cuenta con otro grupo de otros 75 presos terroristas que abandonar�*an la cárcel en pocos años.

Ik heb zo het gevoel dat de hoogste juridische instanties van de EU uiterst laks omgaan met terroristen en (massa)moordenaars vanuit een verkeerd begrepen bezorgdheid voor de mensenrechten. En beschouw dit als eenzware gerechterlijke vergissing.

Er is in Spanje al een limiet van dertig jaar gevangenis. Als je dan nog eens strafvermindering moet gaan aanrekenen aan terroristen-massamoordenaars, dan wordt dat op zijn geheel een lachertje.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 oktober 2013 om 11:34.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 07:05   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

justitie 1 - Spanje 0

Schets jij ook even de motivatie van het Europese Hof om die doctrine terug te fluiten?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 07:45   #3
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
justitie 1 - Spanje 0

Schets jij ook even de motivatie van het Europese Hof om die doctrine terug te fluiten?
Als ik juich, is het enkel omdat het Hof een kernbeginsel van een rechtstaat gewoon herhaalt, zijnde de niet-terugwerkende kracht van het strafrecht.

Maar ik kan begrijpen dat de slachtoffers en hun nabestaanden met een wrang gevoel zitten...
Oud 22 oktober 2013, 07:56   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Als ik juich, is het enkel omdat het Hof een kernbeginsel van een rechtstaat gewoon herhaalt, zijnde de niet-terugwerkende kracht van het strafrecht.

Maar ik kan begrijpen dat de slachtoffers en hun nabestaanden met een wrang gevoel zitten...
Dat is helemaal juist geformuleerd. Ik kan dat ook begrijpen. Maar dat gevoel is geen goede basis voor justitie.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 23 oktober 2013, 11:20   #5
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
MADRID - Het hoogste gerechtelijke orgaan in Spanje oordeelde dinsdag dat de ETA-gevangene Inés del R�*o Prada moet worden vrijgelaten.
ines del rio prada
© Stock

De extremiste van de Baskische afscheidingsbeweging wordt volgens rechters onrechtmatig gevangengehouden, meldde de BBC. Maandag oordeelde het Europees Hof voor de Rechten van de Mens al dat Spanje Del R�*o Prada zo snel mogelijk in vrijheid moet stellen.

De ETA-extremiste werd in 1989 veroordeeld tot 30 jaar cel voor haar rol bij 23 moorden en bomaanslagen. Zij had in 2008 vervroegd vrij kunnen komen, maar de Spaanse justitie verlengde haar hechtenis en die van andere ETA-gevangenen op grond van nieuwe wetten. Het Europees hof oordeelde dat Spanje dit niet had mogen doen omdat er bij de strafverlenging een wet is toegepast die nog niet gold toen de vrouw werd veroordeeld.
Ik heb ook nog een bezwaar tegen de verdraaide, manipulerende woordkeuze van dit soort berichtgeving. Iemand die 23 dodelijke aanslagen op zijn actief heeft. moet niet worden aangeduid met het eufemisme "extremist", maar met het correcte woord "terrorist".

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 oktober 2013 om 11:24.
Oud 23 oktober 2013, 11:26   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Stop uw achterhoedegevecht maar. Ze is al terug thuis en op vrije voeten.
Oud 23 oktober 2013, 11:44   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het gaat om Inès de la Rio, ex-pistolera van het "commando Madrid". Als die nu vrijgelaten wordt, zal ze voor elke moord minder dan 1 jaar gezeten hebben
Huh? Hoe maak jij de som dan?
Oud 23 oktober 2013, 11:44   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eno, lees jij ABC?

Oud 23 oktober 2013, 12:01   #9
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Eno, lees jij ABC?

Heeft een aantrekkelijke lay out als digitale krant, De Standaard nog meer.

Ik lees ook vier andere Spaanse digitale kranten. Of vijf.

Daarentegen kijk ik geen TV. Ik moet al die smoelen niet.

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 oktober 2013 om 12:05.
Oud 23 oktober 2013, 12:02   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Huh? Hoe maak jij de som dan?
Ik niet. ABC:

Maar laat eens kijken.
Ze zit 23 jaar effectief voor 23 aanslagen.

Dat is 1 jaar per aanslag.
Oud 23 oktober 2013, 12:04   #11
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Stop uw achterhoedegevecht maar. Ze is al terug thuis en op vrije voeten.
Net zoals binnenkort 75 ETA-terroristen, waaronder de leiders. De wereld moest ertegen in opstand komen.

Ik heb de indruk dat ze met alle égards behandeld worden sedert ze de wapens neergelegd hebben...
Oud 23 oktober 2013, 12:10   #12
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals binnenkort 75 ETA-terroristen, waaronder de leiders. De wereld moest ertegen in opstand komen.

Ik heb de indruk dat ze met alle égards behandeld worden sedert ze de wapens neergelegd hebben...
De wereld heeft wel belangrijker zaken te doen dan zich bezig te houden met een juridische fout van de Spaanse staat.
Oud 23 oktober 2013, 12:20   #13
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
De wereld heeft wel belangrijker zaken te doen dan zich bezig te houden met een juridische fout van de Spaanse staat.
Mja, de EU houdt er zich wel mee bezig. Dit is een van de zeldzame gelegenheden waarin in het overrulen van de nationale wetgeving door de EU betreur.

De (vrije) wereld doet anders wel alsof ze een oorlog tegen terrorisme voert..

Maar er zit een hoop verslapping in. Zie de VS nu bijvoorbeeld onderhandelen met de Taliban...
Oud 23 oktober 2013, 12:26   #14
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mja, de EU houdt er zich wel mee bezig. Dit is een van de zeldzame gelegenheden waarin in het overrulen van de nationale wetgeving door de EU betreur.

Maar er zit een hoop verslapping in. Zie de VS nu bijvoorbeeld onderhandelen met de Taliban...
En het is een van de zeldzame gelegenheden waarin ik dat net toejuich.
Oud 23 oktober 2013, 12:39   #15
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit heeft niks met de EU te maken, wel met de Raad van Europa. Dat zijn twee totaal verschillende organisaties...

En zelfs een oorlog tegen terrorisme voert men op basis van wetten en kernprincipes. Iets wat sommige landen duidelijk vergeten is.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 23 oktober 2013 om 12:40.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 12:45   #16
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Als ik zou weten (als overheid) dat er een huurmoordenaar(es) rondliep dan zou ik alle middelen te baat nemen de heer of dame definitief uit te schakelen.

Maar eigenlijk heb ik geen medelijden met de Iberiërs: door de geschiedenis heen waren het de meesters van de foltering en de achtervolging. Een heilig verklaard zwijn, Igantius van Loyala, mag daar een goed voorbeeld van zijn.

Je moet de hele geschiedenis kennen om te weten welk oordeel te vellen. Wetten zijn wetten en regels zijn regels. Welnu, er is geen enkele overheid die eigen wetten respecteert. Dat ze dan op harde tegenstand stuiten is hun eigen risico.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 23 oktober 2013 om 12:46.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 15:31   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik niet. ABC:

Maar laat eens kijken.
Ze zit 23 jaar effectief voor 23 aanslagen.

Dat is 1 jaar per aanslag.
Dat aantal fluctueert nog wel eens afhankelijk van de bron.
Oud 23 oktober 2013, 19:27   #18
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Euskadi Ta Askatasuna.

Meer zeg ik niet.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 20:41   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Euskadi Ta Askatasuna.

Meer zeg ik niet.
Vrijheid eerst hé.

Laatst gewijzigd door lombas : 23 oktober 2013 om 20:42.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 20:42   #20
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dit heeft niks met de EU te maken, wel met de Raad van Europa. Dat zijn twee totaal verschillende organisaties...
OK ik leer bij. Dat gebeurt soms op forum.
De EU vormt wel de hoofdmoot van de 47 leden.

Citaat:
Het EHRM kan de klagers schadevergoedingen toekennen, maar kan nationale besluiten en wetten die de mensenrechten schenden niet wijzigen. Wel wordt de veroordeelde RvE-lidstaat verondersteld herhalingen te vermijden. En het EHRM kan voorlopige maatregelen opleggen om het desbetreffende onrecht te stoppen. Het Ministercomité (met een bijzondere meerderheid) en het EHRM zien toe op de uitvoering van de vonnissen. Maar hun enige strafmaatregel is de betrokken lidstaat door het EHRM te doen veroordelen of uit de RvE te stoten, wat een verregaande politieke beslissing is en daarom ondoelmatig lijkt. Wel kunnen de rechtbanken van de veroordeelde RvE-lidstaat weigeren een wet toe te passen die volgens het EHRM het EVRM tegenspreekt. En dat oefent druk uit en schakelt hier geleidelijk aan de wetgeving in de RvE-lidstaten gelijk, wat de bedoeling is van de RvE die zo de eenmaking van Europa wil bevorderen.
Spanje is niet verplicht de uitspraak te volgen. Maar ze gaan het wel doen. Spanje heeft de uitspraak al een vergissing genoemd, en dat is het ook.

Citaat:
En zelfs een oorlog tegen terrorisme voert men op basis van wetten en kernprincipes. Iets wat sommige landen duidelijk vergeten is
De GAL was inderdaad staatsterrorisme. Maar dat bedoel je wellicht niet.

De Spaanse wetgeving is in se oerzwak voor massamoordenaars en terroristen.

Dertig jaar maximum, en tien jaar en meer aftrek voor werken in de gevangenis.

Op die manier wordt massamoord en terrorisme een lachertje.

En als het hoge hof die bres tracht te dichten, wordt het door de EHRM onwettig verklaard...

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 oktober 2013 om 21:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be