![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met het Latijn was dat niet anders. Of meent dat de Italianen maar beter Latijn spreken in plaats van hun huidig idioom? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad, ik deel uw visie op geen enkele wijze, omdat die niet uitgaat van een liefde voor de taal. Wel een misbegrepen liefde voor een bepaalde benadering van taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dat is immers nog steeds het geval. Bij haast elke Vlaming hoort men dat hij uit het westen, het centrum of het oosten komt. Tenzij natuurlijk bij de nieuwslezers en enkele anderen hoort men dat niet ? Citaat:
Citaat:
En dat zowel in het zuiden én in het noorden. Want er zijn duidelijk twee normen...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 oktober 2013 om 21:53. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Haast elke Vlaming? Ga maar eens door de gangen van een school... De meeste onderwijzers spreken een heel verzorgd en bijna accentloos Nederlands. Daarop worden ze trouwens ook getraind tijdens de opleiding. Ook bij de regenten. Veel minder bij de mensen die aan de universiteit zijn gevormd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Noorden heeft het grootste aandeel erin gehad, maar vrij recent is men in het Noorden daar ook weer van gaan afwijken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er bretaan genoeg studies over (bijvb.) het West-Vlaams, dus zal het wel bestaan..... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En daaruit blijkt dat "het" West-Vlaams heel divers is. Het is een verzamelnaam voor een aantal dialecten met een zeker aantal gelijklopende lijnen, maar niet dat het allemaal hetzelfde is. Het Oostends is geen Poperings, hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Om maar enkele, maar de meest manifeste dingen te noemen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zou al blij zijn als de taalverloedering stopt. Konkreet: dat verkeerde uitspraken geen kans wordt geboden om wortel te schieten. Zoals ik reeds stelde, trouwens. Nu de naamvallen gesneuveld zijn, zal het de beurt zijn aan het genus. De ontaarding moet men doen stoppen, dan hebben we al veel bereikt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 oktober 2013 om 22:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, ik wijs u erop dat uw stelling bij toepassing enkel daartoe kan leiden. Als iedere verandering "verraad" is en "verarming", dan moeten we toch wel teruggaan tot wat we kunnen zien als het eerste stadium van ons idioom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed taalonderricht is daartoe noodzakelijk. Alleen kan je daarmee hoogstens onze cultuurtaal in goede banen leiden. Hoe mensen dan thuis, onder elkaar, met vrienden spreken... heb je nu eenmaal niet in de hand.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ontaarding? Het Oergermaans had meer naamvallen dan het Nederlands uit de 18e eeuw. Is dat Nederlands dan "ontaard"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het "zuiverste" Poperings of het "zuiverste" Oostends als ge dat liever hoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is dan "zuiver" Oostends? Is het dat van de binnenstad? Of ook dat van Stene? Of is de taal van Mariakerke geen Oostends?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Eigenlijk was die spelling je reinste taal- en kultuurvandalisme. Hoe kunt ge daar als onderwijzer achter staan....?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 oktober 2013 om 22:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zuiver is datgene wat het minst gedegenereerd is. Maar gij weigert van in die terminologie te denken. De spelling van De Vries en Te Winkel was zuiverder Nederlands want minder ontaard, minder gedegenereerd. Ge moet me willen begrijpen hé Jan....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel vast dat u steeds weer hetzelfde herhaald: verandering is gelijk aan ontaarding. Dan moet ik wel concluderen dat u onze Nederlandse taal verwerpt. Die is immers uit verandering ontstaan, waarbij er bepaalde eigenheden van de brontaal verdwenen, veranderden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |