Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2013, 22:41   #221
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Walen die Nederlands praten het zal me aan mijn rwet roesten
Herman de croo praat ook geen Nederlands
Remspoortobback is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 22:41   #222
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Prof. De Vos onderschat de afkeer van de werkende Vlaming om steeds maar meer en meer gepluimd te worden door Di Rupo
Ik denk dat Carl Devos dat helemaal niet onderschat. De vraag die Carl Devos, en andere politicologen, zich stellen is welke meerderheid N-VA weet te bekoren.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 22:41   #223
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zou sommige Federale Vlaamse ministers wel een Frans willen horen praten... Zelfs Peeters, Vlaams minister-president en die toch een belangrijke job heeft, spreekt schabouwelijk Frans. Niet om aan te horen. Demotte daarentegen, Waals minister-president, spreekt voortreffelijk Nederlands.

Dus op dat vlak past ons een zekere bescheidenheid. De tijd dat alleen de Vlaamse ministers Frans konden spreken en de Waalse ministers geen Nederlands, is voorbij.
Demotte is wel maar een halve Waal.
Zijn moeder is een Vlaamse en hij werd opgevoed in Brakel,Oost Vlaanderen .
Eigenlijk kan je van hem even goed zeggen dat hij een Vlaming is,die goed Frans spreekt.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 22:42   #224
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilant Bekijk bericht
Mr. Peeters is geen premier en heeft ook niet de ambitie dat te worden.
Mr. Demotte komt uit een verfranste Vlaamse familie : het zou er nog aan mankeren dat hij geen NL spreekt.

Tal van Vlaamse politici spreken geen goed Frans, maar ze proberen ten minste en doen de moeite, ook in franstalige debatrogramma's.
Hetzelfde kan niet gezegd worden van franstalige politici en ministers: de meesten weigeren op 2 �* 3 uitzonderingen na.

Een zwaluw maakt de lente niet.
Wie en vanwaar Demotte is kan mij niet schelen. Hij is minister-president van Wallonië en hij spreekt vlot Nederlands. En daar gaat het over. Zoals minister Wathelet ook vlot Nederlands praat en de vroegere minister Paul Magnette ook. Reynders trekt goed zijn plan. En zo zullen er wel nog een paar zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 oktober 2013 om 22:43.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 22:44   #225
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de gebonden stem Bekijk bericht
Waarom toch niet communiceren in het Engels. Wat is een Franstalige, die hier niet komt werken, nu met Nederlands en een Vlaming, die niet in Wallonië zijn kost moet verdienen met Frans?
Iedereen zou tweetalig moeten zijn, dat is mijn mening hierover.
Oud 30 oktober 2013, 22:45   #226
Vigilant
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie en vanwaar Demotte is kan mij niet schelen. Hij is minister-president van Wallonië en hij spreekt vlot Nederlands. En daar gaat het over. Zoals minister Wathelet ook vlot Nederlands praat en de vroegere minister Paul Magnette ook. En zo zullen er wel nog een paar zijn.
Dat zijn er 3.
Is't alles? Waarzijn die andere bons Belges politici die zo veel respect hebben voor de Vlamingen dat ze met hen in debat treden in het Nederlands?

Zou het kunnen een Vlaamse premie zo gebrekkig Frans spreekt als Di Dupo Nederlands spreekt en die elke deekname aan Mise au Point of andere debatprogramma's zou weigeren?
Vigilant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 22:46   #227
Vigilant
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
We hebben het hier over de Belgicaine realiteit, over feiten, niet over uw wishful thinkiing.
Oud 30 oktober 2013, 22:47   #228
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik denk dat Carl Devos dat helemaal niet onderschat. De vraag die Carl Devos, en andere politicologen, zich stellen is welke meerderheid N-VA weet te bekoren.
N-VA heeft helemaal geen twee derde meerderheid in de beide taalgroepen nodig.
Een meerderheid in het Vlaamse Parlement,samen met het VB is genoeg.
Dan kan de N-VA de Vlaamse onafhankelijkheid uitroepen.

Als N-VA tussen de 35% en 40% haalt dan is het zo ver

Dat weten de Belgicisten ook en dat verklaart de huidige onafgebroken hetze tegen de N-VA in de regime-media.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 22:47   #229
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Citaat:
nederlands/Engels

we komen overeen
Oud 30 oktober 2013, 22:51   #230
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Karel de vos heeft een remspoorprobleem.
Oud 30 oktober 2013, 22:51   #231
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zijn er 3.
Is't alles? Waarzijn die andere bons Belges politici die zo veel respect hebben voor de Vlamingen dat ze met hen in debat treden in het Nederlands?

Zou het kunnen een Vlaamse premie zo gebrekkig Frans spreekt als Di Dupo Nederlands spreekt en die elke deekname aan Mise au Point of andere debatprogramma's zou weigeren?
Di Rupo hadden ze nooit Eerste Minister moeten laten worden. Wegens zijn schabouwelijk Nederlands. Niet dat ik iets tegen de man heb, want hij doet het goed als premier in deze moeilijke tijd. Maar ze hadden Paul Magnette moeten kiezen. Nu, ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat di Rupo al veel verbeterd is met zijn Nederlands, maar voor mij toch nog onvoldoende.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 oktober 2013 om 22:52.
Oud 30 oktober 2013, 22:57   #232
Vigilant
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Di Rupo hadden ze nooit Eerste Minister moeten laten worden. Wegens zijn schabouwelijk Nederlands. Niet dat ik iets tegen de man heb, want hij doet het goed als premier in deze moeilijke tijd. Maar ze hadden Paul Magnette moeten kiezen. Nu, ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat di Rupo al veel verbeterd is met zijn Nederlands, maar voor mij toch nog onvoldoende.
Di Rupo is geen goed premier : het is een angsthaas die geen doortastende beslissingen durft te nemen. De rotklusjes schoof hij door naar de liberalen (migratie en pensioenen) in de hoop de electorale schade bij eigen achterban te kunnen beperken. Stilstaan is achteruit gaan. Vandaag kreeg hij zijn slecht rapport van Europa.
Oud 30 oktober 2013, 22:59   #233
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Neen, we beschouwen onszelf als Belgen en houden geen rekening met het Vlaams-Nationalisme.
Kijk, daarin kan ik u geenszins volgen, mijnheer Everytime.

Hetgeen u Vlaams-Nationalisme noemt is een onweerlegbare realiteit in België, en vertegenwoordigt momenteel middels N-VA + VB zowat de helft van de kiezers in het Nederlandstalig gedeelte van uw land. In kiezersaantal uitgedrukt is dat ruim méér dan drie vierden van alle Franstalige kiezers in uw land.

Dat de Belgische Franstaligen met die klinkklare politieke realiteit geen rekening houden is op zich reeds de garantie dat België op de duur uit elkaar zal vallen.

Ik denk dat men zich aan Franstalige zijde in België best de vraag zou stellen hoe het komt dat voormelde realiteit tot stand gekomen is.

Hoe komt het dat bijvoorbeeld de N-VA op zeer korte tijd de veruit grootste partij van België geworden is ? Ik zal u alvast het antwoord op die vraag geven : omdat de Belgische Franstaligen twee parlementsverkiezingen geleden mordicus non zijn blijven zeggen tegen nochtans redelijke en logische voorstellen van de Nederlandstaligen. Dat, en de onbegrijpelijk zwakke houding van hun toenmalige kartelpartners hebben er in hoofdzaak voor gezorgd dat een klein partijtje als de N-VA sindsdien tot de grootste Belgische partij verworden is.

Ik denk dat men aan Franstalige zijde in België zo stilaan zou moeten overwegen om de “we houden er geen rekening mee” en/of “we blijven hoe dan ook non zeggen”-mentaliteit achterwege te laten, wil men dat België blijft voortbestaan.

Voorlopig kan het nog net, maar vergeet niet dat men bijvoorbeeld partijtjes als de CD&V niet eeuwig middels Dexia-chantage in een wurggreep zal kunnen houden, nietwaar.

Anderzijds is het zo dat de Belgische Franstaligen zich weliswaar graag als de enige en unieke volbloed Belgen voordoen, maar dat zij in wezen België meteen zullen laten vallen van zodra dat staatsverband hen als bevolkingsminderheid geen buitensporige voordelen meer biedt. Ook dat is een realiteit waar men best rekening kan mee houden…

Laatst gewijzigd door Gwylan : 30 oktober 2013 om 23:00.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 23:00   #234
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat de Brusselaars veel te veel noten op hun zang hebben. Brussel is een stad, geen land, geen gewest, dus moeten ze zich als een stad gedragen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 23:02   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mr. Peeters is geen premier en heeft ook niet de ambitie dat te worden.
Mr. Demotte komt uit een verfranste Vlaamse familie : het zou er nog aan mankeren dat hij geen NL spreekt.
Wie een beetje de tongval van de streek kent, bemerkt onmiddellijk dat Demottes Nederlands een onmiskenbare en herkenbare dialectkleur heeft. Heel ontwapenend trouwens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 23:03   #236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik vind dat de Brusselaars veel te veel noten op hun zang hebben. Brussel is een stad, geen land, geen gewest, dus moeten ze zich als een stad gedragen.
Eigenlijk gaat dit niet over "Brusselaars", maar over de macht van de Franstalige partijen over Brussel en over België.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 23:06   #237
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Eenvoudig antwoord : Neen.
Oud 30 oktober 2013, 23:07   #238
Vigilant
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk gaat dit niet over "Brusselaars", maar over de macht van de Franstalige partijen over Brussel en over België.
en over de meelopers die bij gratie van la francophonie een ministerpostje kunnen krijgen in de Brusselse regeringen (genre Van Hengel).

Brussel één stad ipv 19 baronieën betekent uiteraard een streep door de rekening van ontelbaar veel PS-graaiertjes.
Oud 30 oktober 2013, 23:16   #239
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Kijk, daarin kan ik u geenszins volgen, mijnheer Everytime.

Hetgeen u Vlaams-Nationalisme noemt is een onweerlegbare realiteit in België, en vertegenwoordigt momenteel middels N-VA + VB zowat de helft van de kiezers in het Nederlandstalig gedeelte van uw land. In kiezersaantal uitgedrukt is dat ruim méér dan drie vierden van alle Franstalige kiezers in uw land.

Dat de Belgische Franstaligen met die klinkklare politieke realiteit geen rekening houden is op zich reeds de garantie dat België op de duur uit elkaar zal vallen.

Ik denk dat men zich aan Franstalige zijde in België best de vraag zou stellen hoe het komt dat voormelde realiteit tot stand gekomen is.

Hoe komt het dat bijvoorbeeld de N-VA op zeer korte tijd de veruit grootste partij van België geworden is ? Ik zal u alvast het antwoord op die vraag geven : omdat de Belgische Franstaligen twee parlementsverkiezingen geleden mordicus non zijn blijven zeggen tegen nochtans redelijke en logische voorstellen van de Nederlandstaligen. Dat, en de onbegrijpelijk zwakke houding van hun toenmalige kartelpartners hebben er in hoofdzaak voor gezorgd dat een klein partijtje als de N-VA sindsdien tot de grootste Belgische partij verworden is.

Ik denk dat men aan Franstalige zijde in België zo stilaan zou moeten overwegen om de “we houden er geen rekening mee” en/of “we blijven hoe dan ook non zeggen”-mentaliteit achterwege te laten, wil men dat België blijft voortbestaan.

Voorlopig kan het nog net, maar vergeet niet dat men bijvoorbeeld partijtjes als de CD&V niet eeuwig middels Dexia-chantage in een wurggreep zal kunnen houden, nietwaar.

Anderzijds is het zo dat de Belgische Franstaligen zich weliswaar graag als de enige en unieke volbloed Belgen voordoen, maar dat zij in wezen België meteen zullen laten vallen van zodra dat staatsverband hen als bevolkingsminderheid geen buitensporige voordelen meer biedt. Ook dat is een realiteit waar men best rekening kan mee houden…
Als naar gewoonte een knappe analyse en conclusie.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 23:17   #240
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Brussel 1 stad, desnoods onderverdeeld in districten met paritair samengestelde raden zowel in de uitvoerende macht als in de wetgevende macht.

Gemengde kieslijsten van Vlamingen en Walen bij gemeenteraadsverkiezingen verbieden. Er zijn ofwel Vlaamse ofwel Waalse lijsten voor de gemeenteraadsverkiezingen. Iedere lijst moet dus kiezen.

Iedere Brusselse stemgerechtigde moet kiezen of hij wil behoren tot de Vlaanderen of Wallonië. Een Brusselse Vlaming zal dan enkel voor Vlaamse lijsten kunnen stemmen, een Brusselse Waal enkel voor Waalse lijsten bij de gemeenteraadsverkiezingen. 50% van de zetels van de zetels zijn voor de verkozenen van Vlaamse partijen en 50% voor Waalse partijen.

Bij verkiezingen van de Vlaamse republiek zijn enkel de Brusselaars stemgerechtigd die zich als Vlaming hebben ingeschreven. Omgekeerd geldt ook voor de Waalse verkiezingen.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 30 oktober 2013 om 23:19.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be