![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat moet je nu eigenlijk doen vandaag om preventief opgesloten te worden ? Moord ? Wietroken ? Wildplassen ? Laatst gewijzigd door meneer : 29 oktober 2013 om 00:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is pas zware criminaliteit.... Al het andere zijn maar fait divers... Laatst gewijzigd door Svennies : 29 oktober 2013 om 01:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Gouverneur
|
![]() Al ooit gehoord van voorlopige voorhechtenis? De feiten zijn bewezen, hij is op heterdaad betrapt!
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een betere omgeving (en dat is verre van de door u meteen naar voor gehaalde publieke lynch), zijn er wetten die de politie verplichten om zo'n crimineel aan te houden en in de cel te gooien tot een rechter het dossier ziet, en die een rechter verplicht om die crimineel meteen ook zwaar te straffen. Daarbij hoort een celstraf meteen vanaf zijn aanhouding en daarna een verplichte betaling van (morele) schadevergoeding aan de slachtoffers, af te houden van zijn loon. Kan hij niet betalen? Deurwaarders ernaar toe, en behandelen als iemand die zijn plichten niet vervult. Het is niet de bedoeling om hier in detail over elk puntje te gaan discussiëren, ik wil gewoon een voorbeeld geven van hoe het zou horen in dit specifiek geval, eerder dan de crimineel een nachtje in de cel te houden om hem de volgende ochtend door een gratis politie-taxi naar zijn wagen te brengen en hem vrij en vrolijk naar huis te laten rijden, ironisch genoeg met de auto waarmee hij de overval heeft gepleegd, en op de plaats van het misdrijf. Laat mij tenslotte met een persoonlijke stelling eindigen : mocht ik ooit beslissen om mij als crimineel te gaan gedragen, met een wapen een zwakke winkelierster bedreigen om haar kassa te ledigen met het risico te worden gepakt, dan verkies ik om dit in België te doen, hèt land om er hoe dan ook goed vanaf te komen. Goed bezig hier, toch? Geen wonder dat de hardwerkende burger er rot genoeg van heeft van die pamper politiek en vooral van onze graaiende doch onbekwame politici. Laatst gewijzigd door Antoon : 29 oktober 2013 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier is voorarrest, dat tenslotte dient om het parket de kans te geven om de zaak te onderzoeken, dus helemaal niet nodig, vermits ook volgens u de zaak rond is. Wist je dat niet misschien? Dat het voorarrest dient om te voorkomen dat de verdachte het onderzoek saboteert?
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- juridisch gezien ben je maar schuldig nadat je veroordeeld bent - maar in afwachting dat je gepakt wordt na bijvoorbeeld een moord, ben je sociologisch èn praktisch wel een moordenaar. Ik wil het belang van het juridische principe niet onderschatten; maar sommigen hier op dit forum moeten het ook niet overschatten. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Gouverneur
|
![]() Sabotage van het onderzoek? Zoals terug naar Frankrijk vluchten en spoorloos verdwijnen?
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat belet niet dat ik daar een verbetering aan wil brengen. De onderzoeksrechter behoort niet tot het parket. Hij is een onafhankelijke rechter. Idem dito voor de raadkamer. Wat mij betreft zouden zij bevoegd moeten zijn om in sommige gevallen naast de bevoegdheid om de preventieve hechtenis uit te mogen spreken, ook een "voorschot" op de straf te mogen uitspreken. Bijvoorbeeld (en nog niet uitgewerkt): als ze overtuigd zijn van de schuld van de feiten, zou de dader nooit vroeger mogen loskomen dan dat het slachtoffer gehospitaliseerd of werkonbekwaam is. Idem dito: als de meer-dan-vermoedelijke dader iet of wat kapitaalkrachtig is, of dit zal worden door erfenis later, dan zou hij niet los mogen komen vooraleer hij een aanvang genomen heeft met het vergoeden van de schade. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, dat heeft met het onderzoek naar de vermeende misdaden niets te maken.
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Gouverneur
|
![]() Ik heb dit misschien foutief geponeerd. Voor mij zijn de feiten bewezen (aangezien hij op heterdaad betrapt is) dus vind ik het persoonlijk ronduit schandalig dat deze man vrij rondloopt. Uiteraard moet hij ook een eerlijk proces krijgen, net als iedereen.
![]() |
![]() |
#56 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En verder, het opsluiten zonder veroordeling dat je daar beschrijft, is hoe Hitler en zijn kompanen het deden in de jaren dertig. Het gaat in tegen alles wat men vandaag de dag verstaat onder het begrip "rechtspraak." Schaam u!
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister
|
![]() Citaat:
2/ De politie heeft een overvaller die geweld gebruikt heeft en bedreigingen geuit heeft, daags nadien laten gaan. Kan niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En vermits het voor iedereen duidelijk is dat de zaak rond is, is er geen reden voor het parket om de man opgesloten te houden.
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En mijn voorstel is helemaal niet iemand opsluiten zonder veroordeling: de onderzoeksrechter/raadkamer veroordelen de dader, volgens dezelfde principes als later de rechtbank ten gronde. Schaam jij je maar voor je ouderwetse opvattingen volgens Napoleontische principes, en schaam je dubbel voor je misprijzen voor slachtoffers van misdrijven. .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij gaat er precies van uit dat het recht zoals het nu is, perfect is. Ik niet. Het moet verbeterd worden. .
|
![]() |
![]() |