Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2013, 14:51   #501
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ernstig blijven, als je er standup comedy van maakt dan kunnen we even goed stoppen.

Zoals met alles in Belgie zal er ook in de schuld pariteit zijn.
De schulden van Tsjechoslovakije werden ook niet paritair verdeeld, maar naar het aantal inwoners. De schulden van de Sovjet-Unie werden overgenomen door Rusland, de grootste deelrepubliek.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 14:53   #502
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik kom er toch alleszins veel bekende artiesten, acteurs, etc. tegen, en ook mensen met belangrijke bestuurlijke functies.
Het is best mogelijk dat u er veel bekende artiesten, acteurs, etc. en ook mensen met belangrijke bestuurlijke functies tegenkomt, maar dat betekent nog lang niet dat deze mensen tot de "crème de la crème" van de "Vlaamse culturele elite" behoren, nietwaar?

Komt u soms in de hippe cafés van Antwerpen, Gent, Leuven, Brugge, Kortrijk, Hasselt, Mechelen, Turnhout, Aalst, Sint-Niklaas, ... ?

Volgens mij is de kans dat u daar méér "crème de la crème" van de "Vlaamse culturele elite" tegen het lijf loopt dan in de hippe cafés van de Dansaert wijk niet bepaald gering.

Toegegeven: het hangt er uiteraard van af hoe wij (= u, ik, de rest van de wereld) "crème de la crème" en "Vlaamse culturele elite" definiëren.
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)

Laatst gewijzigd door djimi : 2 november 2013 om 14:53.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 15:14   #503
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het is best mogelijk dat u er veel bekende artiesten, acteurs, etc. en ook mensen met belangrijke bestuurlijke functies tegenkomt, maar dat betekent nog lang niet dat deze mensen tot de "crème de la crème" van de "Vlaamse culturele elite" behoren, nietwaar?

Komt u soms in de hippe cafés van Antwerpen, Gent, Leuven, Brugge, Kortrijk, Hasselt, Mechelen, Turnhout, Aalst, Sint-Niklaas, ... ?

Volgens mij is de kans dat u daar méér "crème de la crème" van de "Vlaamse culturele elite" tegen het lijf loopt dan in de hippe cafés van de Dansaert wijk niet bepaald gering.

Toegegeven: het hangt er uiteraard van af hoe wij (= u, ik, de rest van de wereld) "crème de la crème" en "Vlaamse culturele elite" definiëren.
Ik bedoel daarmee de bekendste gezichten, of dat dat ook de beste zijn is weer een heel andere discussie, die hier niet ter zake doet.
Oud 2 november 2013, 15:16   #504
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Samson, Eva pauwels en kabouter plop ?

Belgie is gered!!

Laatst gewijzigd door Remspoortobback : 2 november 2013 om 15:17.
Remspoortobback is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 15:20   #505
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de gebonden stem Bekijk bericht
Je hebt wel regelmatig contact met la crème de la crème, maar heb je ook veel contact mt de echte rijkdom van Brussel... de 'rijke' multicul, die momenteel al meer dan 25% van het Brussel-gevoel vertegenwoordigt?
Heb je het over de crème of het schuim?
Oud 2 november 2013, 15:22   #506
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Citaat:
....niet ter zake doet.
Daar zeg je zoiets.

Laatst gewijzigd door Remspoortobback : 2 november 2013 om 15:22.
Oud 2 november 2013, 15:23   #507
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt wel regelmatig contact met la crème de la crème, maar heb je ook veel contact mt de echte rijkdom van Brussel... de 'rijke' multicul, die momenteel al meer dan 25% van het Brussel-gevoel vertegenwoordigt?
Ik woon vlakbij Anneessens...
Oud 2 november 2013, 16:15   #508
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Carl Devos maakt in zijn opinie een bedenking over de BTW-plan ter afbetaling van de staatsschuld. Momenteel worden de Btw-inkomsten grotendeels gebruikt voor de alternatieve financiering van de sociale zekerheid. Ook andere bevoegdheden zoals bv het huidige zakgeldfederalisme worden uit de BTW gefinancierd.

N-VA klaagt veel aan dat ze bij de nieuwe staatshervorming niet alle middelen meekregen van het federaal niveau. In hun voorstel splitsen zij de sociale zekerheid zonder middelen voor te voorzien die de huidige alternatieve financiering van de sociale zekerheid compenseren.
Thx voor de verwijzing, ik had niet gezien dat Devos een column had geschreven hierover. Interessant dat hij niet alleen de mening van BDW bespreekt, maar ook over wat weyts in de standaard en jambon in de morgen zijn komen vertellen. En de bewust subtiele verschillen daartussen becommentarieert.
Sterke column.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw..._7-2_standaard
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 17:30   #509
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Carl Devos.
... behoort - niet minder of niet méér dan De Wever, Bart of De Roover, Peter - ongetwijfeld tot de "crème de la crème" van de "Vlaamse culturele elite".

Desnoods passen 'we' de definitie van "..." aan tot die in 'ons' kraampje past.

-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 17:53   #510
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Carl Devos.
Moest je zijn column hebben gelezen in plaats van te beginnen lachen, dan zou je geweten hebben dat hij naast enkele deel kritieken ook een aantal volgens hem positieve punten opgeeft aan het n-va verhaal.

Maar lach gerust voort hoor.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 17:57   #511
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... behoort - niet minder of niet méér dan De Wever, Bart of De Roover, Peter - ongetwijfeld tot de "crème de la crème" van de "Vlaamse culturele elite".

Desnoods passen 'we' de definitie van "..." aan tot die in 'ons' kraampje past.

Argumentatie ad hominem legt gebrek aan argumentatie bloot.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 18:38   #512
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Als je in Brussel je laat registreren voor de toekomstig gesplitste sociale zekerheid en je kiest Vlaams sta je daar als Vlaming geregistreerd. Splits je dan ook nog de belastingen, door zich te laten registreren voor het Vlaams of Waals gewest en je kiest bijvoorbeeld omgekeerd, wat dan?

Het zal een mooi soepje worden als je als Brusselaar altijd van de 2 voordeligste walletjes kan eten.

Ik zou al beginnen met wat statutaire ambtenaren aan te nemen.
Een klein persoonlijk voorbeeld. Als Franstalige Brusselaar heb ik een Franstalig ID waardoor ik al mijn overheidsdocumenten in het Frans toegestuurd krijg. Mijn vrouw is Vlaamse en heeft een Nederlandstalig ID. Toen mijn vrouw in Brussel is komen wonen heeft ze zich aangesloten bij Partena de mutualiteit die ik eertijds had gekozen. Omdat mijn vrouw alle administratieve zaken regelt ben ik er verleden jaar eerder toevallig achtergekomen dat Partena jaren geleden gesplitst is geweest in een NL & Fr tak en meer nog dat ik blijkbaar al jaren in die Nederlandstalige tak ben opgenomen. Niet dat het me erg interesseert maar mijn vraag is toch de volgende: In welk stelsel zal ik zitten indien de confederale plannen van NVA ooit doorgang zouden vinden?

Laatst gewijzigd door speurneus : 2 november 2013 om 18:41.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 18:38   #513
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dat de rijken meer moeten bijdragen, zoals in Frankrijk, maar dat is een andere discussie.
Mmmja, dat is inderdaad een andere discussie, maar toch eventjes dit...

Ook aan een algemeen geldende aanslagvoet dragen de rijken sowieso meer bij aan de gemeenschap, nietwaar.

De beste manier om er voor te zorgen dat de rijken niet méér maar in de praktijk MINDER bijdragen is hen volkomen onredelijke aanslagvoeten op te leggen zoals 75% of zo : dan mag u er zeker van zijn dat het belastbaar inkomen van die rijken plots flink onder de belastingsschijf van die onredelijke aanslagvoet zal komen te liggen, wijl een ruim deel van hun werkelijk inkomen en van hun vermogen op een fiscaal veilige externe plaats wordt gestationneerd.

Vermits u het over Frankrijk hebt : geen enkele grote Franse financiële, industriële of commerciële groep met internationale vertakkingen verloont zijn topkader nog volledig in Frankrijk, en in sommige gevallen zelfs niet meer gedeeltelijk.

De ultra-linkse natte droompjes �* la « we geven te veel uit maar geen zorg : we zullen de rijken wel doen bijpassen » gaan niet op, mijnheer : middels allerhande onredelijke fiscaliteit, in Frankrijk en elders, perst men in de realiteit niet de rijken fiscaal uit, maar wel hetgeen men "de middenklasse" cq. “de brave burgers met een beetje spaarcenten” noemt.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 19:18   #514
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht

Ook aan een algemeen geldende aanslagvoet dragen de rijken sowieso meer bij aan de gemeenschap, nietwaar.

De beste manier om er voor te zorgen dat de rijken niet méér maar in de praktijk MINDER bijdragen is hen volkomen onredelijke aanslagvoeten op te leggen zoals 75% of zo : dan mag u er zeker van zijn dat het belastbaar inkomen van die rijken plots flink onder de belastingsschijf van die onredelijke aanslagvoet zal komen te liggen, wijl een ruim deel van hun werkelijk inkomen en van hun vermogen op een fiscaal veilige externe plaats wordt gestationneerd.

Vermits u het over Frankrijk hebt : geen enkele grote Franse financiële, industriële of commerciële groep met internationale vertakkingen verloont zijn topkader nog volledig in Frankrijk, en in sommige gevallen zelfs niet meer gedeeltelijk.

De ultra-linkse natte droompjes �* la « we geven te veel uit maar geen zorg : we zullen de rijken wel doen bijpassen » gaan niet op, mijnheer : middels allerhande onredelijke fiscaliteit, in Frankrijk en elders, perst men in de realiteit niet de rijken fiscaal uit, maar wel hetgeen men "de middenklasse" cq. “de brave burgers met een beetje spaarcenten” noemt.
Veel beter dan die rijkentaks vind ik een taks op kapitaal en vooral beurshandelingen.
En een nog betere manier om de rijkdom eerlijker te verdelen is opnieuw een grotere rol voor de staat in bvb. de bankensector, zoals in China.

Banken dragen op zich weinig bij tot technologische vooruitgang, maar maken wel enorme winsten, die functie kan de staat even goed op zich nemen, dan vloeien die winsten onmiddellijk terug naar de bevolking. In China, een economisch succesverhaal, zijn alle banken in staatshanden, waardoor de overheid er ook de economie veel beter kan sturen en excessen, zoals deze die de crisis veroorzaakt hebben, vermijden. Maar goed, dat mag ongetwijfeld niet van de eu cratie...
Oud 2 november 2013, 19:26   #515
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht

De progressiviteit van de belastingschijven heeft als doel dat er lagere inkomens meer bijdragen door hun arbeid en de hogere inkomens door hun belasting.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 19:31   #516
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als je Belgicist bent, dan moet je met dit soort redeneringen omzichtig omspringen want een of andere snuggere separatist kan het als een boomerang teruggooien.
Als je aan Brussel de status van een aparte zelfstandige regio wil toekennen, dan kan je dat a fortiori ook voor Vlaanderen te bepleiten.

Volg daarin dus toch maar liever de N-Va en reduceer Brussel tot zijn reële proporties: een stad, dienstig als hoofdstad (en bindmiddel) van België.
Dat is beter dan ook daar de communautaire, identitaire of zelfs staatkundige ambities te uiten, want die strijd winnen is een Pyrrus-overwinning.
Het model van NVA ziet zo goed als niemand zitten in Brussel.

Brussel is meer dan een bindmiddel, het is een levende stad bewoont door Brusselaars, die zich over het algemeen noch Vlaams, noch Waals voelen.

Ik pleit voor een volwaardig federalisme zoals in Duitsland, met duidelijke en gelijke bevoegdheden per niveau. Veel simpeler en eenduidig. 3 regio's, die dezelfde bevoegdheden hebben, en daarboven het federale niveau, zoals in Duitsland.

Als Vlaanderen uit die federatie wil vertrekken dan doen ze maar, dan doet de Fédération Wallonie-Bruxelles alleen verder.

Het voorstel van NVA is niet alleen een ontmanteling van België maar ook van het Brussels gewest. De franstalige die daar mee akkoord zal gaan moet nog geboren worden.
Oud 2 november 2013, 19:35   #517
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

de "crème de la crème" van de Vlaamse culturele elite
Er was een tijd dat mensen in de showbusiness slechts een trapje hoger stonden dan prostituees in de sociale hiërarchie.
Oud 2 november 2013, 19:36   #518
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel beter dan die rijkentaks vind ik een taks op kapitaal en vooral beurshandelingen.
En een nog betere manier om de rijkdom eerlijker te verdelen is opnieuw een grotere rol voor de staat in bvb. de bankensector, zoals in China.

Banken dragen op zich weinig bij tot technologische vooruitgang, maar maken wel enorme winsten, die functie kan de staat even goed op zich nemen, dan vloeien die winsten onmiddellijk terug naar de bevolking. In China, een economisch succesverhaal, zijn alle banken in staatshanden, waardoor de overheid er ook de economie veel beter kan sturen en excessen, zoals deze die de crisis veroorzaakt hebben, vermijden. Maar goed, dat mag ongetwijfeld niet van de eu cratie...
U had het in post 502 over het “méér bijdragen van de rijken, zoals in Frankrijk”, vandaar mijn reactie.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 19:36   #519
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het voorstel van NVA is niet alleen een ontmanteling van België maar ook van het Brussels gewest. De franstalige die daar mee akkoord zal gaan moet nog geboren worden.
Gelukkig dan dat de franstaligen in de minderheid zijn in dit land.
Oud 2 november 2013, 19:37   #520
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Gelukkig dan dat de franstaligen in de minderheid zijn in dit land.
Ja, maar voor staatshervormingen heb je in elke westerse democratie een twee derde meerderheid nodig...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be