Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2013, 16:45   #1
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard Moslima en ons onderwijs...

http://www.standaard.be/plus/2013102...=krantenkoppen

Uit de reeks van de Standaard waar ze ons weer eens één en ander gaan uitleggen. Vooral hoe slecht wij zijn en hoe slecht wij moslims behandelen in het bijzonder...

S. wil graag leerkracht worden

29/10/2013 | Rachida Lamrabet

Allochtone leerkrachten zouden een tegenstem kunnen zijn in de ‘witte’ leraarskamers, maar dan moeten ze wel de kans krijgen om er binnen te geraken, zegt Rachida Lamrabet.

Marokkaans*-Belgische schrijfster

Moedeloos word ik van het zoveelste onderzoek dat weer eens laat zien dat het op school niet goed gaat met kinderen van niet-Vlaamse afkomst. Het onderzoeksproject van de Universiteit Antwerpen dat peilde naar de impact die vooroordelen van leerkrachten hebben op de schoolcarrière van vooral Turkse en Marokkaanse kinderen legt pijnlijk bloot hoe leerkrachten nog steeds op een zeer stereotypische manier kijken naar sommige leerlingen en hoe die denkbeelden een desastreuze invloed hebben op hun schoolcarrière.

Hoeveel generaties Marokkaanse en Turkse leerlingen hebben onze leerkrachten al in hun klassen gehad? Men verwacht van mensen die migreren dat ze zich snel in de nieuwe samenleving inwerken, maar dat leerkrachten zelf ook een inspanning moeten doen om die veranderende samenleving te begrijpen en er zich naar te gedragen, is nog lang niet ingeburgerd.

Het begint al bij de manier waarop er gesproken wordt over leerlingen van Marokkaanse of Turkse afkomst. Het interview met leerkrachten uit een school in Genk dat gisteren in De Standaard verscheen, sprak boekdelen. Het paternalisme droop er vanaf. De geïnterviewde leerkrachten vonden het jammer dat hun Turkse en Marokkaanse leerlingen naar school gingen zonder er zich voor in te spannen. Onpasselijk werd ik van hun misplaatste vertedering toen ze het hadden over hun ‘bruintjes’ alsof het poedels waren die een kunstje konden uitvoeren die ze aanvuurden met de kreet: ‘Komaan, laat eens zien dat ook een Turk hard kan werken!’

Uiteraard zijn onze leerkrachten sinds jaren volleerde racisten die het niet normaal vinden zoveel keren te moeten vaststellen dat de "moslims" in hun klassen vooral in niets passen bij de rest. Ook niet bij de andere allochtonen, en daar zwijgt men in alle talen over!
Inderdaad, het valt op dat er zoveel "moslims" zijn die niet de minste inspanning willen leveren, daar zitten te zitten en vooral voortdurend klaar staan om met veel misbaar te reageren als ze nog maar een opmerking krijgen over hun houding en gedrag! Alles zien ze als racisme en achterstelling van hun soort! Zelf hebben ze daar niets mee te maken!
Die leerkrachten die het "met vertedering over hun bruintjes hebben" zullen mettertijd niets anders dan van een koude kermis thuiskomen...
Die worden nu al meewarig bekeken en besproken door "de bruintjes" waarvoor ze zich nog willen inzetten!

Echt, je kan dit vandaag in Vlaanderen zeggen en er ook nog eens applaus voor krijgen. Er schort toch iets aan het wereld- en mensbeeld van sommige leerkrachten. Spreekt niemand hen tegen wanneer ze in de lerarenkamer weer van die monsterachtige platitudes debiteren over hun leerlingen? Natuurlijk niet, want er zijn nog veel te weinig leerkrachten met Marokkaanse of Turkse roots.

Tuurlijk, vervang onze bevolking door moslims en dan pas komt het orde. Kunnen ze van onze scholen koran-afdreun-clubs maken. En mevrouw de moslima zal met veel egards, als vrouw, behandeld worden door de mannelijke belhamels die aan haar lippen zullen hangen en braaf uitvoeren wat ze vraagt! Of ze door het raam kieperen...
Een beetje bevelen krijgen van een vrouw!

Drop-out met ambitie

Voor een of andere slimmerik hier weer een cliché opvist om deze ondervertegenwoordiging te verklaren, wil ik even het verhaal vertellen van S, een familielid van me. S. is een jonge moeder van drie tieners, haar echtgenoot is zorgbehoevend waardoor ze er alleen voor staat. Zij was een drop-out, een van de velen die de school vroegtijdig verlieten zonder diploma. Vandaag maakt pikt ze haar schoolcarrière weer op. Zo heeft ze net met succes de driejarige opleiding Gezinswetenschappen volbracht. Maar haar engagement reikt verder. S. gelooft dat alle kinderen er wel bij zouden varen wanneer het lerarenkorps een afspiegeling is van de samenleving. En dus schreef ze zich in voor een lerarenopleiding.

S. kennende was ik ervan overtuigd dat ze dat diploma zou halen. Tot ik zaterdag een telefoontje van haar kreeg. Ze had net een mailtje gestuurd naar de coördinator van haar opleiding. Ze zou ermee stoppen, want geen enkele school wilde haar een stageplaats geven. Zonder stage geen diploma. Hoeveel scholen had S. gebeld, gemaild, bezocht? Veel. Ze heeft het zelfs geprobeerd op de school waar een van haar docenten aan verbonden is.

S. dacht: ‘Deze docente kent mij, ik ben S. en ik wil leerkracht worden’. De docente ontving haar in de bewuste school, ze kon onmiddellijk beginnen op voorwaarde dat ze haar hoofddoek ter plaatse zou afdoen. Gelukkig kende de docente S., voor haar wilde ze wel een geste doen. Ze zou eens horen of de leraars er bezwaar tegen hadden dat S. haar hoofddoek in de lerarenkamer, onder collega’s, kon dragen. Geen goed idee vonden de leerkrachten, het was niet fair tegenover de vrouwen die het onderhoud deden in de school, ook zij mochten hun hoofddoek niet dragen.

Tja, heb enkele jaren zelf een moderne moslima, zonder hoofddoek of moslim-geestesstoornissen als collega gehad. Niets aan de hand, integendeel! Het kan, echt waar!
Bovenstaande moslima is dus deels slachtoffer van de indruk die de moslims als geheel in onze samenleving achter laten, anderzijds toont haar belang dat ze echt aan haar hoofddoek dat ze hier gewoon niet thuishoort! Was het de bedoeling dat ze enkel moslimkinderen voor haar zou krijgen (en dan nog), of zou ze ook uiteraard voor onze kinderen staan lesgeven, en die, samen met hun ouders, moeten die hoofddoek als moslimsymbool er maar als normaal bij nemen?
Ook hier weer: welke andere groepen hier aanwezige allochtonen hebben ook dergelijke eisen? De Joden misschien, maar die trekken hun plan in hun eigen gemeenschap en vallen niemand anders lastig. Die laten zich hier niet kweken door onze ocmw's en hebben niets dan eisen en eisen en eisen!
Die staan niet bekend als lastposten die onze gevangenissen en sociale woningen vullen!

Kon ik de woorden van Zuhal Demir van de N-VA herhalen? ‘Zet u erover, yes you can? Er is geen structurele discriminatie’. Hoe noem je dan de muur van het de facto beroepsverbod waar S. tegenaan kijkt?

Het wordt tijd dat we het probleem aanpakken. Daarom doe ik een oproep naar schooldirecties: geef S. de kans om haar opleiding verder te zetten, geef haar een stageplaats op uw school zonder dat ze de immense vernedering moet ondergaan haar hoofddoek af te zetten. Geef haar de kans om die broodnodige tegenstem te zijn in de lerarenkamer.

Kan het nog belachelijker? Ze krijgt een kans zich in onze maatschappij in te passen met alles erop en eraan. Alleen moet ze zich aan onze maatschappij, haar eisen en gewoontes aanpassen! Ze bewijst echter dat ze dat niet kan, dat zou een immense vernedering voor haar zijn!
Eén antwoord daarop: trap het dan af naar een moslimparadijs en blijf daar!
De Taliban zal haar daar rap aan een stageplaats helpen!

Geef S. een stageplaats zonder dat ze de immense vernedering moet ondergaan haar hoofddoek af te zetten

Gewoon ongelooflijk!
En dat geleuter zetten onze multiculidioten dan ongegeneerd in onze kranten, en doen alsof wij ons moeten schamen omdat we dergelijk achterlijk en arrogant gedoe niet op applaus onthalen!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2013, 17:34   #2
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Als ze zelf de oorzaak niet kennen (nl. het feit van culturele achteruitgang, religieuze starheid, concentratiescholen, enz... eerder dan vooroordelen en discriminatie) zal het nog lang kunnen duren.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2013, 18:42   #3
Vigilant
Parlementsvoorzitter

Standaard

Moslima S heeft haar marginalisering uitsluitend aan zichzelf te danken.
Een hoofddoekske afzetten is nochtans niet moeilijk. Thuis doet ze dat ook.
Bovendien is het een slechte moslima, want ze respecteert de lokale cultuur niet en gaat alleen maar voor arrogantie en religieuze opdringerigheid.
Zo'n fanatiekelingen kunnen we missen als de pest.
Ze oogsten wat ze zaaien.
Vigilant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2013, 18:46   #4
BonBon
Banneling

Standaard

Dan vergeten ze erbij te zeggen dat die fucking marokkaantjes hier wel geboren zijn, waarom die dan zoveel moeite hebben met integreren is me een raadsel. Ik zie hier genoeg buitenlanders waarvan de kinderen absoluut geen probleem hebben om te integreren, perfect tweetalig en brave leerlingen.

Het is weer die moslims die het probleem zijn, altijd weer opnieuw. Dat die eikels eens stoppen met trouwen in de familie, Marokkanen geven meer problemen omdat ze geestelijk ongezond zijn, bv veel meer schizofrenie dan bij Europeanen

http://www.ypsilon.org/feiten_en_cijfers_schizofrenie

"Tegenover elke autochtone Nederlander die een psychotische stoornis krijgt, staan maar liefst 4 Marokkanen en 2 Surinamers. Specifiek kijkend naar schizofrene stoornissen (alleen de diagnoses schizofrenie, schizofreniforme en schizoaffectieve stoornis) zijn de cijfers zelfs nog hoger: ten opzichte van autochtone Nederlanders lopen Marokkanen dan gemiddeld 4,7 keer meer kans op een vorm van schizofrenie. In beide groepen was het risico voor mensen van de tweede generatie het grootst."

Dat die minder presteren op school, lastiger zijn en zelfs crimineler is eigenlijk normaal als je alles goed en wel bekijkt, rasisme heeft daar geen kloten mee te zien.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2013, 18:53   #5
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Multiculturele les.

Beste kindjes, vandaag gaan we leren dat geen hoofddoek dragen een immense belediging is voor een vrouw.

Volgende les leren we over de besnijdenis en hoe alle piemeltjes in de klas dat horen te doen.
Oud 29 oktober 2013, 18:54   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
S. dacht: ‘Deze docente kent mij, ik ben S. en ik wil leerkracht worden’. De docente ontving haar in de bewuste school, ze kon onmiddellijk beginnen op voorwaarde dat ze haar hoofddoek ter plaatse zou afdoen. Gelukkig kende de docente S., voor haar wilde ze wel een geste doen. Ze zou eens horen of de leraars er bezwaar tegen hadden dat S. haar hoofddoek in de lerarenkamer, onder collega’s, kon dragen. Geen goed idee vonden de leerkrachten, het was niet fair tegenover de vrouwen die het onderhoud deden in de school, ook zij mochten hun hoofddoek niet dragen.
Ze gebruikte dus a) vriendjespolitiek en b) ze wou via die vriendjespolitiek een poging doen om de schoolreglementen te omzeilen (geen hoofddoeken op school).

Mevrouw is een opportuniste die WEIGERT zich aan te passen aan de maatschappij hier in België. Misschien kan ze sneller een positie verkrijgen als ze haar studies verderzet in Marokko, alwaar ze zeker en vast mèt hoofddoek ineens directrice van de school zal worden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2013, 23:33   #7
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Ze dragen niet allemaal een hoofddoek, bedankt van iedereen weer over één kam te scheren pffffffffffffffffffff!
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 01:38   #8
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Ze dragen niet allemaal een hoofddoek, bedankt van iedereen weer over één kam te scheren pffffffffffffffffffff!
Daar spreken we niet over want die ervaren daar rond toch geen racisme of het moet van de moslims zelf komen.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 05:17   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lezen is duidelijk uw sterkste kant niet pffffffffffff.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 07:12   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dan moet ze maar een Joyceke doen.
Eerst even zonder hoofddoek, en dan ermee paraderen en eisen stellen, bij ontslag kassa kassa.
Oud 30 oktober 2013, 08:17   #11
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik ga solliciteren als leerkracht islam bij de pluralistische Marokkaanse Islamitische school Iqra in Borgerhout.

Mèt hotpants en naveldecolleté. En als ze me niet aanwerven zijn het gore racisten!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 31 oktober 2013, 01:38   #12
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik ga solliciteren als leerkracht islam bij de pluralistische Marokkaanse Islamitische school Iqra in Borgerhout.

Mèt hotpants en naveldecolleté. En als ze me niet aanwerven zijn het gore racisten!

Ja maar circe, zo moet je ook niet bij andere scholen aankomen hoor
Oud 31 oktober 2013, 01:40   #13
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Daar spreken we niet over want die ervaren daar rond toch geen racisme of het moet van de moslims zelf komen.

.. dan is dat seksisme :o
Oud 31 oktober 2013, 02:42   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tegenwoordig niet meer, dat klopt.
Een lerares die zo op school lesgeeft heeft een grote kans op verkracht te worden in de klas.
Oud 31 oktober 2013, 07:01   #15
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet ze maar een Joyceke doen.
Eerst even zonder hoofddoek, en dan ermee paraderen en eisen stellen, bij ontslag kassa kassa.
Inderdaad, kassa kassa
Oud 31 oktober 2013, 07:21   #16
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar die zonder hoofddoek zijn dan weer bruin.
Dat gaat ook niet hee.
Oud 31 oktober 2013, 08:40   #17
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dan klaag ik ze aan wegens seksisme hé. Of telt dat niet als je blank en blond bent?
en zoals hier reeds gezegd: ik begin in mantelpakje, en na een maand of zo doe ik mijn favoriete kleding aan en dan is het ... kassa kassa. Of wacht, telt dat ook voor seksisme? nee zeker hé?

Oud 31 oktober 2013, 09:02   #18
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dan klaag ik ze aan wegens seksisme hé. Of telt dat niet als je blank en blond bent?
en zoals hier reeds gezegd: ik begin in mantelpakje, en na een maand of zo doe ik mijn favoriete kleding aan en dan is het ... kassa kassa. Of wacht, telt dat ook voor seksisme? nee zeker hé?
Verdomme een juf in hotpants , dat had ik als 17 jarige moeten meemaken. Ik zou me maar weinig op de les hebben kunnen concentreren.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 09:17   #19
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Verdomme een juf in hotpants , dat had ik als 17 jarige moeten meemaken. Ik zou me maar weinig op de les hebben kunnen concentreren.
Het is dus wel opvallend dat de algemene teneur hier (terecht) is, dat een juf niet in zulke outfit voor de klas moet gaan staan. In niemands hoofd komt op om zich zo uit te dossen.

Nergens staat in een reglement dat men niet in hotpants voor de klas mag staan, noch staat er vermeld hoeveel knopjes van je blouse moeten gesloten worden.
Ook staat er in het Hema arbeidsreglement niet dat er geen hoofddoeken mogen worden gedragen.

Raar genoeg is het niet vermelden van een bepaald verbod dus voor de rechtbank voldoende om zes maanden loon te moeten uitbetalen aan de die-hard die het vertikt om zich naar de standaard normen te kleden.

Toch wel iets om bij stil te staan vind ik.

Oud 31 oktober 2013, 09:37   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik had zo'n juf maatschappijleer, in 1991. Jonge vrouw, nieuwe lerares-nu niet meer-. altijd hups gekleed en prima opgemaakt.
Het was een uitdaging geen dubbelzinnige opmerkingen te maken als 18 jarige

Toch waren haar lessen dik in orde, en hebben ze me iets bijgebracht. Onderandere dat multicultuur zever in pakjes is. Dit in tegenstelling tot wat ze ons wou leren. later dat schooljaar bewees ze ook waarom, en is ze nu geen lerares meer.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be